Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bästa plats för fingeravtryckssensor

Permalänk
Medlem

Föredrar att han den på framsidan. Som trådstartaren nämnde är det lätt att låsa upp mobilen utan att behöva ta upp mobilen.

Detsamma gäller när man sitter och betalar räkningar. Går mycket snabbare att låsa upp (ifall den låst sig) och godkända med fingeravtryck i BandID än att slå in koden eller lyfta upp mobilen och använda fingeravtryckläsaren. Betalar räkningar via dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Framsidan
1) När den ligger på bordet och ska kolla/läsa något är det lätt att "öppna" den utan att lyfta upp mobilen. Även då man har en kort skärmtimeout.
2) Det tar tid att känna efter var en på baksidan är. På framsidan ser jag var jag trycker på en gång.

Permalänk

Skulle säga att bästa platsen måste bara där SONY hade den på sin xperia XZ, på låsknappen som i sig är perfekt placerad mitt på högersidan

Permalänk
Medlem

Har på S7 fram, och hade en iPhone SE som också hade fram, och tyckte det uppenbart var optimalt. Nu på en Google Pixel har jag bak och ändrade mig omedelbart, känner nu att om nästa telefon jag skaffar har läsare fram eller under skärmen så blir det definitivt en kompromiss.

Det är åtminstone på min Pixel sjukt naturligt att bara lägga fingret på läsaren medan man tar fram telefonen ur fickan, samt på S7 och iPhone SE har det varit ett ändlöst problem att varje gång man talar i telefon utan headset när det är varmt så får man smuts/svett/fett från huden på läsaren och måste torka av. Osmidigt. Men blir intressant att testa läsare under skärm och hur det känns.

Angående oro att någon sparar ditt fingeravtryck: Såvitt jag förstår så sparar INGA fingeravtrycksläsare på telefoner en faktiskt avbildning av ditt fingeravtryck utan snarare att de genererar ett hash baserat på vissa markörer, alltså även om de sparar datan så är det egentligen bara meningsfullt för att kolla av om ditt avtryck stämmer, jag tror inte att man kan återskapa avtrycket från den datan.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Jag tycker egentligen inte om fingeravtryckssensor alls.. Sparar Apple på ens fingeravtryck? Skrämmande värre.

Hur teknikföretagen egentligen agerar med data är svårt att svara på.
Men fingeravtrycksläsare/ansiktsscanners och liknande är vanligen inte byggda för att vara "uppkopplade".
Det är lokala lösningar som bara kan låsa upp just den enheten. Fingeravtrycket är inte ens lösenord heller utan det är snarare så att mobilen lokalt har en liten krypterad lösenordsdatabas där ens riktiga lösenord ligger. Detta lilla valv kan öppnas om man verifierar sig med rätt fingeravtryck. När detta "valv" öppnats kan enheten plocka fram de riktiga lösenorden som används över nätet.
Så för att få det här att funka så behöver man alltså mata in sina fingeravtryck/ansiktsigenkänning på varje enhet det ska fungera på.
Ansiktsdrag/fingeravtryck laddas alltså inte upp eller synkas över nätet. Eller ja, lösningen är byggd på så sätt att det inte behövs iaf.
Vad teknikföretagen sedan ändå väljer att göra vet vi egentligen sällan .
Men nuvarande lösningar är iaf inte byggd för att det ska funka mellan enheter.
Bra va?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

På min förra mobil (Honor 8) så satt den på baksidan, tyckte det var betydligt bekvämare än att ha den på framsidan som jag har nu ( P20), även fast jag vande mig ganska fort så kan jag ändå sakna det.

Håller med helt! Har en P20 och den sitter i mitt tycke helt optimalt med pekfingret på baksidan. Har haft en iPhone 7+ som har den fram på hemknappen, det har fungerat bra men måste ändå säga att jag klart föredrar Huaweis lösning på baksidan i pekfingerhöjd.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Saknar alternativet bakom skärmen som nu börjar komma.
https://omni.se/ny-xiaomi-enhet-har-fingeravtryckslasare-i-sk...
Dock inte säkert att första versionen blir så bra, men jag tror det de flesta om något år vill ha.

Förutom det älskade jag när fingersensorn satt bakom, jag hade ett skal där det var så otroligt naturligt att ett finger kom dit. (ej tummen).

Nu när fingeravtryck sitter på framtiden får jag både tänka till och se var jag sätter fingret. Det är inget jag precis gör i sömnen.
Fingeravtryck på sidan har jag ej prövat, det känns som att det blir mindre kontaktyta vilket skulle kunna göra det osäkare.

Permalänk

Hade läsaren på baksidan av min nexus 5x och på framsidan av min nuvarande oneplus 5. Man vänjer sig vid bägge väldigt snabbt, även när man övergår från den ena till den andra. En nackdel med baksidan är att du i vissa modeller kan fingra på kamera linsen av misstag. Nackdelen med framsidan är att det äter skärmyta.

Överlag föredrar jag framsidan men det är väldigt jämnt och definitivt inte en dealbreaker.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar fingeravtryckssensor bak. När jag plockar upp telefonen och håller den i handen så hamnar fingret väldigt naturligt på sensorn på baksidan. Sedan har jag aktiverat gester på fingeravtrycksläsaren som gör att jag kan kolla mina notiser (har dem avstängda på låsskärmen så att obehöriga inte kan se dessa...) genom att svepa neråt med fingeravtryckssensorn. Därför är det ett väldigt naturligt flöde att kolla sina notifieringar, plocka ur telefonen, lås upp, svep ner på sensorn. Kräver bara en hand. Detta fungerade både på min förra lur, en Honor 8, och på min nuvarande lur, en Nokia 7 Plus.

Å andra sidan är det jobbigt att man måste plocka upp telefonen från bordet om den ligger där för att göra detta. På det sättet kanske en sensor fram hade varit bättre, men jag har aldrig haft en telefon som haft detta. Face ID kanske hade löst detta, men jag tycker att det är värdelöst säkerhetsmässigt. Bara för någon att plocka upp mobilen och peka den på mig för att låsa upp... tröskeln är lite högre för fingeravtryck. Om jag verkligen inte orkar plocka upp telefonen från bordet slår jag koden istället.

Jag har inte röstat i pollen dock, eftersom det bara skulle vara för de som testat båda.

Permalänk
Medlem

Har på sidan nu (Xperia XZs) vilket är bra egentligen pga jag ofta har mobilen liggandes på bordet bredvid eller framför mig vid datorn. Kommer liksom åt den då och även alltid till vardags om jag plockar ur mobilen ur fickan. Men. Gillar verkligen inte att man fortfarande måste trycka på knappen...extremt osmidigt tycker jag.

Det optimala spontant vore direkt i skärmen på framsidan tycker jag. Tar ingen skärmyta pga knapp behövs inte och den går enkelt att komma åt om den ligger på ett bord och när man plockar upp den, eftersom man alltid har tummen redo för orientering i mobilen iaf. Men det kanske är något som inte går att fixa, vad vet jag.

Min förhoppning är att en sån mobil finns när denna ska bytas ut. Verkar vara det optimala spontant. För knapp i nederkant på framsidan är osmidigt för mig. Vill ha mitt på skärmen typ där tangentbordet hamnar när man skriver saker och då måste det ske genom skärmen. Aja får se.

Alla placeringar har för och nackdelar, så är det ju i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har fram på min P10, tycker det är skönt. Vill dock ha ansiktesigenkänning på nästa telefon så jag slipper använda den, ibland hänger den sig och vill inte acceptera avtrycket eller så funkar den inte alls typ när jag är minsta fuktig på fingret... zzzzzz

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Använder inte fingeravtryck då Note 9s intelligent scan är galet snabbt och funkar skitbra även i mörker. Ibland öppnas den innan jag ens hinner trycka på något. Men tycker ändå fingeravtryck ska finnas på alla mobiler och det spelar inte något stort roll var den ligger, allt funkar :).

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Face ID på Xs är helt galet snabb totalt utklassar allt.
Har ingen själv men configa några Xs och Max.

har själv S8+ och tycker är ren skit nu

Har du provat andra enheter? På min oneplus 5 är den så snabb att man kan tro att telefonen inte är låst, direkt man trycker på powerknappen och ser skärmen är den upplåst.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

LG gjorde alla rätt med fingeravtrycksläsare/powerknapp i ett. På baksidan. Verkar tyvärr vara slut med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Framsidan är bäst, helst inbyggd i skärmen (bakom glaset) annars en smalare knapp nedanför skärmen som Huawei och Samsung har på en del telefoner.

Face-id har jag testat på Iphone X i några dagar och gillade inte: hade lite för lång fördröjning, man måste först lyfta telefonen eller trycka på skärmen för att väcka den, därefter rikta den mot ansiktet och därefter svepa upp från underkanten för att komma till hemskärmen. Om man har den på skrivbordet måste man också luta sig fram över telefonen för att face-id-kameran skall se ansiktet. Svepningen från nederkanten av skärmen tyckte jag kändes lite osäkert när man höll den med en hand - risk för att tappa (den något tunga) telefonen.

Permalänk
Medlem

Absolut inte på baksidan. Jag vill kunna låsa upp mobilen liggandes på bordet och använda den utan att behöva ta upp den som nu när jag sitter vid datorn.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Lego Master

Frågan är felställd och svaren är inte tillräckliga.

1. Var jag föredrar att ha fingeravtrycksläsaren beror på var jag har telefonen för tillfället.
I handen? Baksidan funkar bra.
Liggande på ett bord? Framsidan.
Fast i mobilhållaren i bilen? Framsidan.

2. Jag skulle personligen vilja ha FLERA fingeravtrycksläsare på min telefon, för att kunna matcha olika användningstillfällen.

I en perfekt värld skulle det inte behövas en speciell yta för att läsa fingeravtryck, utan hela skärmen (plus baksidan?) skulle vara känslig nog för att läsa av fingeravtryck så att bara hålla i telefonen skulle vara tillräckligt för att avgöra att jag är jag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kanske svårt, men att hela skärmen har möjlighet att läsa av finger? I princip det enda som inte är bökigt så tanken, "måste hålla där" för att använda försvinner. Möjligtvis med en backup bak på enheten om skärmen spricker och det inte går av anledning att läsa av fingret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Föredrar sidan så som t ex Sony har. Lätt att komma åt när den ligger ner samtidigt som man naturligt kommer åt den när man plockar upp den. På tät andraplats kommer framsidan. lättare att komma åt när telefonen ligger ner överväger för min del.

Permalänk
Medlem

För er som vill ha en relativt ny(Q1 2018) telefon med bra specs, som saknar sensor-notch OCH har fingeravtrycksläsare på framsidan så kan jag tipsa om Huawei Honor View 10. Samma processor som i P20 om jag inte missminner mig. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4640390

Skickades från m.sweclockers.com

edit: och den har hörlursuttag

Permalänk
Medlem

Framsidan: Jag har mobilen ganska ofta på skrivbordet och då är det smidigt att låsa upp och navigera utan att lyfta telefonen.

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha 2 faktors lås med pannavtryck & tungavtryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Håller med helt! Har en P20 och den sitter i mitt tycke helt optimalt med pekfingret på baksidan. Har haft en iPhone 7+ som har den fram på hemknappen, det har fungerat bra men måste ändå säga att jag klart föredrar Huaweis lösning på baksidan i pekfingerhöjd.

Huawei p20 har den fram som på din "gamla" Iphone.

Själv har jag fram på min nuvarande mate 9 pro men hade den bak på förra båda har sina fördelar. Men varför kan de inte bara sätta en fram och en bak. Vi har kameror på båda sidor, och med dagens priser kan de inte komma med priset som ursäkt. Dessutom så går den ju montera bakom skärmen nu för tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Back känns givet. Varför behöva göra en extra manöver när man kan ha den där pekfingret ändå hamnar när jag tar upp luren.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Integrerat i skärmen men det valet fanns inte så då får det bli på baksidan.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Helt klart på baksidan.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte fingeravtryck alls, föredrar pinkod

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Jag tycker att sensorn på min Xperia compact sitter klockrent!
På sidan, så man kan flerpa upp fodralet och låsa upp telefonen med ett enhandsgrep.
Perfekt när man är upptagen med den andra handen, som tex vid promenad av hund

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Lagras väl lokalt på telefonen på något chip?

Men visst. Går väl vara konspiratorisk.

Ont: jag föredrar framsidan då jag många gånger har telefonen på ett bord (ex vid datorn) och då är det smidigast att kunna starta upp den utan att lyfta enheten.

Jag föredrar touchid framför faceid

- - -
Apropå konspiration;
Vem är det som ligger bakom denna enkättrend på swec?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi lever i en tid där det som ansågs som konspirationsteorier för galenpannor för 10 år sedan är bekräftat som sant. Som att apparater avlyssnar en, smartTV som skickar data om vad man tittar på osv så skulle förvåna mig om Apple inte har tillgång till fingeravtrycken.

Facebook och Google och de vet så mycket om en numera. Satt och pratade med en person på jobbet. 5min efter skickade Facebook vänförslag att jag ska lägga till honom. Alltså inte att han begärde det utan förslag från Facebook. Google vet när man ska hem och berättar om trafiken från jobbet utan att man specifikt bett om det. Man pratar med sin fru om barn och så får man reklam om barngrejer utan att man skrivit in något om det utan bara pratat om det.

Anta att de vet allt för det är nog inte mycket de inte vet om en numera.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Använder varken kod eller fingeravtryck. Jag öppnar och stänger telefonen väldigt mycket. För krångligt att ha något sånt, skulle gå crazy efter 5 minuter. Inte så säkert kanske, men vafan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR