Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ska jag ha en repeater, accespoint eller homeplug?

Permalänk

Ska jag ha en repeater, accespoint eller homeplug?

Hej!
Jag har wi-fi med 100 mbit, men i sovrummet (längst bort från routern) är internetet riktigt dåligt. När jag ska ladda ner något på datorn laddas det ner i runt 10 mbit. Är väldigt okunning inom detta ämne och behöver därför hjälp med vad jag ska ha. Får också 150 mbit istället för 100 mbit i september om det hjälper.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Vad får för hastighet i övriga rum då?
HomePlug fungerar bra för vissa, andra inte. Det bästa vore om du kan dra en nätverkskabel och sätta upp en accesspunkt i sovrummet. Du skulle också kunna kombinera HomePlug och accesspunkt. Vill minnas att det ska finnas sådana med inbyggda accesspunkter, men har inte utforskat det vidare mycket.

Vad har du för router idag? Ett annat alternativ kanske vore att helt enkelt byta ut denna mot en starkare? Att blanda fabrikat och att peta in accesspunkter/repeaters medför en del andra problem, som vilken AP dina enheter kopplar upp sig på exempelvis.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejbehöverhjälp123:

Hej!
Jag har wi-fi med 100 mbit, men i sovrummet (längst bort från routern) är internetet riktigt dåligt. När jag ska ladda ner något på datorn laddas det ner i runt 10 mbit. Är väldigt okunning inom detta ämne och behöver därför hjälp med vad jag ska ha. Får också 150 mbit istället för 100 mbit i september om det hjälper.

Tack i förhand!

Lite mer information om hur det ser ut, planlösning, nuvarande placering av router etc. Det kanske räcker att du flyttar routern? Undvik repeater till varje pris. Homeplug + AP är bättre lösning om du inte Orkar dra kabel.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Homeplug funkar bra om de två rummen som dosorna är kopplade i ligger bakom samma säkring. Om de inte gör det så måste signalen gå genom proppskåpet och det blir mycket långsammare. Om det är en stationär dator så tycker jag att du ska dra en nätverkskabel.

Annars kan du skaffa en riktig dedikerad accesspunkt som "ubiquiti ac lite". Dessa har mycket bättre räckvidd än vanliga routrar. Om du gör det så bör du stänga av WiFi på din router.

Repeaters är skit.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Jubileumsmästare

Du blandar inte ihop Megabit(Mbit/Mb) och Megabyte(MB)? När du laddar ner via till exempel Steam visas nedladdningshastigheten i MB/s och internethastigheter är angivet i Mb/s. Eftersom 1 byte är 8 bit (eller bitar) så ger din internethastighet 100Mbit/8 = 12,5MB. Så de "10 mbit" som du pratar om i själva verket är 10MB/s, alltså inte speciellt dåligt.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

@Hejbehöverhjälp123: Repeaters halverar bandbredden och dubblar svarstiderna samt fungerar ofta bara mellan samma fabrikat vilket gör att det används allt mer sällan och har i princip ersatt av Mesh-nätverk, om man inte vill dra gammalt hederligt Ethernet.
Lite läsning: https://hemfixare.se/2018/01/28/mesh-den-nya-wifi-tekniken-ge...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Vill helst inte dra en kabel in dit, om jag har homeplug + accespoint, då behöver jag inte dra in en kabel va? Så är det den bästa lösningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejbehöverhjälp123:

Vill helst inte dra en kabel in dit, om jag har homeplug + accespoint, då behöver jag inte dra in en kabel va? Så är det den bästa lösningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på hur elledningarna är dragna i din lägenhet. Som jag skrev ovan så fungerar homeplug mycket bra om dosorna ligger bakom samma säkring. Om det inte gör det så är det lotto. Om du har otur så kan det hända att du får ut 20mbit via homeplug.

Har du testat att flytta på routern?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Nej inte testat det, gör det snart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Vad får för hastighet i övriga rum då?
HomePlug fungerar bra för vissa, andra inte. Det bästa vore om du kan dra en nätverkskabel och sätta upp en accesspunkt i sovrummet. Du skulle också kunna kombinera HomePlug och accesspunkt. Vill minnas att det ska finnas sådana med inbyggda accesspunkter, men har inte utforskat det vidare mycket.

Vad har du för router idag? Ett annat alternativ kanske vore att helt enkelt byta ut denna mot en starkare? Att blanda fabrikat och att peta in accesspunkter/repeaters medför en del andra problem, som vilken AP dina enheter kopplar upp sig på exempelvis.

Nja, det bästa är sannolikt att placera den befintliga routern centralt i huset. Om det ger tillräcklig täckning så är det bäst. TS: har du möjlighet att placera routern centralt?

Permalänk

Nej finns ingenstans jag kan ställa den som är mer centralt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Homeplug med WiFi är ett sätt men effektiviteten ibland känslig för gamla el-system. Range extender kan vara en lösning typ "TP-Link RE450" med AC-standarden men tydligen inte så bra sätt fixa problemet av kommentarerna i tråden. Routern kan också spela in hur bra räckvidden blir där vissa är riktigt usla, bäst brukar system med produkter från Ubiquiti räknas men då ganska dyrt och mer komplicerat nätverkssystem.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Hej, jag kapar denna tråd lite. Har routern i vån1, lite sämre täckning i vån2. Men jag har min dator på vån2 med kabel. Har också en Tp Archer C7 som ligger bara. Kan jag använda den om jag drar en kabel till den också. Hur kopplar jag in den då ? Det är alltså Wifi jag vill förbättra på vån2. Eller kan jag dela kabeln o köra dels TP samt min dator ?

Permalänk
Medlem

@andersgog: Du kan använda den existerande kabeln och installera en liten switch, sen koppla en kabel till datorn, samt en annan kabel till TP-link:en. Denna sida tycks förklara hur du konfigurerar enheten till att agera accesspunkt: https://www.tp-link.com/en/article/?faqid=417

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Hej, jag kapar denna tråd lite. Har routern i vån1, lite sämre täckning i vån2. Men jag har min dator på vån2 med kabel. Har också en Tp Archer C7 som ligger bara. Kan jag använda den om jag drar en kabel till den också. Hur kopplar jag in den då ? Det är alltså Wifi jag vill förbättra på vån2. Eller kan jag dela kabeln o köra dels TP samt min dator ?

Den måste konfigureras som "access point".
Kolla länken nedan:

https://forum.tp-link.com/showthread.php?51595-Archer-C7-as-a...

Permalänk
Skrivet av Gorian:

@andersgog: Du kan använda den existerande kabeln och installera en liten switch, sen koppla en kabel till datorn, samt en annan kabel till TP-link:en. Denna sida tycks förklara hur du konfigurerar enheten till att agera accesspunkt: https://www.tp-link.com/en/article/?faqid=417

//Gorian

Ok, tack. 7 steg, ja det skall väll gå ändå fixa en switch också.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Den måste konfigureras som "access point".
Kolla länken nedan:

https://forum.tp-link.com/showthread.php?51595-Archer-C7-as-a...

Tack, kollar in detta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Repeaters är skit.

Jag håller verkligen inte med. Var i en situation när jag var tvungen att använda mig av en repeater då det inte fanns annan möjlighet och jag köpte mig en Asus RP-AC68U. Den fångade upp wifi-signalen från det befintliga bredbandet och skickade vidare via kabel till min stationära och via wifi till telefon.

Fungerade klockrent! Till och med då routern som skickade ut wifi-signalen var en comhem adsl skräpvariant och var placerad bakom stängd dörr 10 meter bort. Linan var ADSL på runt 25 Mbit och jag fick ut närapå full hastighet på stationära datorn. Telefonen fick ut ungefär 13-14 Mbit.

Så nej, repeaters är inte alls skit. De har sina användningsområden där de behövs

Permalänk
Medlem

@Xeno88: Det kan funka så men är långt ifrån alltid fallet. Jag körde tidigare i lägenhet problemfritt med hastigheter runt 300Mbit/s oavsett om signalen passerade mellan faser. I kåken jag har nu fick jag aldrig över 10Mbit/s ens mellan två uttag kopplade direkt efter varandra, testade även med fler än två enheter utan förbättrat resultat.

Permalänk
Medlem

Byt router eller komplettera med en ny!

Skrivet av Gorian:

Vad har du för router idag? Ett annat alternativ kanske vore att helt enkelt byta ut denna mot en starkare?

Jag instämmer i frågan! Vad har du för router just nu? Många routers som man får från nätverksleverantörerna för t.ex. ADSL eller mobilt bredband är helt värdelösa. Jag har en D-Link från Telenor som knappt når igenom en garderobsvägg av masonit men därifrån har jag dragit kabel till en Asus som är mer centralt placerad. Den ger bättre signalstyrka genom två betonggolv än D-Link skräpet ger genom två lager masonit!

Så en möjlighet är att skaffa en bra router och antingen ersätta den gamla med den eller, om den gamla inte går att ta bort eftersom den är specifik för din bredbandsleverantör, ställa den nya routern bredvid den gamla, koppla ihop dem med en kort kabel, stänga av WLAN i den gamla routern och använda den nyas WLAN i stället.

/T

Permalänk
Medlem
Skrivet av tlif:

Jag instämmer i frågan! Vad har du för router just nu? Många routers som man får från nätverksleverantörerna för t.ex. ADSL eller mobilt bredband är helt värdelösa. Jag har en D-Link från Telenor som knappt når igenom en garderobsvägg av masonit men därifrån har jag dragit kabel till en Asus som är mer centralt placerad. Den ger bättre signalstyrka genom två betonggolv än D-Link skräpet ger genom två lager masonit!

Så en möjlighet är att skaffa en bra router och antingen ersätta den gamla med den eller, om den gamla inte går att ta bort eftersom den är specifik för din bredbandsleverantör, ställa den nya routern bredvid den gamla, koppla ihop dem med en kort kabel, stänga av WLAN i den gamla routern och använda den nyas WLAN i stället.

/T

Ännu bättre är ju då att istället köpa en dedikerad AP (typ Unifi), och inte blanda in fler "routrar". RF prestandan på dessa är såpass mycket bättre än på alltiettburkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Ännu bättre är ju då att istället köpa en dedikerad AP (typ Unifi), och inte blanda in fler "routrar". RF prestandan på dessa är såpass mycket bättre än på alltiettburkar!

Frågan är åter vad han har "före" sin gamla router. Har han ett fastighetsnät med ett RJ45-jack direkt i väggen eller ett leverantörsspecifikt "fibermodem" med RJ45-utgång så kan han ju i proncip koppla vad som helst dit, medan om han har ADSL eller mobildata är hans WLAN antagligen en del av modemet från den leverantören. Och i de modemen har tillverkarna oftast lagt alla pengar på den "egna" datalänken och sedan bara slängt in någon billig standardmodul för WLAN-sidan

Du har helt rätt i att router efter router blir tårta på tårta med extra lagg i all trafik.

Men...

Även om det är billig och tveksam "säkerhet" så utgör IP-Masquerading/NAT funktionen i routern en enkel brandvägg och förr eller senare kopplar man in någon trådlös skrivare, NAS eller övervakningskamera på hemmanätet. Och "säkerheten" i de prylarna är ofta ännu sämre. Så hellre än att exponera 2TB med familjebilder från NAS:en på nätet via bara en brygga rätt ut på bredbandet tycker jag att man åtminstone ska ha ett lager med NAT emellan. Så det innebär minst en router i systemet.

Men som jag sa tidigare så är de routers man får från bredbandsleverantörerna oftast helt kass, både med avseende på WiFi-prestanda och på säkerhet. Så en ny router (eller AP med NAT, vilket i stort sett är samma sak, som jag ser det) är minimum. Koppla den direkt på bredbandsjacket om det går. Annars kopplar man den på den gamla routern och ställer om den gamla till brygg-läge.