Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur fungerar portar med olika nätverk?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar portar med olika nätverk?

Hej!

Jag har en situation där jag inte riktigt kopplar på teorin och hoppas att någon vänlig själ kan tänka sig belysa teorin i situationen. Jag har väldigt mycket släkt utomlands, och vi delar abnorma mängder familjebilder via torrent av smidighetsskäl.

Jag har i routern port 6881 satt på portforward till 192.168.1.2 vilket är min stationära (Gateway på lägsta IP, x.x.1.1). Dock använder jag som regel även VPN vilket ger min VPN anslutning ett helt annat nät på 10.11.x.x spannet. Och portforwarden fungerar också.

Hur kommer det sig att en öppnad port till den stationära datorn på det interna 192.168 nätverket forwardas till det nätverk som VPN adaptern tilldelas av VPN leverantören? Är det en funktion i routern, eller är det Windows som är smart nog att förstå vad som händer? Jag hade haft lättare att förstå om den virtuella nätverksadaptern och Ethernet adaptern hade varit bryggade, men det är dom inte i det här fallet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Vila i frid

Du berättar inte var VPN-klienten körs, på gatewayen (rekommenderas), på annan gateway eller din stationära? Vad för slags VPN-anslutningen är det? Om det är OpenVPN, kör det i läget TAP eller TUN?

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla vilket ip din klient annonserar till familjetrackern, det finns inget i bittorrent som hindrar att du ansluter via en rutt (vpn) men tar emot anslutningar via en annan. T ex ditt eget ip från ISP, om du fortfarande har kontakt med internet den vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du berättar inte var VPN-klienten körs, på gatewayen (rekommenderas)

blev nyfiken på det där. varför rek. på gatewayen?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

blev nyfiken på det där. varför rek. på gatewayen?

För då tunnlar du all trafik i ditt nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

För då tunnlar du all trafik i ditt nätverk?

nja i detta fallet pratar man nog om VPN in till ditt nät från Internet. Inte att köra all sin trafik genom en VPN ut på Internet

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av gothxx:

För då tunnlar du all trafik i ditt nätverk?

Inte bara för utgående trafik, man kan även låta sina externa IoT typ mobil etc VPN'a via hemmanätet så slipper man av misstag köra okrypterat över donkens wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

nja i detta fallet pratar man nog om VPN in till ditt nät från Internet. Inte att köra all sin trafik genom en VPN ut på Internet

Tänkte snett

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du berättar inte var VPN-klienten körs, på gatewayen (rekommenderas), på annan gateway eller din stationära? Vad för slags VPN-anslutningen är det? Om det är OpenVPN, kör det i läget TAP eller TUN?

Ursäkta, visste inte att det spelade in.

VPN klienten körs direkt på PC'n via Viscosity och är OpenVPN. Vad gäller TUN/TAP är jag lite osäker faktiskt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom
När du kopplar upp din VPN så får du en ny IP i det nätverket, och vanligtvis så ser klienten till att all UTGÅENDE trafik går över VPN, och självklart då även svarstrafik för den utgående trafiken. Du behåller din IP du har i ditt eget nätverk, och all INKOMMANDE trafik går som vanligt via den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

@BurningMan
När du kopplar upp din VPN så får du en ny IP i det nätverket, och vanligtvis så ser klienten till att all UTGÅENDE trafik går över VPN, och självklart då även svarstrafik för den utgående trafiken. Du behåller din IP du har i ditt eget nätverk, och all INKOMMANDE trafik går som vanligt via den.

På så vis! Ja jag undrade just varför porten fungerade när det blev två nätverk, men då hänger jag med i resonemanget. Tack!

Detta är varför jag älskar SweC

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova