Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skatta på kryptovaluta man fått i gåva

Permalänk
Medlem

Skatta på kryptovaluta man fått i gåva

Hej swec!

Det är lite sent att ringa skatteverket nu och fråga så ställer den här.

Anta att jag skulle få kryptovaluta som gåva och ett gåvobrev för att det inte ska finnas några tvivel om att det är en gåva.

Om jag sedan byter kryptovalutan mot fiatpengar (SEK, USD, etc.) på någon exchange blir jag då skyldig att betala skatt?

Är inte ute efter att skapa en diskussion om skattefiffel, sånt ska vi inte ta upp i forumet, utan frågan ställs rent teoretiskt om vad som gäller i det läget att det är en gåva.

Tråden kanske hör hemma i Akademiska ämnen och i så fall får mod gärna flytta den dit.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Den som tjänat in pengarna, oavsett hur om det är skatte pliktigt, betalar skatten på eventuell vinst.

Att personen sedan väljer att ge (vinsten) det som gåva är inte av intresse.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag förstått det rätt:

Det datum som du får gåvan så är du en ägare till något du ska betala kapitalvinstskatt på (eller tvärtom för den delen, om värdet går ner.)

När du väl säljer gåvan i fråga så ska du räkna ut hur mycket ditt värde stigit/fallit i pris, sedan betala 30% skatt på detta.

Exempel, den 1 jan får du 0,1 BTC till ett värde om 8000 kr. Den 1 juli säljer du dina 0,1 BTC för 6500 kronor. Du har gjort en kapitalförlust på 1500 kr och kan därför dra av skatt med 30% * 1500 kr = 450 kronor.

Den som ger gåvan ska också betala kapitalvinstskatt beräknat på marknadsvärdet den dagen gåvan överlämnas, som om han hade sålt det.

Permalänk
Medlem

Det här var det närmaste jag kunde hitta.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

Dvs inköp räknas som 25% av försäljningen. (Vinst = 75% av hela beloppet).

och citat
"Kapitalvinster är som huvudregel skattepliktiga till 100 procent men vinster upp till 50 000 kronor per år beskattas inte utan är skattefria. Regeln är utformad som ett grundavdrag. Det innebär att om man har sålt flera olika personliga tillgångar så är det den sammanlagda vinsten som överstiger 50 000 kronor som är skattepliktig. Detta grundavdrag gäller varje ägare. Eftersom 25 procent av försäljningspriset får dras av som anskaffningsutgift, kan personlig egendom säljas för 66 666 kronor varje år skattefritt."

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det här var det närmaste jag kunde hitta.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

Dvs inköp räknas som 25% av försäljningen. (Vinst = 75% av hela beloppet).

och citat
"Kapitalvinster är som huvudregel skattepliktiga till 100 procent men vinster upp till 50 000 kronor per år beskattas inte utan är skattefria. Regeln är utformad som ett grundavdrag. Det innebär att om man har sålt flera olika personliga tillgångar så är det den sammanlagda vinsten som överstiger 50 000 kronor som är skattepliktig. Detta grundavdrag gäller varje ägare. Eftersom 25 procent av försäljningspriset får dras av som anskaffningsutgift, kan personlig egendom säljas för 66 666 kronor varje år skattefritt."

Tycker inte det står så som du skriver, men detta står ju:
"Mindre vinster vid försäljning av vanligt bohag i ett hem och liknande bör inte beskattas (därför får du göra ett grundavdrag på 50 000 kronor). Vinster på rena investeringsobjekt bör däremot beskattas fullt ut. En gräns dras därför mellan rena kapitalplaceringstillgångar och föremål som används för personligt bruk."

"Till kapitalplaceringstillgångar räknas egendom som inte kan karaktäriseras som personliga tillgångar som till exempel vissa nyttjanderätter, gruvrätter, immateriella rättigheter, copyrights, råvaror, terminer och optioner avseende råvara och kryptovalutor."

"Om en tillgång förvärvats genom ett benefikt fång övertar man överlåtarens anskaffningsvärde. I de fall genomsnittsmetoden ska användas är det överlåtarens genomsnittliga anskaffningsutgift som man övertar. Denna ska beräknas per förvärvsdagen. Anskaffningsutgiften ska minskas med medgivna värdeminskningsavdrag och liknande."

Benefikt fång kan vara en gåva. Så man ska alltså ta över anskaffningsvärdet från den som ger gåvan? Jag tolkar det som att man t.ex. köper en kryptovaluta för 100 kr som sedan stiger i värde till 1000 kr när man ger bort den så ger man också bort skatten på vinsten till mottagaren och man slipper själv betala skatt då man själv inte gjort någon vinst. Mottagaren kanske sedan säljer den för 1100 kr och får då betala 30% i skatt på hela vinsten (1100 -100) * 30% så skatten blir 300 kr. Den som gav bort gåvan har redan skattat för pengarna han investerade (100 kr), t.ex. som skatt på arbete.

Så om man verkligen vill ge bort kryptovaluta utan att mottagaren ska få betala skatt så bör man alltså sälja den och sedan köpa tillbaka den och själv betala skatten innan man ger bort den. T.ex. så växlar man t.ex. bitcoin till Monero så får man ju skatta på vinsten för att man växlat och sedan ger man bort dessa Monero snabbt innan de ökar i värde.

Själv undrar jag vad som gäller om man får en gåva i kryptovaluta från någon bosatt i annat land? De betalar ju inte skatt i Sverige. Jag skulle tolka det som att hela värdet då kan läggas som "anskaffningskostnad" eftersom det inte finns någon obetald skatt på gåvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tycker inte det står så som du skriver, men detta står ju:
"Mindre vinster vid försäljning av vanligt bohag i ett hem och liknande bör inte beskattas (därför får du göra ett grundavdrag på 50 000 kronor). Vinster på rena investeringsobjekt bör däremot beskattas fullt ut. En gräns dras därför mellan rena kapitalplaceringstillgångar och föremål som används för personligt bruk."

"Till kapitalplaceringstillgångar räknas egendom som inte kan karaktäriseras som personliga tillgångar som till exempel vissa nyttjanderätter, gruvrätter, immateriella rättigheter, copyrights, råvaror, terminer och optioner avseende råvara och kryptovalutor."

"Om en tillgång förvärvats genom ett benefikt fång övertar man överlåtarens anskaffningsvärde. I de fall genomsnittsmetoden ska användas är det överlåtarens genomsnittliga anskaffningsutgift som man övertar. Denna ska beräknas per förvärvsdagen. Anskaffningsutgiften ska minskas med medgivna värdeminskningsavdrag och liknande."

Benefikt fång kan vara en gåva. Så man ska alltså ta över anskaffningsvärdet från den som ger gåvan? Jag tolkar det som att man t.ex. köper en kryptovaluta för 100 kr som sedan stiger i värde till 1000 kr när man ger bort den så ger man också bort skatten på vinsten till mottagaren och man slipper själv betala skatt då man själv inte gjort någon vinst. Mottagaren kanske sedan säljer den för 1100 kr och får då betala 30% i skatt på hela vinsten (1100 -100) * 30% så skatten blir 300 kr. Den som gav bort gåvan har redan skattat för pengarna han investerade (100 kr), t.ex. som skatt på arbete.

Så om man verkligen vill ge bort kryptovaluta utan att mottagaren ska få betala skatt så bör man alltså sälja den och sedan köpa tillbaka den och själv betala skatten innan man ger bort den. T.ex. så växlar man t.ex. bitcoin till Monero så får man ju skatta på vinsten för att man växlat och sedan ger man bort dessa Monero snabbt innan de ökar i värde.

Själv undrar jag vad som gäller om man får en gåva i kryptovaluta från någon bosatt i annat land? De betalar ju inte skatt i Sverige. Jag skulle tolka det som att hela värdet då kan läggas som "anskaffningskostnad" eftersom det inte finns någon obetald skatt på gåvan.

Bra kommentar, bra fråga. Jag kan tänka mig att Sverige anser hela värdet som anskaffningskostnad och avsändarlandet surpuppar över att avsändaren inte betalar skatt. Men det är en ren gissning.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Bra kommentar, bra fråga. Jag kan tänka mig att Sverige anser hela värdet som anskaffningskostnad och avsändarlandet surpuppar över att avsändaren inte betalar skatt. Men det är en ren gissning.

Att tillägga:
https://www.skatteverket.se/tempblaforsokmotorn/gavoskatt.4.3...

Vi har alltså ingen gåvoskatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vill du förklara hur det har med mitt citat att göra?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Vill du förklara hur det har med mitt citat att göra?

Det var som ett tillägg till hela diskussionen. Skulle kanske inte citerat dig. Jag tolkar det som att man inte behöver betala skatt på gåvor. Men skatteverket verkar tycka att gåvans värde (det skattefria värdet) bara är anskaffningsvärdet för den som gav bort gåvan om det är en kapitaltillgång man ger bort.

Man kan ju hoppas att anskaffningsvärdet var högre än marknadsvärdet. Då kan man ju dra av 75% av förslusten om man säljer.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord