Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

!!!!LÖST!!!! byta från windows till en linux/linux distro? så lätt som möjligt

Permalänk
Medlem

!!!!LÖST!!!! byta från windows till en linux/linux distro? så lätt som möjligt

EDIT: LÖST, KÖR PÅ LUBUNTU

Det finns trådar om detta, men jag letar efter ett väldigt lätt operativsystem som kan ersätta windows. Har tröttnat lite på windows och vill testa något nytt som min dator klarar av. Min fråga är då, vad är det lättaste operativsystemet som är värt att ersätta windows med? Ska va så lätt som möjligt och fortfarande ha så man kan köra alla olika sorters program. Kommer testa dom i virtualbox, jag vet att det inte är exakt som att ha det installerat i hårddisken. Har testat ubuntu, parrot(security och home/workstation), lubuntu. Ubuntu och parrot var sega men e kanske bättrre på hårddisken?.

Har en lenovo b575e 4gb ram, 1.75GHz AMD E2-2000 APU med Radeon HD Graphics. Så inte det bästa använder ReadyBoost med två 2gig usb

Permalänk
Medlem

Jag har testat och kör Xubuntu på klena datorer, funkat bra, dock inte som dailydriver, en SSD gör susen.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Jag har testat och kör Xubuntu på klena datorer, funkat bra, dock inte som dailydriver, en SSD gör susen.

Det får jag testa, tack för tipset

Permalänk
Medlem

Smacka i en annan hårddisk och installera "på riktigt". Bara så du verkligen får en känsla för om det är ett OS som du tycker om.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Linux Mint Xfce.
https://linuxmint.com/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Smacka i en annan hårddisk och installera "på riktigt". Bara så du verkligen får en känsla för om det är ett OS som du tycker om.

@PointMan: Har inga hårddiskar liggande, har dock en gammal laptop med sprucken skärm med en disk i, har en extern skärm med. hur tömmer man disken helt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Toppen 👍 tack så mycket

Permalänk
Medlem

Peppermint är också bra.
https://peppermintos.com/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Peppermint är också bra.
https://peppermintos.com/

👍 tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Jag har testat och kör Xubuntu på klena datorer, funkat bra, dock inte som dailydriver, en SSD gör susen.

👍👍 tack, har ingen ssd :/

Permalänk
Medlem

Kör Windows 10/7 beroende på vilken dator men jag använder Linux Mint med då jag spelar steamspelen som funkar på linux
Tycker linux är riktigt bra även om jag bara använt det 1 år nu vid sidan om Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Kör Windows 10/7 beroende på vilken dator men jag använder Linux Mint med då jag spelar steamspelen som funkar på linux
Tycker linux är riktigt bra även om jag bara använt det 1 år nu vid sidan om Windows.

vid sidan om? "dual boot" va? jag vill bli av med windows men tack för tipset 👍👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinuss:

vid sidan om? "dual boot" va? jag vill bli av med windows men tack för tipset 👍👍

Ja exakt dual boot. Hade gärna blivit av med Windows med men vissa spel jag spelar finns inte på Linux som WoW/Diablo/Battlefield med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Ja exakt dual boot. Hade gärna blivit av med Windows med men vissa spel jag spelar finns inte på Linux som WoW/Diablo/Battlefield med mera

Kan inte riktigt spela på min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Jag har testat och kör Xubuntu på klena datorer, funkat bra, dock inte som dailydriver, en SSD gör susen.

Skrivet av PointMan:

Smacka i en annan hårddisk och installera "på riktigt". Bara så du verkligen får en känsla för om det är ett OS som du tycker om.

Skrivet av CyberNerd:
Skrivet av CyberNerd:

Peppermint är också bra.
https://peppermintos.com/

Skrivet av ExcZist:

Kör Windows 10/7 beroende på vilken dator men jag använder Linux Mint med då jag spelar steamspelen som funkar på linux
Tycker linux är riktigt bra även om jag bara använt det 1 år nu vid sidan om Windows.

Körde på lubuntu. tack för alla tips 👍