Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilket Super Mario tycker du är bäst?

Permalänk
Medlem

Nostalgitorsken i mig säger nog SMB1, och det äe nog det spel i serien jag spelat mest eftersom det var det enda spelet jag hade på NES under en lång tid. Galaxy är nog det hag tycker är bäst rent "objektivt". Det var nytänkande, bra kontroller och bra mekanik, men framförallt väldigt roligt 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Första Super mario bros för min del. Jepp jag är gammal.
Enkelhet, smidiga kontroller och massa charm.

Super Mario World är tvåa, då jag inte tycker det har riktigt lika sömlös kontroll som originalet. (känns lite artificiell i jämförelse, och är mer komplex på gott och på ont)
World är en riktigt ball värld dock

Jag håller SMB2 före SMB3, men det är nog för att jag är för gammal för att ha spelat trean in nån större omfattning.
(Trean kändes mest bara brunaktig och småkonstig för min del)

Skrivet av NordhNet:

Om du inte importerade

Importerade Super Mario Bros till C64? What?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Super Mario World kommer jagofta tillbaka till av någon anledning. På NES var Super Mario Bros 3 ritkigt grymt. De senare spelen har jag faktiskt inte spelat. Mest för jag inte pallat köpa en massa konsoler och inte hunnit pilla med emulation.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Lägger min röst på Galaxy för den intressanta spelidén.

Permalänk

Av nostalgiska själ säger jag mario bros 2 och 3 pga har fina minnen när jag och min storebror spelade dom. Men om man bortser från det så tycker jag att super mario world var bäst och mario 64 som nr 2.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

@mikgus: Brukar ni köra SPECIAL lvl banan också, den är ju den enda riktigt svåra biten i spelet. Edit: Glön det jag kom ihåg tokigt, den är ju en del av star road....

Var tvungen att googla hade glömt bort att det var så det såg ut. Ja vi körde igenom dom också, det var det som tog mest tid. Ett liv och sen växla till nästa person.

Tror inte jag skulle ha tålamod och teknik att spela igenom det idag.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd

Trean och smw var riktigt bra men av någon anledning så är det tvåan jag återkommer till oftast. Gillade det annorlunda upplägget och de olika karaktärerna. Ettan och lost levels känns rätt gamla idag. Sen var galaxy ett och två väldigt bra och new smb spelade jag en hel del i coop med tjejen. Det var nära att jag köpte ett wii-u i princip bara för nsmb 2 (och förstås bayonetta 2) men den hann liksom inte gå ner i pris innan den las ner helt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Roger W:

Importerade Super Mario Bros till C64? What?

Japp, det ska uppenbarligen ha funnits en version till c64 i USA men har aldrig sett den själv. Kan tänka mig att den kan vara värd en del idag

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Galaxy. Super Mario-spelen har ju alltid haft bra bandesign och en enorm kreativitet, men Galaxy var verkligen en käftsmäll. Tjejen spelade det för första gången nu ifjol och jag satt och kikade, och hjälpte till med några banor och jag kände mig verkligen helt häpen över hur kreativa banorna var. Trots att jag minns det som ett av de bästa spel jag nånsin spelat hade jag tydligen glömt hur bra det verkligen var.

Super Mario RPG förtjänar också ett omnämnande, bara för att bryta mot SMB3/World-trenden.

Permalänk
Medlem

Första Super Mario Galaxy. Helt underbart kul och nytänkande

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Alla som är i 2D, dessa i 3d gillar jag inte så mycket.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Testade lite mario galaxy vid ett tillfälle och utöver 1an så skulle jag tro att det är dom bästa i serien. Inte minst av dom i 3D. 3D world är kul men inte riktigt i samma liga som galaxyspelen.
Mario 64 är nog det jag gillar minst faktiskt. :s

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Japp, det ska uppenbarligen ha funnits en version till c64 i USA men har aldrig sett den själv. Kan tänka mig att den kan vara värd en del idag

Mario bros är inte samma som super mario bros

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ser att många andra här delar min åsikt om super mario world. Imo det spelet som tog konceptet till perfektion, ett av de få spel eller kanske till och med det enda jag spelat som jag anset vara i princip perfekt.

Även ett av de tre spel (tillsammans med q3 och wow) som jag anser mig vart duktig på. Skulle testa polarens snes mini när jag var där på besök i julas, släppte inte dosan förrens bowser låg nere för räkning utan att förlora ett liv. Kul att se att muskelminnet sitter kvar efter alla dess år 😀
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

SMash bros!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Roger W:

Mario bros är inte samma som super mario bros

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, sant sant

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Super Mario 3, helt klart.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurassic park:

fick du super mario i julklapp när du va ett?
va du lär dig

Super mario bros 1!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Fick hem en väldigt tidig version av SM3 ( flera år tidigare än EU/NA version släpptes ) av grannen som var i Japan några gånger per år.

Var sjukt roligt även om man inte förstod den lilla mängd text som fanns i spelet.

Skillnaden var också enorm i svårighetsgrad, t.ex. så gick man från svans/fireball direkt till liten gubbe jämfört med att man bara tappade svansen i EU-versionen.

Antingen den eller 1:an som är min favorit.

Permalänk
Medlem

Yoshis Island, Eller Sunshine

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Super Mario World (SNES) med Super Paper Mario (Wii) på en god andraplats.

Andra bra Mariospel är Paper Mario 64 och Super Mario Galaxy.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Inaktiv

Måste nog säga Super Mario World 😊
Gett en så många timmar spel lycka enda sen man va liten tills skrivande stund.
Snes mini fick nostalgi hjärtat att hoppa över fem slag när man startade world igen.😊

Permalänk

Alla versioner har sin charm men då jag inte längre spelar Nintendo som jag gjorde tidigare så måste jag säga att 1:an får mig att göra en tidsresa samtidigt som jag spelar. Alla minnen man har när man spelade men främst den dagen när dem kom hem med vår första Nintendo 8-bit. Lyckan över att vara bland dem första i Sverige som fick spela på den här konsolen är obeskrivlig!!

Permalänk
Medlem

Jag röstar på Odyssey

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

SMW, vet inte hur många gånger jag spelat igenom det så har väldigt mycket nostalgi. Gillar också 64, som är det enda andra spel jag ägt, samt NES-spelen/allstars (i synnerlighet SMB3) som nöttes hos vänner.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv

3:an. Det ingick när jag och bröderna fick vår NES. Bäst (om jag helt ska bortse från nostalgi) är Super Mario 64.

Permalänk
Medlem

Vill ju säga SMB1 egentligen men sunshine och new super mario bros är de enda jag orkat klara så får väl säga dem
Mario kart till N64 och DS är bra kandidater med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Giana Sisters på C64.
(För att det fanns ingen mario till denna plattform)

Jag har däremot sett en moddad Giana Sisters, där systern man spelar som ser ut som Mario ...

Själv spelade jag aldrig Mario när jag var liten, så jag har ingen nostalgi för det. (Eller, jo.. vi hade Game&Watch Donkey Kong, men det är inte samma sak.) Jag spelade ett Super Mario-spel för första gången några veckor sedan.
Plattformsspelen jag spelade när jag var yngre hade ingen acceleration när man rörde sig, och det känns för mig bara helt fel. Att spelen skulle ha "perfect controls" som många säger kan jag därför inte alls hålla med om — det tror jag de säger bara för att de växte upp med spelen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

SMB 3 helt klart.

Permalänk
Medlem

Började köra Super Mario Bros 3 på NES pånytt för att återuppliva gamla minnen. Fasiken vad man har blivit dålig på att spela jämfört med när man var liten grabb, man dör ju titt som tätt ju och fick verkligen kämpa med isplaneten. Där ser man, spel var betydligt svårare förut.

Räcker typ att du rusar fram lite för hårt så hinner du inte undvika en fiende osv eller du hoppar i fel tid och landar således fel på något spöke osv som du inte mera i det skedet kan göra något åt... i jämnförelse med dagens spel då du som spelar hela tiden ska ha kontroll utöver situationen och om man ska måsta time'a saker rätt är det ju en spelförstörande "bugg" typ. ^^

EDIT: Sen blir min hjärna inte bättre på multitaska med åldern heller får man konstatera, blir svårt att hålla reda på alla eldklot och liknande som kommer krypande mot en medans man är upptagen att undvika alla andra fiender.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional