Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel flyttar tillverkning av kretsar från 14 nanometer till 22 nanometer

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Jo det håller jag med om.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

AMD:s processorer på 7nm kommer inte vara billiga. Om de vill göra högre vinster för just nu är de verkligen inte.
Vilka de gör nu kan var och en se från deras kvartalsrapporter. Att ta marknadsandelar och göra stora vinstmarginaler skulle kräva bättre produkter än konkurrensens. Och där har de inte det. (intel/nvidia)

AMD har nu i 3 kvartal haft svarta siffror som tyder/visar att de går plus? De har nästan betalat klart skulden från gamla Bulldozer eran, de fick de lånen omlagda så de inte skulle gå under.

Glöm inte att AMD tjänar pengar på serversidan med EPYC/Instinct korten så de kan hålla lägre priser till vanliga dödliga.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Inaktiv

Denna tråd gäller Intels styrkrets h310 och inte cpuer.

Amd har 55nm på sina styrkretsar och ligger en bit ifrån Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Lisa Tsu vet hur man håller i tyglarna.

Skrivet av Söderbäck:

Känns lite som en storm i ett vattenglas kring det här ändå.

Visst är det anmärkningsvärt i sig att man går över till äldre och större nodtillverkning.
Men ja, jämförelsen att AMD i nuläget använder 55nm för sina chipsets gör ju att intels hopp från 14nm till 22nm för chipsettillverkning inte verkar vara nån större grej egentligen. Och det verkar röra sig om chiptsets till budgetkretsar dessutom.

Tror nog folk inte höjt ens ett ögonbryn över det här om Intel inte gjort en rad underliga och stundtals ironiska beslut som tyder på att något inte står riktigt rätt till hos företaget.

Problemen med 10nm samt detta är ju bara en av många kombinationer t.ex.

Skrivet av Dual-Tjur:

Intel skulle likaväl kunna gå till 7nm liksom AMD men de gör det inte. Varför?
De satsar på att bygga själva, egna fabriker och mycket större vinst.
Kommer Amd nånsin att kunna producera någonting själva?

Nu är ju "AMDs 7nm" snarare 10 nm med ett annat namn. Så skulle Intel gå till "7nm" så skulle de få en ganska snarlik krets sett till storlek.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är alltså inte processorerna som kommer gå upp till 22nm, eller?

Nej, det gäller systemkretsen. Dvs chipset eller nordbrygga/northbridge.

Och det gäller enbart H310, dvs budget kretsen som inte stödjer överklockning tex.

Permalänk
Medlem

Så på ett sådant budget mobo - hur många kretsar har intel på det och vad för nm har de andra delarna?
Verkligen märkligt att de från början gick över till 14nm om de visste att det fanns risk för kapacitetsbrist. De har inte gått tillbaka i framsteg, de har gått för fort fram.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Skrivet av Dual-Tjur:

Intel skulle likaväl kunna gå till 7nm liksom AMD men de gör det inte. Varför?
De satsar på att bygga själva, egna fabriker och mycket större vinst.
Kommer Amd nånsin att kunna producera någonting själva?
Gå till inlägget

Nu är ju "AMDs 7nm" snarare 10 nm med ett annat namn. Så skulle Intel gå till "7nm" så skulle de få en ganska snarlik krets sett till storlek.

Nu ser jag att alla har missuppfattat mig där.

Jag ville poängtera att AMD utvecklar inte någon 7-10mm process bara andra bygger grejerna åt dem. Intel gör sina egna. De har sina egna fabriker i massor. Men skämt åsido skrev jag att intel skulle lika väl som amd låta andra bygga sina produkter på 7nm. Jag skrev dessutom att krympa går inte for ever och nu har intel fått problem på "sina 10nm"

Jag tror att de flesta vet att AMD:s (som är inte utvecklat av AMD:s) framtida 7nm CPU:s kommer att vara som det var med höga frekvenser för P4 prossarna. Det låter bra men verkligheten är helt annan. Tyvärr kommer vi att några år framöver se AMD-fanboys skrika "intel är nere...bara 14nm, Amd kommer att mosa dem med 7nm" och liknande roliga fraser.

Och angående styrkretsar 22 eller 14nm....skillnaden mellan dessa är långt under 1W. Min H81 har jag kört på 20-25W om jag minns rätt. Och det handlar ju bara om en styrkrets där man har kanske ökat spänningen på den med 5%

Permalänk

OM det fortsätter såhär så kanske vi har lite riktig konkurrens på chipset/cpu -fronten för första gången på mycket länge
Det skulle faktiskt vara trevligt tycker jag

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Skrivet av tvelander:

bara H310 inget stort precis

Skulle inte säga att det inte var något stort, men måste tyvärr hålla med. Chipset har väl körts på äldre tekniker tidigare?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Skulle inte säga att det inte var något stort, men måste tyvärr hålla med. Chipset har väl körts på äldre tekniker tidigare?

Chipset har körts tidigare, anpassade för nya sockel och brukar inte uppdateras lika ofta som t.ex z-*70 kretsen.

tidigare kretsar från core-i eran har varit:

  • h61

  • h81 (har byggt säkert 5 datorer på denna, msi-h81m-p33 kostade 420kr och är helt fantastiskt)

  • h110

  • och dagens h310

Bara 2 moderkort finns i prisjakts ranking under 100 så de är inte särskilt populära. De hör till de billigaste av moderkort <1000kr och de flesta är micro- och mini-atx. Här hela listan på h310 moderkort där kanske det lönar sig att inte köpa den senaste versionen.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s375553487&o=produkt_p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Nu ser jag att alla har missuppfattat mig där.

Jag ville poängtera att AMD utvecklar inte någon 7-10mm process bara andra bygger grejerna åt dem. Intel gör sina egna. De har sina egna fabriker i massor. Men skämt åsido skrev jag att intel skulle lika väl som amd låta andra bygga sina produkter på 7nm. Jag skrev dessutom att krympa går inte for ever och nu har intel fått problem på "sina 10nm"

Jag tror att de flesta vet att AMD:s (som är inte utvecklat av AMD:s) framtida 7nm CPU:s kommer att vara som det var med höga frekvenser för P4 prossarna. Det låter bra men verkligheten är helt annan. Tyvärr kommer vi att några år framöver se AMD-fanboys skrika "intel är nere...bara 14nm, Amd kommer att mosa dem med 7nm" och liknande roliga fraser.

Och angående styrkretsar 22 eller 14nm....skillnaden mellan dessa är långt under 1W. Min H81 har jag kört på 20-25W om jag minns rätt. Och det handlar ju bara om en styrkrets där man har kanske ökat spänningen på den med 5%

Nu byggde P4 på en bristfällig arkitektur. AMD lider inte av samma problem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

Chipset har körts tidigare, anpassade för nya sockel och brukar inte uppdateras lika ofta som t.ex z-*70 kretsen.

tidigare kretsar från core-i eran har varit:

  • h61

  • h81 (har byggt säkert 5 datorer på denna, msi-h81m-p33 kostade 420kr och är helt fantastiskt)

  • h110

  • och dagens h310

Bara 2 moderkort finns i prisjakts ranking under 100 så de är inte särskilt populära. De hör till de billigaste av moderkort <1000kr och de flesta är micro- och mini-atx. Här hela listan på h310 moderkort där kanske det lönar sig att inte köpa den senaste versionen.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s375553487&o=produkt_p...

Tack för din research! Men visste att man gjorde detta sen tidigare hade dock inte exakt info om gällande vilka moderkort

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Hahaha starkas Intel fanbois måste göra ont på dem

Skickades från m.sweclockers.com