AMD Ryzen Threadripper 2990WX och 2950X landar i SweClockers testlabb

Permalänk
Medlem

Trodde ändå Nyhetstorkan hade nått kontoret.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Är den bra för spel? Nä, troligen inte. Jay2Cents fick inget exemplar eftersom hans kanal mest riktar sig mot gamers.

"AMD didn’t sample us TR2 because they feel my audience is just “gamers” and that isn’t who this CPU is for... when the reality is a HUGE portion of you are industry professionals who know more than me about Enterprise and Workstation..."

https://twitter.com/JayzTwoCents/status/1026494411276840960

Inte för att någon direkt trodde annat.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vill du vi ska testa något speciellt?
Klarar 2990WX Crysis, så folk som ständigt ställer denna fråga har ett svar.

Detta.

Microsoft har något som kallas WARP (Windows Advanced Rasterization Platform) som kan köra DirectX på CPU:n istället för GPU:n.

Det vill säga, med hjälp av WARP så kan man bokstavligen bencha Crysis på processorn.

Det som kan krävas är att man har Windows SDK installerat för att få tillgång till något som kallas "DXCpl.exe", där man kan tvinga WARP bland annat. Men det kan även hända att det räcker med att man går in i enhetshanteraren och inaktiverar allt som finns inuti "Bildskärmskort" så att "Microsoft Basic Display Adapter" hoppar igång.

Startade "Benchmark_GPU.bat" inuti Crysis-mappen och lät den köra ett pass. Med en upplösning på 1280x720 och alla inställningar på lägsta så fick jag resultatet,

Play Time: 116.92s, Average FPS: 17.11
Min FPS: 10.77 at frame 1110, Max FPS: 27.57 at frame 1006
Average Tri/Sec: 8314695, Tri/Frame: 486084
Recorded/Played Tris ratio: 1.89

Detta med en i7 5820K klockad till 4,5GHz och Win10 som operativsystem. Alla 12 trådar låg och pendlade på 70-100%.

För den som är intresserad
Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aleves:

Detta.

Microsoft har något som kallas WARP (Windows Advanced Rasterization Platform) som kan köra DirectX på CPU:n istället för GPU:n.

Det vill säga, med hjälp av WARP så kan man bokstavligen bencha Crysis på processorn.

Det som kan krävas är att man har Windows SDK installerat för att få tillgång till något som kallas "DXCpl.exe", där man kan tvinga WARP bland annat. Men det kan även hända att det räcker med att man går in i enhetshanteraren och inaktiverar allt som finns inuti "Bildskärmskort" så att "Microsoft Basic Display Adapter" hoppar igång.

Startade "Benchmark_GPU.bat" inuti Crysis-mappen och lät den köra ett pass. Med en upplösning på 1280x720 och alla inställningar på lägsta så fick jag resultatet,

Play Time: 116.92s, Average FPS: 17.11
Min FPS: 10.77 at frame 1110, Max FPS: 27.57 at frame 1006
Average Tri/Sec: 8314695, Tri/Frame: 486084
Recorded/Played Tris ratio: 1.89

Detta med en i7 5820K klockad till 4,5GHz och Win10 som operativsystem. Alla 12 trådar låg och pendlade på 70-100%.

För den som är intresserad

Mycket intressant detta är ett nytt område för mig, jag ser stackare på youtube som har gamla grafikkort med directx 10 och vill köra nya spel, tack vare deras brutala cpu går det ändå spela.

Jag ska granska detta område mer senare när jag får mer tid.

Jag tänker flera scenarier när det är bra, säg att man köper en dyr laptop som i många fall kan kosta över 30 000kr, sedan ska man köra något som kräver en nyare directx än vad man har, tack vare en grym cpu så går det ändå köra.

Permalänk
Medlem

Ja nu kan man säga att inet bekräftar det som endast förut varit rykten. 13/8 är den dagen då TR4 2000serien börja säljas. Endast 7 dagar kvar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

vill see FPS i spel som CS GO om duger för stadig.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

ändå rätt relevant med speltestar, om inte annat kan det visa att det kanske är in mindre bra ide att köra 2990 då det finns likvärdiga/bättre processorer till en avsevärd mindre kostnad.
(om så blir fallet, vilket egentligen är förväntad)

Nej det är fakttiskt inte speciellt relevant, vi vet redan innan testerna att en Threadripper är ett sämre och dyrare alternativ än både Ryzen och Intels konsument proppar om man är ute efter bästa spelprestanda. Bättre att testa med relevanta workloads som rendering, kompilering, videokodning, virtuella maskiner eller annat som den är gjord för.
Plockar nog upp en 2950X själv, men då spelar jag kanske 5% av tiden, och en TR kommer definitivt att prestera tillräckligt bra i spel, men inte bäst, och definitivt inte prisvärt om man prioriterar spel.

Permalänk
Medlem

Många utvecklare, jag bland annat, lockas av flera kärnor men det är svårt att hitta bra tester för detta. Det är också svårt för tillverkaren att "fuska" i kompileringstester.

Jag skulle därför gärna vilja att ni testar kompileringstid, t.ex. av chomium, linuxkärnan eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Många utvecklare, jag bland annat, lockas av flera kärnor men det är svårt att hitta bra tester för detta. Det är också svårt för tillverkaren att "fuska" i kompileringstester.

Jag skulle därför gärna vilja att ni testar kompileringstid, t.ex. av chomium, linuxkärnan eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, kanske intressant att köra ett subset av Phoronix Test Suite https://www.phoronix-test-suite.com/ , där finns en hel del tester som mer reflekterar riktiga nyttolaster som kompilering, databaser och mycket annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

"Fläkt/kylare Nej"
Snålt att inte skicka med kylare till en 20 000kr processor. Dessutom har jag sett bilder en standardkylare till dessa som skulle klara av att hålla alla kärnor på 4,0ghz samtidigt.

Kan tänka mig at det kommer användas i många custom byggen om det så är hemmaentusiaster eller serverbyggare, så ett alternativ utan kylare är ju helt klart välkommet.

Permalänk
Medlem

Skulle vara grymt om ni kan testa om snabbare minnen fungerar. Fluidmekaniska beräkningar (CFD) är helt beroende av bandbredd och även om Epyc är vassare så erbjuder ju Threadripper ett fint budgetalternativ till en workstation.

Ett bra test som avspeglar verkliga simuleringar: https://openfoamwiki.net/index.php/Benchmarks

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

"Fläkt/kylare Nej"
Snålt att inte skicka med kylare till en 20 000kr processor. Dessutom har jag sett bilder en standardkylare till dessa som skulle klara av att hålla alla kärnor på 4,0ghz samtidigt.

Mig veterligen har man aldrig levererat med en kylare till HEDT eller serverproppar oavsett pris vare sig från Intel eller AMD, så det känns nästan konstigt om dom gjort det nu. Skall bli spännande att se vad Cooler Master kylaren kommer kosta, känns som det är 2kg metall i den, kanske blir billigare med en AIO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ibland kan det vara mycket olika bud i rykteskarusellen.
Det ryktas det ena och det andra och man vet inte riktigt vad som gäller.

Även om vi fortfarande inte vet exakt datum så ser jag detta som en indirekt bekräftelse att lansering sker snart.
Säg om någon är i läget att bygga ny dator och om Threadripper 2 är intressant för dem, så behöver de inte fundera så mycket på om det är lönt att vänta eller inte. Om lanseringen kommer ske i ett tidsspann från inom någon dag till någon vecka.
Jag skulle bli förvånad om lansering är mer än 2-3 veckor bort nu när de får vissa upp processorerna. Kanske är lanseringen redan senare denna veckan?

Jag ser inte denna artikel/video som ett test.
Det är mer en teaser på att snart händer det något...
...och som sagt även en bekräftelse till de som är sugna på Treadripper 2 att de kommer snart.

Jag tycker det var rätt av Sweclockers att posta det.

Verkar som 13 Augusti är relese datum för 2990wx, de andra CPUerna släpps senare.
Saxat från Phoronix: https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-tr2990wx-preview&num=1

"The Threadripper 2990WX will open for pre-orders for today but the shipping (and review embargo) does not expire until next week on 13 August. It's on 31 August when the Threadripper 2950X will begin shipping and not until October when the 2920X/2970WX will begin shipping."

Skrivet av sesese:

Om man får ett moderkort med ”gammal” bios går det att byta med den nya cpun monterad eller måste man ha en CPU från 1 serien? OC då räcke det att oC 4 cors och inte alla vad vinner man/ vilken nivå når man. Sedan hoppas jag ni kör tester med org kylaren. Om det är ok eller man ska fortsätta med vatten. Givetvis test med olika inställningar på DDR4. Ska bli intressant att se hur ni ska göra för att maxa 2990wx 32/64. Tvivlar på att det är många program som kan hantera så många kärnor/trådar

Ska gå att köra de ny Threadripper CPUerna direkt på gammla mobos, utan att använda en 1Gen TR CPU.
Saxat från Phoronix: https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-tr2990wx-preview&num=1

"These new Threadripper 2000 series processors will work with all existing TR4 motherboards: a BIOS upgrade is required, but AMD has stated that you can drop-in these new processors without first needing to perform that upgrade using an existing Threadripper CPU, making for a much smoother upgrade process."

OnT: Detta verkar oxå intressant.

2950X verkar endast köra på två dies och borde därmed inte lida av minnes latencyn likt 32 core modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vill du vi ska testa något speciellt?
Klarar 2990WX Crysis, så folk som ständigt ställer denna fråga har ett svar.

Frågan är väl egentligen Hur MÅNGA crysis klarar den att köra samtidigt

Permalänk
Medlem

När Crysis kom så trodde man på 6GHz CPUer. Spelet är således gjort för att nyttja hör och häpna men 1 kärna!
Det var först i console porten som det skapades stöd för multi core. Det kom inte till PC releasen vad jag vet.

Lite mer on topic. Kan vi inte få se hur många instanser av VM och spel som processorn klarar? Typ 10 virtuella miljöer med left for dead 2 eller något.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Något jag alltid har stört mig på sweclockers cpu benchmark 7-zip är att ni testar compression men inte decompression.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det har kommit in flera bra förslag på syntetiska tester.

Praktiska tester där gemene person som köper just en sådan cpu är för många intressant, problemet är nog att variationen bland användarna är så stor så det är svårt att göra något vettigt.
Tar vi mainstreamprocessorna så är det bara att testa några av de populäraste spelen och de flesta är nöjda.

Det jag är ute efter är exempel på användning där ni kan säga att just för denna typ av daglig användning så skulle vi rekommendera 2990WX med 32 core. Att kompilera en linuxkärna eller något, så är det ej många som gör det dagligen.
*edit*
Min gissning är att det är superlätt att ge 2990WX ett riktigt dåligt betyg, vilket den bör ha emot fel användning. Samtidigt borde den få toppbetyg och betyget prisvärd för annan användning.
Och där är det ett stort problem att få folk begripa att den kan vara bland det sämsta och bästa valet man kan göra beroende på vad man gör.

Får den toppbetyg så kommer visa butiker skriva detta på den och ungdomar av typen pappa betalar kanske köper den till sin speldator. Får den bottenbetyg, så är det troligtvis en felaktig utförd test emot fel ändamål.
Så jag ser hela recensionen som mycket svår och mitt råd är att vara väldigt tydlig med att det inte är en processor för vanligt folk som bara råkar ha gott om pengar.

*edit2*
Jag vill jämföra 2990WX lite emot Samsung 970 PRO 1TB NVMe M.2 SSD för runt 5000kr. För rätt användare så bör denna ssd få toppbetyg och även utmärkelsen extremt prisvärd.

Problemet är att för 99,999999% procent av befolkningen så bör ssdn få betyget totalt överdriven ssd, bara bortkastade pengar..

Hur ska man då kunna ge denna ssd ett korrekt betyg? Är det en ungdom som på en datorbutik plockar ihop sin speldator och ser extremt prisvärd på nämnda ssd så kan det bli ett felval.

Permalänk
Medlem

2950x endast 2.5% snabbare än 1950x i cinbench multicortest? https://www.tomshardware.com/news/amd-threadripper_2-vs-intel...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

"Om bara om" jag tror nästa 3nd Threadripper så kommer de bli 64 kärnor och 128 trådar i nästa 3nd generation. Om man ser ett mönster från 1950X på 16 kärnor/32 trådar och 2990X på 32 kärnor/64 trådar.

Det vill säga:
32 trådar blir 32 kärnor.
64 trådar kan bli 64 kärnor i nästa...
128 trådar kan bli 128 kärnor?

Inte helt omöjligt, men de är bara OM.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DJ-SAAB:

"Om bara om" jag tror nästa 3nd Threadripper så kommer de bli 64 kärnor och 128 trådar i nästa 3nd generation. Om man ser ett mönster från 1950X på 16 kärnor/32 trådar och 2990X på 32 kärnor/64 trådar.

Det vill säga:
32 trådar blir 32 kärnor.
64 trådar kan bli 64 kärnor i nästa...
128 trådar kan bli 128 kärnor?

Inte helt omöjligt, men de är bara OM.

Beror på om de kör 12 eller 16 kärnor i efterföljaren till Zeppelin kretsen, kanske det blir 48 C/96 T.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DJ-SAAB:

"Om bara om" jag tror nästa 3nd Threadripper så kommer de bli 64 kärnor och 128 trådar i nästa 3nd generation. Om man ser ett mönster från 1950X på 16 kärnor/32 trådar och 2990X på 32 kärnor/64 trådar.

Det vill säga:
32 trådar blir 32 kärnor.
64 trådar kan bli 64 kärnor i nästa...
128 trådar kan bli 128 kärnor?

Inte helt omöjligt, men de är bara OM.

På tok för dyr övrig hårdvara så konsumenter ska gå upp i så många kärnor tycker jag. Nå testerna kommer väl snart, jag är lite pessimistisk emot vad 32 core kommer få för betyg rent generellt. Där nog få recensenter kommer säga, på tok för få kärnor, räckte bara att starta mina 30 000 chromeflikar och all cpu-kraft var slut innan jag ens fick upp mitt worddokument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

OnT: Detta verkar oxå intressant.
https://www.phoronix.com/image-viewer.php?id=amd-tr2990wx-preview&image=amd_ferarri_4_lrg

2950X verkar endast köra på två dies och borde därmed inte lida av minnes latencyn likt 32 core modellen?

Hade de kört med 4 aktiva kretsar i 2950X och 2920X så hade det nog varit många scenarion som 2950X och 2920X får sämre prestanda än sina föregångare 1950X och 1920X eftersom det bara är 2 av kretsarna som har direkt minnestillgång i Threadripper.
Jag tror nog att AMD har tillräckligt många smarta anställda att de kan lista ut detta själv utan att jag säger det till dem.

Däremot undrar jag hur de har gjort 2970WX, modellen med 24 kärnor.
Å ena sidan skulle de kunna köra 4 aktiva kretsar med bara 6 kärnor per krets aktiverade (6x4=24)
Eller så skulle de kunna köra 3 aktiva kretsar med alla 8 kärnor aktiverade (8x3=24).

En 8x3 design skulle kunna vara bättre än en 6x4 design eftersom det är färre kärnor utan direkt minnestillgång.
Å andra sidan så kan det vara enklare/billigare för AMD att återanvända 4 chip designen istället för att ta fram en variant enbart för modellen med 24 kärnor.

Skrivet av DJ-SAAB:

"Om bara om" jag tror nästa 3nd Threadripper så kommer de bli 64 kärnor och 128 trådar i nästa 3nd generation. Om man ser ett mönster från 1950X på 16 kärnor/32 trådar och 2990X på 32 kärnor/64 trådar.

Det vill säga:
32 trådar blir 32 kärnor.
64 trådar kan bli 64 kärnor i nästa...
128 trådar kan bli 128 kärnor?

Inte helt omöjligt, men de är bara OM.

Första generationens Threadripper hade redan 4 kretsar under sin heatspreader, bara att det var 2st dummy kretsar och 2st aktiva kretsar.
EPYC som är server CPUn som Threadripper baseras på har även tidigare haft 32 kärnor i toppmodellen.

Vad som har hänt med Threadripper 2 är att de i toppmodellen bytt ut dummy kretsarna så att de har 4 aktiva kretsar istället.
Så man kan säga att Threadripper redan från början var förberedd för en modell med 32 kärnor. Bara att AMD valde att inte släppa en sådan modell i första generationen.

Att gå upp till mer än 32 kärnor så krävs det att man antingen gör om CPUn så den kan ha fler än 4 kretsar och/eller att man kan använda kretsar med mer än 8 kärnor i.

Det ryktas att Zen 2 kommer ha 12 kärnor per krets istället för 8 som Zen och Zen+ har.
I så fall skulle en Zen 2 baserad Threadripper med 4 aktiva kretsar få upp till 48 kärnor. (12x4=48).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

2950x endast 2.5% snabbare än 1950x i cinbench multicortest? https://www.tomshardware.com/news/amd-threadripper_2-vs-intel...

Skrivet av anon159643:

5089 vs 3092 = 2,5% ?
Jag ser inte var du hittade denna information i din länk, snarare såg jag siffrorna ovanför.

Nu tittar du nog lite galet
Threadripper 2950X - 3092
Threadripper 1950X - 3016

5089 var för Threadripper 2990WX.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Nu tittar du nog lite galet
Threadripper 2950X - 3092
Threadripper 1950X - 3016

5089 var för Threadripper 2990WX.

Ok, det var samma modell fast den nya generationen. Det förklarar allt.
Sedan var det ingen vidare höjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

2950x endast 2.5% snabbare än 1950x i cinbench multicortest? https://www.tomshardware.com/news/amd-threadripper_2-vs-intel...

2950X & 1950X har väl knappt nån skillnad i basfrekvens så det är nog inte så förvånande, maxar man alla 16 cores lär man inte få mer än basfrekvens utan att överklocka. Hade varit mer intressant att se hur den betedde sig i single core benchet, där borde det bli upp mot 10% iallafall.

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant om ni kunde testa autodesk benchmark.
https://apps.autodesk.com/INVNTOR/en/Detail/Index?id=36673452...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

2950X & 1950X har väl knappt nån skillnad i basfrekvens så det är nog inte så förvånande, maxar man alla 16 cores lär man inte få mer än basfrekvens utan att överklocka. Hade varit mer intressant att se hur den betedde sig i single core benchet, där borde det bli upp mot 10% iallafall.

Då 2990wx ska kunna gå i 4Ghz med alla kärnor så trodde jag att även 2950X skulle klara det. Men tyvärr så är det fel på testet eller så har AMD valt att strypa 2950X när alla kärnor jobbar ner till samma nivå som gamla 1950X

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då 2990wx ska kunna gå i 4Ghz med alla kärnor så trodde jag att även 2950X skulle klara det. Men tyvärr så är det fel på testet eller så har AMD valt att strypa 2950X när alla kärnor jobbar ner till samma nivå som gamla 1950X

Ingen av dom kommer gå i 4Ghz på alla kärnor utan överklockning så klart, då skulle man aldrig klara 180/250W TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Mig veterligen har man aldrig levererat med en kylare till HEDT eller serverproppar oavsett pris vare sig från Intel eller AMD, så det känns nästan konstigt om dom gjort det nu. Skall bli spännande att se vad Cooler Master kylaren kommer kosta, känns som det är 2kg metall i den, kanske blir billigare med en AIO.

Enligt https://videocardz.com/newz/more-slides-from-ryzen-threadripper-2000-press-briefing-emerge så kommer kylaren hamna på $100, inte billigt, men det finns ju ingen annan luftkylare i den här kalibern heller.

Permalänk
Medlem

Något som skulle vara intressant att se skillnad mellan två olika kretsar på mordekorten. En äldre varianter och den nya kretsen som ska vara anpassad för de nya CPU . Gärna släng in en ett tredje mordekorten från en annan tillverkare. Förslagsvis med originala inställningar. Sen är jag helt med på att det ska testas för virtulasering som fler har påpekat här. Hur många Windows 2016 med nätverks trafik och övrig belastning klarar dessa av ..

Skickades från m.sweclockers.com