Köpa aktier i AMD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

Köpa aktier i AMD?

För cirka 3 månader sedan frågade jag mina föräldrar om de kunde hjälpa mig att köpa aktier i AMD (20kkr) eftersom att jag är under 18. Det glömdes bort och nu 3 månader senare ser jag att aktien har ökat med 60% :/
Tror ni fortfarande att det är värt att köpa? Eller är det mindre chans att den stiger nu när den redan har gått upp så mycket??
Det känns ju iaf som att det går bra med företaget.. samarbete med Microsoft och Intel och snart kommer väl PS5. Processormarkmaden håller ju också på att jämna ut sig mellan AMD och Intel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Alla aktier stiger på tillräckligt lång sikt. Det är inte helt sant, men det är det närmaste ett svar man kan ge.

Många kommer tro som jag, att AMD lär sjunka på kort-medellång sikt.
Men många tror tvärtom att det kommer gå upp.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av den nordiska vikingen:

För cirka 3 månader sedan frågade jag mina föräldrar om de kunde hjälpa mig att köpa aktier i AMD (20kkr) eftersom att jag är under 18. Det glömdes bort och nu 3 månader senare ser jag att aktien har ökat med 60% :/
Tror ni fortfarande att det är värt att köpa? Eller är det mindre chans att den stiger nu när den redan har gått upp så mycket??
Det känns ju iaf som att det går bra med företaget.. samarbete med Microsoft och Intel och snart kommer väl PS5. Processormarkmaden håller ju också på att jämna ut sig mellan AMD och Intel.

Har de ökat med 60%, som du säger, på 6 månader så är en sak säker, de ökar inte 60% igen på 6 månader.
Kräv dina föräldrar på den förlusten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Vänta tills du är 18.

Även om det inte skadar att diskutera fram och tillbaka så bör du inte fatta beslut av vad någon på något forum säger, utan din egen efterforskning.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2017

Granska lite trender och grafer hos de olika aktörer och handlarna och bilda din egna uppfattning.
Det är inte värt att gå in i något enligt någon annans mening om du inte har ett härligt kapital bakom dig, speciellt om man inte tror på det själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Finns risk att de går ner snart

Spel: Ryzen 7 1800x, R9 270, 16GB DDR4 Flare X
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, Vega 64
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012

Det är som med bitcoin, jag köpte för några tusen när de kostade runt 20kr st för herrans massa år sedan.
Jag ruvar än på de.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

Kommer nog köpa och bara sitta på dom några år

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av anon200632:

Det är som med bitcoin, jag köpte för några tusen när de kostade runt 20kr st för herrans massa år sedan.
Jag ruvar än på de.

Ponera att några 1000 är 4000. Det skulle isåfall vara 200 BTC som idag är 13 miljoner kronor, trots nedgången. Har lite svårt att tro dig att du skulle fortsätta hålla på dem.

CPU: i5 4670k @4.5Ghz GPU: 1080 TI ROG Strix RAM: 4x4GB 1666Mhz MoBo: MSI Z87-g45 GAMING PSU: Corsair CX 750M

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Pelegrino:

Ponera att några 1000 är 4000. Det skulle isåfall vara 200 BTC som idag är 13 miljoner kronor, trots nedgången. Har lite svårt att tro dig att du skulle fortsätta hålla på dem.

@Pelegrino
Varför ska jag sälja något jag knappt betalat för.
Jag är glad om det blir ett par tusen +.

Och jag behöver inte några miljoner till, har så jag klarar mig.

Går i pension om ca 10 år och då är jag 50.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2014

har runt 10000 dollar i amd så vi får hoppas de går upp sprid bara dina risker så du inte satsar alla dina kort på en aktie det är aldrig bra speciellt om du inte har råd att förlora dom

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av anon200632:

@Pelegrino
Varför ska jag sälja något jag knappt betalat för.
Jag är glad om det blir ett par tusen +.

Varför skulle du inte sälja? Det är väl inte fel att säkra en vinst av den här storleken? jag har svårt att tro att du gör särskilt lika många bra investeringar än vad du har gjort med dessa bitcoins.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av joakim99:

Varför skulle du inte sälja? Det är väl inte fel att säkra en vinst av den här storleken? jag har svårt att tro att du gör särskilt lika många bra investeringar än vad du har gjort med dessa bitcoins.

Gör många bra affärer så jag går runt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av anon200632:

Gör många bra affärer så jag går runt.

Det betvivlar jag inte alls, fast hur många av dessa affärer innebär en avkastning på 3-6 tusen gånger insatt kapital? Att känna sig nöjd med att få ut 40 kr styck för dina bitcoin när de idag är värda runt 60 tusen styck känns märkligt. Om inte annat så kan du väl tidigarelägga din pension ytterligare några år?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
här..
Registrerad
Jun 2006

Är väl oavsett en rätt så dålig idé att lägga alla ägg i samma korg som det låter som du tänker göra. Jag skulle snarare köpt för några tusen av några olika aktier.

Personligen så har jag precis sålt många av mina AMD aktier, just på grund av ökningen, tror inte att den kommer att fortsätta öka i samma takt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Nov 2013

Köp aldrig aktier spontant.
Ha en långsiktig plan och tänk verkligen igenom varför du gör detta.
Jag gjorde mistaget och la 20000:- på cannabis aktier vid absolut helt fel tillfälle och akut sålde när de gick ner.

Idag hade jag varit +/- 0 om jag inte hade rört något efter de.
Så ställ ett par frågor till dig själv innan du börjar investera, speciellt en så stor summa...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

@den nordiska vikingen: AMD har framtiden uppdukat för sig, tror att AMD ligger på ca 50 USD om 3 år och 100 USD om 5 år. Tillfälligt kan jag tänka mig att AMD kan gå ned från 19.50 USD till typ 17.50 USD på den nivån tänker jag köpa mig på fler AMD optioner.

Långsiktigt så gynnas AMD dels av sin Ryzen arkitektur och dess övergång till 7nanometer 2019 samt att Intel kapitalt misslyckats med deras övergång till 10 nanometers tillverkningsteknik vilket kommer ge AMD ett enormt försprång.

AMD har dessutom sin GPU del med enorma framtidsutsikter som de äntligen lyckas börja få in i allt fån Macs till consoler och mycket annat.

Tror att AMD kommer att jämföras med hur Apple totalvände när Jobs tog över, givetvis förväntar jag mig att det kommer att avspegla sig i AMDs aktiekurs....

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Betlomanus:

@den nordiska vikingen: AMD har framtiden uppdukat för sig, tror att AMD ligger på ca 50 USD om 3 år och 100 USD om 5 år. Tillfälligt kan jag tänka mig att AMD kan gå ned från 19.50 USD till typ 17.50 USD på den nivån tänker jag köpa mig på fler AMD optioner.

Långsiktigt så gynnas AMD dels av sin Ryzen arkitektur och dess övergång till 7nanometer 2019 samt att Intel kapitalt misslyckats med deras övergång till 10 nanometers tillverkningsteknik vilket kommer ge AMD ett enormt försprång.

AMD har dessutom sin GPU del med enorma framtidsutsikter som de äntligen lyckas börja få in i allt fån Macs till consoler och mycket annat.

Tror att AMD kommer att jämföras med hur Apple totalvände när Jobs tog över, givetvis förväntar jag mig att det kommer att avspegla sig i AMDs aktiekurs....

Att kursen fortsätter upp flera pinnhål till är inte otänkbart. Det går bättre för företaget nu än på rätt många år och det känns inte som att befintliga succéprodukter har nått vägens ände direkt.
Men man ska veta att aktieägarna redan i förtid handlar aktien som om vinsten redan låg på ca 60 dollar. AMD har haf tPEtal på ca 200 (!) vilket visserligen är delvis fiktivt då dessa väl räknas utifrån kvartalsrapportsiffrorna och därmed får eftersläp när handeln på dagsbases kan driva upp kursen efter ökade orderingångar och liknande medan omsättningssiffrorna är så gamla som förra kvartalsrapporten. Men ja, nu när det har kommit en ny rapport så ligger alltså PEtalet för AMD fortfarande på över 60 och det är helt klart högt ändå.
För den som är mindre insatt i PEtal så är det en siffra som visar på hur många år det tar att få igen pengarna från sin investering i utdelningar förutsatt att företaget fortsätter gå precis som det gör nu. Man kan väl säga att det är ett bra mått på hur dyr en aktie är. Det blir ett mått på om aktiepriset är rimligt dyrt i förhållande till hur mycket de faktiskt går i vinst.
Företag som inte går med vinst som exempelvis AMD inte gjort ett gäng år tidigare har inget PEvärde alls (men det är ändrat nu sedan förra våren, bra grej).
PEtal på etablerade företag som gör vinst ligger vanligen på PE15-20 (lägre i lågkonjukturer såklart). Apple har väl PE på 18 (tar alltså 18 år att få igen investerat belopp i aktieutdelningar).
Här har då AMD ett PEtal på 66 i nuläget. Ingen vettig person handlar aktier med så låg utdelning.
Istället beror det höga värdet på att börsen i förskott redan räknar med att AMD kommer att gå upp mycket mer framöver. Så kursen på aktien är alltså redan värderad långt över den omsättning och vinst AMD har i dagsläget. Det är ju kul att det finns framtidstro, men det innebär också att köper man idag AMDs aktie så betalar man idag för vad man tror att AMD egentligen kan vara värt om några år.
Optimismen kan fortsätta, men PEtalen behöver komma ner mer för att det inte bara ska vara spekulaltion. För att PEtalen ska gå ner behöver vinsten öka snabbare än aktiekursen.
Intressant läge

Nanometerövergången... ja det vet jag inte om de egentligen gynnas så mycket av i nuläget även om det ser ut som att de ligger före med lägre siffra. Förr var det lätt att se att man sparade kostnader i tillverkning på krympt tillverkningsteknik, men ja när vi är nere på så små tillverkningsstorlekar ökar svårigheter, hinder och risken att få dåliga batches också. Kanske blir gynnsamt för framtiden iaf.

Angående AMDs GPUer i Apple och konsolkretsar. AMD har väl Apple kört med i säkert 10 år nu. Alltså även när kursen stod nära botten och fortsatte nedåt för 2 år sedan. Samma sak gäller för konsolerna. Det är säkert bra för businessen men det är inte konsolerna som har lyft AMDs kurs på börsen heller. Hade det varit en viktig faktor så hade vi sett AMDs vändning när PS4 och boxone-beställningarna kom in innan lansering men vändningen kom alltså först vid lanseringen av deras nya processorserie flera år senare.

Liknelsen med Apple tror jag är alldeles för mycket att hoppas på. Det apple har kunnat erbjuda är produkter långt utöver produktspecifikationer. Det de säljer är livsstilsprylar som fyller folks identitetsbehov på ett sätt som kretsar och specifikationsproudkter aldrig kan göra. Många har önskat sig iphones och suktat efter designen på macbook pros. Inte för att de har levererat prestandan utan för att de har berättat storys och fyllt folks drömmar med vilka de själva kan vara/bli. Det där får man inte från 7nm-retstillverkning. Ingen (fel det finns säkert några inbitna nördar) blir uppfylld som person av ägandet av en systemkrets på samma sätt som tjusningen med Apples livsstilsprodukter. Samma sak gäller såklart många fler företag. Tesla gör typ samma grej. För gemene man är det en helt annan grej med en färdig produkt som utlovar status och livsstilsval än kretsar om har fler kärnor/bättre total beräkningskapacitet.
Utöver detta så har apple dessutom prickat rätt med att göra den mest eftertraktade smartphonen när det började bli en grej. Efter resningen kom den raketen!
Det jag vill säga är inte att produkterna från apple/AMD inte är likadana (det vet vi ju) utan istället att förutsättningarna för att göra en sådan resa som Apple gjort inte är likadana.
Därför känner jag väl att det är lite väl pompöst att redan nu jämföra AMD med apple här. Inte bara så att de inte kan blir lika stora som apple (det tror väl ingen i nuläget) utan produkttyp och omfång är ganska olika här.
Eller ja, det finns en likhet och det är väl då att båda två har gått knackigt och sedan vänt, men sedan tar väl liknelserna slut typ.

Så ser jag på det iaf.
Har själv en del AMDaktier så jag tror ju själv på fortsatt uppgång ett tag till. Och nu ska det ju komma en ny konsol i kina baserad på AMDs grejer. Också kul nyheter! Men ja, det finns lite begränsningar också vad jag kan se

🖥 → i5 4670K • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR3 • Asus Gryphon z87
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930