Finns det något användningsområde för en gammal Sony Vaio?

Permalänk
Medlem

Finns det något användningsområde för en gammal Sony Vaio?

Hej SC.

Under rensningen av förrådet i morse så grävde jag fram en gammal sony Vaio modell PCG 7121M. Jag har tagit bort win xp vista och lagt in Linux mint men den är fortfarande seg som sirap. Finns det något roligt man kan göra med den eller är det återvinningscentralen som gäller?

Är inte i behov av datorn, men kanske uppgradera den med en SSD för att använda den i köket för recept och nyhetsmorgon? Andra förslag?

Mvh

Fel OS nämt i trådstart
Permalänk
Medlem

Lägg upp en skänkes i forumet?

Om du inte har det kärvt med pengar så skulle jag rekommendera en ipad för recept och nyhetsmorgon i köket. Vettefan om det är så kul att använda en seg maskin bara för att...

Men för att vara mer ontopic; magic mirror kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Ypperlig surfdator om du sätter in en SSD och gör en ren installation av OS. Har gjort liknande själv. Om du orkar lägga tid/pengar är upp till dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iluti:

Hej SC.

Under rensningen av förrådet i morse så grävde jag fram en gammal sony Vaio modell PCG 7121M. Jag har tagit bort win xp och lagt in Linux mint men den är fortfarande seg som sirap. Finns det något roligt man kan göra med den eller är det återvinningscentralen som gäller?

Är inte i behov av datorn, men kanske uppgradera den med en SSD för att använda den i köket för recept och nyhetsmorgon? Andra förslag?

Mvh

Förvånar mig inte att den är seg, Linux är inte direkt väloptimerat. Under slutet av XP-eran kunde det väl kännas snäppet snabbare, fast det var ganska många år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Lägg upp en skänkes i forumet?

Om du inte har det kärvt med pengar så skulle jag rekommendera en ipad för recept och nyhetsmorgon i köket. Vettefan om det är så kul att använda en seg maskin bara för att...

Men för att vara mer ontopic; magic mirror kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Magic mirror verkar spännande får läsa på lite om det.

Skrivet av Andreaz1:

Ypperlig surfdator om du sätter in en SSD och gör en ren installation av OS. Har gjort liknande själv. Om du orkar lägga tid/pengar är upp till dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Då behöver jag nog köpa ett batteri också eftersom det som sitter i verkar ha självdött, har redan en surfdator dock.

Skrivet av dannesthlm:

Förvånar mig inte att den är seg, Linux är inte direkt väloptimerat. Under slutet av XP-eran kunde det väl kännas snäppet snabbare, fast det var ganska många år sedan.

Nämde fel OS i mitt inlägg, det var Vista på den och det tog ungefär 10 minuter från uppstart till inloggad. Med Linux tar det väl kanske 4 minuter så den är ett riktigt fartvidunder nu!