Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dela mobiltbredband via lan?

Hejsan!
Har suttit nu i 2 kvällar och försökt få ihop mobilt bredband på min ps4a via min stationära dator. Men inte lyckats få igång de.
Anledningen är att jag får bättre latens via mobilt bredband då sambon använder de fasta nätet vi har som är ADSL Telia 10mbit.

Har valt och dela Mobila anslutningen på min stationära dator, sen anslutit en nätverkskabel mellan datorn och ps4. Och via den anslutningen satt en fast ip: 192.168.137.1 på datorn. Och på PS4an har jag satt 192.168.137.2 och default gateway 192.168.137.1. Internet funkar varken på ps4an eller en latop jag kopplat in för och testa. Nätmask: 255.255.255.0

Söker man på internet så finns de inget om delning via dator till dator, endast dator till wifi, och dator till mobiltelefoner.

Går de ens och lösa?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger:
Eftersom du nämner att du har provat med en laptop.
Prova detta Convert your Windows 7/8 pc into wifi Hotspot / Router
Nerladdnings länken för programet som nämns är dock död, men programet kan hämtas här Virtual Router Plus

Annars finns det också möjligheten att brygga mobil anslutningen med datorns fasta nätverks anslutning.
How to create a Network Bridge in Windows 10/8/7 jag är dock inte hundra på om det fungerar med en mobil anslutning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@TaunyTiger:
Eftersom du nämner att du har provat med en laptop.
Prova detta Convert your Windows 7/8 pc into wifi Hotspot / Router
Nerladdnings länken för programet som nämns är dock död, men programet kan hämtas här Virtual Router Plus

Annars finns det också möjligheten att brygga mobil anslutningen med datorns fasta nätverks anslutning.
How to create a Network Bridge in Windows 10/8/7 jag är dock inte hundra på om det fungerar med en mobil anslutning.

Fungerar inte. Virtual router startar inte ens. Läser kommentarerna på sidan att fler har problem med detta. Och brygga anslutningarna fungerar inte heller. Oidentiferat nätverk på laptoppen!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Gjorde det själv på Windows Server2000, XP/Vista tiden, så nog ska det gå.
Din utdelande dator ska få ip 192.168.0.1

https://turbofuture.com/computers/How-to-share-an-internet-co...

den där guiden verkar väl behandla det dugligt, även fast jag vill minnas att utdelande dator agerade DHCP, (minns säkert fel)
Alternativt så "investerar" du i en 4g router, både jag och vänner kör med denna.
https://www.inet.se/produkt/5402724/tp-link-archer-mr200-ac75...
Fungerar riktigt bra.

EDIT:
du har inte möjlighet att ansluta en Switch eller dylikt emellan ps4an och datorn? kan ju vara så enkelt att inte ps4an hanterar direktanslutningen riktigt. (en gång i tiden skulle det ju vara korsade nätverkskablar för sådant)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Gjorde det själv på Windows Server2000, XP/Vista tiden, så nog ska det gå.
Din utdelande dator ska få ip 192.168.0.1

https://turbofuture.com/computers/How-to-share-an-internet-co...

den där guiden verkar väl behandla det dugligt, även fast jag vill minnas att utdelande dator agerade DHCP, (minns säkert fel)
Alternativt så "investerar" du i en 4g router, både jag och vänner kör med denna.
https://www.inet.se/produkt/5402724/tp-link-archer-mr200-ac75...
Fungerar riktigt bra.

EDIT:
du har inte möjlighet att ansluta en Switch eller dylikt emellan ps4an och datorn? kan ju vara så enkelt att inte ps4an hanterar direktanslutningen riktigt. (en gång i tiden skulle det ju vara korsade nätverkskablar för sådant)

Ja, jag köpte ju en 4g modul för en ganska stor peng ändå. Mest för att jag hoppades på bra mottagning till masten. Men de vore väl klokt och skaffat en 4g router istället. Däremot vet jag inte om jag är i behov av en sån dyr, har inga planer på att använda wifi.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger:

Var köpte du 4g Modulen?
Elgiganten mfl erbjuder ju öppet köp, lämna tillbaka, och investera i "riktig"
Nae, trådlöst är kanske onödigt, men det du betalar för är nog en bra router i övrigt, se det trådlösa som en bonus.
(Du kan ställa den i fönstret med bra mottagning, och koppla PS4an trådlöst till den)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Skillnaden dem emellan är att den du länkade ansluts med 4g-modem, medans den andra ansluts sim-kortet direkt i routern.
Har provat drygt 4 olika lösningar på det där, och det är stor skillnad i stabilitet, hastighet och framförallt uppstart/omstart.

Kör mr200, och har inte startat om eller haft avbrott på många månader, och drygt 50% upp i fart mot senaste lösningen.
Mitt tidigare 4g modem i dovodo router, överhettade, stängdes av eller tappade kontakt regelbundet.
Omstart tog flera minuter, å bra tid på sig för att koppla upp

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@Bellerefon:
Denna köpte jag fast på Inet:
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/mobilt-bredband/d-l...

PS4an ska inte anslutas trådlöst utan trådat.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Ett bra alternativ hade varit en router som jag kan använda nu till min 4g simkort, och sen när fiber kommer förr eller senare, kunna använda samma router på de.

En router med simkorts plats och en WAN port alltså! Som inte helst kostar mer än 1500kr?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

En router med simkorts plats och en WAN port alltså! Som inte helst kostar mer än 1500kr?

https://www.inet.se/produkt/5402724/tp-link-archer-mr200-ac75...
Mr200 jag länkade tidigare gör precis det, Mr400 är storebror med lite högre hastighet på det trådlösa, (ev användbart vid fiber, knappast vid 4G anslutning)

finns även en billigare, men det är marginellt, du tappar AC bandet och såvitt jag vet inte lika stabil.
https://www.inet.se/produkt/5420077/tp-link-tl-mr6400-n300-4g

Har du kvar förpackning och allt hos Inet? kanske går att lämna tillbaka till den? så det hamnar på fyndhörnan (de gör ett avdrag på priset dock)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Enligt prisjakt ska ju denna routern fungera med 4g.
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/asus-rt-ac68...

Jag filtrerade efter 4g på prisjakt iaf.?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Enligt prisjakt ska ju denna routern fungera med 4g.
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/asus-rt-ac68...

Jag filtrerade efter 4g på prisjakt iaf.?

Korrekt men också inkorrekt, många routrar som stöjder 4G gör inte det genom att man kan stoppa in ett simkort direkt i routern utan att man måste köra en så kallad dongel alltså din Dlink USB adapter i en av usb portarna på asus routern för att det ska fungera.

Dock vet man ju aldrig om routern man köper verkligen har stöd för just den usb stickan man äger eller om det ens fungerar bra så att man har möjlighet att använda det med routern.

Dom som är populärast och har fungerat bäst inom min och många andras erfarenhet här på forumet och som är stabila när det kommer just till mobilt bredband är Dovado så tycker nog du borde kanske snegla över på deras alternativ, bra stöd för usb adaptrar bra hastighet väldigt stabila för pengarna man betalar.
Det är dock också en sådan modell där man inte kan stoppa in sim kortet direkt i men den har stöd för massor av olika inställningar och flertal usb modem vilket man kan gå in läsa om på deras sida.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Denna har tydligen WAN port. 3x LAN och 1x WAN/LAN. Så denna skulle faktiskt fungera:
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/mobilt-bredband/tp-...

Endast 100mbit/s däremot så inget alternativ upptäckte jag nu i efterhand.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Korrekt men också inkorrekt, många routrar som stöjder 4G gör inte det genom att man kan stoppa in ett simkort direkt i routern utan att man måste köra en så kallad dongel alltså din Dlink USB adapter i en av usb portarna på asus routern för att det ska fungera.

Dock vet man ju aldrig om routern man köper verkligen har stöd för just den usb stickan man äger eller om det ens fungerar bra så att man har möjlighet att använda det med routern.

Dom som är populärast och har fungerat bäst inom min och många andras erfarenhet här på forumet och som är stabila när det kommer just till mobilt bredband är Dovado så tycker nog du borde kanske snegla över på deras alternativ, bra stöd för usb adaptrar bra hastighet väldigt stabila för pengarna man betalar.
Det är dock också en sådan modell där man inte kan stoppa in sim kortet direkt i men den har stöd för massor av olika inställningar och flertal usb modem vilket man kan gå in läsa om på deras sida.

Ska kika på de!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Nae, de lutar åt att de blir denna billigare lösningen nu:
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/mobilt-bredband/d-l...

Sen köper jag en mer ordentlig router när de väl kommer fiber om 3-4 år kanske.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Det här låter som ett XY-problem. Du antar att ditt 10Mbit ner, 2Mbit upp (gissar jag) ADSL helt enkelt inte är tillräckligt för er båda, men jag tror du har fel.

Problemet ligger inte i att ni har otillräcklig bandbredd, utan i hur ADSL-modem är konstruerade, och kan arbetas runt med något som heter Traffic Shaping, som finns i de flesta moderna konsument-routrar. Du kan förmodligen lösa ditt problem genom att gå in på din routers kontrollpanel och se till att traffic shaping är aktiverat och -- om den inte har automatisk bandbredds-igenkänning -- att den inte är ställd för högt (om det bara finns en inställning ska det vara din uppströmshastighet, inte den teoretiska utan den faktiskt uppnådda). Om den är ställd för högt gör traffic shaping ingen skillnad. Med en välfungerande traffic shaper borde du knappt märka någon skillnad mellan när din sambo surfar och när du är ensam (endast c:a 10 max 20ms högre latens).

Ifall du är intresserad så ska jag förenklat förklara problemet med ADSL och vad en Traffic Shaper "gör". Problemet med ADSL är så kallad "bufferbloat". Detta innebär att köerna som data som ska ut på internet från modemet står i blir väldigt långa (ibland uppemot 200-300ms) innan modemet ger upp och börjar strypa. När någon då belastar anslutningen till max så bildas dessa köer, och all data, inklusive den från din ps4, får stå i kö 200ms innan den får komma ut på internet, och på detta vis förstörs din spelupplevelse. Vad en "traffic shaper" gör är att strypa din anslutning strax under vad ADSL-förbindelsen klarar av för att hindra köbildning i ADSL-modemet, och ta över kontrollen över köandet. I en traffic shaper så står data från olika användare i olika köer, och prioritet ges till den som använder minst bandbredd. I praktiken innebär det att även när din sambo maxar anslutningen så kommer trafiken från din ps4a att få "skippa kön" och omedelbart få komma ut på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av margnus1:

Det här låter som ett XY-problem. Du antar att ditt 10Mbit ner, 2Mbit upp (gissar jag) ADSL helt enkelt inte är tillräckligt för er båda, men jag tror du har fel.

Problemet ligger inte i att ni har otillräcklig bandbredd, utan i hur ADSL-modem är konstruerade, och kan arbetas runt med något som heter Traffic Shaping, som finns i de flesta moderna konsument-routrar. Du kan förmodligen lösa ditt problem genom att gå in på din routers kontrollpanel och se till att traffic shaping är aktiverat och -- om den inte har automatisk bandbredds-igenkänning -- att den inte är ställd för högt (om det bara finns en inställning ska det vara din uppströmshastighet, inte den teoretiska utan den faktiskt uppnådda). Om den är ställd för högt gör traffic shaping ingen skillnad. Med en välfungerande traffic shaper borde du knappt märka någon skillnad mellan när din sambo surfar och när du är ensam (endast c:a 10 max 20ms högre latens).

Ifall du är intresserad så ska jag förenklat förklara problemet med ADSL och vad en Traffic Shaper "gör". Problemet med ADSL är så kallad "bufferbloat". Detta innebär att köerna som data som ska ut på internet från modemet står i blir väldigt långa (ibland uppemot 200-300ms) innan modemet ger upp och börjar strypa. När någon då belastar anslutningen till max så bildas dessa köer, och all data, inklusive den från din ps4, får stå i kö 200ms innan den får komma ut på internet, och på detta vis förstörs din spelupplevelse. Vad en "traffic shaper" gör är att strypa din anslutning strax under vad ADSL-förbindelsen klarar av för att hindra köbildning i ADSL-modemet, och ta över kontrollen över köandet. I en traffic shaper så står data från olika användare i olika köer, och prioritet ges till den som använder minst bandbredd. I praktiken innebär det att även när din sambo maxar anslutningen så kommer trafiken från din ps4a att få "skippa kön" och omedelbart få komma ut på internet.

Ja de låter ju väldigt bra om de är så som du säger. Då spelandet inte drar speciellt mycket trafik, samtidigt som sambons streamande gör de.

Nu har jag ju Telias egna router och är lite låst på så vis att jag inte kan göra en firmware uppdatering själv. Men bör ju kunna ändra på inställningen "Traffic Shaping". Jag ska kika när jag kommer hem ikväll. Men jag har kikat på inställningarna förr, och kan inte minnas att jag skulle sett någon sådan inställning.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@BaZZe: Nej tyvärr kunde jag inte hitta någon Traffic Shaping på routern.
Jag kunde däremot gå in och prioritera devices på routern. Så la till min dator och tänkte slänga dit ps4an också. Men är ganska säker att jag testat detta förr och inte varit nöjd med resultatet.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Använde du korsad nätverkskabel mellan datorn och PS4?

Har du valt att dela mobilanslutningen och ställt in rätt anslutning denna ska delas på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Använde du korsad nätverkskabel mellan datorn och PS4?

Har du valt att dela mobilanslutningen och ställt in rätt anslutning denna ska delas på?

Spelar de någon roll numera? Känner inte nätverkskorten av vilken kabel de är? Jag har inte en aning vad de är för kabel. Använt den mellan en switch och en enhet tidigare.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Har du Windows 10 på datorn? I så fall är det enklare att dela anslutningen över wifi. Visst, det blir trådlöst, men det borde inte spela så stor roll och det är grymt mycket enklare. Finns inbyggt stöd för wifi hotspot i Windows 10 så du behöver inte installera någon programvara.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Har du Windows 10 på datorn? I så fall är det enklare att dela anslutningen över wifi. Visst, det blir trådlöst, men det borde inte spela så stor roll och det är grymt mycket enklare. Finns inbyggt stöd för wifi hotspot i Windows 10 så du behöver inte installera någon programvara.

Man behöver väl ett trådlöst nätverkskort för de?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Man behöver väl ett trådlöst nätverkskort för de?

Jo, visst är det så. Hade fått i min skalle att du hade en laptop av någon anledning...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra