Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Är det någon som hann se priset på denna? Vill inte uppgradera hela datorn än, men något sådant kan ge lite mer liv i min nuvarande maskin.

699 kostade det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

@DEADushka:
699kr var priset

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

BF1 för 49,87kr på Origin, blev ett köp.

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av UniMatrixZ:

BF1 för 49,87kr på Origin, blev ett köp.

Jag antar du även tog premium passet med tanke på att det är gratis

Permalänk
Medlem

@Jallle:

Absolut

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har du fått hem den? Jag är riktigt nyfiken på hur kvalitén är på den och även temperaturer/prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick hem den igår eftermiddag så kommer testa en del under dagen. Hittills är det så att vid normal användning att den inte är tyst (kortare stunder är den helt tyst), inte blivit särskilt varm vid normalt användande.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

@Cr0wN: Ser ofta samma sak med min dual-sim telefon, och jag har Telenor på båda. Ganska säker på att det beror på att man bara har data på ena, vilket då kör 4G och voice med andra som då kör 2G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har du fått hem den? Jag är riktigt nyfiken på hur kvalitén är på den och även temperaturer/prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom jag har datorn kan jag ge min syn på den.
Vid första anblick så upplever jag tangentbordet något "rackligt" men helt ok för priset.
När man startar datorn känns den rätt seg men det är mycket bloatware på den också, men efter att rensat datorn på skit så känns den helt plötsligt väldigt snabb.

Ang kylprestanda så har jag testat att spela lol på datorn och då är fläkten fortfarande ganska tyst, jag har inte märkt av att den throttlar eller så.
Den tar luft från undersidan av datorn och blåser ut det upp mot skärmen vilket känns som en helt ok lösning.
Jag tycker även att mönstret på plasten den är gjuten i är något obekvämt, det var länge sedan jag var en industriarbetare och med tjänstemanna fingrar så sliter plasten onödigt på händerna. Jag är dock ganska känslig för just detta och rätt kräsen även när det kommer till musmattor.

Över lag så är datorn helt klart värd 5500:- och det går inte att hitta en bättre laptop ny för det priset men man känner att de tagit några genvägar. Dock inga genvägar som påverkar negativt i något större utsträckning utan bara gjort det bästa av den angivna budgeten.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Eftersom jag har datorn kan jag ge min syn på den.
Vid första anblick så upplever jag tangentbordet något "rackligt" men helt ok för priset.
När man startar datorn känns den rätt seg men det är mycket bloatware på den också, men efter att rensat datorn på skit så känns den helt plötsligt väldigt snabb.

Ang kylprestanda så har jag testat att spela lol på datorn och då är fläkten fortfarande ganska tyst, jag har inte märkt av att den throttlar eller så.
Den tar luft från undersidan av datorn och blåser ut det upp mot skärmen vilket känns som en helt ok lösning.
Jag tycker även att mönstret på plasten den är gjuten i är något obekvämt, det var länge sedan jag var en industriarbetare och med tjänstemanna fingrar så sliter plasten onödigt på händerna. Jag är dock ganska känslig för just detta och rätt kräsen även när det kommer till musmattor.

Över lag så är datorn helt klart värd 5500:- och det går inte att hitta en bättre laptop ny för det priset men man känner att de tagit några genvägar. Dock inga genvägar som påverkar negativt i något större utsträckning utan bara gjort det bästa av den angivna budgeten.

Tack för för all info. Jag letar efter ny dator till studierna då min dator håller på och ge sig. Jag köpte en fläkt från ebay då min gamla skar men den låter på tok för mycket så jag behöver nog helt enkelt pensionera min dator. Känns det som en dator som vore bra och ha som skoldator?
Annars kan jag tänka mig gå upp lite i pris och ta en med aluminiumchassi om det gör datorn mer hållbar att ta med fram och tillbaka till skolan.

Hur är den att spela på, flyter lol bra? Det blir nog mer en bonus för mig om man kan spela något spel på den. Jag står och väger mellan Ryzen 2500u och 8250u

Permalänk
Medlem

@lasseTM, instämmer på segheten men har inte orkat köra en ren installation. Men det får bli i helgen.

Angående temperaturer så har det legat på 40~55 C för CPU vid vanligt surfande och sedan runt 60~70 vid spelande (satt dock inte längre än en timma). Jag körde Car Mechanic Simulator 2018, PC Building Simulator samt Lord of the Rings Online (LotRO) då jag endast är ute efter enklare spel fram tills nästa år då kör stationärt igen. Fick tumma en del på inställningarna som väntat. För att hamna runt 50 fps blev det 720p samt att dra tillbaka på en del ögongodis. PC Building Simulator känns som om det borde vara mer lättdrivet än vad det är, optimering?

I LotRO var fps lite överallt men som väntat för ett onlinespel med ojämn belastning. I Bree låg det runt 30~40 beroende på antal spelare, precis utanför (efter justering av inställningar) lyckades jag få till allt mellan 70~120 (hoppande), skulle dock säga mest runt 70 vid rörelse. I nyare delar av spelet hamnade jag på stabila 50~60.

Allt som allt är jag nöjd med köpet vilket är det bästa för pengarna för stunden om man inte går upp i prisklass. Byggkvalitén är helt okej och det enda jag kan anmärka på skärmen är lite glow mot botten när skärmen är mörk. För priset bra skärm. Datorn driver 4K-material på Youtube, det händer att klippet hakar upp sig några sekunder innan helskärm är igång. Jag upplevde färre problem med 4K på Youtube när i helskärm.

Högtalarna imponerade! Mycket trevligt att uppåtriktad "högtalarremsa" placerats precis ovan tangentbordet.

Edit: Länk så att alla vet vad som diskuteras: Hp 14-cm0812no på Elgiganten.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

@lasseTM, instämmer på segheten men har inte orkat köra en ren installation. Men det får bli i helgen.

Angående temperaturer så har det legat på 40~55 C för CPU vid vanligt surfande och sedan runt 60~70 vid spelande (satt dock inte längre än en timma). Jag körde Car Mechanic Simulator 2018, PC Building Simulator samt Lord of the Rings Online (LotRO) då jag endast är ute efter enklare spel fram tills nästa år då kör stationärt igen. Fick tumma en del på inställningarna som väntat. För att hamna runt 50 fps blev det 720p samt att dra tillbaka på en del ögongodis. PC Building Simulator känns som om det borde vara mer lättdrivet än vad det är, optimering?

I LotRO var fps lite överallt men som väntat för ett onlinespel med ojämn belastning. I Bree låg det runt 30~40 beroende på antal spelare, precis utanför (efter justering av inställningar) lyckades jag få till allt mellan 70~120 (hoppande), skulle dock säga mest runt 70 vid rörelse. I nyare delar av spelet hamnade jag på stabila 50~60.

Allt som allt är jag nöjd med köpet vilket är det bästa för pengarna för stunden om man inte går upp i prisklass. Byggkvalitén är helt okej och det enda jag kan anmärka på skärmen är lite glow mot botten när skärmen är mörk. För priset bra skärm. Datorn driver 4K-material på Youtube, det händer att klippet hakar upp sig några sekunder innan helskärm är igång. Jag upplevde färre problem med 4K på Youtube när i helskärm.

Högtalarna imponerade! Mycket trevligt att uppåtriktad "högtalarremsa" placerats precis ovan tangentbordet.

Hur upplever du prestandan ställt mot din andra laptop med i5-6200U?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur upplever du prestandan ställt mot din andra laptop med i5-6200U?

Hittills inte jättestor skillnad ännu, det har dock varit lättare att få flyt i Car Mechanic Simulator 2018 än tidigare då jag hackat mig fram när jag gått i spelet, med AMD var det utan lagg. Köpte ny dator nu för att använda när jag pendlar till och från jobbet. Min andra har en skärm som inte fungerar så jag har nu ett bildskärm jag kopplat till den nya, jag har därför inte kollat så noga på skillnaden på dem. Enligt jämförelser ska det dock vara stor skillnad mellan GeForce 920M och Vega 8 där många spel blir spelbara på Vega 8 medan det på 920M kommer i flera fall vara sämre upplevelse än på konsol, enligt nedanstående jämförelser:

https://www.notebookcheck.net/Vega-8-vs-GeForce-920M_8144_622...
https://technical.city/en/video/Radeon-RX-Vega-8-vs-GeForce-9...

Någon får gärna rätta mig om jag har fel då jag inte är jätteinsatt i grafik för bärbart.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

@Elektron: Jag upplever ingen dålig kvalite och jag tror inte att en dator med alu chassi håller bättre.
Det är ju bara en fråga om känslan av lyx men jag hade föredragit en slät matt yta på datorn men men.
Lol testade jag med max på allt i 1080p inte aa dock och den klarar att hålla 80fps som jag ställer min limiter på. Testade aldrig någon större teamfight utan startade en match mot bottar och sprang runt och lallade.
Med tanke på prestanda vikt och storlek så känns den som en perfekt studentdator, kan dock inte uttala mig om batteritiden än.

Jag har en nuc med en 6260u i vilket är något snabbare än 6200u och denna ryzen är brutalt mycket snabbare i ren cpu kraft. Jag sitter lite lätt med adobe premiere ibland och jag skulle nog våga påstå att ryzen gör jobbet på halva tiden när jag bara kör med cpu.

Grafikdelen går att jämföra med GTX 950m eller iris pro 580

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Jimemy: Jag upplever ingen dålig kvalite och jag tror inte att en dator med alu chassi håller bättre.
Det är ju bara en fråga om känslan av lyx men jag hade föredragit en slät matt yta på datorn men men.
Lol testade jag med max på allt i 1080p inte aa dock och den klarar att hålla 80fps som jag ställer min limiter på. Testade aldrig någon större teamfight utan startade en match mot bottar och sprang runt och lallade.
Med tanke på prestanda vikt och storlek så känns den som en perfekt studentdator, kan dock inte uttala mig om batteritiden än.

Jag har en nuc med en 6260u i vilket är något snabbare än 6200u och denna ryzen är brutalt mycket snabbare i ren cpu kraft. Jag sitter lite lätt med adobe premiere ibland och jag skulle nog våga påstå att ryzen gör jobbet på halva tiden när jag bara kör med cpu.

Grafikdelen går att jämföra med GTX 950m eller iris pro 580

Är det dual channel minne? 2x4gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni har inte lust att ta detta separat? Det känns som att tråden är inne på ett sidospår just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Ni har inte lust att ta detta separat? Det känns som att tråden är inne på ett sidospår just nu.

Visst, men jag trodde att det här var syftet med tråden, att diskutera kring produkter från dagens fynd tråden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Visst, men jag trodde att det här var syftet med tråden, att diskutera kring produkter från dagens fynd tråden?

Mitt förslag: diskutera fynden (priser, affärer, lagersaldo) - inte detaljer om produkterna.
Det går säkert att göra i separata trådar om just dessa produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Är det dual channel minne? 2x4gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Yes det är dual channel, 2x4gb

Här finns en mer exakt spec om någon är intresserad.
http://www8.hp.com/h20195/v2/GetPDF.aspx/c06037052.pdf

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jag har skapat en tråd om Ryzendatorn på rea
För 5490kr
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1530203-hp-ryzen-2500u
Så kan vi som är intresserade av att köpa den diskutera och även ni som har köpt den får väldigt gärna komma med input i tråden.

Permalänk
Medlem

Var det någon som hann beställa eller se Samsung Tab S4 64gb @elgiganten som var på erbjudande för 3590 kronor ett par timmar imorse? Priset hann gå upp till över 7000kr när jag hade den i varukorgen.
Fel av Elgiganten att höja priset eller var priset ett misstag?
Står fortfarande som annonsererbjudande som ska gälla hela veckan, men ett pris över 7000 kronor är inte lockande.
Priset på 3590kr syns fortfarande på en del Google ads på en del externa sidor, såsom metacritic. Men det priset finns inte när man klickar på annonsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkarlsson:

Ica hemma kör 50% på allt, hela sidan.
Ska slå ihop med Ica.se och dom rear ut..

https://www.icahemma.se/erbjudanden-c-596-1.aspx?utm_source=i...
Prisex. Hörlurar Plattan TX on-ear Röd Urbanears för 199:-

Skickades från m.sweclockers.com

Synd att de har plockat bort det bästa och låtit gammal skåpmat ligga kvar

Permalänk
Medlem

@Benedict: Misstag av Elgiganten Tab S4 släpptes för någon månad sedan och normalt så sjunker inte priset på dessa plattor speciellt mycket det första året de finns på marknaden kanske 500-1000 kr max på någon rea inte halva priset.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Var det någon som hann beställa eller se Samsung Tab S4 64gb @elgiganten som var på erbjudande för 3590 kronor ett par timmar imorse? Priset hann gå upp till över 7000kr när jag hade den i varukorgen.
Fel av Elgiganten att höja priset eller var priset ett misstag?
Står fortfarande som annonsererbjudande som ska gälla hela veckan, men ett pris över 7000 kronor är inte lockande.
Priset på 3590kr syns fortfarande på en del Google ads på en del externa sidor, såsom metacritic. Men det priset finns inte när man klickar på annonsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt deras annonsblad så är det 3590 kr för Samsung Galaxy Tab A 10.5 och 7790 kr för Samsung Tab S4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Var det någon som hann beställa eller se Samsung Tab S4 64gb @elgiganten som var på erbjudande för 3590 kronor ett par timmar imorse? Priset hann gå upp till över 7000kr när jag hade den i varukorgen.
Fel av Elgiganten att höja priset eller var priset ett misstag?
Står fortfarande som annonsererbjudande som ska gälla hela veckan, men ett pris över 7000 kronor är inte lockande.
Priset på 3590kr syns fortfarande på en del Google ads på en del externa sidor, såsom metacritic. Men det priset finns inte när man klickar på annonsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Svar från Elgiganten

Hej bäste kund. Er order är stoppad pga tryckfel på pris, det aktuella priset är 7790kr. Ni får era pengar åter. Beklagar strulet. Mvh Elgiganten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nacud:

Synd att de har plockat bort det bästa och låtit gammal skåpmat ligga kvar

Fyndade robotdammsugare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Fyndade robotdammsugare

Skickades från m.sweclockers.com

Är den inte rätt kass? Hovrade på köpknappen men den verkar sakna rätt viktiga funktioner som timer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Fyndade robotdammsugare

Skickades från m.sweclockers.com

Lite vettiga grillprylar fyndade jag. Men i övrigt var det lite sparsamt med bra saker.

Permalänk
Medlem

Vad hände med:
27" G-synk för under 3000:-! Tidigaste lägstapris var 3999:-

Acer Predator XB271HA
27"
1080
TN-Panel
144hz
Gsynk

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/ACXB271HABMIP/predator-xb1-27-gamingmonitor-xb271ha
Var det en flashsale eller måste man var inloggad för att se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Canon 7D mark II för 9999:- på Rajala.
https://www.rajalaproshop.se/canon-eos-7d-kamerahus-svart.htm...

Näst billigast på Prisjakt går på 14490:-

Någon som har bra koll på kameror, hur pass prisvärd är den här?
Har en äldre Canon EOS 550D och vill byta upp mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Någon som har bra koll på kameror, hur pass prisvärd är den här?
Har en äldre Canon EOS 550D och vill byta upp mig.

Den är ju rätt mycket bättre än din kamera. Och priset på knappt 10K är mycket bra!
Köp om du går i uppgraderingstankar.
https://cameradecision.com/compare/Canon-EOS-550D-vs-Canon-EO... där är en jämförelse mellan de två.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan