Permalänk
Medlem

Dynamic Resolution Scaling - innebär?

Hej!

Skulle någon kunna klargöra vad följande innebär för mig som användare?

Dynamic Resolution Scaling

Here are further details on dynamic resolution on consoles:
Xbox One outputs at 900p with a render scaling between 40% (1012x572) and 80% (1432x804).
PS4 outputs at 1080p with a render scaling between 40% (1216x684) and 80% (1720x968).
Xbox One X outputs at 1728p with a render scaling between 40% (1944x1092) and 100% (3072x1728).

Tydligen så har det varit lite re-work kring ett spel (Rainbow6) som jag spelar och önskar veta vad detta innebär.

Mvh,
Alexander

Permalänk
99:e percentilen

När man säger till exempel 1080p menar man en pixelmatris med 1080 pixlar på höjden, och – åtminstone i kontexten TV och konsoler – förhållandet 16:9. (p står för progressive – inte pixlar – vilket dock ej har någon större betydelse för din frågeställning.)

Dynamic Resolution Scaling innebär att grafiken av prestandaskäl renderas i en lägre upplösning för att sedan skalas upp till den upplösning som till slut skickas till skärmen (output i dina citat), och att denna lägre upplösning dessutom varierar med tiden, beroende på hur tung grafik som måste renderas ”just då”.

När det står att render scaling varierar mellan 40 % och 80 % menas att antalet pixlar som faktiskt renderas varierar mellan 40 % och 80 % av output resolution. (Notera att det är antalet pixlar, inte pixelmatrisens höjd eller bredd, som avses med procentsatsen.) I fallet med 1920 × 1080 som output resolution innebär det att höjden på den renderade pixelmatrisen varierar mellan

1080 × √(40 %) ≈ 1080 × 63 % ≈ 684

och

1080 × √(80 %) ≈ 1080 × 89 % ≈ 968

pixlar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Ytterst tacksam för snabbt svar och förklaring!

Permalänk
Medlem

Kort och gott upplösningen kan variera för att spelet ska flyta bättre i tunga situationer