Blev följd hem av missnöjd trafikant

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

2 kap 1§

Edit
O-bot 123A:
"Underlåtenhet att vid färd med motordrivet fordon anpassa väg, hastighet och färdsätt så att andra inte onödigtvis störs"

Hur skall man väga detta mot andra paragrafer i Kap 3 som säger att man inte skall köra fort:

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.

Vem vinner?

Permalänk
Medlem

Om man ska gå till vad TS började med så kan det ju helt enkelt vara så att personen i den vita Volvon helt enkelt hade en dålig dag.
Det kan ju vara så att det har hänt något som den personen mår väldigt dåligt av som tyvärr råkade gå ut över TS. Jag menar inte på något sätt att han gjorde rätt men jag menar att man kanske inte ska döma människor utifrån en handling i livet.
Jag har själv gått igenom och går igenom en hel del saker i mitt liv som gör att jag inte kanske är på bästa humör varje dag.

Vad det kommer till trafik regler som ska väl dom som alla andra lagar och regler följas. Sen om jag själv alltid gör det eller inte är ju en annan sak.

Jag försöker att bli bättre själv på att inte döma människor och ha en större förståelse för andra. Det är något som jag under många år har haft väldigt svårt för men jobbet väldigt mycket på för att förbättra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Min morsa skulle hämta mig på flyget för ett antal år sedan och körde om en polisbil i 90km/t som höll 85km/t på 90-väg..
De började följa efter och stoppade henne. Frågade varför hon körde om... Varför inte? Hon körde ju lagligt.

Tror aldrig jag sett en polisbil köra laglig fart... i stan kör de ju 50+, och ingen vågar ju köra samma fart, så de hamnar alltid bakom folk som sen är smått panikaktiga.

Skrivet av DH82:

Om man ska gå till vad TS började med så kan det ju helt enkelt vara så att personen i den vita Volvon helt enkelt hade en dålig dag.
Det kan ju vara så att det har hänt något som den personen mår väldigt dåligt av som tyvärr råkade gå ut över TS. Jag menar inte på något sätt att han gjorde rätt men jag menar att man kanske inte ska döma människor utifrån en handling i livet.

Helt klart.
Är ju dessa dagar "vi alla är idioter" i trafiken.

Så lösningen kanske är en skylt på taket som tänds röd när man är förbannad så alla vet om det och släpper förbi dem?

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Ja jag tror att en sån skylt skulle vara perfekt. Även för om man är ledsen eller trött osv så folk vet och kan ta in det i beräkningen när man kör

Permalänk
Medlem
Skrivet av DH82:

@Paddanx: Ja jag tror att en sån skylt skulle vara perfekt. Även för om man är ledsen eller trött osv så folk vet och kan ta in det i beräkningen när man kör

Nu till kuggfrågan... hur gör du med problemet att folk glömmer släcka den? (Som folk som glömmer släcka dimljus tex)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu till kuggfrågan... hur gör du med problemet att folk glömmer släcka den? (Som folk som glömmer släcka dimljus tex)

Ptja, för vissa är det väl alltid "rött läge" i trafiken.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

En liknande anekdot;

En kollega berättade om morgonens bilpendeltur till jobbet. Tydligen hade en annan bilist genat och inte blinkat när de skulle ut ur en rondell - han gjorde helt klart fel och kollegan hade fått panikbromsa och säkerligen låg på tutan efteråt.

Kollegan fortsatte åka till jobbet och det visade sig att bilen före tog samma väg. De jobbade båda på samma ställe!

När de båda kommer fram till företagets egna parkering parkerar kollegan bredvid den andra bilisten, kliver ut och säger typ "Det där var väl lite onödigt", på ett ganska skämtsamt men ändå trevligt vis då han förstått att de ju är kollegor. Bilisten svarar otrevligt "Har du inget bättre för dig än att förfölja folk???" tillsammas med lite svordomar. Kollegan svarar "Jodå, jag jobbar här", så går han in. Som tur är verkar personen jobba på någon helt annan avdelning.

Det hade blivit lite kymigt om man skulle jobba i samma projekt efter ett sådant första intryck.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Vem vinner?

Paragrafer av högre rang har tolkningsföreträde.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Om man läser vad det var för bil som körde efter så kan man med 95% säkerhet anta att det satt ett gäng ungdomar som tyckte detta var skitkul. Stylade 240 är det inte många äldre som kör vad jag vet? Dom få 240 som finns kvar är antingen sönderstylade eller så är det någon äldre man som typ haft den sen den var ny.
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Om man läser vad det var för bil som körde efter så kan man med 95% säkerhet anta att det satt ett gäng ungdomar som tyckte detta var skitkul. Stylade 240 är det inte många äldre som kör vad jag vet? Dom få 240 som finns kvar är antingen sönderstylade eller så är det någon äldre man som typ haft den sen den var ny.
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det verkar som att TS kör som en snigel och därmed stör trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag och sambon var precis med om något spännande på vägen hem ifrån svärfar. Den sista kilometern hem så är det ett par 70-sträckor och rondeller. Bakom oss hade vi en vit (självklart) stylad volvo, som låg väldigt nära hela vägen till sista rondellen, varpå bilen viker av ifrån vårt håll. Jag tänker inte mer på detta, utan kör den sista biten hem och parkerar på vår plats. När jag kliver ur bilen så ser jag att den vita volvon står bakom oss och föraren står halvt ute och ropar efter mig.

Den här personen menar på fullt allvar att jag har gjort fel, som körde i 65km/h på dessa 70-sträckor och att 70km/h är den exakta hastigheten man måste hålla. Inte nog med att personen alltså körde den här fruktansvärda volvon (garanterar att han kör för fort av ren princip, oavsett hastighet), han är högst troligen dessutom yrkeschaufför då han menade att han hade "fler" körkort. När jag försöker förklara för honom vad skyltarna med siffror faktiskt innebär, så hävdar han i sin "argumentation" att det skulle vara olagligt att köra i 40km/h på samma 70-sträcka.

Skakande av ilska så beslutar jag mig för att inte ödsla mer tid på denna besvärade individ, utan vänder mig och går hem istället.

Det är ju helt sinnessjukt att en sådan människa kan tillåtas att vistas i trafiken. Finns det något man kan göra för att anmäla sådan olämplighet, så att han blir av med körkortet?

https://teknikensvarld.se/polisen-gav-bilist-boter-for-att-ha...

Sjukt att man har så låte att göra, men är faktiskt straffbart att köra för sakta. Dock så innefattar detta ju inte 5 km/h, även om det är störande och bidrar till köer och sämre flow i körningen för alla, så är det ju ingen mening att åka efter någon och skrika över 5 km/h, eller alls :S

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Skall man köra för fort så skall man ha en polischef i bilen som passagerare

Skrivet av Purrfected:

https://teknikensvarld.se/polisen-gav-bilist-boter-for-att-ha...

Sjukt att man har så låte att göra, men är faktiskt straffbart att köra för sakta. Dock så innefattar detta ju inte 5 km/h, även om det är störande och bidrar till köer och sämre flow i körningen för alla, så är det ju ingen mening att åka efter någon och skrika över 5 km/h, eller alls :S

Felmarginalen på min hastighetsmätare skiljer ibland med 8km/h. Köpte en billig kina-hud för att visa hastighet via gps och den skiljer sig en del mot bilens hastighetsmätare

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag och sambon var precis med om något spännande på vägen hem ifrån svärfar. Den sista kilometern hem så är det ett par 70-sträckor och rondeller. Bakom oss hade vi en vit (självklart) stylad volvo, som låg väldigt nära hela vägen till sista rondellen, varpå bilen viker av ifrån vårt håll. Jag tänker inte mer på detta, utan kör den sista biten hem och parkerar på vår plats. När jag kliver ur bilen så ser jag att den vita volvon står bakom oss och föraren står halvt ute och ropar efter mig.

Den här personen menar på fullt allvar att jag har gjort fel, som körde i 65km/h på dessa 70-sträckor och att 70km/h är den exakta hastigheten man måste hålla. Inte nog med att personen alltså körde den här fruktansvärda volvon (garanterar att han kör för fort av ren princip, oavsett hastighet), han är högst troligen dessutom yrkeschaufför då han menade att han hade "fler" körkort. När jag försöker förklara för honom vad skyltarna med siffror faktiskt innebär, så hävdar han i sin "argumentation" att det skulle vara olagligt att köra i 40km/h på samma 70-sträcka.

Skakande av ilska så beslutar jag mig för att inte ödsla mer tid på denna besvärade individ, utan vänder mig och går hem istället.

Det är ju helt sinnessjukt att en sådan människa kan tillåtas att vistas i trafiken. Finns det något man kan göra för att anmäla sådan olämplighet, så att han blir av med körkortet?

Han har dock helt rätt i att det är olagligt att köra 40 på en 70-väg. Du kan få böter på 500 kr för att ha kört för långsamt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Tycker det verkar som att TS kör som en snigel och därmed stör trafiken.

Dom kan ha stylat Volvon med fel storlek på fälgarna, vilket gör att du får en glädjemätare, detta går dock inte igenom besiktningen då du skall ha rätt dimension på däcken. Minns själv att jag hade fälgar som hette 100+ eller något liknande, det var både fel dimension och så ökade dom spårvidden för mycket. Det var bara hem och byta och ombesiktiga, sen hem och byta igen. Sen vet jag inte om det är lika noga idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När vi ändå snackar idiot/adhd så kan jag ta ett exempel som resulterade i mordförsök (på mig).
En "av utrikisk härkomst" skulle köra om mig när jag körde om en lastbil. Han skulle upp i röven och jag trampar på bromsen för att markera. Sen försöker han preja mig och förföljer mig sen till frugans arbetsplats. Under tiden ringer han till vår företagsväxel OCH polisen med diverse hot.
Det slutar med att han sparkar in dörren och sliter upp den innan jag hinner låsa och vränger mitt ben runt b-stolpen när jag sitter bältad. När jag sen får fotfäste så dyker han in i bilen och hämtar nåt tillhygge för att sticka mig.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Om man läser vad det var för bil som körde efter så kan man med 95% säkerhet anta att det satt ett gäng ungdomar som tyckte detta var skitkul. Stylade 240 är det inte många äldre som kör vad jag vet? Dom få 240 som finns kvar är antingen sönderstylade eller så är det någon äldre man som typ haft den sen den var ny.
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Det var snarare en nyare V70. Tyckte han nämnde 6 cylindrar, så en snabb googling säger att den måste varit nyare än typ -08. Verkade vara ensam och kunde säkert ha varit 25-30 bast.

Skrivet av lindahlj:

Tycker det verkar som att TS kör som en snigel och därmed stör trafiken.

Jag tycker det verkar som att du är en av dem som inte heller borde ha körkort, om du stör dig på 5 km/h.

Skrivet av Purrfected:

https://teknikensvarld.se/polisen-gav-bilist-boter-for-att-ha...

Sjukt att man har så låte att göra, men är faktiskt straffbart att köra för sakta. Dock så innefattar detta ju inte 5 km/h, även om det är störande och bidrar till köer och sämre flow i körningen för alla, så är det ju ingen mening att åka efter någon och skrika över 5 km/h, eller alls :S

Jag förstår inte varför ni envisas med att använda den länken som verkligen har 0 information om vad som faktiskt hänt.

Förövrigt så får jag vidhålla att man kör fel om man tycker det är störande och skapar dåligt flyt av att någon kör 5km/h långsammare, för som det redan har påpekats så faller det inom felmarginalen för hur rätt en mätare visar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag förstår inte varför ni envisas med att använda den länken som verkligen har 0 information om vad som faktiskt hänt.

Förövrigt så får jag vidhålla att man kör fel om man tycker det är störande och skapar dåligt flyt av att någon kör 5km/h långsammare, för som det redan har påpekats så faller det inom felmarginalen för hur rätt en mätare visar.

Ärligt talat så läste jag den inte, tog bara första bästa artikeln från en lite kändare källa för att slippa leta reda på fakta.

Jo, 5km/h är det som jag skrev svårt att klaga över. Men det kan starta en kedjereaktion som gör att slutet av den kön som kan bildas är mycket värre. Dock så säger jag också att det är osannolikt med bara 5 km/h, 10km/h lägre så börjar det blir större risk för det.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Ärligt talat så läste jag den inte, tog bara första bästa artikeln från en lite kändare källa för att slippa leta reda på fakta.

Jo, 5km/h är det som jag skrev svårt att klaga över. Men det kan starta en kedjereaktion som gör att slutet av den kön som kan bildas är mycket värre. Dock så säger jag också att det är osannolikt med bara 5 km/h, 10km/h lägre så börjar det blir större risk för det.

Måste vara fler än en Volvo efter då

Man måste vänta sig lite i trafiken, man får ju ändå köra traktor (och måste ibland) på 100 väg (2+1-väg). Det är inte alltid förarens fel, vägar har ändå byggts och byggts om så det är svårt att köra om på många ställen idag.

Permalänk

En hastighetsmätare går att till höga kostnader få att visa en rättvisande hastighet. Men det gäller endast när däcken håller sig inom den diameter som hastighetsmätaren då är kalibrerad för. När däcken slits vilket alla däck gör förändras diametern och hastighetsmätaren visa mer och mer fel.

Dessutom får inte en hastighetsmätare visa för låg hastighet emot verklig hastighet. Därför lägger alla tillverkare in en marginal och ser till att mätaren i stället visar för mycket.
Det vill säga, din bil håller 90 km/h enligt mätaren medans verklig hastighet är 80 km/h.
Din kompis bil håller också 90 km/h enligt mätaren medans verklig hastighet är 85 km/h.
Vem av de två kör för sakta? Svaret är ingen då båda kollar hastighetsmätaren och inte vet om missvisningen.

Det är också därför polisens fordon som används för hastighetsövervakning/mätning inte får användas till detta om däcken blir för slitna. Vilket säkert polisen @johnnymann kan bekräfta. Mina uppgifter kommer från en pensionerad polis som har kört radiobil på 60-talet.

Det har funnits hastighetsmätare som har visat upp till 35% fel. Vad blir verklig fart om mätaren visar 90 km/h?

Så snälla, innan ni kastar ur er att alla andra kör för fort när dom vill om. Det kan vara att dessa har tagit reda på hastighetsmätarens missvisning och därmed håller rätt hastighet. Det är alltså du som kör för sakta.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Eftersom min poäng var att jag vet att jag inte vet bäst så ser jag inte ironin.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ens läst @Johnnymann inlägg eller skiter du i det av princip för du anser att han har fel och är korrupt eller allt vad du nu anklagar honom för? Förstår inte vad det är för problem du har med honom faktiskt, han skriver inget konstigt i mina ögon?

Situationen du verkligen reagerade på verkade vara hans lösning för 50 på 70-väg. Jag tolkar det som att han gett böter och säkert också upplyst upp personen i vad som gäller, bestämt också kanske, eftersom det kan leda till osäkra trafiksituationer då andra tvingas köra om för att hålla den tänkta hastigheten osv. Viktigt att man inser allvaret i felet man gör då. Typ.

Vet inte exakt vad de kan och inte kan göra och hur de agerar. Träffar ju inte på poliser ofta direkt Men bara böter tyckte han inte var nog iaf, och jag instämmer. Tycker inte detta är korrupt och ngt översittande alls. Det är en osäker situation och ska behandlas som en sådan.

Kör man kategoriskt (iaf mycket) för långsamt tyder det på att man inte känner sig säker i sin körning (tex) och då bör man inte heller köra helt enkelt. Eller se till att bli säker i körningen så man vågar hålla hastigheten om inte annat. Detta gäller då normala förhållanden. Så tolkar jag honom och jag är av samma uppfattning själv. @Johnnymann du får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar i detta inlägg.

MEN. Om du läst allt han skrivit borde du veta att det är en bedömning. Har man goda skäl kan det vara ok. En medpassagerare som skrikspyr om vägen inte är bra nog i 70 gör det kanske ok tills vägen blir bra. Snöstorm, skyfall osv gör det garanterat ok medan torr väg en halvmulen dag utan andra problem garanterat mindre så. Även om man (som förare) är sjuk gör det inte ok tex.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Han har dock helt rätt i att det är olagligt att köra 40 på en 70-väg. Du kan få böter på 500 kr för att ha kört för långsamt.

Det är ju inte sant; det beror på yttre omständigheter huruvida det är olagligt eller inte. Man kan inte vara så kategorisk.

Permalänk
Medlem

@Zemlan: Du citerar just nu hej vilt och får nog läsa igenom och sortera ut konversationen lite om du vill ha svar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är ju inte sant; det beror på yttre omständigheter huruvida det är olagligt eller inte. Man kan inte vara så kategorisk.

Det är extremt sant. Jag skrev att du KAN få böter för det. Inte att du kommer att få det oavsett vad.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Fram med mobilen och börja filma.

Ger efter 1okt direktböter vid vägen.. (inga domstolar o dyl.). ("mobil i handen" lagen... vore ju bra om lagförenklingen minskar lite på alla tappad-uppmärksamhet-olyckor idag).

Bra tips annars om man är 2, alt. kan fixa det med bra bilkamera eller nåt.
(rolig fakta på Hawaii ger mobilstirr under språng 300:- böter ).

(edit missade paddanx inlägg)

Permalänk
Medlem

@scienta: Är själv yrkeschafför och hans beteende är väl inte ok direkt, men när man är ute och köra varje dag stöter man på en jävla massa dårar som inte borde vara i trafiken.
Det kanske rann över för honom,men det är väl ingen ide att ödsla tid på en idiot.
Sen pratar du om anmälning, för vadå?att han va otrevlig?Polisen har nog viktigare saker att göra.Typ bilbränder och annat:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@Zemlan: Du citerar just nu hej vilt och får nog läsa igenom och sortera ut konversationen lite om du vill ha svar.

Kanske råkat blanda ihop något men finns saker att besvara eller bemöta. Du föredrar att vara dryg och skita i att svara istället. Ok. Kvittar för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Mig veterligen så finns det ingen direkt begränsning hur sakta man fär köra, utan det är mer hur vida man hindrar trafiken eller inte.
Är det tomt på trafik så kan man ligga och puttra i 20-30 om så vill.

Finns ingen undre gräns men du får inte utan god annledning störa trafikrytmen genom att köra för sakta. 5 km/h är dock helt ok.
Skit i surgubben.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Avstängd

@scienta:

Låter mera som du har träffas på Ove från "En man som heter Ove".

Finns många som inte bör vara ute på vägarna men ändå är ute det bästa är att inte bryr sig vad dom säger, visa tror att dom äger vägarna.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

@scienta: Är själv yrkeschafför och hans beteende är väl inte ok direkt, men när man är ute och köra varje dag stöter man på en jävla massa dårar som inte borde vara i trafiken.
Det kanske rann över för honom,men det är väl ingen ide att ödsla tid på en idiot.
Sen pratar du om anmälning, för vadå?att han va otrevlig?Polisen har nog viktigare saker att göra.Typ bilbränder och annat:)

Så du tycker det är ok att en helt främmande person förföljer dig till ditt hem och är otrevlig för något helt irrelevant? Människan är uppenbart psykiskt labil och om han nu blev så arg över ynka 5km/h, vad skulle han då inte kunna få för sig att göra i en lastbil om han stöter på en pensionär som puttrar fram i hastigheter som då kanske är betydligt lägre?

Yrkeschaufförer har väl förövrigt en tendens att blåsa på lite duktigare än alla andra i trafiken, vilka då själva skulle kunna klassas dårar. Nu tror inte jag att detta är majoriteten av chaufförer och om inte annat är det väl den tryckande tidspressen, men alla de där timmarna bakom ratten tror jag säkert kan ge en tendens till falsk övertro på den egna förmågan. Inte för att säga att de inte är bättre än andra i trafiken, med tanke på timmarna så är de säkert det, men den faktiska förmågan och den uppskattade förmågan är olika. Några av de värsta förarna jag träffat på har i alla fall varit yrkeschaufförer, som pratar om hur nära de har varit att krocka, utan att inse hur otroliga situationerna de beskriver faktiskt är.

Skrivet av Zemlan:

Kanske råkat blanda ihop något men finns saker att besvara eller bemöta. Du föredrar att vara dryg och skita i att svara istället. Ok. Kvittar för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, du hade inget att säga av värde som inte redan har diskuterats. Som sagt, läs igenom tidigare svar istället för att vara dryg för egen del.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

från kapitel 3

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Sen om man får böter eller blir av med körkortet vet i fasen

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V| Intel® Core i7-3770K Processor |EVGA GTX 970 ACX 2.0 |Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB |Silver Power SP-S650M 650W |