Asus ROG Swift PG27UQ – sammanfattning och omdöme

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG Swift PG27UQ – sammanfattning och omdöme

Asus ROG Swift PG27UQ sätter en ny norm för spelskärmar med 4K/144 Hz, local dimming och HDR. SweClockers sammanfattar tidigare delar och ger skärmen ett slutgiltigt omdöme.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker väl att något annat än toppklass för den prisklassen hade varit katastrof. Inte perfekt men bästa som finns idag.

Hur stor är chansen att vi får 1440P skärmar i 200Hz+ eller hoppar tillverkarna av 1440P tåget och kör bara 4K framöver?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av LeVvE:

Tycker väl att något annat än toppklass för den prisklassen hade varit katastrof. Inte perfekt men bästa som finns idag.

Hur stor är chansen att vi får 1440P skärmar i 200Hz+ eller hoppar tillverkarna av 1440P tåget och kör bara 4K framöver?

Q3-Q4 kommer dom panelerna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur dessa håller sig i pris, marknaden kan inte vara jättestor i den prisklassen...
Bara tillverkarna inte blir avskräckta med att fortsätta utveckla dessa skärmar om de säljer dåligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är så himla sugen på den men alltså 26k för en skärm är svin mkt...

Permalänk
Medlem

Det känns lite sådär att behöva ha en fläkt inuti skärmen. Kan det räcka att det kommer en större modell (>32") för att bli kvitt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det känns lite sådär att behöva ha en fläkt inuti skärmen. Kan det räcka att det kommer en större modell (>32") för att bli kvitt det?

Troligtvis inte, fläkten är till för att kyla G-Sync-modulen. Ett lite större chassi lär inte göra någon större skillnad på den punkten. Det som skulle behövas är att NVIDIA använder en ASIC-lösning istället för FPGA:n de använder idag, vilket troligtvis skulle få ner priset en hel del också (bara G-Sync-modulen i PG27UQ sägs kosta ~5500kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Hur stor är chansen att vi får 1440P skärmar i 200Hz+ eller hoppar tillverkarna av 1440P tåget och kör bara 4K framöver?

Är också intresserad av 1440p, för att det är mer lättdrivet. Men dom lär inte bli så mkt billigare och då blir det ändå inget köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Troligtvis inte, fläkten är till för att kyla G-Sync-modulen. Ett lite större chassi lär inte göra någon större skillnad på den punkten. Det som skulle behövas är att NVIDIA använder en ASIC-lösning istället för FPGA:n de använder idag, vilket troligtvis skulle få ner priset en hel del också (bara G-Sync-modulen i PG27UQ sägs kosta ~5500kr).

Undrar om det inte skulle gå ha en vapor kyl lösning och använda baksidan som en stor fläns. Kanske för dyrt eller inte tillräckligt effektivt. Men då min dator är "nästintill" ljudlös så skulle en fläkt som har starkare ljudnivå än datorn vara en "deal breaker". Dock är det ändå för dyrt som tur är så kan inte mer än drömma om att äga denna skärm i nu-läget.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Hoppas bara de kan hålla hög kvalité så vi slipper se massa problem. Den är kanske inte perfekt men nästan och kanske egentligen är värd sitt pris?

Permalänk
Medlem

rrrigt

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Q3-Q4 kommer dom panelerna.

Källa? Precis vad jag väntar på.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ChaosClocker:

Källa? Precis vad jag väntar på.

http://www.tftcentral.co.uk/articles/high_refresh_rate.htm

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag tycker att denna recension tog alldeles för lång tid. Eller, jag förstår att det tar lång tid att testa skärmen utförligt, men den borde inte ha släppts på detta sätt. Hade faktiskt varit bättre om hela recensionen hade släppts nu, istället för att lägga upp den i massa olika delar över en längre tid. Nu tror jag att många har tappat intresset.

Tack ändå Thomas. Jag ser fram emot fler intressanta tester och artiklar från dig!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Håller med alex5555 om att den här recensionen drog ut lite väl på tiden. Dessutom så går det inte att komma ifrån att just den här recensionen känns väldigt sponsrad av Asus. Även om testerna i sig är gjorda på bästa tänkbara sätt så känns upplägget med flera delar enbart som ett utstuderat sätt att marknadsföra produkten. Tyvärr sänker det mitt förtroende för Sweclockers.

Permalänk
Medlem

@alex5555: Måste tråkigt nog instämma. Uppdelade kapitel/delar gjorde mitt intresse ganska svalt.
Älskar Thomas tester just för att dom är väldigt utförliga. Men när man läser 10 nyheter per dag så hamnar hans lite mellan stolarna. Och ögonen orkar ju bara så mycket per dag.

Häftig skärm dock. För den som har pengarna 😂

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

@CrazyDriver: Den är förmodligen sponsrad av Asus. Dom fick skärmen väldigt tidigt och snabbt. Men jag kan vara ute och cykla. Mestadels av produkterna som testas tror jag är review exemplar och altså inget dom betalar för. T.ex processorer. Tillverkare älskar PR. Sweclockers tester ger just detta.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Tack Thomas för en ypperlig recension och ja som vi har väntat på den förstår att du fick göra om en del tester när du fick ett nytt ex att testa men den som väntar på nåt gott

är lite sugen på den men samtidigt läst att det ska komma en 32" av samma variant man kanske skulle vänta på den istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CrazyDriver:

Håller med alex5555 om att den här recensionen drog ut lite väl på tiden. Dessutom så går det inte att komma ifrån att just den här recensionen känns väldigt sponsrad av Asus. Även om testerna i sig är gjorda på bästa tänkbara sätt så känns upplägget med flera delar enbart som ett utstuderat sätt att marknadsföra produkten. Tyvärr sänker det mitt förtroende för Sweclockers.

Skrivet av Tomika:

@CrazyDriver: Den är förmodligen sponsrad av Asus. Dom fick skärmen väldigt tidigt och snabbt. Men jag kan vara ute och cykla. Mestadels av produkterna som testas tror jag är review exemplar och altså inget dom betalar för. T.ex processorer. Tillverkare älskar PR. Sweclockers tester ger just detta.

För det första, att recensionen skulle vara sponsrad på något sätt är fel. Punkt slut. Det här testet har gjorts precis på samma sätt som alla andra, oavsett om det handlar om skärmar, grafikkort eller annat. Asus enda inblandning är att de har skickat skärmen till oss för att Thomas ska kunna testa den. Om en annan tillverkare hade skickat sin modell före Asus hade vi troligen haft ett test av den ute nu istället.

Angående uppdelningen av testet var det något vi tyckte passade för just den här produkten då det var något väldigt nytt och något vi trodde att många ville få information om så snabbt som möjligt, istället för att vänta på ett flersidigt test långt senare. Det var dock första gången vi testade det och vi har fått in feedback om upplägget under tiden som vi tar till oss av, såklart. Det betyder inte att alla tester kommer se ut så framöver.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt ser jag min egen skärm som jäääkligt prisvärd.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

En av de mest sega och utdragna recensionen i mannaminne. Skärmen är säkert utmärkt, om man bortser från priset som är löjeväckande och tydligen inte är någon nackdel enligt testaren, men den borde ha recenserats när den var färdig till kund.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av alex5555:

Jag tycker att denna recension tog alldeles för lång tid. Eller, jag förstår att det tar lång tid att testa skärmen utförligt, men den borde inte ha släppts på detta sätt. Hade faktiskt varit bättre om hela recensionen hade släppts nu, istället för att lägga upp den i massa olika delar över en längre tid. Nu tror jag att många har tappat intresset.

Det är faktiskt precis vad jag har gjort här. Del 6 är ett traditionellt och långt test som kan läsas helt fristående.

Men det är också en sammanfattning och går inte särskilt långt på djupet och förklarar sådant som är viktig för att förstå produkten. Som hur local dimming, YCbCr, HDR, Displayport och bandbredd och så vidare fungerar. Hade allt detta kommit i en samma artikel talar vi om en video på 40–60 minuter och vad som blir flera timmars läsning. Textnivån i de 6 delarna är i klass med hela Bildskärmsguiden. Vi vet sedan länge att detta minskar läsning och tittande med så massiva släpp. Det är så uppenbart på diskussionerna som följer att de flesta inte läser hela artikeln.

Att intresset har svalnat för PG27UQ handlar knappast om upplägget med flera delar. Det handlar om att PG27UQ släpptes i början av Juni och nu är det slutet av Augusti. Diskussionerna och allt hakan-i-golvet över priser, fläktar och gud-vet-vad redan har stötts och blötts i flera varv. De flesta på SweC har nu redan en åsikt om produkten. Hade vi väntat till den 22:a augusti med allt hade de verkligt intresserade ändå tagit diskussionen någon annanstans. Och anklagat redaktionen för att vara sist på bollen.

Att göra en en artikelserie var nödvändigt av just denna orsak. För att hålla intresset uppe. Men också för att hålla mitt intresse uppe. Att under 2,5 månader pressa ihop allt som behövdes sägas om PG27UQ till en enda mastodontartikel med tillhörande mastodontvideo hade nog dödat min skärmtestarglädje för all framtid.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Dina recensioner och djupa analyser är helt klart från en annan värld. Och knäcker ju varenda kotte som gör liknande tester. Tror att intresset för skärmen i sig är svalt just pga priset och hårdvaran som krävs för att driva den (4K/100fps+ är ju bara det inte en billig uppgift). Förbaskat häftig skärm ändå. Asus var först ut med något sådant här, det ska dom ha eloge för. Folket bad om en 4K 100Hz+ skärm och fick det. Priset är därefter, det måste man förstå som kund också. Detta är ingen skärm för en 15 årig CS:GO gamer utan för den som har eget konto och inkomst, en äkta entusiast typ.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Extremt välgjort!

Jag är inte färdig med att gå igenom hela recensionen men ser fram emot att göra det. Känner ingen stress att göra det utan kommer ta det i lugn och ro när jag diskar eller gör liknande.

Jag tycker Sweclockers recensioner ändå känns lagom neutrala till skillnad från de absolut flesta stora youtubers som finns där det är väldigt uppenbart vart sponsringen kommer ifrån.

Tack för den och ser fram emot kommande recensioner också.

Vore kul om ni kunde norpa en kommande 34gk950g och recensera den.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av cyprus:

men den borde ha recenserats när den var färdig till kund.

PG27UQ var inte färdig till kund innan den nya firmwaren släpptes. Först då gick det att sätta sig ned och se produkten ur sin helhet och göra en sammanfattande recension. Hade Asus sagt att "nej, det är inte fel på skärmen, inget behöver fixas" hade jag förstås kunnat släppa en sammanfattning långt tidigare. Då med ett lägre betyg eftersom bilden är för mörk när man kör skärmen enligt spec.

Men jag tolkar det som att du vill att vill att vi ska släppa recensionen samma dag som produkten börjar säljas? Absolut! Det hade jag också gärna gjort. Det hade krävt att Asus hade skickat ännu ej fabriksfärdiga exemplar till oss redan i April. Där föredrar jag i alla fall att testa det som är samma som säljs till kund snarare än godtyckliga prototyper.

Permalänk
Lego Master

26000 för skärm. 15000 för RTX 2080 Ti. Över 40'000kr för top notch grafik. Är detta rimligt?
Jag vet inte om jag tycker det...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@Laxpudding: Dina recensioner och djupa analyser är helt klart från en annan värld. Och knäcker ju varenda kotte som gör liknande tester. Tror att intresset för skärmen i sig är svalt just pga priset och hårdvaran som krävs för att driva den (4K/100fps+ är ju bara det inte en billig uppgift). Förbaskat häftig skärm ändå. Asus var först ut med något sådant här, det ska dom ha eloge för. Folket bad om en 4K 100Hz+ skärm och fick det. Priset är därefter, det måste man förstå som kund också. Detta är ingen skärm för en 15 årig CS:GO gamer utan för den som har eget konto och inkomst, en äkta entusiast typ.

Det handlar väl mest om att Asus fick första tjing på panelen, sen kommer Acer och AOC och andra därefter och är lite billigare.

Sen får man ju vara glad över en recension från Sweclockers, det händer ju inte så ofta numera.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Inaktiv

Även jag ogillade uppdelningen av recensionen. Tycker det är helt okej att först visa en "preview" på skärmen, uppackning, första intryck etc. och sedan släpppa en fullständig recension. Men inte fler delar än så.
Sedan så är min nästa punkt en smakfråga men man kan tycka att "Toppklass" är ett för högt betyg för denna produkt. Att dessutom inte lista begränsningen med HDR och chroma subsampling vid de högsta bildfrekvenserna som nackdelar (speciellt i denna extrema prisklass) känns inte helt opartiskt.
Sedan det faktum att skärmen ändå pressar dagens teknik till det yttersta tycker jag kan vara skäl nog för "utmärkt produkt" förutsatt att den presterar i övrigt.

Sammanfattningsvis så är jag tacksam över att Sweclockers bidrar till antalet skärmrecensioner på nätet, det är det enda verktyget vi spekulanter har vid inköp av skärm via nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

26000 för skärm. 15000 för RTX 2080 Ti. Över 40'000kr för top notch grafik. Är detta rimligt?
Jag vet inte om jag tycker det...

Klarna och andra företag som har avbetalningstjänster jublar.

Kostar att ligga på topp har nått löjliga nivåer nu

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon12433:

Även jag ogillade uppdelningen av recensionen. Tycker det är helt okej att först visa en "preview" på skärmen, uppackning, första intryck etc. och sedan släpppa en fullständig recension. Men inte fler delar än så.
Sedan så är min nästa punkt en smakfråga men man kan tycka att "Toppklass" är ett för högt betyg för denna produkt. Att dessutom inte lista begränsningen med HDR och chroma subsampling vid de högsta bildfrekvenserna som nackdelar (speciellt i denna extrema prisklass) känns inte helt opartiskt.
Sedan det faktum att skärmen ändå pressar dagens teknik till det yttersta tycker jag kan vara skäl nog för "utmärkt produkt" förutsatt att den presterar i övrigt.

Sammanfattningsvis så är jag tacksam över att Sweclockers bidrar till antalet skärmrecensioner på nätet, det är det enda verktyget vi spekulanter har vid inköp av skärm via nätet.

"dessutom inte lista begränsningen med HDR och chroma subsampling vid de högsta bildfrekvenserna som nackdelar (speciellt i denna extrema prisklass) känns inte helt opartiskt."

Tycker jag inte då det negativta går inte lösa på 1000 serien så tycker faktiskt att det är en förutsättning.

Lite svårt komma runt begränsningar i kablarna och GPUerna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240