Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av AuroraBorealis:

@Johnnymann:

Jag betalade ca 40-60 kr för dhl paket från Usa förr. Köpte hudvård och kosttillskott från ett populärt företag belägen där. Företaget kan bjuda på frakten om man kommer upp över ca 30-40 dollar och produkterna är under 0,5kg eller vad det nu var. Så nej vi betalade för oss. Men nu får även Usa handlare betala frakt plus 175kr för tull och postavgift, det är sjukt. Sedan att Kinapaket varit "gratis" är ett hål i systemet som förmodligen kunde ha täppts till på ett bättre sätt än att tvinga på oss skatt och tull.

Vad du betalde för frakt är irrelevant då det är vad återförsäljaren debiterade dig, inte vad frakten kostade. Vad frakten sen kostade beror på vilka avtal återförsäljaren har med speditören.

Paket från Kina subventioneras inte, brev och skrymmande brev subventioneras, men subventionerna kommer minska på skrymmande brev om några år. Beställningar för 30-40 dollar har aldrig varit momsfria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AuroraBorealis:

@Johnnymann:

Jag betalade ca 40-60 kr för dhl paket från Usa förr. Köpte hudvård och kosttillskott från ett populärt företag belägen där. Företaget kan bjuda på frakten om man kommer upp över ca 30-40 dollar och produkterna är under 0,5kg eller vad det nu var. Så nej vi betalade för oss. Men nu får även Usa handlare betala frakt plus 175kr för tull och postavgift, det är sjukt. Sedan att Kinapaket varit "gratis" är ett hål i systemet som förmodligen kunde ha täppts till på ett bättre sätt än att tvinga på oss skatt och tull.

Uh?
Tull kommer du inte ifrån så vad vill du säga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Uh?
Tull kommer du inte ifrån så vad vill du säga?

Tull får han bara om han beställer parfym.

Kosttillskott och hudvårdsprodukter under 1500 kr? Nej. Tobak och alkohol är såklart inte heller tullfritt.

Många produkter kommer ha 0 % tullsats även om värdet överstiger 1500 kr.

Permalänk
Medlem

Fraktsätt som går igenom postnords tull

Har läst att "Priority Direct Mail" från Banggood verkar gå igenom postnords tull. Kan själv intyga att Belgian Post/bpost från Gearbest går igenom utan problem. Min förra försändelse med "Aliexpress Standard Shipping" (frakten är Estland Post/Omniva) slank förbi, men mina senaste paket har fastnat. Så det verkar inte säkert längre. Någon som vet om "Singapore Post" fortfarande funkar för att slippa tull?

Många paket via Ali går också att skicka med "Epacket". Någon som testat det och vet om det går igenom?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Paket från Kina subventioneras inte, brev och skrymmande brev subventioneras, men subventionerna kommer minska på skrymmande brev om några år. Beställningar för 30-40 dollar har aldrig varit momsfria.

Du får nog vänja dig vid att folk kallar brevtjänster för "paket" om försändelsen skickas i en låda.

Skrivet av Petterk:

Tull får han bara om han beställer parfym.

Kosttillskott och hudvårdsprodukter under 1500 kr? Nej. Tobak och alkohol är såklart inte heller tullfritt.

Du får nog vänja dig vid att folk kallar moms för tull.

Parfym är lättantändligt och får därför av säkerhetsskäl inte skickas med vissa frakttjänster. Jag vet inte om Postnord erbjuder någon frakttjänst som kan användas för parfym.

https://www.postnord.se/moms antyds det att kosttillskott är en restriktionsvara och att man därför åker på den högre avgiften på 125 kr. Jag vet inte om detta betyder att det är tull från första kronan eller om det hänger ihop med att man behöver tillstånd för att importera vissa livsmedel. Tillståndet måste ju inspekteras vid förtullningen. Momsen ska i alla fall bara vara 12 %.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Kosttillskott har inga absoluta restriktioner så länge det inte handlar om läkemedel. Finns EU-direktiv som måste följas när det gäller införsel av varor med animaliskt ursprung, men kosttillskott förpackade för slutkonsument är undantagna restriktionerna när de innehåller små mängder animaliska produkter, när de importeras för eget bruk. Det som klassas som annat (men som livsmedel) kommer ha mängdrestriktioner. Däremot kan PostNord anse att det är en restriktionsvara vilket som (precis som andra speditörer) och då förstör de väl ditt paket.

Om det är kosttillskott som räknas som livsmedel eller en bakprodukt som importeras bör inte göra någon skillnad på när tull ska tas ut. Typ schampo och handtvål, eller hudvårdsprodukter har 0 % tullsats.

Om han beställer förbjudna varor så ska de väl åtminstone förstöras.

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Uh?
Tull kommer du inte ifrån så vad vill du säga?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken tull syftar du på?
När man höll sig under 40 dollar åkte man ej på tull när man handlade från Usa, iaf förr. Detta helt enkelt för att varken tullverket eller postnord deklarerade paketen.

Då var det visst meningen att man "själv" som privat person skulle kontakta tullverket så dem kunde momssätta ditt paket med 25% av värdet, helt stört.

Nu tror jag man åker på tull (eller moms, whatever) i vilket fall som helst då företaget anger detta på sin sida men är ej säker längre.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Kommenterande: Kosttillskott har inga absoluta restriktioner så länge det inte handlar om läkemedel. Finns EU-direktiv som måste följas när det gäller införsel av varor med animaliskt ursprung, men kosttillskott förpackade för slutkonsument är undantagna restriktionerna när de innehåller små mängder animaliska produkter, när de importeras för eget bruk. Det som klassas som annat (men som livsmedel) kommer ha mängdrestriktioner. Däremot kan PostNord anse att det är en restriktionsvara vilket som (precis som andra speditörer) och då förstör de väl ditt paket.

Om det är kosttillskott som räknas som livsmedel eller en bakprodukt som importeras bör inte göra någon skillnad på när tull ska tas ut. Typ schampo och handtvål, eller hudvårdsprodukter har 0 % tullsats.

Om han beställer förbjudna varor så ska de väl åtminstone förstöras.

Jag har åkt på tull eller moms eller vad som är vad vid 2 tillfällen innan kinpaketspektaklet.

Båda var Usa paket, värde över 43 dollar. Fick betala 100kr båda gångerna.

I båda fallen, inget parfym. Bara hudvård, tvål och te (livsmedel). Dem brydde sig enbart om att paketens värde var över 42 dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AuroraBorealis:

Vilken tull syftar du på?
När man höll sig under 40 dollar åkte man ej på tull när man handlade från Usa, iaf förr. Detta helt enkelt för att varken tullverket eller postnord deklarerade paketen.

Då var det visst meningen att man "själv" som privat person skulle kontakta tullverket så dem kunde momssätta ditt paket, helt stört.

Nu tror jag man åker på tull i vilket fall som helst då företaget anger detta på sin sida men är ej säker längre.

Det har aldrig funnits någon gräns på 40 dollar, du smugglade helt enkelt paketen med hjälp av PostNord bara. PostNord har inte direkt brytt sig vilket värde som stått på paketen, så om du fått betala eller inte har varit chansen.

Det mesta är tullfritt under 1500 kr per försändelse, momsfritt har det aldrig varit. Många varor har 0 % i tullsats hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Compboi:

Har läst att "Priority Direct Mail" från Banggood verkar gå igenom postnords tull. Kan själv intyga att Belgian Post/bpost från Gearbest går igenom utan problem. Min förra försändelse med "Aliexpress Standard Shipping" (frakten är Estland Post/Omniva) slank förbi, men mina senaste paket har fastnat. Så det verkar inte säkert längre. Någon som vet om "Singapore Post" fortfarande funkar för att slippa tull?

Många paket via Ali går också att skicka med "Epacket". Någon som testat det och vet om det går igenom?

Nej.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

@Petterk:

Nej knappast att det var slumpen. Känner många flera som åkte på tull när dem handlade där, om beställningsvärdet var över 42-43 dollar, så att slumpen styrde tror jag knappast på ^^. Tullverket har koll på varornas värde. Det är ju därför folk som beställde från tex kinesiska försäljare på ebay och liknande bad avsändaren kryssa "gift" som alternativ på paketet och ej skriva de egentliga värdet på produkterna.

Jag hade ingen koll på moms och liknande. Jag fick bara rådet att hålla mig under 42 dollar för att inte åka på tull. Moms fick jag reda på förra året och kontaktade då företaget som sa att man som privatperson ska deklarera och betala moms, dem lät helt "förskräckta" över att jag ens frågade och ej visste om det. Jag smugglade inte alls, det var onekligen postnord som inte kunde tolka lagar och regler om vem som ska hantera sånt.

Någon som vet varför jag då åkte på 175 kr när jag beställt något för 30 dollar från Usa? (kosttillskott). Posten angav det som "hanteringsavgift". Så 75 kronor för 25% moms antar jag, men resterande 100kr? Hantering av vad? Skriva upp mitt paket i ett datasystem? Jag mejlade postnord, men dem vägrar svara.

Permalänk
Skrivet av AuroraBorealis:

Nej knappast att det var slumpen. Känner många flera som åkte på tull när dem handlade där, om beställningsvärdet var över 42-43 dollar, så att slumpen styrde tror jag knappast på ^^. Tullverket har koll på varornas värde. Det är ju därför folk som beställde från tex kinesiska försäljare på ebay och liknande bad avsändaren kryssa "gift" som alternativ på paketet och ej skriva de egentliga värdet på produkterna.

Jag har märkt att vid import från Japan och USA var det högre sannolikhet att man åkte på att betala moms om värdet var högt än om det var lågt. Elektronik (25% moms) fastnade lättare än böcker (6% moms).

Skrivet av AuroraBorealis:

Jag hade ingen koll på moms och liknande. Jag fick bara rådet att hålla mig under 42 dollar för att inte åka på tull. Moms fick jag reda på förra året och kontaktade då företaget som sa att man som privatperson ska deklarera och betala moms, dem lät helt "förskräckta" över att jag ens frågade och ej visste om det. Jag smugglade inte alls, det var onekligen postnord som inte kunde tolka lagar och regler om vem som ska hantera sånt.

Enligt lagen är du skyldig att informera Tullverket och betala in moms om Postnord missar att göra detta, annars är det smuggleri (ringa tullbrott).

Skrivet av AuroraBorealis:

Någon som vet varför jag då åkte på 175 kr när jag beställt något för 30 dollar från Usa? (kosttillskott). Posten angav det som "hanteringsavgift". Så 75 kronor för 25% moms antar jag, men resterande 100kr? Hantering av vad? Skriva upp mitt paket i ett datasystem? Jag mejlade postnord, men dem vägrar svara.

Är det 30 dollar inklusive eller exklusive frakt? Om vi antar att det är inklusive frakt, multiplicerar du 30 dollar med 8,94130 (växelkursen för augusti, använd annan växelkurs om försändelsen förtullades tidigare) = 268 kr. Kosttillskott verkar vara livsmedel, så momssatsen bör vara 12% (inte 25%). Alltså ska momsen vara 12% av 268 kr = 32 kr. Med Postverkets avgift på 125 kr (påstås vara 125 kr istället för 75 kr för kosttillskott enligt https://www.postnord.se/moms men begriper inte varför) blir det 157 kr. Har du fått betala 175 kr, är något fel. Kanske samma fel som jag drabbades av när Postnord skulle ha 25% moms på böcker istället för 6%, alltså fel momssats.

Permalänk
Medlem

@AuroraBorealis: Tullverket kollar inte värdet på paketet alls. PostNord har deklarerat försändelserna när de känner för det, har alltså varit chansen som avgjort.

Du kan begära kvitto från PostNord så ser du vad de gjort för övrigt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

PostNord har deklarerat försändelserna när de känner för det, har alltså varit chansen som avgjort.

Källa på det?

Skrivet av Petterk:

Du kan begära kvitto från PostNord så ser du vad de gjort för övrigt.

Kvitto begärs på https://moms.postnord.se/ om man klickar på "kundservice" i nedre högra hörnet och sedan på "kontakta oss". Du kan också testa att skriva in kolli-id och postnummer på betalsidan. Ibland visas då en redovisning av vad man betalat.

Idag levererades till mig en försändelse som kom till Sverige på Norges nationaldag. Fy vad Postnord är slöa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Källa på det?

Dra din egna slutsats av att 90-95 % inte förtullades. De har inte tidigare tagit alla försändelser av högre värde, så någon gräns går inte att etablera.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Dra din egna slutsats av att 90-95 % inte förtullades. De har inte tidigare tagit alla försändelser av högre värde, så någon gräns går inte att etablera.

Den där procentsatsen säger dock inget om hur de oförtullade försändelserna fördelar sig på olika försändelsevärden. Jag har inte heller sett något bevis på att procentsatsen du angav stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Den där procentsatsen säger dock inget om hur de oförtullade försändelserna fördelar sig på olika försändelsevärden. Jag har inte heller sett något bevis på att procentsatsen du angav stämmer.

En sådan siffra vore bara dagsaktuell hur som helst. Det har framkommit i media att som mest ett par tusen av försändelserna deklarerades när de hade 100-150k om dagen att ta hand om. Det är ingen som kommer redovisa de riktiga siffrorna, men att det skulle rört sig om några specifika varuvärden är lätt att avfärda. Hade de observerat gränsen på privata försändelser på 300 SEK (för alla försändelser) hade ju t.ex. inte en vara på 40 USD gått igenom. Eller ja, när dollarn var låg sist låg den nere på 6-6,50 ungefär, men då var 43 USD också under 300 SEK. Den siffran borde också gått ner till 33-37.5 dollar efter 2015 i så fall. Det är nog inte vad postaren upplevt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Avgiften är något du betalar till Postnord. Den har inte Tullverket något med att göra. Skriv gärna en ny kommentar om det dyker upp några pengar från Tullverket och Postverket.Lista på orter som Postnord besöker

Kvarvarande städer verkar vara Göteborg, Halmstad, Stockholm (två tillfällen), Sundsvall, Umeå och Östersund.

Det tog lång tid innan slutliga uppdateringen men här är den! Tullverket betalade som jag nog skrivit tillbaka momsen relativt skyndsamt, men Postnord har dröjt. Jag har varit i kontakt med dem först och där skulle ärendet undersökas. Jag påminde sedan efter några veckor och då var det "skickat till krediteringen" för att de skulle bedöma fallet. Nu efter drygt 3 månader så hade jag fortfarande inte fått något så jag skickade in en fråga via mejl där mitt sista ord var "Fixa!". Fick svar på någon timme att de nu krediterat det och jag fick pengarna på 5 minuter (Swish). Så det slutade bra efter mycket tjat...

Nu har jag nästa problem med ett paket som vi väntat på sedan april. Fick nu höra från släktingen som skickat det att det kommit tillbaka som "unclaimed". Vi har inte hört någonting eller fått någon info alls att det kommit hit, men det har Postnords stämpel på... Skrev till dem att jag nu förväntar mig att de betalar den nya frakten som kommer krävas (man kan väl få drömma?).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av haijen:

Det tog lång tid innan slutliga uppdateringen men här är den! Tullverket betalade som jag nog skrivit tillbaka momsen relativt skyndsamt,

Vad menas med "relativt skyndsamt"? Tullverket godkände min ansökan om omprövning inom en vecka, men skrev att det tar fyra veckor innan pengarna kommer. Observera att det i mitt fall inte var fråga om någon hel återbetalning utan det var bara ungefär tre fjärdedelar som skulle betalas tillbaka för att Postnord räknat fel. Inga pengar har kommit, men det har inte heller gått fyra veckor ännu.

Skrivet av haijen:

Nu har jag nästa problem med ett paket som vi väntat på sedan april. Fick nu höra från släktingen som skickat det att det kommit tillbaka som "unclaimed". Vi har inte hört någonting eller fått någon info alls att det kommit hit, men det har Postnords stämpel på... Skrev till dem att jag nu förväntar mig att de betalar den nya frakten som kommer krävas (man kan väl få drömma?).

Läs här om hur du ska göra.

Permalänk
Medlem

Jag har nu beställt från wish för första gången. Där kan man ju köra på klarna och betala när varan kommit fram. Så skulle man vilja ha det från ebay också. Ingen får pengar innan jag får någon vara.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Ok, ska kolla på det, men brevet har varit borta sedan i april så det beror nog inte på problemet i juli...

Tullverket skulle som du skrev ha lång tid på sig att betala ut pengarna men det kom inom den lovade tiden. Relativt skyndsamt var jämfört med Postnord

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Har fått ett paket där en del har saknats och därmed fått tillbaka en del av pengarna. Hur får jag tillbaka på importmomsen? Postmord vägrar betala tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Har fått ett paket där en del har saknats och därmed fått tillbaka en del av pengarna. Hur får jag tillbaka på importmomsen? Postmord vägrar betala tillbaka.

Vänder dig till Tullverket och gör en omprövning/rättning.

Permalänk
Medlem

Varför, varför var jag tvungen att bli missnöjd med FedEx. Även om de tog sina administrationsavgifter levererade de i ett par dagar. DHL verkar som den enda rimliga lösning kvar. Nu sitter mitt paket gissla i nästan 2 veckor under 'importhantering'. Nu väntar jag bara på att få hem ett brev som kräver 60% av värdet av det jag har köpt i administrationsavgifter.
Och innan folk går in på mig: Nej, jag handlar inte från Wish/Fyndiq eller Aliexpress osv.
Jag gör mellan 3-4 köp per år på denna butik och paketet har alltid pappersverk påklistrat inkl. specifikation på innehåll så DHL levererar från punkt A till B inom 3-4 dagar (ungefär 1 dag extra med FedEx) men det ska ta 2 veckor plus efter paketet har anlänt för PostNord att läsa?!?! Även ringde in för att ge information om det var det som saknades men mer än 'vänta på brev från oss' kan de inte säga, vilket jag inte har fått in än. Jag förstår att de är under tryck men som slutkund ryker det av inkompetens. Ska se till att jag aldrig upprepar detta misstag.

Permalänk
Medlem

hej jag har köpt en usb 3.0 till sata ide 2.5 3.5 hdd converter och strömkabeln jag fick var fel och passade inte och jag skrev det till försäljaren och hen skulle skicka en ny som gåva men nu när den kommit till sverige fick jag ett sms om att betala hanterings avgift , men jag trodde det inte behövdes på gåvor? hur ska jag göra? för att hanteringsavgiften är lika dyr som att gå på clas ohlsons och köpa en egen strömkabel? råd uppskattas

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@Ziggy_: Företag kan inte ge gåvor enligt reglerna, har du köpt via en plattform eller leverantör som har någon form av köpskydd så kan du begära pengarna tillbaka eller avdrag för ditt "första" köp möjligen. I övrigt får du göra hur du vill. Det är ju säljaren som gjort fel, men han kommer knappast ersätta dig.

Permalänk
Medlem

@Petterk: okej ,tack för svar. tror jag köper en på clas ohlsons istället.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziggy_:

hej jag har köpt en usb 3.0 till sata ide 2.5 3.5 hdd converter och strömkabeln jag fick var fel och passade inte och jag skrev det till försäljaren och hen skulle skicka en ny som gåva men nu när den kommit till sverige fick jag ett sms om att betala hanterings avgift , men jag trodde det inte behövdes på gåvor? hur ska jag göra? för att hanteringsavgiften är lika dyr som att gå på clas ohlsons och köpa en egen strömkabel? råd uppskattas

Just detta som är dåligt, varor understigande ett visst värde borde vara undantagna från avgiften.

Som så många påpekat från start, när denna desperado avgiften infördes - mobilskal 10:- SEK, moms på detta 2,50 SEK, avgift för att ta ut moms 60 SEK, moms på avgiften för att ta ut moms 15 SEK.

Så totalt genererar detta billiga mobilskal för en tia, sjutton och femtio i moms samt en icke föraktlig intäkt på sextio kronor till PostMord.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

@SWIN: Det är samma arbete oavsett varans värde. Det är alltså helt logiskt som det är nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

@SWIN: Det är samma arbete oavsett varans värde. Det är alltså helt logiskt som det är nu.

Så helt logiskt att ett mobilskal för 10 SEK skall påläggas moms på 17,50 SEK?

Hmmmm, undrar vad Spock hade sagt om just den logiken, tycker själv det luktar stöld.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti