Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Begagnad Mac eller ny pc för skolan?

Permalänk
Medlem

Begagnad Mac eller ny pc för skolan?

Hej,

Försökt läsa på en del här men hittar inget supernytt som tar upp samma fråga.

Behöver en ny laptop till skolan (mest word, excel, pp, MatLab och eventuellt lite python) med en budget på under 7 lappar helst.
Är rädd för att pc slöar ner sig efter 1 år, dålig batteritid och blir allmänt seg. Stämmer det?
Annars är Mac ett hett alternativ, håller bättre med tiden. Problemet är väl priset och att det är andra kortkomandon i office.

Vilken dator skulle ni rekommendera för mina behov? Gärna under 6-7k. Hur tror ni datorn ni rekommenderar håller under åren?
Är det värt att köpa en begagnad macbook? Vad ska jag leta efter eller akta mig för i så fall?

Tack på för hand!
/Vilsen student

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag inte begagnade laptops. Håller visserligen med om att en mac håller längre än en pc, men en 3år gammal mac håller nog lika länge som en ny budget-pc-laptop. Köp en PC.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har laptops från 2011, 2014 och 2015.
Ingen av dessa har blivit sämre med tiden, snarare tvärtom iom Windows 10.

Med det sagt rekommenderar jag det som funkar bäst för dig i dina studier. Du vill inte hålla på och krångla med ett operativ du inte är van med när du har studier att koncentrera dig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wCker^^*:

Hej,

Försökt läsa på en del här men hittar inget supernytt som tar upp samma fråga.

Behöver en ny laptop till skolan (mest word, excel, pp, MatLab och eventuellt lite python) med en budget på under 7 lappar helst.
Är rädd för att pc slöar ner sig efter 1 år, dålig batteritid och blir allmänt seg. Stämmer det?
Annars är Mac ett hett alternativ, håller bättre med tiden. Problemet är väl priset och att det är andra kortkomandon i office.

Vilken dator skulle ni rekommendera för mina behov? Gärna under 6-7k. Hur tror ni datorn ni rekommenderar håller under åren?
Är det värt att köpa en begagnad macbook? Vad ska jag leta efter eller akta mig för i så fall?

Tack på för hand!
/Vilsen student

skulle sikta in mig på en äldre thinkpad eller elitebook. in med en SSD och man får en riktigt potent maskin! hade personligen hållit mig borta från äldre Mac datorer då Apple snålar något så enormt på konstruktionen av deras kretskort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag har laptops från 2011, 2014 och 2015.
Ingen av dessa har blivit sämre med tiden, snarare tvärtom iom Windows 10.

Med det sagt rekommenderar jag det som funkar bäst för dig i dina studier. Du vill inte hålla på och krångla med ett operativ du inte är van med när du har studier att koncentrera dig på.

Sen beror det ju lite på hur mycket man använder datorn. En laptop som används flitigt och belastas hårt slits ju mycket mer än en som mestadels står i en hyllan. Sen spelar ju kvalitén på datorn också roll.

Men det går ju få en ny hyffsat bra laptop för studier för runt 5000 kr.

Den här är liten och smidig och processorn är snabb. Coffe lakes i3a är jämförbar med i5 7200u

https://www.webhallen.com/se/product/287829-Asus-K410UA-EB785...

i3-8130U vs i5 7200u
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-7200U-vs-I...

Sen är det kanske lite trist med 4gb ram men det ser ut att gå att uppgradera om behovet uppstår.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@wCker^^*: Skulle försöka hitta en Dell XPS 13 med 1080p-skärmen. Med låg vikt, bra skärm, kompakt format, skönt tangentbord, de flesta normala anslutning med undantag för RJ45 och mycket god batteritid känns det som ett naturligt val för en student.

Jag har själv haft både Dells Latitude E7440 och E7240. Trivdes riktigt bra med E7440, men E7240 var en besvikelse med relativt dålig batteritid och fläktar som väsnades ordentligt så fort som datorn balastades.

Permalänk
Medlem

Med de absurda priser som Apple tar numera känns det svårt att rekommendera för den med begränsad budget (vilket jag utgår ifrån att du har iom att du skrev att du skulle ha den för skolan). Nu tittar iof jag mest på high end konfigurationerna, vet inte om det kanske är lite bättre för mer mainstream modeller. Skulle nog säga att det i grunden handlar om ifall du föredrar MacOS eller Windows.

För några år sedan hade jag sagt att Apples kvalité stod i en klass för sig gällande byggkvalite, nu skulle jag nog säga att det finns dom som kan hota även om jag personligen tycker att Apple har ett litet försprång fortfarande. Men det kommer ner till personliga preferenser mkt.

Permalänk
Medlem

Här har du faktiskt en vettig dator i sweclockers egna köp och sälj marknad. Något gammal möjligen, men bra spec och bra pris till en fattig student!
https://www.sweclockers.com/marknad/159340-dell-latitude-e744...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Elektron:

Sen beror det ju lite på hur mycket man använder datorn. En laptop som används flitigt och belastas hårt slits ju mycket mer än en som mestadels står i en hyllan. Sen spelar ju kvalitén på datorn också roll.

Vad menar du med att den slits? Finns ju inte direkt några mekaniska delar som kan slitas ut i en laptop som gör den segare..?

Om det är batteriet du syftar på så blir inte datorn "seg" pga att det slits ut.
Dessutom håller ju inte batterier bättre på en mac vs pc. Sen är det ju såklart lätt att byta batteri om det börjar bli slitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Vad menar du med att den slits? Finns ju inte direkt några mekaniska delar som kan slitas ut i en laptop som gör den segare..?

Om det är batteriet du syftar på så blir inte datorn "seg" pga att det slits ut.
Dessutom håller ju inte batterier bättre på en mac vs pc. Sen är det ju såklart lätt att byta batteri om det börjar bli slitet.

Nej jag syftade mer till att det slits mekaniskt, tex fläktar, batteri, tangenter osv. Då alltså nytt vs begagnat, ej menat som pc vs mac.

Skickades från m.sweclockers.com