Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

fiber duplex to simplex?

Sitter med ett litet problem på jobbet.

har en simplex fiber som kommer in till mediakonverteraren.
nu har ledningen på jobbet bestämt sig att vi ska flytta på serverrummet då de är oroliga för översvämmningar i källaren.

just nu går det en duplex kabel från källaren upp till nya serverrummet mellan två allied telesyn AT-MC103XL media konverterare upp till ett antal switchar som sitter i nya rummet.

Min tanke är om det skulle går att ta en av dessa media konverterare, sätta på fiber in i huset, sen använda den andre att skicka signalen upp på ena fiber kabeln till nya rummet?

så alltså ta två av dessa AT-MC103XL och använda som en extender av inkommande fiber hos oss för att placera om primära fiberkonverteraren?

kan en duplex fiberkonverterare hantera att bara en simplex fiber är inkopplad på ena porten och andra är tom?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Sitter med ett litet problem på jobbet.

har en simplex fiber som kommer in till mediakonverteraren.
nu har ledningen på jobbet bestämt sig att vi ska flytta på serverrummet då de är oroliga för översvämmningar i källaren.

just nu går det en duplex kabel från källaren upp till nya serverrummet mellan två allied telesyn AT-MC103XL media konverterare upp till ett antal switchar som sitter i nya rummet.

Min tanke är om det skulle går att ta en av dessa media konverterare, sätta på fiber in i huset, sen använda den andre att skicka signalen upp på ena fiber kabeln till nya rummet?

så alltså ta två av dessa AT-MC103XL och använda som en extender av inkommande fiber hos oss för att placera om primära fiberkonverteraren?

kan en duplex fiberkonverterare hantera att bara en simplex fiber är inkopplad på ena porten och andra är tom?

Det är (väl) enklare att patcha upp fibern till serverrumet från där den kommer in (och köra på en fibertråd bara). Det borde dessutom ge något lite bättre prestanda genom att hoppa över det brygghopp mediakonverterarna utgör.
I övrigt, nej... om du har en fiber för transmit och en annan för receive så kan du inte bara köra på en av dessa.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

finns det något sätt att skarva de två utan att vara tvungen att svetsa etc??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

finns det något sätt att skarva de två utan att vara tvungen att svetsa etc??

Ja, det är inga problem. Antingen är det jättelätt eller bara lätt.
Denna bild visar ett exempel på ett s.k. mellanstycke (gjort för ett par, men finns för singel):
http://gigamedia.se/fiberprodukter/mellanstycken-fiber/singel...

Detta kan användas för att (till kostnad för lite dämpning) sätta ihop två ändar mot varandra. Det absolut bästa för dig är om det sitter en dosa på väggen för inkommande fiber (med en synlig "honkontakt" s.a.s.) och en motsvarande dosa eller uttag upp till serverrummet och att dessa har samma färg. Då sätter du en patchkabel mellan dessa två. Är det inga "honkontakter" utan det hänger ut en "hankontakt" ur båda, då behöver du en kort patchkabel och två mellanstycken för att få ihop det. Tänket är snarlikt ethernet (om du förstår hur jag menar) där man inte satt uttag utan bara dragit iväg en jättelång patchkabel och lämnat hankontakter.

//edit - det är viktigt att kontakterna har samma färg. Grön, blå eller grå. Du har antagligen och förhoppningsvis blåa, och helst inte grå till serverrumet. Blå+blå är väldigt enkelt, blå+grön är lite pilligare men går att få ihop. Grå är inte alls bra i detta sammanhang. Om du vill så kan du ta kort på grejerna så kan jag säja vad du behöver.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Om den inkommande är grön så anslut absolut INTE någon annan färg mot denna!!!! Det är extremt stor risk att du spräcker kontaktdonet/glaset. Det är en APC-kontakt, som har en 8-gradig slipning i framkant. Om du ansluter t.ex. den vanliga blåa UPC-kontakten mot denna så är det STOR risk för skada du inte kan reparera själv!!!

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

kan en duplex fiberkonverterare hantera att bara en simplex fiber är inkopplad på ena porten och andra är tom?

Spännande fråga. Jag är tveksam, simplex ska ju skicka och ta emot signal i samma fiber vilket måste ställa krav på transievern, och därmed borde det vara specsat på enheten om den klarar simplex eller inte. Men du har inte en switchar som du kan sätta en SFP av respektive typ i? Om det inte är med än 1 Gbps så dräller det ju av switchar med 2 SFP-slottar man kan använda. Jag har sett så väldigt mycket strul med fiberkonverterare så jag rekommenderar ALDRIG nån att använda dom om det finns en alternativ lösning.

Annars håller jag med ovanstående, ska man "fulskarva" så se för f-n till att det inte är APC-slipning på ena.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Spännande fråga. Jag är tveksam, simplex ska ju skicka och ta emot signal i samma fiber vilket måste ställa krav på transievern, och därmed borde det vara specsat på enheten om den klarar simplex eller inte. Men du har inte en switchar som du kan sätta en SFP av respektive typ i? Om det inte är med än 1 Gbps så dräller det ju av switchar med 2 SFP-slottar man kan använda. Jag har sett så väldigt mycket strul med fiberkonverterare så jag rekommenderar ALDRIG nån att använda dom om det finns en alternativ lösning.

Annars håller jag med ovanstående, ska man "fulskarva" så se för f-n till att det inte är APC-slipning på ena.

Transievern ifråga är denna (så nej):

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

finns det något sätt att skarva de två utan att vara tvungen att svetsa etc??

Det går att omvandla mellan en till en annan, men det är ju mer eller mindre att sätta någon elektrisk utrustning (mini switch) i denna källare, som omvandlar. Vi har omvandlat mellan single mode simplex till multi mode duplex på detta sätt, tills en mer permanent lösning gjordes. Men det tillför som sagt en felkälla till i omvandlaren.

Det är mao bättre att faktiskt dra upp en ordentlig lösning från början.

Permalänk
Medlem

För det första är det single eller multimode på inkommande fiber?
är det single eller multimode på utgående fiber?

Är det samma mode på båda och samma slipning så går det att direktskarva med ett passivt don men troligast är det enklast att omvandla inkommande fiber till koppar och sen ansluta den kopparn till era befintliga konverters

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Innan det börjar bli för rörigt.

Tanken är väl att det inte ska sitta någonting kvar i det rum där det är risk för översvämning? Det är ju ingen idé att någonting sitter kvar i form av aktiv utrustning?

Om jag förstår det rätt, så kommer fiber in från operatör och övergår till koppar/RJ45 via operatörens converter eller router? Och från den så går det över till fiber igen, via er egen converter. Och i nya serverrummet så går det över till koppar igen?

Om nu fibertypen ni använder till nya rummet, är av samma typ och samma kontaktdon som i operatörens fiberuttag, så kan du stoppa i ena fiberkontakten i detta uttag. Sedan flytta operatörens mediaconverter/router till serverrummet och där ansluta andra änden på samma fibertråd till operatörens converter. Från convertern/routern sedan koppar in i era switchar, där er egna converter idag ansluter med koppar.... Så era egna convertrar blir ju överflödiga.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.