Intel övertar Qualcomms kretstillverkning för kommande Iphone-modeller

Permalänk
Melding Plague

Intel övertar Qualcomms kretstillverkning för kommande Iphone-modeller

Apple förverkligar nu sina planer på att dumpa Qualcomm som kretstillverkare för bolagets mobiltelefoner. Modemen i kommande Iphone-modeller kommer istället produceras av Intel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra för Intel, och detta kommer inte långt efter rykten om att Intel i princip ska lägga ner hela modemverksamheten

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur mycket den affären är värd för Intel. Med tanke på volymerna kan det inte handla om kaffepengar direkt.

Permalänk
Avstängd

Känns som Apple gräver sin egen grav då dom bruka trycka om att bråka med alla företag som Samsung, Qualcomm säkert flera snart så har dom ingen som kan kretstillverkare då dom snart bråkat med alla.

Apple fanboys kommer ser det som tvärtom.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag undrar hur mycket den affären är värd för Intel. Med tanke på volymerna kan det inte handla om kaffepengar direkt.

Apple säljer drygt 200 miljoner iphones per år. Om vi antar ca 100kr för ett modemchip så blir det ca 20 miljarder. Så det är en bra affär men Intels omsättning är på ca 500 miljarder.

Permalänk
Sötast
Skrivet av superegg:

Känns som Apple gräver sin egen grav då dom bruka trycka om att bråka med alla företag som Samsung, Qualcomm säkert flera snart så har dom ingen som kan kretstillverkare då dom snart bråkat med alla.

Apple fanboys kommer ser det som tvärtom.

Sen i verkligheten tror jag inte att det gör någon skillnad hur mycket man bråkar. Det finns inget företag som säger nej till x miljarder dollar omsättning i försäljning till ett förtag som är "elakt" eller "jobbigt".

Låt säga att Apple först stämmer dig för 200 miljoner och sedan ber dig sälja kretsar för 2 miljarder så är det inte riktigt så att man säger "nej, du var elak förra veckan"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av superegg:

Känns som Apple gräver sin egen grav då dom bruka trycka om att bråka med alla företag som Samsung, Qualcomm säkert flera snart så har dom ingen som kan kretstillverkare då dom snart bråkat med alla.

Apple fanboys kommer ser det som tvärtom.

Nog för att det lär finnas bättre sätt, men Apple har faktiskt tillräckligt med pengar sitt JvA-lika kassavalv för att köpa ut Intel från börsen. Sedan kan man tillverka vad man vill

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Känns som Apple gräver sin egen grav då dom bruka trycka om att bråka med alla företag som Samsung, Qualcomm säkert flera snart så har dom ingen som kan kretstillverkare då dom snart bråkat med alla.

Apple fanboys kommer ser det som tvärtom.

Det är inget ovanligt att företag bråkar med varandra. Dylika bråk är ju dock inte riktigt som när du och polaren bråkat, så ni inte pratar med varandra på två veckor. Det handlar bara om affärer.

Skrivet av teejee:

Apple säljer drygt 200 miljoner iphones per år. Om vi antar ca 100kr för ett modemchip så blir det ca 20 miljarder. Så det är en bra affär men Intels omsättning är på ca 500 miljarder.

Förmodligen rätt mycket av det där som är vinst dock.

Permalänk
Inaktiv

Och Apple kommer väl öveege Intel och x86 för deras laptops?
Qualcomm var för övrigt några giriga satar så de har sig själv att skylla med att Apple lämnade dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Känns som Apple gräver sin egen grav då dom bruka trycka om att bråka med alla företag som Samsung, Qualcomm säkert flera snart så har dom ingen som kan kretstillverkare då dom snart bråkat med alla.

Apple fanboys kommer ser det som tvärtom.

Då undrar man varför senaste Iphone X använder display tillverkad av Samsung (och alla retina-displayer sedan iphone 4)

Money talks, bullshit walks. Finns det pengar att tjäna så kvittar det hur mycket de bråkar med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inget ovanligt att företag bråkar med varandra. Dylika bråk är ju dock inte riktigt som när du och polaren bråkat, så ni inte pratar med varandra på två veckor. Det handlar bara om affärer.

Fast de vägrar ju använda Nvidia gpuer trots att det egentligen vore mer lämpligt med ex ett nvidia kort motsvarande vega 64 i imac pro istället. I alla fall om man tänker på ljudkomforten. Och det beror väl på att apple och nvidia inte kom överens efter problemen med fermi korten eller va det var?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast de vägrar ju använda Nvidia gpuer trots att det egentligen vore mer lämpligt med ex ett nvidia kort motsvarande vega 64 i imac pro istället. I alla fall om man tänker på ljudkomforten. Och det beror väl på att apple och nvidia inte kom överens efter problemen med fermi korten eller va det var?

Handlar nog mer om pris och villkor snarare än osämja mellan företagen. AMD har väl varit mer tillmötesgående med priserna för sina kretsar än Nvidia.

Permalänk
Medlem

"Under fjolåret stämdes dock tillverkaren av Apple, som anklagade bolaget för att ha tagit för mycket betalt för patent."

Är prissättningen på patent reglerad på något sätt? Skulle vara kul om någon insatt kunde förklara mot vad en sådan stämning skulle luta sig mot. Känns orimligt att ett företag godtyckligt kan stämma ett annat för att de anser att de tagit för mycket betalt för sin produkt/teknik och ifall Apple har någon chans att vinna stämningen.

Visst muttrar jag över vad jag upplever som oskäliga vinstmarginaler på t.ex. NVIDIA:s grafikkort eller Apples produkter. Jag löser det genom att inte köpa från dom - inte f-n går jag och stämmer dom.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av DerpMcDerp:

"Under fjolåret stämdes dock tillverkaren av Apple, som anklagade bolaget för att ha tagit för mycket betalt för patent."

Är prissättningen på patent reglerad på något sätt? Skulle vara kul om någon insatt kunde förklara mot vad en sådan stämning skulle luta sig mot. Känns orimligt att ett företag godtyckligt kan stämma ett annat för att de anser att de tagit för mycket betalt för sin produkt/teknik och ifall Apple har någon chans att vinna stämningen.

Visst muttrar jag över vad jag upplever som oskäliga vinstmarginaler på t.ex. NVIDIA:s grafikkort eller Apples produkter. Jag löser det genom att inte köpa från dom - inte f-n går jag och stämmer dom.

Men det kan ju också bero på att du -till skillnad från Apple- inte har råd med tillräkligt bra/många advokater för att vinna stämningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DerpMcDerp:

"Under fjolåret stämdes dock tillverkaren av Apple, som anklagade bolaget för att ha tagit för mycket betalt för patent."

Är prissättningen på patent reglerad på något sätt? Skulle vara kul om någon insatt kunde förklara mot vad en sådan stämning skulle luta sig mot. Känns orimligt att ett företag godtyckligt kan stämma ett annat för att de anser att de tagit för mycket betalt för sin produkt/teknik och ifall Apple har någon chans att vinna stämningen.

Visst muttrar jag över vad jag upplever som oskäliga vinstmarginaler på t.ex. NVIDIA:s grafikkort eller Apples produkter. Jag löser det genom att inte köpa från dom - inte f-n går jag och stämmer dom.

Nu orkar jag inte googla, men det var något att de fick betala ett pris baserat på slutpriset på produkten.
Säg att en mobiltillverkare som använder teknik X och säljer telefonen för 2000kr, de behöver betala 20kr för teknik X,
Medans Apple som säljer sin mobil för 10 000kr, behövde betala 100kr för samma teknik X.

Det var något åt detta håll, den som orkar kan googla på det. Apple tyckte iallafall inte om licenskostnaden och tyckte den var skev.

*edit*
En källa:
https://www.cnet.com/news/qualcomm-cuts-cap-for-phone-licensi...

Qualcomm var som sagt inga änglar, den som orkar kan offra en eller ett par semesterveckor på att lista ut vem av Qualcomm eller Apple som är girigast.

Permalänk
Medlem

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/FRAND-patent

Förenklat så tycker Apple det är orättvist att de behandlas (relativt) lika med alla andra. De vill så klart få specialbehandling. Är själv ingen expert men har redan varit med på sidlinjen vid några liknande situationer senaste tio åren. Ganska tragiskt, men då Apple är bättre på ekonomi och juridik än teknik numer så är det kanske inte så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och Apple kommer väl öveege Intel och x86 för deras laptops?
Qualcomm var för övrigt några giriga satar så de har sig själv att skylla med att Apple lämnade dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryktet att Apple kommer överge x86 saknar grund. Det har endast varit tal om att Apple avser börja med sin egen chip-tillverkning, vilket inte alls betyder att de kommer gå ifrån x86. Många journalister har dock tolkat det så.

Nog för att Apple har bra ARM-chip men att överge x86 för skrivbordet är ju ett hyfsat radikalt steg.

Skrivet av elBenko:

Handlar nog mer om pris och villkor snarare än osämja mellan företagen. AMD har väl varit mer tillmötesgående med priserna för sina kretsar än Nvidia.

Jag har för mig det även varit bråk om nVidias öppenhet (eller brist på) gentemot Apple gällande drivrutiner. Typ att Apple vill se över och optimera koden, vilket nVidia inte gått med på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast de vägrar ju använda Nvidia gpuer trots att det egentligen vore mer lämpligt med ex ett nvidia kort motsvarande vega 64 i imac pro istället. I alla fall om man tänker på ljudkomforten. Och det beror väl på att apple och nvidia inte kom överens efter problemen med fermi korten eller va det var?

Senast Apple körde Nvidia var Kepler.

Vad hade alternativen varit i dagsläget? MX150 och GTX1080? Vad ska fördelen för Apple vara? iMac Pro har fått beröm som ett "tyst" system, då den låter märkbart mindre än iMacs. Apple är inte intresserade av CUDA osv. Framförallt när de redan körde Polaris, och innan det tidigare GCN-arkitekturer varför skulle de byta? De har ju jobbat med AMD gällande drivrutiner länge och det måste nog till något mer extraordinärt för att få de byta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Visst muttrar jag över vad jag upplever som oskäliga vinstmarginaler på t.ex. NVIDIA:s grafikkort eller Apples produkter. Jag löser det genom att inte köpa från dom - inte f-n går jag och stämmer dom.

Jag älskar hur du jämför dig själv som individ rakt av mot en tillverkare som Apple Stort ego?
Apple sålde 217 miljoner iphones bara 2017. Att det inte bara är att byta leverantör vid de volymerna borde du någonstans förstå. Därav stämning medans de letar alternativ, som de nu funnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har för mig det även varit bråk om nVidias öppenhet (eller brist på) gentemot Apple gällande drivrutiner. Typ att Apple vill se över och optimera koden, vilket nVidia inte gått med på.

Kan vara en sådan grej också, japp.
Som sagt, AMD har väl varit mer tillmötesgående på alla sätt och vis, och inte enbart med priset i sina offerter

Permalänk
Medlem
Skrivet av andda715:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/FRAND-patent

Förenklat så tycker Apple det är orättvist att de behandlas (relativt) lika med alla andra. De vill så klart få specialbehandling. Är själv ingen expert men har redan varit med på sidlinjen vid några liknande situationer senaste tio åren. Ganska tragiskt, men då Apple är bättre på ekonomi och juridik än teknik numer så är det kanske inte så konstigt.

Låt andra utveckla saker som hamnar under FRAND-patent, och stäm sedan företag som har produkter med rundade hörn...

Fokuserar man mer och mer på design (Ive är ju det närmaste Apple har en husgud efter att Jobs gick bort), så blir det ju så här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu orkar jag inte googla, men det var något att de fick betala ett pris baserat på slutpriset på produkten.
Säg att en mobiltillverkare som använder teknik X och säljer telefonen för 2000kr, de behöver betala 20kr för teknik X,
Medans Apple som säljer sin mobil för 10 000kr, behövde betala 100kr för samma teknik X.

Det var något åt detta håll, den som orkar kan googla på det. Apple tyckte iallafall inte om licenskostnaden och tyckte den var skev.

*edit*
En källa:
https://www.cnet.com/news/qualcomm-cuts-cap-for-phone-licensi...

Qualcomm var som sagt inga änglar, den som orkar kan offra en eller ett par semesterveckor på att lista ut vem av Qualcomm eller Apple som är girigast.

Att stämma Qualcomm för en sån sak är förstås trams, men finns det lagstiftning som gör det möjligt för Apple att vinna en sån tvist är det klart att de kommer nyttja möjligheten. I övrigt är det ju inte svårt att förstå att Apple hellre väljer en annan tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Senast Apple körde Nvidia var Kepler.

Vad hade alternativen varit i dagsläget? MX150 och GTX1080? Vad ska fördelen för Apple vara? iMac Pro har fått beröm som ett "tyst" system, då den låter märkbart mindre än iMacs. Apple är inte intresserade av CUDA osv. Framförallt när de redan körde Polaris, och innan det tidigare GCN-arkitekturer varför skulle de byta? De har ju jobbat med AMD gällande drivrutiner länge och det måste nog till något mer extraordinärt för att få de byta nu.

En GPU som presterar bättre vid samma TDP brukar vara fördelaktigt i kompakta system. Vega korten i ex Imac pro är ju strypta ganska rejält för att få det "tyst" har ej provat datorn i fråga. Men skulle gissa på att versionen med vega 64 inte är särskilt tyst men kanske tyst för vad det är.
Nu minns jag inte exakt men har för mig det låg typ 300Mhz lägre på kärnan än vanliga vega 64 minnena tror jag låg på normal nivå.
Jag tror de hade fått ut bättre prestanda med ett GTX 1080 / motsvarande eller är Mac os så hårt optimerat mot AMD nu?
MX 150 kan du inte jämföra med vega 64 utan är mer jämförbart med RX 550 eller något sånt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Apple säljer drygt 200 miljoner iphones per år. Om vi antar ca 100kr för ett modemchip så blir det ca 20 miljarder. Så det är en bra affär men Intels omsättning är på ca 500 miljarder.

Tror dock inte att man får betala 100:- per modemchipp om man beställer de kvantiterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Känns som Apple gräver sin egen grav då dom bruka trycka om att bråka med alla företag som Samsung, Qualcomm säkert flera snart så har dom ingen som kan kretstillverkare då dom snart bråkat med alla.

Apple fanboys kommer ser det som tvärtom.

När man är värd strax 1000 miljarder $ kan man bråka med vem som helst utan att gräva en grav. Plånboken är djup och det vill andra ta del av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bra för Intel, och detta kommer inte långt efter rykten om att Intel i princip ska lägga ner hela modemverksamheten

Ryktena startades säkert för att aktien skulle gå ner för att sen gå upp igen, ganska vanligt med såna rykten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

En GPU som presterar bättre vid samma TDP brukar vara fördelaktigt i kompakta system. Vega korten i ex Imac pro är ju strypta ganska rejält för att få det "tyst" har ej provat datorn i fråga. Men skulle gissa på att versionen med vega 64 inte är särskilt tyst men kanske tyst för vad det är.
Nu minns jag inte exakt men har för mig det låg typ 300Mhz lägre på kärnan än vanliga vega 64 minnena tror jag låg på normal nivå.
Jag tror de hade fått ut bättre prestanda med ett GTX 1080 / motsvarande eller är Mac os så hårt optimerat mot AMD nu?
MX 150 kan du inte jämföra med vega 64 utan är mer jämförbart med RX 550 eller något sånt.

MX150 var en hänvisning till laptops/bärbara givetvis, kortet/gpun heter GT1030 på desktops.

På MBP15 kör de Polaris 11 och har en eGPU-enhet med Polaris 10. Även om nu Polaris 10 är omdöpt till 20. Hade ett nerklockat GTX1080 haft 2-3 gånger Metalprestandan av Vega 56/64 så hade de valt det, nu finns det ingen anledning att skrika om prestandan.

För att det ska vara värt att utveckla drivrutinerna, mecka firmware och testa allt så det lirar som de vill så är det inte fråga om att köra Nvidia på en enda produkt. Sen är det ju inte spelprestanda under Bootcamp som intresserar Apple. Det är ju också lite dött lopp, inget driver runt spel ordentligt i nativ upplösning. Apple har för den delen faktiskt ganska ont om ingenjörer/utvecklare (likväl har inte AMD och Nvidia obegränsade resurser) så det är faktiskt enklare att bygga på en bas de redan har, när det gäller t.ex. drivrutiner. De flesta hos Apple jobbar i butikerna, där expansionen skett. Finns en god anledning till varför de nu lyfter fram Blackmagics eGPU-enhet och LGs skärmar.

Nvidia har drivrutiner för GTX1080 under MacOS, så vill du veta vad det kan prestera under MacOS med minsta möjliga insats får du leta upp någon som har byggt en likvärdig hackintosh och har publicerat benchmarks. Prestandan beror mycket på drivrutinerna och 5-10 % skillnad hade inte varit mycket bättre, och med nuvarande Nvidiadrivrutiner är betydligt långsammare AMD-kort snabbare. Så varför lägga ner jobbet bara för att typ matcha?

Permalänk
Medlem

Intressant. Finns mycket information på nätet om hur apple medvetet har läckt hemlig designinformation om Qualcomms modem till just Intels ingenjörer. Förväntar mig en fet stämning från Qualcomm riktad mot Intel inom en snar framtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ryktena startades säkert för att aktien skulle gå ner för att sen gå upp igen, ganska vanligt med såna rykten.

Insider trading är dock olagligt, så om det är fallet så ska några hos Apple eller Intel skaka galler. De utan insyn sprider givetvis sådana rykten också, men de har ingen anledning till att hitta på dem och har svårt att vinna något på att sprida ryktena. Förhoppningsvis så rörde det sig inte om mer än att någon fick nys om att förhandlingar skedde, och antog det värsta för Intels del eftersom de inte har så många andra kunder. Hur som helst, modem/baseband-marknaden har varit skakig så det är nog bara bra om Intel fortsättningsvis är med i spelet, de flesta andra har dragit sig ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

En GPU som presterar bättre vid samma TDP brukar vara fördelaktigt i kompakta system. Vega korten i ex Imac pro är ju strypta ganska rejält för att få det "tyst" har ej provat datorn i fråga. Men skulle gissa på att versionen med vega 64 inte är särskilt tyst men kanske tyst för vad det är.
Nu minns jag inte exakt men har för mig det låg typ 300Mhz lägre på kärnan än vanliga vega 64 minnena tror jag låg på normal nivå.
Jag tror de hade fått ut bättre prestanda med ett GTX 1080 / motsvarande eller är Mac os så hårt optimerat mot AMD nu?
MX 150 kan du inte jämföra med vega 64 utan är mer jämförbart med RX 550 eller något sånt.

Kort sagt så byter de om de anser sig vinna på det. Uppenbart verkar de i nuläget inte se att de skulle vinna på Nvidia framför AMD grafik. Sen kan det finnas väldigt många olika anledningar till det. Övergångskostnad är nog den största anledningen, det är väldigt mycket resurser som skulle gå åt till en sådan övergång och då gäller det verkligen att man anser att Nvidia under längre tid (år framöver) kommer leverera en fördel mot AMD. Övergångskostnad är inte bara att få ut prestanda ur drivrutiner utan också att få ut samma stabilitet klara erbjuda samma support och upprätta ett minst lika bra fungerande samarbete med företaget.
Sen är det ju inte omöjligt att AMD är billigare heller och kan erbjuda bättre skräddarsydda kretsar som bygger på samma arkitektur i hela det prestandasspektra man är ute efter.

Jag tror att det är närmare att de byter processor från Intel till AMD än att de skulle byta grafikleverantör. Speciellt med tanke på att deras datorer inte riktar sig så mycket mot spel och snarare tyngre arbetsuppgifter är viktigt. Speciellt deras dyrare modeller som riktar sig mycket mot videorendering.