Köra halkbana med indraget körkortstillstånd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Det jag tror att dom menar är att när du tog dig körkort då upphörde ditt körkortstillståndet att gälla, då du istället fick ett körkort. Nu när du ska ta körkort på nytt behöver du ansöka om nytt tillstånd.

Det har jag aldrig hört om förrut, isåfall måste transportstyrelsen själva ha skrivit fel i papperna eftersom dem flera gånger har skrivit att polisen omhändertagit både mitt körkort och mitt körkortstillstånd, och att sedan transportstyrelsen valde att återkalla både körkort och körkortstillstånd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Okej så jag tog och läste igenom alla papper från Transportstyrelsen igen nu, det står klart och tydligt såhär:

Bra att veta om körkort och körkortstillstånd

Vad händer med körkortstillståndet?
Ditt körkortstillstånd börjar gälla igen när återkallelsetiden är slut. Det gäller sedan till och med den dag det går ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Okej så jag tog och läste igenom alla papper från Transportstyrelsen igen nu, det står klart och tydligt såhär:

Bra att veta om körkort och körkortstillstånd

Vad händer med körkortstillståndet?
Ditt körkortstillstånd börjar gälla igen när återkallelsetiden är slut. Det gäller sedan till och med den dag det går ut.

Var bra! Då hade de skickat ut informationen till dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej, jag förlorade mitt körkort under min prövotid, det var visserligen många år sedan men tvivlar på att allt för mycket har ändrats.

Om du inte gjorde risk ettan/tvåan lååångt innan du tog kortet så är de fortfarande giltiga och du måste inte göra om dem, de gäller 5 år om jag inte minns fel?
Körkortstillståndet lika så gäller i 5 år och är inte automatiskt tillbakakallat när du förlorar kortet under prövotiden.

Det du måste göra om är själva provsdelen, dvs teori och uppkörning och sedan eventuellt fixa de delar som är tidsbegränsade.

Edit:

Skrivet av Transportstyrelsen:

Fall 1 - Körkort med prövotid
Om ditt körkort återkallas med anledning av brott eller nykterhetsanmärkningar under prövotiden måste du göra ett nytt körkortsprov (kunskapsprov och körprov) innan ett nytt körkort kan utfärdas.

För att få göra ett nytt körkortsprov måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Du kan ansöka om körkortstillstånd när det återstår sex månader av spärrtiden. Körkortstillståndet kan beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut.

Du måste även ha en giltig riskutbildning innan du får göra förarprovet.

För att Transportstyrelsen ska få utfärda ett körkort krävs att du är permanent bosatt i Sverige.

- https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlor...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Okej, jag förlorade mitt körkort under min prövotid, det var visserligen många år sedan men tvivlar på att allt för mycket har ändrats.

Om du inte gjorde risk ettan/tvåan lååångt innan du tog kortet så är de fortfarande giltiga och du måste inte göra om dem, de gäller 5 år om jag inte minns fel?
Körkortstillståndet lika så gäller i 5 år och är inte automatiskt tillbakakallat när du förlorar kortet under prövotiden.

Det du måste göra om är själva provsdelen, dvs teori och uppkörning och sedan eventuellt fixa de delar som är tidsbegränsade.

Edit:

Aa men när man tar körkortet så förbrukas risk 1&2 så dem är inte längre giltiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Aa men när man tar körkortet så förbrukas risk 1&2 så dem är inte längre giltiga

Jaså?
vart hittar du den informationen? För det står inte att du måste göra om det på deras hemsida?

EDIT:
Ah hittade, det stod om man gick in på faktiska infon om dem, dumt att de inte skriver det gällande förlorat körkort med.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Kan bara säga att det är skönt att du inte är på vägarna, ska vara lite bitter nu men din attityd till hur du förlorade körkortet som att det är en småsak att köra 40 km/h för fort, samt hur du skriver känns som du har en allmänt hetsig attityd.

Du har nu fått tips om hur du ska kolla upp. Hade jag varit osäker hade jag ringt flera gånger och pratat med olika handledare och se om jag fått motstridiga uppgifter, kom ihåg att vara tydlig med allt så de verkligen förstår.

Alla som inte någon gång här på swec har kört 150km/h på motorvägen en sen kväll med lite trafik kan ju kasta första stenen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Alla som inte någon gång här på swec har kört 150km/h på motorvägen en sen kväll med lite trafik kan ju kasta första stenen.

Jag har aldrig gjort det och jag vet inte ens om min bil går så fort. *kastar första stenen*

Att köra 150 km/h tillhör knappast det normala. Jag tror att de flesta bilister i Sverige aldrig har kört så fort om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EmilH:

Alla som inte någon gång här på swec har kört 150km/h på motorvägen en sen kväll med lite trafik kan ju kasta första stenen.

Jag har aldrig cyklat så fort på motorväg, jag har nog inte ens cyklat så fort nån annan stans heller men det har blivit tresiffrigt vid nått störtlopp med cykeln.

Skrivet av twk:

Jag har aldrig gjort det och jag vet inte ens om min bil går så fort. *kastar första stenen*

Att köra 150 km/h tillhör knappast det normala. Jag tror att de flesta bilister i Sverige aldrig har kört så fort om jag ska vara ärlig.

Jag tror att de flesta bilar kommer upp i 150 km/h även om en del lär vara väldigt sega på slutet.
Men jag kan hålla med om att de flesta troligen inte har kört så fort idag då många som sagt har småbilar som är en ren bullerpina och enormt slöa så fort man kör snabbare än stadsfart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har aldrig gjort det och jag vet inte ens om min bil går så fort. *kastar första stenen*

Att köra 150 km/h tillhör knappast det normala. Jag tror att de flesta bilister i Sverige aldrig har kört så fort om jag ska vara ärlig.

Jag tror det är ganska många som någon gång kört 30km/h eller mer över skyltad hastighet.
På en 120 väg hade det inneburit 150+ men kan vara lägre hastighet vid lägre skyltad hastighet,
exempelvis 100+ på 70 väg.
Med tanke på undersökningar som sagt att ca hälften kör för fort så skulle jag inte bli förvånad om det är närmare hälften som gjort det någon gång.
Däremot så bör andelen som regelbundet kör +30 eller mer vara betydligt mindre.

Det är nog även många Svenskar som har varit i Tyskland och åtminstone delar av Autobahn är fri hastighet, så då kan man inte köra för fort i förhållande till icke existerande hastighetsbegränsningar. Däremot går det fortfarande att köra för fort i förhållande till trafik och väder-förhållanden och sin förmåga.
Om 150km/h är en magisk hastighet för dig så kan det vara en möjlighet att testa det lagligt.
Motorbana kan också vara en laglig möjlighet. Men beroende på arrangör kan det vara särskilda krav på ditt fordon, skyddsutrustning och eventuellt licenser.

Australien har haft vissa frifartsvägar också. Men jag tror det är färre Svenskar som varit där än på Autobahn.

Sverige har också haft fri fart. Men det var länge sedan.
Före 70 talet var det nog betydligt färre som både hade bilar som gick 150+ och som vågade köra i de hastigheterna.