AMD Ryzen Threadripper 2990WX och 2950X

Permalänk
Medlem

Själv håller jag på med att planera inför ett bygge av vmware vsphere med 5 klienter (med rum för för utökning)
Hade varit intressant att se om 2990WX inte har några större bekymmer med sin arkitektur, samt testa emot 2950X.

Det andra testet jag skulle vilja se för 2990WX är om man kan antingen genom "cpu affinity" (eller avstängning av dies/kärnor), forma den till ett 2950X. Detta för att inte använda dessa två dies som inte har direkt koppling till minnet och se om 2990wx är i princip då identiskt med 2950x.

Jag har sett flertalet i forumet snacka om ESXi och virtualisering, finns det ett större intresse utav tester för detta?

Permalänk
Avstängd

@HappyPie: Har du tänkt ha tung minnesbelastning på maskinerna så var medveten om att Threadripper har fortfarande lite problem.

https://old.reddit.com/r/Amd/comments/8wahuy/july_tech_suppor...

Det lär komma en kernel-workaround på det så småningom men det är värt att veta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Själv håller jag på med att planera inför ett bygge av vmware vsphere med 5 klienter (med rum för för utökning)
Hade varit intressant att se om 2990WX inte har några större bekymmer med sin arkitektur, samt testa emot 2950X.

Det andra testet jag skulle vilja se för 2990WX är om man kan antingen genom "cpu affinity" (eller avstängning av dies/kärnor), forma den till ett 2950X. Detta för att inte använda dessa två dies som inte har direkt koppling till minnet och se om 2990wx är i princip då identiskt med 2950x.

Jag har sett flertalet i forumet snacka om ESXi och virtualisering, finns det ett större intresse utav tester för detta?

EPYC 7551P är iofs ett säkrare kort för en server, kostar inte så mkt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

@HappyPie: Har du tänkt ha tung minnesbelastning på maskinerna så var medveten om att Threadripper har fortfarande lite problem.

https://old.reddit.com/r/Amd/comments/8wahuy/july_tech_suppor...

Det lär komma en kernel-workaround på det så småningom men det är värt att veta.

Kommer köra enkeltrådat Cadprogram som Autocad, inga minnesbelastningar.

edit: tack för länken

Skrivet av teejee:

EPYC 7551P är iofs ett säkrare kort för en server, kostar inte så mkt mer.

Tänkt på det men iom AutoCad körs enkeltrådat är TR mer lämpad p.g.a. klock.

Hur är det med XFR och ESXi, kommer det fungera eller blir allt bara base clock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Något jag undrar lite över, varför testas endast 7-zip med compression? Decompression känns som något man klart oftare gör, jag i alla fall. Tankar inte sällan ned stora filer som ska packas upp vilket kan ta sin tid.
Ryzen verkar hursom prestera som ett monster inom decompression.

För att de program som är enkla att benchmarka används.
Samma sak med spel, AOTS används ju flitigt trots att "ingen" nånsin spelat det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyPie:

@SeF.Typh00n: Kommer köra enkeltrådat Cadprogram som Autocad, inga minnesbelastningar.

Tänkt på det men iom AutoCad körs enkeltrådat är TR mer lämpad p.g.a. klock.

Hur är det med XFR och ESXi, kommer det fungera eller blir allt bara base clock?

Jag skulle tycka det vore skitintressant.
Det är dock svårt att göra bra prestandatester utan bara se att allt ser ut att fungera bra och att man får ut bra prestanda från programmen. Du pratade på cad och då ska du väl köra windows server med RemoteFX för att få ut bra grafikprestanda? Grafikprestandan över RDP suger milt sagt, till och med teamviewer är bättre.
Min tolkning av att ha kört cad genom RDP är att datorn som man fjärrstyr inte använder sitt externa grafikkort alls. Nu kanske Autocad fungerar ändå, men jag testade 3D cad över RDP... (Archicad och Revit)

Just 2950X är en processor som fler har råd att köpa, vi vet om att det finns bättre om man betalar väldigt mycket mer.

Nackdelen med att installera RemoteFX genom Exsi etc är att det är mer pill och man vill att någon annan ska testa allt innan så man har en lathund att bara följa.

*edit*
Jag vet egentligen inte vad man ska göra, jag har ej satt mig in i att få ut grafikprestanda från en hypervisor genom en fjärrstyrning till en annan dator. Så se texten ovanför som att jag påstår mig ha testat RDP och blivit besviken, jag gav sedan upp. (tidsbrist)
Men jag ser så många pratar så positivt om RemoteFX fast då ska man egentligen ha Micorosoft Hyper-v.
Ska man trixa med pci passthrough i Exsi få in en Windows server med hyper-v och RemoteFX och sedan köra tung grafik från den. Det känns som att det finns många ställen som kan krångla.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SeF.Typh00n:

@HappyPie: Har du tänkt ha tung minnesbelastning på maskinerna så var medveten om att Threadripper har fortfarande lite problem.

https://old.reddit.com/r/Amd/comments/8wahuy/july_tech_suppor...

Det lär komma en kernel-workaround på det så småningom men det är värt att veta.

Verkar som att även en del Linux distar har problem med TR,

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon12433:

Threadripper är ändå en HEDT plattform vilket innebär att den är till för vanliga konsumenter

Nä.

HEDT = High End DeskTop.

Det betyder att det är en produkt för en dator som står vid ett skrivbord (till skillnad från en dator som står i en serverhall någonstans) som är high-end.

En workstation är en underkategori av en desktop.

Inga "vanliga konsumenter" har en workstation hemma.

Alltså, en HEDT-processor *kan* vara till för vanliga konsumenter, men behöver inte vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

För att de program som är enkla att benchmarka används.
Samma sak med spel, AOTS används ju flitigt trots att "ingen" nånsin spelat det.

7-zips benchmark testar både compression och decompression. För att omformulera min tanke, varför listas bara resultat från compression och inte decompression?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Verkar som att även en del Linux distar har problem med TR,

Vilka skulle det vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension!
Men ni glömde ju "hur många" i speltesterna!
Hur många BF1-instanser kan jag köra samtidigt, och hur kör de?
Detta är ju HEDT, då duger inte en instans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag skulle tycka det vore skitintressant.
Det är dock svårt att göra bra prestandatester utan bara se att allt ser ut att fungera bra och att man får ut bra prestanda från programmen. Du pratade på cad och då ska du väl köra windows server med RemoteFX för att få ut bra grafikprestanda? Grafikprestandan över RDP suger milt sagt, till och med teamviewer är bättre.
Min tolkning av att ha kört cad genom RDP är att datorn som man fjärrstyr inte använder sitt externa grafikkort alls. Nu kanske Autocad fungerar ändå, men jag testade 3D cad över RDP... (Archicad och Revit)

Just 2950X är en processor som fler har råd att köpa, vi vet om att det finns bättre om man betalar väldigt mycket mer.

Nackdelen med att installera RemoteFX genom Exsi etc är att det är mer pill och man vill att någon annan ska testa allt innan så man har en lathund att bara följa.

*edit*
Jag vet egentligen inte vad man ska göra, jag har ej satt mig in i att få ut grafikprestanda från en hypervisor genom en fjärrstyrning till en annan dator. Så se texten ovanför som att jag påstår mig ha testat RDP och blivit besviken, jag gav sedan upp. (tidsbrist)
Men jag ser så många pratar så positivt om RemoteFX fast då ska man egentligen ha Micorosoft Hyper-v.
Ska man trixa med pci passthrough i Exsi få in en Windows server med hyper-v och RemoteFX och sedan köra tung grafik från den. Det känns som att det finns många ställen som kan krångla.

Angående RemoteFX, är det samma med horizon view? (om jag har förstått rätt är horizon view med blast likt citrix hdx).
Det är så klottrigt med alla produkter från både vmware och citrix.
Har även funderat på ett MxGPU / Grid för ev. behov av gpu. T.ex. ett AMD S7150 skulle säkert/förhoppningsvis klara av mitt behov på 5 personer med ett icke tung gpu belastning (t.ex. ett 2400G räckte gott vid test).

Ett 2950X skulle säkert passa i teorin, men om ett 2990WX skulle även fungera bekymmersfritt så finns det ett alternativ.
Ska göra lite tester under veckan för att se hur vmware lösningen fungerar med vårt behov.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sAAb:

Vilka skulle det vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Linux 4.17.8-gentoo-pcireset SMP PREEMPT
https://old.reddit.com/r/Amd/comments/8wahuy/july_tech_suppor...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det finns bättre sätt att ta reda på det, och mer relevanta sådana för själva användningsområdet. Spel är helt ointressanta i det här fallet.

Man bör även testa just det i en Linux-miljö då Windows struktur i sig utgör en egen flaskhals i många fall gällande mer multitrådade workstation-cpu's.

Precis, därför läser man Phoronix tester så får man mycket testning i mer relevanta applikationer, och man ser också varför man inte skall köra Windows 10 på en sån maskin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Nä.

HEDT = High End DeskTop.

Det betyder att det är en produkt för en dator som står vid ett skrivbord (till skillnad från en dator som står i en serverhall någonstans) som är high-end.

En workstation är en underkategori av en desktop.

Inga "vanliga konsumenter" har en workstation hemma.

Alltså, en HEDT-processor *kan* vara till för vanliga konsumenter, men behöver inte vara det.

Nej där har du fel:

Citat:

HEDT, or High End Desktop, is an acronym originally coined by Intel to refer to their high end consumer desktop PC platforms designed for enthusiasts, gamers, and content creators. Today, both Intel and AMD refer to their high end consumer desktop PC platforms as HEDT.

https://www.custompcreview.com/wiki/hedt/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyPie:

Angående RemoteFX, är det samma med horizon view? (om jag har förstått rätt är horizon view med blast likt citrix hdx).
Det är så klottrigt med alla produkter från både vmware och citrix.
Har även funderat på ett MxGPU / Grid för ev. behov av gpu. T.ex. ett AMD S7150 skulle säkert/förhoppningsvis klara av mitt behov på 5 personer med ett icke tung gpu belastning (t.ex. ett 2400G räckte gott vid test).

Ett 2950X skulle säkert passa i teorin, men om ett 2990WX skulle även fungera bekymmersfritt så finns det ett alternativ.
Ska göra lite tester under veckan för att se hur vmware lösningen fungerar med vårt behov.

Jag känner ej till horizon view, googlade lite på den med intressant.

Som sagt jag har skippat detta med att få grafik ut från virtuell maskin till klienter och mina lösningar består emot klienten främst av webbsidor så det kvittar.

När jag först upptäckte problemet med RDP var på min 7700K och ett 1080Ti grafikkort. Jag hade en helt vanlig Wiindows 10 pro installation, sedan genom en vanlig router öppnat en VPN server. Jag tänkte fjärrstyra en 3D cad programvara från en annan dator, då genom VPN in på RDP på datorn. Resultatet det gick så slött så det var helt obrukbart. Man skulle kunna tro att RDP protokollet sög rent datamässigt att skicka över gränsnittet, men de tester jag gjorde var att datorn inte ens använde mitt externa grafikkort.
Så en sak som för datorn tog 5minuter att utföra, kunde ta en timme att bli utförd.

Jag grävde inte mer in i detta utan körde teamviewer och det fungerade, visst lite laggit men datorn fungerade som den skulle.

Alltså ingen virtualisering alls var inblandat, bara windows 10 med RDP = kass grafikprestanda för mig. Där jag hörde RemoteFX är lösningen. När man sedan kör en stor virtualiseringsmaskin så vill man också fjärrstyra den och då har man problem som ajg beskrev ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

50 Hz nätspänning suger i det mesta förutom till speldatorn, jag själv kör med 104,7 i nätfrekvens hemma.

Min poäng är att programutbud för många är det viktiga, diskurerar man bättre datorer så vem kör klintversionen av windows?

Windows lider dock av ett megastort problem som väldigt mycket andra många mjukvaror också lider av. Windows kom 1985, det har hela tiden kommit nya versioner där de flesta program ska fungera direkt. Utvecklarna är då extremt begränsade i vad de får göra och mycket "dubbelkod" finns för att hantera olika versioner. Microsoft har gjort några större uppryckningar som win95, win2000, winxp, win7, win7 64 bit etc.
Men ändå det blir ett kladdeverk av det hela. Det utvecklarna skulle behöva vore att få skriva om ett nytt os från grunden där allt skulle få ändras. Men om de gör detta så förlorar de kunder som likaväl kan byta till linux etc.

Angående windows schemaläggare. Så är det ytterst ovanligt att en enskild wimdowsinstans tilldelas mer än 8 core.

Skickades från m.sweclockers.com

Linus Torvalds skriver på https://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/torvalds/linu...

Citat:

The kernel to userspace interface is the one that application programs use, the syscall interface. That interface is **very** stable over time, and will not break. [...]

That interface is the one that users and application programmers can count on being stable.

Däremot ändras kärnan inuti, vilket programmen inte ser.

Visst, de distributioner som använder Linux har problem, men andra problem, om man menar mer än kärnan (som egentligen är det enda som skall kallas Linux).

Där är det KDE, Gnome, systemd, sysvinit, mm där djupt engagerade och vilt skenande och osams utvecklare saknar en tydlig, sammanhållande kraft, på gott och ont. Där är det rörigt för den oinvigde. Här xkcd:

Det märkliga är Microsoft skapar en liknande rörighet, "kladdeverk", helt på egen hand.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon12433:

För mig har HEDT i sig inget med konsument eller ej att göra. Jag vill påstå att de har fel och skriver in värderingar som inte existerar i begreppet. För jag kan också skicka länkar på definitioner till HEDT där det inte står något om konsument. Kan börja med en länk till mitt förra inlägg. För jag vet inte riktigt på vilket sätt Custom PC Review är mer av en auktoritet på detta område än jag.

Fast det hela slutar bara med att vi står och pekar på varandra och säger "du har fel" medan vi drar lite olika definitioner om vad som är en PC, vad som är en desktop, vad som är en workstation och vad som är en HEDT. Och det verkar rätt onödigt.

En annan sak är ju också att alla produkter inte behöver vara bra på alla sorters konsument-workloads, bara för att de är riktade till en konsumenter. Prova spela dataspel på en Chromebook så fattar du vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Spännande.
Tycker det känns som igår man gick upp från en kärna till Dual Core osv, idag är ju 4kärnor / 8 trådar mer eller mindre normen.
Samma historia då, ingenting var ju programmerat för att nyttja dessa på det viset dem är byggda för.
Imponerande prestanda där den kan nyttjas! Har vi nått 16/32 kärnor som norm om 6-8 år?
Skoj att se lite krigsföring som driver en utveckling, kört mestadels AMD genom åren men senast vart det i7-6700k. Än lär det dröja innan det byggs en ny PC från mitt håll men förhoppningsvis luktar det AMD i brevlådan den dagen! Samt inte lär man komma undan med dryga tusenlappen på ett nätaggregat igen när man ser dessa siffror .)

Permalänk
Medlem

Skulle inte 2950X släppas samma dag som 2990WX?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

När jag först upptäckte problemet med RDP var på min 7700K och ett 1080Ti grafikkort. Jag hade en helt vanlig Wiindows 10 pro installation, sedan genom en vanlig router öppnat en VPN server. Jag tänkte fjärrstyra en 3D cad programvara från en annan dator, då genom VPN in på RDP på datorn. Resultatet det gick så slött så det var helt obrukbart.

Vet inte om du hade exakt samma problem som jag, men jag upptäckte att nVidia-korten är blockerade på drivarnivå att köra OpenGL över RDP. Du måste ha Quadrokort/drivare om det skall lira. Så gissningsvis gick cad-programmet ner i något software rendering-läge istället för hårdvara. AMD-kort fungerade fläckfritt...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kirkunit:

Vet inte om du hade exakt samma problem som jag, men jag upptäckte att nVidia-korten är blockerade på drivarnivå att köra OpenGL över RDP. Du måste ha Quadrokort/drivare om det skall lira. Så gissningsvis gick cad-programmet ner i något software rendering-läge istället för hårdvara. AMD-kort fungerade fläckfritt...

Tackar för informationen. Jag ska granska detta mer senare, en gång gå ner i djupet i det. (förhoppningsvis vill en kund pröjsa för min granskning, varvid jag per automatik får tid)

Just detta med att fjärrstyra datorer och få ut grafikprestanda tror jag kommer växa så det knakar, då många inte minst gamers skulle vilja ha det. Första steget för att fler ska vilja göra sånt är såklart att hårdvaran ska bli billigare och där är Threadripper en stor prispressare.

När jag var liten så fanns det nästan ett linjärt samband mellan datakompetens och föräldrars ekonomi + dataintresse.
De som kunde göra coola saker hade ofta välbärgade familjer, vi andra så var det en familjedator som man ej fick göra mycket på.
Installera linux på familjedatorn gjorde man bara en gång sedan fick man ej röra datorn mer.

Detta jag pratar med Exsi, v-center etc så kan man i princip labba med vilken 5000kr stationär dator som helst, det är mer en intressefråga än pengar. Sedan vi som vill köra tunga laster behöver såklart hårdvara därefter.

Så jag är fascinerad av hur Tjreadripper kan pressa ner priserna och få fler köra mer, även om även den billigaste Tjreadripper är lite dyr.

Permalänk
Medlem

har redan den 1950x till min server, har precis beställt en 2950x med alla delar för min nya workstation, kunde ej motivera ett 2990wx köp, processorn är helt enkelt inte bra nog på många områden för det priset, tr3 kanske blir hetare då de fått bukt på minnesbandbreddsproblemet på 64thread varianterna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

För mig har HEDT i sig inget med konsument eller ej att göra. Jag vill påstå att de har fel och skriver in värderingar som inte existerar i begreppet. För jag kan också skicka länkar på definitioner till HEDT där det inte står något om konsument. Kan börja med en länk till mitt förra inlägg. För jag vet inte riktigt på vilket sätt Custom PC Review är mer av en auktoritet på detta område än jag.

Fast det hela slutar bara med att vi står och pekar på varandra och säger "du har fel" medan vi drar lite olika definitioner om vad som är en PC, vad som är en desktop, vad som är en workstation och vad som är en HEDT. Och det verkar rätt onödigt.

En annan sak är ju också att alla produkter inte behöver vara bra på alla sorters konsument-workloads, bara för att de är riktade till en konsumenter. Prova spela dataspel på en Chromebook så fattar du vad jag menar.

Om inte den källan duger som bevis så kan vi kolla på det mest uppenbara, marknadsföringen:

EPYC moderkort från Gigabyte:
https://b2b.gigabyte.com/Server-Motherboard/MZ31-AR0-rev-1x#o...

TR4 moderkort från Gigabyte:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/X399-DESIGNARE-EX-rev-10...

Tror inte någon missar vilken av produkterna som är riktad mot konsumenter respektive professionell användning.

Utöver detta så verkar 2990WX även vara en katastrof när det kommer till applikationer som drar nytta av alla 32 kärnor. Första snedsteget av AMD med Ryzen-familjen. Hoppas de tar lärdom av detta och reparerar det till nästa 32-kärniga konsumentmodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

inb4 alla fjantar som gnäller på spelprestandan.

Det är fan grymt vad AMD har lyckats trycka ur sig med Zen.

Ska bli kul och se vad Intel kontrar med. 2990WX är en bra CPU för dem som behöver många trådar i sin WS t.ex för forskningsbolag och andra startups.

Jag kommer ihåg när Bulldozer släpptes och folk blev djupt besvikna, Efter några år i dvala så lyckades AMD komma tillbaka med ZEN och de fortsätter tåget med att följa upp med Zen+ och 32Core/64trådar i Prosumer segmentet.

AMD har fortfarande en bit att gå men ingen kan förneka att en underdog kan slå tillbaka när man minst anar.

GO GO GO. Behåller på 1920 till Zen 2 men jag är positiv till framtiden

Ja, det är fan jävligt imponerande hur de lyckats ta sig tillbaka. Även om de inte tagit kronan i singletråd, så har de gjort det i multitråd, om än för än stund. Och att Intel tappar marknadsandelar till dem. Jag kommer köpa en 2700X, även om jag mest spelar. Bara lite därför att och att jag nog kommer syssla med processorintensiv GA.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon12433:

Om inte den källan duger som bevis så kan vi kolla på det mest uppenbara, marknadsföringen:

EPYC moderkort från Gigabyte:
https://b2b.gigabyte.com/Server-Motherboard/MZ31-AR0-rev-1x#o...
https://i.imgur.com/x8F0K5Q.jpg

TR4 moderkort från Gigabyte:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/X399-DESIGNARE-EX-rev-10...
https://i.imgur.com/vq1thHX.jpg

Tror inte någon missar vilken av produkterna som är riktad mot konsumenter respektive professionell användning.

Utöver detta så verkar 2990WX även vara en katastrof när det kommer till applikationer som drar nytta av alla 32 kärnor. Första snedsteget av AMD med Ryzen-familjen. Hoppas de tar lärdom av detta och reparerar det till nästa 32-kärniga konsumentmodell.

https://www.youtube.com/watch?v=QI9sMfWmCsk

Den andra bilden får mig att må illa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tackar för informationen. Jag ska granska detta mer senare, en gång gå ner i djupet i det. (förhoppningsvis vill en kund pröjsa för min granskning, varvid jag per automatik får tid)....

AMD har S7150 och S7150 X2, för typ 16 respektive 32 användare på ett kort.
Dessa kort har stöd för SR-IOV som därmed kan virtualisera GPU:n, och motsvarigheten är Grid för nvidia.
Video för Vmware och Citrix finns i länkarna nedan.

Ska som tidigare sagt, eventuellt titta på en sådan lösning om det krävs mer kraft. Mycket spännande.

https://pro.radeon.com/en/solutions/vdi/
även denna, dock överlappande länk och info
https://www.amd.com/en/graphics/workstation-virtualization-so...

Video om MxGPU på ESXi vSphere
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyPie:

AMD har S7150 och S7150 X2, för typ 16 respektive 32 användare på ett kort.
Dessa kort har stöd för SR-IOV som därmed kan virtualisera GPU:n, och motsvarigheten är Grid för nvidia.
Video för Vmware och Citrix finns i länkarna nedan.

Ska som tidigare sagt, eventuellt titta på en sådan lösning om det krävs mer kraft. Mycket spännande.

https://pro.radeon.com/en/solutions/vdi/
även denna, dock överlappande länk och info
https://www.amd.com/en/graphics/workstation-virtualization-so...

Video om MxGPU på ESXi vSphere

Intressant, ska kolla på detta mer när jag får tid. (en massa dealines att passa nu)

Men just GPU presta i virtuella maskiner skulle bredda antalet användare av det.

Permalänk
Hjälpsam

Golem.de har testat med en Vega 64 där gick 32 kärnors monstret bättre i spel.
https://www.golem.de/news/32-kern-cpu-threadripper-2990wx-lae...
Hittade nyheten på HardOCP.
https://www.hardocp.com/news/2018/08/15/amd_ryzen_threadrippe...

Techrapport får mycket bättre resultat i spel med 16 kärnor avslagna.
https://techreport.com/review/33987/amd-ryzen-threadripper-29...

edit
Har för mig att ett liknande resultat dök upp när Ryzens åttakärniga var nya, Nividia gick inte bra på många kärnor, även Intels åttkärniga hade problem.
Nvidia fixade sina drivare, de tänkte kanske, "nu funkar de till 16 kärnor, det måste väl ändå räcka!"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Golem.de har testat med en Vega 64 där gick 32 kärnors monstret bättre i spel.
https://www.golem.de/news/32-kern-cpu-threadripper-2990wx-lae...
Hittade nyheten på HardOCP.
https://www.hardocp.com/news/2018/08/15/amd_ryzen_threadrippe...

Techrapport får mycket bättre resultat i spel med 16 kärnor avslagna.
https://techreport.com/review/33987/amd-ryzen-threadripper-29...

Techrapport
Memory speed
3200 MT/s (actual)
Memory timings
14-14-14-34 1T

Sweclockers 2666MT/s 16,16,16.39 kan även vara detta som gör skillnaden.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090