Permalänk
Medlem

Ny dator - budget

Hej

Behöver köpa ny dator. Har tyvärr en tight budget på max 6000 kr gärna mindre.

Mina behov
Skriva, surfa (gillar att lyssna på youtube samtidigt som jag är på facebook) titta på lite playtv och streama film. Vill att datorn håller så länge som möjligt.

Har mobilt bredband och använder mus så jag behöver minst 3 usb-portar.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Ryzen 2400G, 240 GB
4 596 Kr

Välkommen till Sweclockers

Permalänk
Medlem

@Zipparn: du vet att tråden är laggd i bärbara köpråd va 😜

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@Zipparn: du vet att tråden är laggd i bärbara köpråd va 😜

Jaha, förlåt!

Permalänk
Medlem

Ja jag vet att tråden ligger i tråden för bärbara datorer. Glömde nämna att jag pga av min boendesituation behöver en bärbar dator. Kommer primärt att använda den stationärt (hemma på datorbordet) men kan komma att ta med den i bland.

Och tack för välkommnandet.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-laptop/...

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-laptop/...

fyndvaror med full garanti, obs dessa är bara exempel finns massor på netonnet fyndsida.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

@XripperX: innebär 2 x USB 3.0 ¦ USB-C 3.1 Gen 1 ¦ HDMI ¦ LAN ¦ Telefon/mikrofonkombinationsjack att datorn har 3 usbportar, 2 3.0 och 1 3.1 (C-port) har fått för mig att Usb C-port är viktigt för framtiden? Vad innebär det att RAM-minnet är 6 GB (1 x 2 GB + 4 GB (lödd)) innebär det att RAM-minnet har utökats i efterhand eller? Innebär det i sådana fall någon risk?

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte kommer att syssla med särskilt krävande uppgifter kan du välja nästan vilken dator som helst. Jag satte följande parametrar på Prisjakt IPS-skärm, minst 14 tum, 4 USB-portar varav minst en Typ C, max 6000. Nedan är den vettigaste av tre datorer som uppfyller ovanstående krav:

Asus VivoBook 15 F510UA-BQ381T https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4440007

Portar
Den har tre vanliga USB-portar plus en Typ-C (för att framtidssäkra).
SD-kortläsare kan vara bra att ha.
HDMI för att koppla den till tv:n.

Lagring och minne
256GB SSD gör datorn både snabb och du får plats med en del bilder och annat.
8GB RAM ett bra minimum för en framtidssäkrad surfdator.

Skärm
15,6 tum standardstor så att du ser vad du håller på med utan att datorn blir monsterstor.
Matt (vem vill se sig själv hellre än det som skärmen visar?)
IPS så att du även kan titta på skärmen ur olika vinklar.

Övrigt
1,7 kg lätt.
I3 7100U är en strömsnålare processor som ändå klarar av dina behov.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

@XripperX: innebär 2 x USB 3.0 ¦ USB-C 3.1 Gen 1 ¦ HDMI ¦ LAN ¦ Telefon/mikrofonkombinationsjack att datorn har 3 usbportar, 2 3.0 och 1 3.1 (C-port) har fått för mig att Usb C-port är viktigt för framtiden? Vad innebär det att RAM-minnet är 6 GB (1 x 2 GB + 4 GB (lödd)) innebär det att RAM-minnet har utökats i efterhand eller? Innebär det i sådana fall någon risk?

svåra frågor när det gäller bärbart, mitt råd är att kontakta netonnet och fråga. (bättre att du får ett riktigt svar än att jag sitter och gissar)

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Permalänk
Medlem

@LaoLao: Tack för ett bra tips, är dock lite tveksam när det gäller att handla hos webhallen har lite negativa erfarenheter därifrån. Har du något annat tips?

Permalänk
Medlem

@Marial Jag kollade lite på Prisjakt men det verkar som att Webhallen har de bästa priserna just för tillfället. Här är ett par alternativ om du kan/vill gå upp några hundringar:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4690925,4423575
Den till vänster har dock mycket bättre processor än den till höger. Tyvärr gäller priset på Webhallen och den är dyrare på andra ställen. Den till höger har bättre processor än den förra jag tipsade om men har något sämre skärm och dessutom saknar den USB-C (det går dock att fixa rätt bra med adapter om du skulle behöva någon gång i framtiden). Om du inte behöver en dator omgående rekommenderar jag att du håller utkik de närmsta veckorna nu före skolstarten. Det brukar dyka upp rätt bra erbjudanden på bärbara då.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Är det här datorn ett bra köp för mina behov

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Mvh Maria

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

Är det här datorn ett bra köp för mina behov

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Mvh Maria

Det är en prestandamässigt bra dator, den har även 3 usb portar som du sökte. Du kan ju kika på den i butik så får du en känsla av vilken kvalité den har och om du gillar skärmen.

Sen fanns det även en recension på Eligantens sida så jag tar och citerar den ifall du har missat och läsa den:

"Fördelar:
Riktigt bra specs: Ryzen 2500u som har integrerat Vega 8 grafik som bara är en bit under MX150 . DDR4 ram mm. Går dock inte att spela nyaste spelen på 60+ FPS men spel upp till t.e.x CSGO funkar.
Bra hållbart skönt tangentbord och wifi
Nackdelar:
Skärmens max ljus styrka är OK men tycker det borde va möjligt att ha lite ljusare. Samt att det är en TN panel, en rätt bra TN panel men inte alls samma sak som t.e.x IPS. Skärmen är lite för böjbar, skapar färger på skärmen I ett kort tag ifall man böjer den.
Web kammeran är inte användbar, riktigt usel dock spelar ingen roll för allra flesta.(600x300 upplösning ca)
Personligen ogillar att ha nummer pad, dock skulle det bli väldigt mycket tomrum utan den
Mycket synliga fingeravtryck direkt.
Touch paden är helt ok/bra men inte på samma nivå som t.e.x Macbook
Batteri tiden inte tillräckligt bra för flesta. Elgiganten har den på ca 4 timmar video playback, osäker dock på om detta är på nätet med wifi på eller avstängt med video filer. Gissar på det andra. Dels är detta PGA att processorn är så kraftig.
- Väldigt prisvärd just nu, när det gäller rå prestanda för pengarna går det inte att matcha men om den skulle kosta mer skulle jag valt en av de andra hundratals alternativen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

Är det här datorn ett bra köp för mina behov

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Mvh Maria

Det är mycket kraft för pengarna. Nackdelarna är skärmen och batteritiden. Jag håller med ovanstående om att det kan vara idé att klämma och känna på den.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Jag har varit och tittat på elgiganten även om de inte hade modellen på display. Insåg dock att den inte har usb-c. Säljaren menade att usb-c är väldigt ovanligt och endast används på väldigt tunna datorer och att usb 3.0 är lika framtidssäkert, stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

Jag har varit och tittat på elgiganten även om de inte hade modellen på display. Insåg dock att den inte har usb-c. Säljaren menade att usb-c är väldigt ovanligt och endast används på väldigt tunna datorer och att usb 3.0 är lika framtidssäkert, stämmer det?

Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl usb c bara formen på själva kontakten, dvs det säger inte så mycket om själva porten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja det är tydligen bara kontakten och den är ovanlig för att den är något ny och säljaren bara försöker bli av med saker. Men det går ju att fixa med adapter.

Permalänk
Medlem

Frågan är om usb 3.0 är lika framtidssäkert som en dator med usb-c?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

Frågan är om usb 3.0 är lika framtidssäkert som en dator med usb-c?

Vad är det som du behöver en usb-C port till eller tänker att du ska nyttja till i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

Frågan är om usb 3.0 är lika framtidssäkert som en dator med usb-c?

Det är inte bara en fråga om USB 3.0 vs USB-C, utan om USB-A vs USB-C. Båda kan vara USB 3.0.
https://www.inet.se/kampanj/3794/datorskola-usb-type-c

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@Elektron: Nej jag behöver inte usb-C i nuläget det är mest för att framtidssäkra datorn. Vill inte behöva byta den om 1-2 år eller vara förhindrad att använda en bra tjänst.

Permalänk
Medlem

Kolla www.elgreen.se . De har restaurerade och begagnade (en hel del "nya") för en lite billigare peng. De har viss garanti.

Simon

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem

@SimonW86: Tack för tipset. Men även om jag har en tight budget lägger jag den hellre på en ny dator som förhoppningsvis har en viss livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

Jag har varit och tittat på elgiganten även om de inte hade modellen på display. Insåg dock att den inte har usb-c. Säljaren menade att usb-c är väldigt ovanligt och endast används på väldigt tunna datorer och att usb 3.0 är lika framtidssäkert, stämmer det?

Skrivet av circedge:

Ja det är tydligen bara kontakten och den är ovanlig för att den är något ny och säljaren bara försöker bli av med saker. Men det går ju att fixa med adapter.

Skrivet av Marial:

Frågan är om usb 3.0 är lika framtidssäkert som en dator med usb-c?

Även om jag tycker att USB-C är en fördel är det knappast avgörande för huruvida en dator är framtidssäker eller ej. Som circedge nämnt ovan kan du köpa en adapterkabel för några tior (kanske uppemot en femtilapp) om USB-C skulle slå igenom de närmsta åren.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Har köpt datorn nu. Något jag ska tänka på när jag startar upp den?
Köpt dator:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Permalänk
Medlem

@Marial: Nä, det är nog bara att tuta och köra. För den som är lite mer intresserad av datorer kan det vara värt att kika på vilka program som kommer förinstallerade och rensa lite. Det är dock något utanför mitt kunskapsområde då jag använder ett annat operativsystem.

Ha så kul med nya datorn!

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305