Var hittar jag noter till känd musik?

Permalänk
Avstängd

Var hittar jag noter till känd musik?

Låt oss säga att jag vill starta ett band. Ett tributeband till någon artist typ Abba, The Eagles, Boney M, Eddie Meduza etc. och ska bara spela deras låtar. Hur vet jag vilka noter jag ska spela? Man vill ju att det ska låta så likt orginalet som möjligt.

Permalänk
Medlem

Men det är väl bara att söka på internet? "The Eagles sheet music", "ABBA Sheet music", etc.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stayup:

Låt oss säga att jag vill starta ett band. Ett tributeband till någon artist typ Abba, The Eagles, Boney M, Eddie Meduza etc. och ska bara spela deras låtar. Hur vet jag vilka noter jag ska spela? Man vill ju att det ska låta så likt orginalet som möjligt.

Om du är ute efter att ha hela arret, med alla instrument utskrivna i noter är det nog inte särsilt vanligt att man hittar det när det gäller populärmusik. Oftast står bara melodin noterad och så finns eventuellt akordsanalys. Sedan finns ju tex "pianonoter" eller "gitarrnoter" med omarbetat arr för endast ett instrument. Om huvudintrumentet i origitnalet är tex piano så kan det ofta vara noterat precis som det spelas i originalet.

Hur som helst, om vi nu snackar ett "normalt" band med 4-6 personer eller så, på varsitt instrument så är det ju i regel inte så svårt att planka själv, särskilt inte om man har en ackordsanalys att utgå från. Den mesta populärmusiken är inte så himla komplicerad.

Permalänk
Medlem

Här har du "tabbar" eller tabulatur;
https://www.ultimate-guitar.com/

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dumbo:

Om du är ute efter att ha hela arret, med alla instrument utskrivna i noter är det nog inte särsilt vanligt att man hittar det när det gäller populärmusik. Oftast står bara melodin noterad och så finns eventuellt akordsanalys. Sedan finns ju tex "pianonoter" eller "gitarrnoter" med omarbetat arr för endast ett instrument. Om huvudintrumentet i origitnalet är tex piano så kan det ofta vara noterat precis som det spelas i originalet.

Hur som helst, om vi nu snackar ett "normalt" band med 4-6 personer eller så, på varsitt instrument så är det ju i regel inte så svårt att planka själv, särskilt inte om man har en ackordsanalys att utgå från. Den mesta populärmusiken är inte så himla komplicerad.

Ahh som jag tolkar dig så är det "vad man hör spelar man" typ. Gäller att lyssna så noga man kan bara och försöka spela samma toner?

Permalänk
Medlem

Tjabba, https://www.musicnotes.com/
Där kan du köpa mer eller mindre all populärmusik.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Avstängd

Oh tack för svar!

Permalänk
Medlem

På songsterr (https://www.songsterr.com/) kan man hitta tabulatur för låtar som folk har tabbat ut, kan vara värt att kolla.

Permalänk
Medlem

Biblioteket har väl en del sådana här böcker skulle jag tro.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon