Bygga nytt, uppgradera enskilda delar eller vänta?

Permalänk
Medlem

Bygga nytt, uppgradera enskilda delar eller vänta?

Tjena!

Jag har under en tid nu funderar på att bygga nytt men min dator är från feb-16 så den är ju inte direkt gammal även om hårdvaran snabbt blir gammal.

Detta är vad burken innerhåller:
https://www.inet.se/produkt/5400074/asus-geforce-gtx-1070-8gb...
https://www.inet.se/produkt/1902646/asus-z97-a
https://www.inet.se/produkt/5322174/corsair-16gb-2x8gb-ddr3-c...
https://www.inet.se/produkt/5311086/intel-core-i7-4790k-4-ghz...
https://www.inet.se/produkt/6909901/be-quiet-power-zone-850w
https://www.inet.se/produkt/5322434/corsair-hydro-h110i-gtx
https://www.inet.se/produkt/5322344/be-quiet-purewings-2-140-... x2
https://www.inet.se/produkt/6910028/be-quiet-silent-base-800-...
+ ett gäng SSD´s samt en M.2.

Mina skärmar är "bara" 1080p, 144Hz samt en vanlig 60Hz, båda 27".

Varför frågan fått ny energi är pga Komplett har https://www.komplett.se/product/895035/datorutrustning/pc-kom... för under 6000:-

Men är detta kort så mycket bättre än mitt 1070?
Om man ändå ska köpa ett 1080 kort ska man kanske fläska på lite mer å köpa Ti korten som ligger runt 9-10k i dag?
Eller helt sonika vänta då jag faktiskt kan spela alla spela på ultra mer eller mindre.

Självklart är det ju plånboken som styr men även om jag kan betala en ny burk utan större problem så vill jag ju inte slänga pengarna i sjön för en marginell skillnad.
Men bygger man en ny dator runt ett 1080 Ti kort så lär skillnaden va betydligt större än marginell men då landar man nog runt 20-25k för en ny dator?!

Vad tycker ni? Vad hade ni gjort i min sists?

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"

Permalänk
Avstängd

Köpt ett begagnat 1080ti när folk börjar paniksälja dom för att Turing är runt hörnet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Hade väntat in GTX 1180 du har ju ändå en bra dator och som du skriver "då jag faktiskt kan spela alla spela på ultra mer eller mindre."

Permalänk
Hedersmedlem

Du sitter på en helt okej dator. Känns meningslöst att uppgradera den alls.

Upplever du att den är långsam på något, och isåfall på vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du sitter på en helt okej dator. Känns meningslöst att uppgradera den alls.

Upplever du att den är långsam på något, och isåfall på vad?

Nej faktiskt inte. Så du har nog rätt. Nog lika bra å avvakta och bygga nytt senare.

Nog mer suget på själva byggandet och uppackandet av nya delar som lockar mer än själva behovet av ny dator
Man blir ju lite bättre för varje installation.

Men jag får helt enkelt vänta då behovet egentligen inte rättfärdigar en så pass stor utgift för en ny dator

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

Hade väntat in GTX 1180 du har ju ändå en bra dator och som du skriver "då jag faktiskt kan spela alla spela på ultra mer eller mindre."

Så sant så!

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av E304life:

Nej faktiskt inte. Så du har nog rätt. Nog lika bra å avvakta och bygga nytt senare.

Nog mer suget på själva byggandet och uppackandet av nya delar som lockar mer än själva behovet av ny dator
Man blir ju lite bättre för varje installation.

Men jag får helt enkelt vänta då behovet egentligen inte rättfärdigar en så pass stor utgift för en ny dator

Jodå, jag känner igen det där så väl. Suget att vilja bygga nytt. Samtidigt så försöker jag vara snål med att inte köpa grejer som jag inte behöver. Min fru har samma grej, fast hon är inte lika snål. Jag har inte köpt ett nytt grafikkort på jättelänge. Satt med ett HD 6870 hur länge som helst tills att jag fick ta över min frus 970 när hon uppgraderade till ett 1070. Sedan var hon tvungen att fixa ett 1080 Ti och nu sitter jag med hennes 1070... (970:n lyckades jag sälja för 1600 kr så det var ju bra så.)

Vi uppgraderade både något år sedan, jag från en i5-2320 till en Ryzen 5 1600, hon från en FX-8350 till en i7-7700K. Jag kände själv inte att jag var tvungen att uppgradera min dator i det läget, fast jag gjorde det i alla fall. Jag kunde i alla fall motivera det med att mitt 1070 hölls tillbaka av min i5-2320.

Tyvärr kommer nog ingen av oss att behöva uppgradera på säkert 3-5 år (kanske ett nytt grafikkort då...)

Lösningen för dig kan ju kanske vara att hjälpa en kompis bygga en ny dator, eller fixa en ny "andradator" med lägre specar, t.ex. en HTPC, för något bra syfte?

Ett annat "tips": Köp inte värstingmodellerna. Köp istället billigare komponenter som inte är lika framtidssäkra. Så kan du bygga nytt oftare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jodå, jag känner igen det där så väl. Suget att vilja bygga nytt. Samtidigt så försöker jag vara snål med att inte köpa grejer som jag inte behöver. Min fru har samma grej, fast hon är inte lika snål. Jag har inte köpt ett nytt grafikkort på jättelänge. Satt med ett HD 6870 hur länge som helst tills att jag fick ta över min frus 970 när hon uppgraderade till ett 1070. Sedan var hon tvungen att fixa ett 1080 Ti och nu sitter jag med hennes 1070... (970:n lyckades jag sälja för 1600 kr så det var ju bra så.)

Vi uppgraderade både något år sedan, jag från en i5-2320 till en Ryzen 5 1600, hon från en FX-8350 till en i7-7700K. Jag kände själv inte att jag var tvungen att uppgradera min dator i det läget, fast jag gjorde det i alla fall. Jag kunde i alla fall motivera det med att mitt 1070 hölls tillbaka av min i5-2320.

Tyvärr kommer nog ingen av oss att behöva uppgradera på säkert 3-5 år (kanske ett nytt grafikkort då...)

Lösningen för dig kan ju kanske vara att hjälpa en kompis bygga en ny dator, eller fixa en ny "andradator" med lägre specar, t.ex. en HTPC, för något bra syfte?

Ett annat "tips": Köp inte värstingmodellerna. Köp istället billigare komponenter som inte är lika framtidssäkra. Så kan du bygga nytt oftare.

Jag brukar aldrig köpa top of the line utan typ näst bästa...typ.
Min gamle burk använder jag som FTP server å har den kopplat till min projektor så man kan streama film och serier etc. Vid ett nybygge så byts min gamle FTP dator ut mot denna osv.
När jag bygger nytt så köper jag ALLT nytt även chassie för att den gamle ska vara komplett.
Det ända jag inte köper är HDD/SSD, skärmar och mus/tangentbord.

Märker hon nån stor skillnad på 1070 och 1080 Ti? 1080 Ti ligger iaf på 9k i dagsläget

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av E304life:

Jag brukar aldrig köpa top of the line utan typ näst bästa...typ.
Min gamle burk använder jag som FTP server å har den kopplat till min projektor så man kan streama film och serier etc. Vid ett nybygge så byts min gamle FTP dator ut mot denna osv.
När jag bygger nytt så köper jag ALLT nytt även chassie för att den gamle ska vara komplett.
Det ända jag inte köper är HDD/SSD, skärmar och mus/tangentbord.

Märker hon nån stor skillnad på 1070 och 1080 Ti? 1080 Ti ligger iaf på 9k i dagsläget

Jadå, skillnad är det i FPS. Det har gått från bra FPS till bättre FPS, och hon kan köra på högre inställningar. Men då har hon också en 1440p-skärm med 144 Hz. Men det är inte så att det är något spel som gått från ospelbart till spelbart på hennes setup direkt...

Hon själv är jättenöjd med uppgraderingen men hon uppgraderade bildskärm samtidigt, så det är svårt att bedöma hur stor skillnad det hade varit med bara ett nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jadå, skillnad är det i FPS. Det har gått från bra FPS till bättre FPS, och hon kan köra på högre inställningar. Men då har hon också en 1440p-skärm med 144 Hz. Men det är inte så att det är något spel som gått från ospelbart till spelbart på hennes setup direkt...

Hon själv är jättenöjd med uppgraderingen men hon uppgraderade bildskärm samtidigt, så det är svårt att bedöma hur stor skillnad det hade varit med bara ett nytt grafikkort.

Ok jag förstår.

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"