Recension: Sex grafikkort

Permalänk
Medlem

Har inte det FX5200 ni testade 64bits minnesbuss och inte 128bits som står i recensionen?

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacecowboy
Utmärkt recension, bästa på länge!! Tyvärr måste jag köpa 9800 pro kortet nu, någon som vill betala något för mitt oklockade Hercules 9700 pro?:D

Visst.. Hur mycket?

Permalänk
Medlem

Wow nån som har koll på läget... 9800 pro ägde verkligen inte FX. Det var en mkt jämn kamp.
Kändes som att han var ute efter att såga FX eller något.
Det kändes som en recension utan objektivitet. När FX vann ett test gömde han undan kommenteraren efter någon ursäkt för Radeon. Va det tvärtom så va han väldigt klar o noga med att påpeka att radeon vann. Sorgligt måste jag säga, bra typ av recension men recencentens kommentarer var inte värda att ens läsas.

NV 35 *mmm* Längta

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

bra recencion men jag saknade ett FX 5600....

Visa signatur

Ignoscere divinum

Permalänk
Medlem

Vart kan man hitta det där hercules klockningsprogrammet?
Har aldrig sett det tidigare, funkar det med hela 9x00 serien?

EDIT: grymt bra recension förövrigt

Visa signatur

K#

Permalänk
Medlem

En mycket bra recension måste jag säga
Jag tycker du borde göra en artikel om alla tekniker som används på grafikkorten, den skulle bli som en guide till köpare.

Permalänk
Medlem

Lite synd bara att ni inte väntade på att FX5900 Ultra släpptes så vi skulle kunna få se ATI's 9800 Pro krossas!

Annars en mycket bra artikel, möjligtvis som någon skrev redan att det var lite väl mycket ingående i vissa test, sedan så märkte man en liten favorisering av ATI!

Visa signatur

PC: | Asus TUF Z370-Plus Gaming | Intel Core i5-8600K | Corsair Hydro H60 v2 | 32GB Corsair Vengeance LPX | Intel M.2 512GB | 12TB HDD | Asus ROG Strix RTX 3070 Ti OC Edition 8GB GDDR6X | Fractal Design Define R5 Blackout | Corsair RM750x White | Lenovo G34w-10 34" 3440x1440 | Logitech Z623 THX | Sennheiser G4ME One |
HP Notebook | AMD Ryzen 5 2500U | 16GB | 256GB M.2 SSD | Radeon Vega 8 |

Permalänk

Bra och läsvärd recension!!!

Men vad är det för klockning på hercules 9700 np, fick ni bara upp VGA:n till 320Mhz? Testade ni verkligen att gå högre? Minnesklocken vad dock ok, jaja bra recension iallafall!

Hoppas ni inte har missat den roliga filmen som Nvidia har gjor om sin "kylare"

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=15262...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Angående Ti4200 kortet, kunde ni bara komma upp i 285 i coren? Isf är det ju det värdelösaste Ti4200 kortet jag har sett på längre.... klockar ju sämre än mitt eget Inno3D.

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Överlag är tycker jag ATI hade mest pluspoäng.

Synd att ni inte kollade tv-out kvalitén, då hade ATI plockat hem lite fler poäng

//Micke

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

aaahh
Tack sweclockers för den fina recensionen!
Har väntat länge på detta och länge leve ATI

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
Ganska värdelösa och meningslösa "råd" du gav där, det var ju bara små struntsaker du klagade på? Varför klagade du öht?

för det vara riktiga sak fel, det är skilnad på 12x aniso och 16x aniso
och NV35 presterar INTE fördåligt för att vara med i AA testet, och som nån annan på peka det är inte VIVO på korten utan bara vanlig tv-out
detta hitta jag under 9800 pro
"Kortets baksida har något annorlunda kylning än de tidigare korten. Flänsen på baksidan av R300 täcker hela undersidan och inte bara kärnan."
sedan så såg jag även att det är fel text under bilderna på ti4200-8x
jag fick känslan av att hela recs. var framstressad och att det var på tok för många fel, visst nått stavfel här och där på 32sidor (eller vad det är) kan mycket väl slinka in, men riktiga sakfel ska inte få förekomma

Permalänk
Medlem

Ang. UT2k3: Du kan ställa in precis vilka inställningar du vill ifrån spelet/i ut2003.ini MEN när du kör benchmark.exe så kommer spelet ändå att köra med max på inställningarna. Så att kommentera att du får varningar i spelet att du kommer få försämrad prestanda är helt ointressant, det har inget med benchmark att göra.

Permalänk
Medlem

Mkt bra rec! Kul att läsa - kännde att jag inte hade 100% koll och detta var vad jag behövde

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Som många redan sagt, mycket bra recension, men det kan förbättras ytterligare.
Att "fakta" stämmer med verkligheten, stavningen förbättras, och kanske lite tydligare diagram.

Men väldigt välskriven i övrigt! Bra meningsuppbyggnad och ordval, synd bara att intrycket dras ner av slarvfel.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
FX är låsta än så länge.. skulle låsas upp framåt i tiden sa nvidia.

De första batcharna av 5800 Ultra är låsta och kommer inte att låsas upp fick jag reda på. Snackade med nViadi om det per telefon och det lät inte på dem som om de hade tankar på att låsa upp dem och vad jag förstod satt låsningen i BIOSet. De sa dock att det bara gällde minnet så varför vi (NH) och Sweclockers inte kunde klocka coren är något av en gåta.

Vet förresten inte ens om det hann komma någon andra batch eller om tillverkningen avslutades i fördel för 5900 Ultra.

De andra FX-korten (inkl 5800 icke-Ultra) går dock att klocka verkar det som. Har ett 5800 icke-Ultra från Abit och det klockar som en riktig galning. (400/800 @ 520/1040)

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk

Drar inte Gainwards 5800 kort IN luft från täckplåten och blåser PÅ kylflänsen? Tycker det verkar dumt att använda varm luft inifrån chassit och blåsa ut den.
Det borde ju bli bättre kylning om man tog in kall luft utifrån.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk

Bra artikel!

Tror precis som w1per att det skulle bli uppskattat med en genomgående artikel om alla tekniker som finns på grafikkorten.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacecowboy
Utmärkt recension, bästa på länge!! Tyvärr måste jag köpa 9800 pro kortet nu, någon som vill betala något för mitt oklockade Hercules 9700 pro?:D

va ska du ha för ditt kort då?

Visa signatur

CoolerMaster Silencio 550 650watt, Asrock Z68 Extreme3 gen3, i5 2500k 3,3ghz, Coolermaster hyper TX3, G.skill Ripjaws 2133mhz 8gb, MSI GTX580 OC TWIN FROZR II 1,5gb, Intel520 SSD 120gb, Western digital caviar black 1tb,
Logitech G700, K800, Momo Force.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knorren
Lite synd bara att ni inte väntade på att FX5900 Ultra släpptes så vi skulle kunna få se ATI's 9800 Pro krossas!

Annars en mycket bra artikel, möjligtvis som någon skrev redan att det var lite väl mycket ingående i vissa test, sedan så märkte man en liten favorisering av ATI!

Lite svårt att vänta på att nya saker släpps innan man publiserar... Isf får man ju aldrig göra annat än vänta på nya grejjer.

Ni som klagar på favorisering av ATi kanske skulle funderar lite mer objektivt över er egen ställning i "märkesstriden"
Jag är inte märkesfantast utan köper det som är bäst (pris/prestanda) och där ligger verkligen inte Nvidia med sina Fx kort nu.

Sluta bitcha om objektiviteten och inse att Nvidias senaste grafikkortsserie var slagen innan den ens släpptes

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket trevlig artikel!

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att det här var en extremt välskriven recension! Ok att det fanns småfel (tydligen, jag reagerade inte på några ) men texten känns otroligt genomtänkt.
Tekniksnacket i början var en bra och av mig uppskattad del.

Jag kan dock hålla med om att somliga diagram inte höll EU-standard 3524:14B men budskapet gick fram.

Du har talang Björn!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacecowboy
Utmärkt recension, bästa på länge!! Tyvärr måste jag köpa 9800 pro kortet nu, någon som vill betala något för mitt oklockade Hercules 9700 pro?:D

Jag är intreserad. Maila mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacecowboy
Utmärkt recension, bästa på länge!! Tyvärr måste jag köpa 9800 pro kortet nu, någon som vill betala något för mitt oklockade Hercules 9700 pro?:D

Tja, du kan väl få en femhundring då.

Permalänk
Glömsk

Oj, många kommentarer här.

Ang. överklockningen

På varje kort offrade jag en dag åt benchmarks och en dag åt överklockningen. Står det att ett kort kom upp i 285 MHz så gör det det - inte en MHz mer.

Ang. objektivitet

Anledningen att jag skrev den här recensionen är att jag är minst intresserad (förutom av teknologin då) av den här typen av grafikkort i hela crew. Jag slutade spela datorspel för flera år sedan, och när jag väl gör det är det spel som fungerar utmärkt med ett Matrox G450.

Jag har alltså ingen som helst vinning av att favorisera det ena kortet framför det andra, eftersom jag inte kommer använda något av de här korten privat. De kommer skickas tillbaka till tillverkaren, och jag kan skriva om ting jag tycker är mer intressanta, exempelvis nätaggregat och moderkort.

Min uppgift var att skapa mig en uppfattning om vilket kort jag gillade bäst av de här sex, och jag gjorde det. Anledningen att det kortet inte var GFFX5800 Ultra berodde på bildkvalité, ljudnivå, att kortet var för stort (jag använder många PCI-kort) och liknande.

Ni behöver inte gilla min åsikt om ni inte vill.

Ang. nya grafikkretsar

Kort som FX5900, FX5600, R9600 och liknadne kommer vi recensera i framtiden.

Ang. stavfel

Det är vänligt att ni har överseende att 1 person har skrivit den här texten och att ungefär 20000 läser den.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

ok, jag kan väl hålla med om det jag skrev tidigare var lite onödigt.
Det som däremot var mycket positivt var beskrivningen i början vad alla saker betydde, för personer som inte är så insatta i vad Pixelshader egentligen är så var det nog mycket bra. Sedan inledningen var också bra.

Det är kanske bäst som Psionicist skrev, att en person som skiter i märke och som inte spelar spel så mycket kör sådana här recensioner.

Angående The's inlägg om att vi ska acceptera att Nvidias senaste gfx-serie var slagen redan innan den kom ut kan jag bara säga att mycket av det berodde på kassa drivrutiner, nu när de äntligen fått ut en vettig drivrutin till FX korten så presterar de mycket bättre. Deras mål då var väl i princip att knäcka 9700 Pro och det gör de väl nästan nu iaf.

Tack för mig just nu!

Visa signatur

PC: | Asus TUF Z370-Plus Gaming | Intel Core i5-8600K | Corsair Hydro H60 v2 | 32GB Corsair Vengeance LPX | Intel M.2 512GB | 12TB HDD | Asus ROG Strix RTX 3070 Ti OC Edition 8GB GDDR6X | Fractal Design Define R5 Blackout | Corsair RM750x White | Lenovo G34w-10 34" 3440x1440 | Logitech Z623 THX | Sennheiser G4ME One |
HP Notebook | AMD Ryzen 5 2500U | 16GB | 256GB M.2 SSD | Radeon Vega 8 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Oj, många kommentarer här.

Ang. överklockningen

På varje kort offrade jag en dag åt benchmarks och en dag åt överklockningen. Står det att ett kort kom upp i 285 MHz så gör det det - inte en MHz mer.

Ang. objektivitet

Anledningen att jag skrev den här recensionen är att jag är minst intresserad (förutom av teknologin då) av den här typen av grafikkort i hela crew. Jag slutade spela datorspel för flera år sedan, och när jag väl gör det är det spel som fungerar utmärkt med ett Matrox G450.

Jag har alltså ingen som helst vinning av att favorisera det ena kortet framför det andra, eftersom jag inte kommer använda något av de här korten privat. De kommer skickas tillbaka till tillverkaren, och jag kan skriva om ting jag tycker är mer intressanta, exempelvis nätaggregat och moderkort.

Min uppgift var att skapa mig en uppfattning om vilket kort jag gillade bäst av de här sex, och jag gjorde det. Anledningen att det kortet inte var GFFX5800 Ultra berodde på bildkvalité, ljudnivå, att kortet var för stort (jag använder många PCI-kort) och liknande.

Ni behöver inte gilla min åsikt om ni inte vill.

Ang. nya grafikkretsar

Kort som FX5900, FX5600, R9600 och liknadne kommer vi recensera i framtiden.

Ang. stavfel

Det är vänligt att ni har överseende att 1 person har skrivit den här texten och att ungefär 20000 läser den.

Tycker det är tragiskt att du ska behöva ursäkta dig efter att du lagt ner så mycket jobb.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

OK inget kan hindra mig från 256MB 9800 iallafall...
Hoppas bara det kommer bra processorer snart... ingen idé att köpa 800fsb när man sitter med 3,06 på 533fsb....
Utvecklingen går L Å N G S A M T

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TYBY
OK inget kan hindra mig från 256MB 9800 iallafall...

Kan säga att det inte unde rnågra omständigheter är lönt att satsa på 256 MB 9800.
Har ett hemma nu som vi testar och det är sämre i vissa tester och bättre i vissa men i det stora hela presterar det precis som 128 MB varianten. Helt menlöst köp.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortuuz
-----------------------
ett till råd från mig, se och lär av www.nordichardware.se

----------------------

Haha ojojoj, Det var det roligaste jag har läst på länge, På den siten finns det inget att lära sig..
Kan du inga fler roliga historier Mortuuz?

Skitbra recension Björn.
Fortsätt så.

Visa signatur

Medlem #14