Grafikkorts HDMI verkar inte fungera

Permalänk

Grafikkorts HDMI verkar inte fungera

Jag fick precis mina nya datorkomponenter som jag beställde och efter att ha installerat alltihop fungerar inte grafikkortets HDMI ingång. Jag vet att grafikkortet får ström eftersom fläkten är igång när datorn är igång, jag har också testat HDMI kabeln att den inte är sönder. Vad ska jag göra?

CPU: Intel Core i5-8400 Processor)
Moderkort: ASUS ROG Strix B360-F Gaming, S-1151)
RAM: Ballistix Sport LT DDR4 8GB

Permalänk

GPU: ASUS GeForce STRIX GTX 750Ti 2GB PhysX

Permalänk
Medlem

Försöker du köra en bärbar dator som skärm...?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av zaqwertyu:

Skärm: Acer Aspire 5 15,6" Full HD matt

Det är väl en laptop, inte en skärm? Du kan inte använda en laptop som en separat skärm, utan du behöver just en dedikerad skärm till dator.

Permalänk

Nej det är ingen laptop det är en stationär

Permalänk

Ojdå det var laptopen jag skrev som skärm misstag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av zaqwertyu:

Nej det är ingen laptop det är en stationär

Läs igen - försöker du använda din Acer Aspire 5 15,6" som skärm till din stationära? Det kommer aldrig att fungera.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har du provat koppla skärmen till inbyggda grafikkortet istället? Får du bild då?
(har du fått någon bild alls på nya datorn?)

Börja med att dubbelkolla alla kontakter och kablar osv att de sitter rätt och att de sitter ordentligt.
Dubbelkolla att RAM sitter rätt och ordentligt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W: Med det inbyggda grafikkortet menar du då mitt grafikkort vilket är ASUS GeForce STRIX GTX 750Ti 2GB PhysX, isåfall ja det har jag. Jag har inte fått någon bild på den nya datorn alls. Problemet är att jag vet inte vilken kabel det är jag ska kolla för att få HDMI ingången att fungera.

Permalänk

@Roger W: Första gången jag byter moderkort så jag har faktiskt gissat vart flera kablar ska sitta i datorn, men vet du ungefär vilken kabel jag ska leta efter i datorn för att få bild på skärmen?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av zaqwertyu:

@Roger W: Med det inbyggda grafikkortet menar du då mitt grafikkort vilket är ASUS GeForce STRIX GTX 750Ti 2GB PhysX, isåfall ja det har jag.

Nej, han menar den integrerade grafiken i din processor. Han undrar om du har anslutit HDMI-kabeln till moderkortet istället för till grafikkortet.

Citat:

Jag har inte fått någon bild på den nya datorn alls. Problemet är att jag vet inte vilken kabel det är jag ska kolla för att få HDMI ingången att fungera.

HDMI-utgång ska det vara. (Tror att den felaktiga benämningen ”ingång” kan ha bidragit till förvirringen i trådens början.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling: Jaha nej jag har prövat både moderkortets hdmi och grafikkortets hdmi och inget av de fungerar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av zaqwertyu:

@Alling: Jaha nej jag har prövat både moderkortets hdmi och grafikkortets hdmi och inget av de fungerar.

Prova att plocka ut grafikkortet och se om du överhuvudtaget kan få bild med datorn, som @Roger W föreslog.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Uppdatering, har pratat med IT support i en timme och har lyckats få bild på skärmen med grafikkortet. Nu är bara problemet att inga av mina hårddiskar dyker upp på bootmenyn. Jag har windows 7 installerat på min hårddisk.

Permalänk
Medlem

https://www.nordichardware.se/test/guides/datorbyggarskolan.h...

Varsågod, gå ige om den och kolla så att alla kablar är inkopplade rätt.

Vad var felet med grafikkortet?
Har du kopplat in båda kablarna till hårddisk? En från mobo och en från nätaggregat.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

@moonblase: Ja två kablar går från hårddisken, en SATA och en kabel som från nätaggregatet. På bios boot menyn som jag kommer till genom att trycka på f8 står det att det inte finns någon hårddisk som kan boota igång datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaqwertyu:

@moonblase: Ja två kablar går från hårddisken, en SATA och en kabel som från nätaggregatet. På bios boot menyn som jag kommer till genom att trycka på f8 står det att det inte finns någon hårddisk som kan boota igång datorn.

Det bör även finnas andra menyer för hantering av hårddiskar. (vet inte vad de heter på ditt moderkort)
Kolla så att SATAportarna står på auto detect så att diskarna fångas upp.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W: Kan inte hitta den menyn i BIOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaqwertyu:

@Roger W: Kan inte hitta den menyn i BIOS

1) Gå till advanced mode (i menyn i underkanten, eller klicka F7)

I advanced mode får du ett gäng menyknappar på rad i överkant.
2) Klicka på Advanced

Då får du upp en flera olika alternativ i en lång rad.
3) Klicka på raden PCH Storage configuration

Där finns alla SATA-portarna, och inställningar för hela SATA-kontrollern.

4) Kontrollera nedanstående:
Står det EnabledSATA Controller?
Står det AHCISATA mode selection?
Står det EnabledSataG_1 (Gray) och på alla de andra sata inställningarna? (Sata G_2 osv)

Om du svarat ja på allt ovanstående så verkar allt rätt inställt!

Nästa fråga: står det "Empty" med grå text vid varje SATA-inställning, eller finns det någon där det står någon namn på någon disk eller USB minne eller liknande?

Om det är empty på alla, så verkar ju något vara fel.. Då har den inte lyckats detektera någon av dina diskar. Isåfall kan man ju tro det är något strul med kontakterna, diskarna eller ditt moderkort...

... Vad har du för diskar förresten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W: Tack så mycket det fungerade, jag kunde nu boota upp min dator. Nu är mitt problem att inga av mina USB portar fungerar så jag kan inte använda min mus eller tangentbord. Men musen och tangentbordet fungerar perfekt när jag är i BIOS men inte i windows.

Mina diskar är,
Intel SSDSA2 80GB
ST1000DM003 1000GB
WDC WDS 250GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zaqwertyu:

@Roger W: Tack så mycket det fungerade, jag kunde nu boota upp min dator. Nu är mitt problem att inga av mina USB portar fungerar så jag kan inte använda min mus eller tangentbord. Men musen och tangentbordet fungerar perfekt när jag är i BIOS men inte i windows.

Mina diskar är,
Intel SSDSA2 80GB
ST1000DM003 1000GB
WDC WDS 250GB

Du verkar ju ha bytt moderkort så har du installerat om win ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Nej det har jag inte. Jag kan inte installera någonting på datorn eftersom när jag exit ur BIOS så fungerar inte mitt tangentbord eller mus.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zaqwertyu:

@mrqaffe: Nej det har jag inte. Jag kan inte installera någonting på datorn eftersom när jag exit ur BIOS så fungerar inte mitt tangentbord eller mus.

Har du bild via nån annan anslutning än hdmi så du komerm in i bios ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Jag har bild, jag kommer in i BIOS och kan boota igång datorn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zaqwertyu:

@mrqaffe: Jag har bild, jag kommer in i BIOS och kan boota igång datorn.

Och bilden försvinner när win startar ? Då låter det som mjukvaruproblem, man bär alltid installera om när man byter moderkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Provat plugga i och ur mus+tangentbord när du kommit in i windows?

...

Alternativt: Har du något originalwindows 10 hemma? Det kommer väl på usb-pinne nuförtiden. Du borde kunna boota från den och installera om windows den vägen.

(det kanske finns möjlighet att skriva över gamla versionen nu för stunden, så du inte tappar allt du har installerat, även om det nog inte är att rekommendera i längden...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

inte säker men har inte moderkort med nyare chipset än intel 90 serien saknar officiellt stöd för win 7?

dvs 100, 200, och 300 chipset är win 8 eller nyare som gäller.

kan ev ha varit från 200 serien men what ever.

finns väl dock en del fixar som får det att fungera till en viss del iaf men ingen koll exakt vad som ska göras men vill minnas att usb var en av grejorna som var ett problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ok vilket operativsystem skulle ni välja att uppgradera till om ni hade min dator? Jag är rädd att uppdatera till Windows 10 eftersom jag har hört att det OS är väldigt tungt för datorn. Eller Skulle min dator klara av Windows 10?
Hur är det också med kostnad? Är det stor prisskillnad mellan de olika OS?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zaqwertyu:

Ok vilket operativsystem skulle ni välja att uppgradera till om ni hade min dator? Jag är rädd att uppdatera till Windows 10 eftersom jag har hört att det OS är väldigt tungt för datorn. Eller Skulle min dator klara av Windows 10?
Hur är det också med kostnad? Är det stor prisskillnad mellan de olika OS?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ska köpa en ny licens så är det egentligen oerhört enkelt, MS säljer endast Win 10, alla övriga Win-versioner har slutat säljas för länge sedan.
Du har inget annat att välja på än win 10 om du ska ha nytt.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/13853/windows-lifecy...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.