Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

RPi 3B Musikspelare

Tjena!

Har en Pi över här hemma och tänkte att det är ju gött om man kunde koppla den till förstärkaren för att spela upp spotify musik.

Tex ansluta via wifi/bluetooth från telefon och köra spotify på telefonen och de spelar upp via RPi till förstärkaren.
Antar att många testat detta och kan ge mig en hint om hur jag ska gå till väga?
Ingen skärm eller annan utrustning ska va anslutet (efter installation), den göms undan bara nånstans.

Sen har ja läst lite att man kanske ska uppgradera ljudkortet för det inbyggda ska inte va mycket att ha? Vad ska man ha? Det ska ju passa med Pi'n.

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk

detta verkar ju vara ungefär vad du söker

http://www.pimusicbox.com/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Volumio.

Permalänk
Medlem

Titta på tex HifiBerry om du vill förbättra ljudet och koppla till din förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Ta en titt på Volumio.

Blev inspirerad av tråden och testade denna, airplay verkar funka bra.
Har inte spotify premium så kan inte testa det.

[edit] Plex verkar funka fint med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Blev inspirerad av tråden och testade denna, airplay verkar funka bra.
Har inte spotify premium så kan inte testa det.

[edit] Plex verkar funka fint med.

Jag har kört både Spotify direkt på den och med plugin för Spotify Connect, båda har fungerat bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Blev inspirerad av tråden och testade denna, airplay verkar funka bra.
Har inte spotify premium så kan inte testa det.

Har kört Volumio och Spotify, gillade inte deras gränsnitt och så stödde den inte heller Chromecast Audio.

Permalänk
Medlem

Inte köra AirPlay till Pien då?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag har en hifiberry dac+ men ångrar att jag inte köpte PRO-versionen. Kvalitén på ljudet är betydligt bättre än från vanliga 3,5 mm-uttaget men inte så bra att man häpnar. Bra och billig ljudlösning.

Jag kör med volumio som jag styr via telefonen vilket fungerar bra. hifiberry har även digi och en amp men det verkar finnas många konkurrenter och svenska electrokit har några.

https://www.youtube.com/watch?v=2fX7NSaAKYU&t=3s - Snubben i denna video pratar om raspberry pi-ljudlösningar. Kan ge inspiration men jag ledsnade på honom efter några videos.

Permalänk
Medlem

Har kört både Volumio och pimusicbox på pi2 & pi3, båda fungerar okej när de fungerade. Hade mycket problem med att få kontakt oavsett om de satt på ethernet eller wifi. När de väl fungerade så slutade spela musik efter en viss slumpmässig tid. Lade några månader på det innan jag istället införskaffade en chromcast audio. Det har fungerat felfritt sedan dess (frugan är gladare) men mest noterbart var ökningen i ljudkvalitet. Så ska du köra på rpi så investera i en ordentlig DAC.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Istället för att köpa en DAC till ditt RPi projekt tycker jag du ska köpa en Chromecast Audio. Förmodligen billigare, förmodligen bättre, och det funkar out of box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Istället för att köpa en DAC till ditt RPi projekt tycker jag du ska köpa en Chromecast Audio. Förmodligen billigare, förmodligen bättre, och det funkar out of box.

då måste du ha stöd i varje app som vill kunna casta till ChromeCasten (nu har ganska många det). Har man AirPlay och iPhone så kan du skicka allt som låter från telefonen till PiZ.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.