Permalänk
Medlem

Prototype1

Hej!

Här kommer lite bilder från mitt senaste scrach-bygge som jag slutförde för ca 3 månader sedan.

Projektet började pga mitt arbete. Jag arbetar som Digital 3D utvecklare inom IKEA med produktutveckling/visualisering, därför utforskade jag nya arbetsmetoder inom CAD och produktutveckling och tänkte att jag kunde göra ett chassi från scratch som test i vår prototypverkstad.

Det hela började med en CAD-modell från Solidworks som vi kunde ta ut 2D för att använda i vattenskärningsmaskinen. Sedan var det mycket bearbetning kvar innan det var dags för pulverlack. Chassit är riktigt litet och är ca: 29x27x19cm

Vissa bilder är tagna med kamera och vissa med mobilen, så kvaliteten kan vara ganska varierande. Låter bilderna tala för sig själv

Spec:
Gigabyte X99-GAMING 5
Intel i7 5820k @ 4.5ghz
Be-Quiet Dark Rock Pro 3
Corsair LPX 32gb 2800mhz
ASUS GTX1080 Strix
Samsung 840 250gb SSD
TOSHIBA 3TB (Extern lagring)
Be-Quiet Pure Power L8 630W

Om ni vill se mer av min 3D-Grafiska portfolio så kan ni hitta den här: http://www.asschier.com/

Hoppas ni gillar projektet

//Johannes

Besök galleriet här

Visa signatur

http://www.asschier.com/:

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk
Medlem

ojojoj va snyggt! smakfullt och stilrent, gillart! 5/5

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Vilken läcker layout!

Permalänk
Proffsmobbare
Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt och välgjort!

Permalänk
Medlem

Snyggt! Nästan så man vill beställa ett likadant från dig
Det enda som saknas är dammfilter på de främre fläktarna

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

Oouuuff jävlar vilken pansarvagn, riktigt nice!

Permalänk
Medlem

Snyggt!!

Vore intressant att se siffror om det skulle göra någon skillnad i kylning med en "tunnel" mellan frontfläkten och cpu-kylaren (som servrar brukar ha) eller om det räcker med det fria flödet.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Redigt cool layout minst sagt, 5/5 böjda bananer!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

ojojoj va snyggt! smakfullt och stilrent, gillart! 5/5

Skrivet av tBiorrith:

Vilken läcker layout!

Skrivet av Laine:

Så ska det se ut!

Skrivet av Lozz:

Sjukt snyggt och välgjort!

Skrivet av solhasse:

Snyggt! Nästan så man vill beställa ett likadant från dig
Det enda som saknas är dammfilter på de främre fläktarna

Skrivet av Chozley:

Oouuuff jävlar vilken pansarvagn, riktigt nice!

Skrivet av Langelus:
Skrivet av Kattus:

Redigt cool layout minst sagt, 5/5 böjda bananer!

Jag tackar och bockar så mycket, roligt att det fick sån respons

Skrivet av Langelus:

Snyggt!!

Vore intressant att se siffror om det skulle göra någon skillnad i kylning med en "tunnel" mellan frontfläkten och cpu-kylaren (som servrar brukar ha) eller om det räcker med det fria flödet.

Just nu är själva processorkylaren utan fläktar och använder sig endast av fläktarna som sitter i fronten och där bak. Förr i mitt Be-Quiet 800 så hade jag ca 39c idle och 65c i max load. Nu endast med 3st fläktar och ingen på kylaren så ligger den på ca 42c idle/68c load.

Alla fläktar är PWM-styrda så det är förvånansvärt tyst också

Visa signatur

http://www.asschier.com/:

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, när kan vi köpa såna på IKEA då?

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Oerhört läckert! Hur lång tid tog alltihop att knåpa ihop? Underbart att se datorbygge och Makita-prylar i samma bild! 10/10 Noctua-fläktar till dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg och stilren! Får dock lätt ångest av sista bilden när foten sticker ut... hjälp!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

5/5, riktigt snyggt.

Permalänk
Medlem

Grymt!

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

En får gratulera till ett väl projekterat och utfört arbete! Mycket snyggt.

Permalänk
Medlem

Stilrent, men det var inte snyggt med alla insexskruvarna.

Permalänk
Medlem

Nice!

Du får försöka pusha på IKEA att ta upp den i sortimentet med något lustigt namn (Plåtulf?) och sälja det som platt paket.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Grymt fint!

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nice!

Du får försöka pusha på IKEA att ta upp den i sortimentet med något lustigt namn (Plåtulf?) och sälja det som platt paket.

Snälla! Det måste ske, hade köpt den direkt!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Det är väl fint fast det är nog mest färgen, men undrar på placeringen av nätagg. Känns som onödig värmezon att ha den och GPU intill varandra. Bakfläkten kanske fixar det vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt bygge! Kul med så mycket bilder också. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Medlem

@DuRac3ll: Coolt projekt! Intressant lösning att "stapla" nätagget mellan moderkort och GPU! Är det aluminiumplåt eller går det att hänga på magnetiska dammfilter? Hur kommer det sig att du valde att skruva istället för att nita/punktsvetsa ihop chassit?

Skrivet av backfeed:

Du får försöka pusha på IKEA att ta upp den i sortimentet med något lustigt namn (Plåtulf?) och sälja det som platt paket.

Jag skulle dock inte köpa det av IKEA. Dels skulle inte delarna passa 100%, och sen skulle det saknas proprietära monteringsdetaljer som inte gick att få tag på när man kommit halvvägs.

Permalänk
Entusiast

Riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Kul ide men GPU över nätdelens luftintag, känns mindre genomtänkt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt, schyst storlek.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Snälla! Det måste ske, hade köpt den direkt!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Ni får ju sätta ihop den själva

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Gillar det skarpt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Grymt bygge och snyggt fotat!

Permalänk

Perfektion.