Permalänk
Medlem

Byggbekymmer - kylpastakludd

Äntligen har jag kommit över alla nödvändiga delar jag behöver för att för första gången bygga ihop en dator. Det är ju jättebra att det följer med en kylare med färdigapplicerad kylpasta till AMD:s Ryzen 5 2400G men det blir lite dumt om man som jag råkar smeta ut skiten med fingrarna.

Kylaren är alltså en Wraith Stealth och processorn har klarat sig. Det är bara kylflänsen som behöver rengöras.

Kan nån tipsa om vad jag behöver för att tvätta bort resten och någon lämplig pasta att klämma dit istället?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst... En flaska kommer räcka åratal.

Tryck dit valfri kylpasta av åtminstone halvkänt märke som ersättning. Personligen kör jag Arctic Silver 5 men det är mest av vana, det finns massor av bra alternativ. Har till exempel hört mycket bra om https://www.inet.se/produkt/5321749/arctic-cooling-mx-4-kylpa... 4g kommer också räcka i åratal.

Permalänk
Medlem

Jag kör med kemiskt ren bensin, finns att köpa i en hel del varuhus.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att jag hade lite kemiskt ren bensin hemma och började leta i gömmorna. Tyvärr verkar flaskan försvunnen men jag hittade kemiskt ren bensin och efter lite sökande här på forumet fick jag veta att det också ska fungera.

Ikväll satte jag mig för att ta bort skiten och hade förberett mig med en tidning att vara på, aceton, tops och kaffefilter vilket ska vara en bra kombination. Lång historia kort: kylpastan kommer inte loss alls lika lätt som på youtubeklippen och en timme senare är lagret förvisso uttunnat men fortfarande är det riktigt smutsigt. Detta tycks kräva långt mer tålamod än jag hade förväntat mig.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Åtskilliga milliliter kemiskt ren aceton (okej, flaskan var nästan tom när jag började), timmar, kemiskt ren bensin och kaffefilter senare har jag äntligen tvättat bort allt.

Jag kommer nog att dela med mig av min upplevelse som helhet i antingen en egen tråd eller i en annan (av mig redan skapad) tråd.

@Andreaz1 Jag köpte även kylpastan du tipsade om. Verkar bra. Lite trådig för att vara perfekt men efter ett par torrförsök var det inga problem att klicka dit en klutt.

Tack båda för hjälpen!

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Jag kommer nog att dela med mig av min upplevelse som helhet i antingen en egen tråd eller i en annan (av mig redan skapad) tråd.

Haha, gör gärna det Låter som en rolig erfarenhet du varit med om.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H