Borrmaskin - någon rekommendation?

Permalänk
Medlem

Bumpar denna

Jag kommer snart att flytta tillräckligt långt bort för att inte längre kunna låna släktingarnas skruvdragare i tid och otid. Vad tror folk om Makita DF331DSAJ som "hemmameckar-dragare"? Om den orkar dra igenom en 80mm hålsåg genom en 2,5cm ekskiva (vilket är det tuffaste jag använt maskiner till tidigare) så är jag nöjd

https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-df331dsaj-bor...

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Bumpar denna

Jag kommer snart att flytta tillräckligt långt bort för att inte längre kunna låna släktingarnas skruvdragare i tid och otid. Vad tror folk om Makita DF331DSAJ som "hemmameckar-dragare"? Om den orkar dra igenom en 80mm hålsåg genom en 2,5cm ekskiva (vilket är det tuffaste jag använt maskiner till tidigare) så är jag nöjd

https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-df331dsaj-bor...

Inte att rekommendera för det du skriver, du behöver något kraftigare om du inte vill dra i sönder den direkt.
Någon 18V maskin eller kraftigare är att rekommendera.
Har du liten budget så kör på ryobis grejer, dom är helt ok för en lekman.

Permalänk
Medlem

Kolla om du har möjlighet att köpa från England eller Tyskland. Butiker där har ofta väldigt bra erbjudanden, ca 30-40% billigare än svenska butiker.
Jag köpte en DHP452 18V (eller om det var 482, vit svart modell) och den är sedan ett par månader tillbaka 10år gammal. Den har använts till att blanda putsbruk, färg, borra i allt tänkbart, fräst doshål i gips, utlånad till bekanta kors och tvärs, batterierna har samma kontakt som idag osv.
Med laddare, batterier 2x3Ah och väska kostade den mig 1900kr från PowerToolWorld UK.
Min poäng är att när det kommer till skruvdragare för "all-round" så kan det vara värt att lägga en tusing till och få en maskin som med största sannolikhet kommer hålla längre än bilen.

Edit: gjorde en snabb sökning och hittade denna, skickas tyvärr inte till Sverige, men de finns där ute fortfarande
https://www.amazon.co.uk/Makita-DHP482RFWJ-DC18RC-Charger-Mak...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Bumpar denna

Jag kommer snart att flytta tillräckligt långt bort för att inte längre kunna låna släktingarnas skruvdragare i tid och otid. Vad tror folk om Makita DF331DSAJ som "hemmameckar-dragare"? Om den orkar dra igenom en 80mm hålsåg genom en 2,5cm ekskiva (vilket är det tuffaste jag använt maskiner till tidigare) så är jag nöjd

https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-df331dsaj-bor...

Hur ofta hålsågar du i ekskivor? Gör du det dagligen så räcker inte den maskinen, gör du det var tionde år så räcker den förmodligen för allt annat och du kan låna en större maskin den gången.

Jag velade länge kring vad jag skulle köpa tills jag en dag insåg att 99% av det jag gör är att borra i gips och dra några träskruv, då bestämde jag mig för att nöja mig med en liten 10,8V-maskin från Makita (jag tror det är föregångaren till den du länkat till). Den har jag haft i ett par tre år nu och enda gången jag önskar att jag hade haft en större maskin var när jag byggde ut altanen i somras, inte för att kraften inte räckte men pga ergonomi och hastighet.

Sen beror det lite på hur du kommer bo och vad du tänker göra. Kommer du ha tegel eller betongväggar? Isf behöver du en slagborr, då räcker det inte med en borrskruvdragare oavsett storlek.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mithaniel:

Inte att rekommendera för det du skriver, du behöver något kraftigare om du inte vill dra i sönder den direkt.
Någon 18V maskin eller kraftigare är att rekommendera.
Har du liten budget så kör på ryobis grejer, dom är helt ok för en lekman.

Hm, okej. Har använt brorsans Ryobi en del, och den funkar väl iofs adekvat. Jag tänker att man behöver ta framtiden i hänsyn också, nu när många tillverkare gör sina batterier generella för hela serien. Skulle en 18V borrmaskin/skruvdragare vara bättre än den jag länkade kompletterat med denna hammarborrmaskin? Jag tänker att man landar på ungefär samma pengar, men då kan använda hammarborren för de tyngre grejerna. Eller är 10V för lite ändå?

Skrivet av Opatagio:

Kolla om du har möjlighet att köpa från England eller Tyskland.
[TEXT]
Min poäng är att när det kommer till skruvdragare för "all-round" så kan det vara värt att lägga en tusing till och få en maskin som med största sannolikhet kommer hålla längre än bilen.

Tack för din input. Visst kan jag köpa från utlandet, speciellt från EU-länder. Ska kika på tyska/brittiska ställen.
Att det lönar sig att lägga det lilla extra gäller så mycket i livet, och som student samt nyinflyttad så blir alla de där "lilla extra" snart "väldigt mycket"

Ställer samma fråga till dig som jag gjorde till mithaniel här ovan.

Skrivet av zarkov:

Hur ofta hålsågar du i ekskivor? Gör du det dagligen så räcker inte den maskinen, gör du det var tionde år så räcker den förmodligen för allt annat och du kan låna en större maskin den gången.

Jag velade länge kring vad jag skulle köpa tills jag en dag insåg att 99% av det jag gör är att borra i gips och dra några träskruv, då bestämde jag mig för att nöja mig med en liten 10,8V-maskin från Makita (jag tror det är föregångaren till den du länkat till). Den har jag haft i ett par tre år nu och enda gången jag önskar att jag hade haft en större maskin var när jag byggde ut altanen i somras, inte för att kraften inte räckte men pga ergonomi och hastighet.

Sen beror det lite på hur du kommer bo och vad du tänker göra. Kommer du ha tegel eller betongväggar? Isf behöver du en slagborr, då räcker det inte med en borrskruvdragare oavsett storlek.

Jag har gjort det två gånger de senaste fem åren. Det var mest ett exempel, som sagt. I övrigt är det mest möbler, skruv i trä eller plugg, och sånt.

Jag kommer ha betongvägg. Tänkte att man kunde komplettera med en hammarborr, se min fråga till mithaniel här ovan.

EDIT: Annars kanske denna 18V motsvarighet? eller denna DeWalt?

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hm, okej. Har använt brorsans Ryobi en del, och den funkar väl iofs adekvat. Jag tänker att man behöver ta framtiden i hänsyn också, nu när många tillverkare gör sina batterier generella för hela serien. Skulle en 18V borrmaskin/skruvdragare vara bättre än den jag länkade kompletterat med denna hammarborrmaskin? Jag tänker att man landar på ungefär samma pengar, men då kan använda hammarborren för de tyngre grejerna. Eller är 10V för lite ändå?

Tack för din input. Visst kan jag köpa från utlandet, speciellt från EU-länder. Ska kika på tyska/brittiska ställen.
Att det lönar sig att lägga det lilla extra gäller så mycket i livet, och som student samt nyinflyttad så blir alla de där "lilla extra" snart "väldigt mycket"

Ställer samma fråga till dig som jag gjorde till mithaniel här ovan.

Jag har gjort det två gånger de senaste fem åren. Det var mest ett exempel, som sagt. I övrigt är det mest möbler, skruv i trä eller plugg, och sånt.

Jag kommer ha betongvägg. Tänkte att man kunde komplettera med en hammarborr, se min fråga till mithaniel här ovan.

EDIT: Annars kanske denna 18V motsvarighet? eller denna DeWalt?

//G

Jag har en Milwuakee 18V (med stora batterierna, alltså 4.0Ah, finns också i 2.0Ah variant men den har 10Nm lägre vridmoment) hemma och den har inte kroknat för ekskivorna vi utsatt den för. Klarade också betongväggarna utan besvär. Kan inte annat än att rekomendera. Den är dock dyr med dubbla batterier (~3500kr).

Fullständig spec på maskinen med olika batterier: https://se.milwaukeetool.eu/m18-kompakt-slagborrmaskin/m18-bp...

Permalänk
Medlem

Den 18V Makita jag köpte har slagborrsfunktion och som störst har jag kört 25mm betongborr genom källarväggar (gjutna ytterväggar) ca 20cm tjocka. I mitt tycke så anser jag att en 18V maskin med slagborrfunktion räcker till 95% av jobbet man gör i ett hem. Har betong hus själv och varit med om två helrenoveringar. Endast vid ett tillfälle var jag tvungen att ha en större maskin och det var när jag skulle genom betongplattan för att byta avloppsstammen.
Visst är det som du säger, det lilla extra blir snabbt mycket för en student och det är en avvägning som med allt annat i livet. Men personligen skulle jag lagt 2000:- på en maskin som kommer göra 95% av jobbet i minst 10års tid än två maskiner för samma summa där ena troligen knappt blir använd.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Tack för all tips och rekommendationer!

Ska borra i betongväggar, skruvdragare har jag redan, ska kika runt lite utfrån tipsen jag fått!

Ska du borra i betong så är en borrhammare att föredra, om det inte är "betong" (dvs lättbetong och tegel och lite mjukare putsliknande). I mindre hårda väggar räcker en vanlig borrmaskin med slagfunktion.

Sen är det skillnad på betong och betong... Finns jävligt hård betong och vanlig betong. Till vanlig betong dugger alla borrhammare, kan du köpa för 500-800 kr på typ Clas Olsson, Biltema eller liknande. Har du hård betong måste du ha en borrhammare med mer slageffekt. Om du tittar på prisjakt till exempel kan man sortera på slageffekt. Den mäts i Joule. Alltså hur mycket kraft som finns i varje slag.

Skulle säga att ca 2-3 Joule är okej för vanlig betong och borra vanliga hål... hård betong sikta på 5 Joule... och ska du billa bort betong och riva grejer så är 5 Joule och uppåt ett måste beroende på hur mycket du ska riva =).

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2029

Har själv denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4551859
Budget maskin, men med 5 Joule slagkraft. Den klarade mina hårda betongväggar som vissa borrhammare jag hyrt haft problem med. Tror dock min lägenhet hade en av Malmös hårdaste betong, aldrig haft såna problem någon annan stanns när jag borrat.

NACKDELEN med borrhammare är förstås de är stora och tunga och väldigt klumpiga för allt annat än borra i betong och billa saker. Så köp bara en om du verkligen behöver den.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Som vanligt beror det ju på vad man skall använda verktygen till.
Jag har kört allt från billigt till dyrt och så här ser jag på saken:

"Hemma-pulare" som skruvar ihop lite ikea-möbler, drar i lite skruvar och borrar upp några hyllor i betong så räcker följande.

Borra i hårda material:

A) Borrhammare av billigare modell duger bra. Kombinera det men någon OK borr så klarar du dig fint. De billigare fungerar som sagt bra men ofta på bekostnad av smidighet/vikt samt ljud/vibrationer. Mindre lämpad som "vanlig" borrmaskin då man behöver en extra-chuck eller sds-borrar (som inte finns i små dimensioner).

B) Slagborr fungerar, har själv gjort _massor_ av hål i "helvetesbetong", men det tar tid och ork. Slagborren kan även fungera som skruvdragare/"vanlig borrmaskin". Kräver dock att man vet mad man gör för annars så får man bara ett stort hål i virket när hela jävla skruven går igenom

*Skruva i skruvar/lättare borrning i mjuka material:

A) Skruvdragare av modell billigare.
Om man använder den väldigt sällan kommer batteriet vara det som får pris/minut att skena. Borra en gång om året och sen låta batteriet stå brukar vara mindre bra.
Köp en billig skruvdragare ala "rea á 200:-" och byt när batteriet blir dåligt.

B) Använd slagborren (ovan) eller köp en billig sladdriven maskin. Räcker med en billig. Fungerar utmärkt att borra och skruva med men man får vara vaken då de inte har någon moment-koppling så man inte drar på för mycket. Är kanske en vanesak men jag använder aldrig moment-kopplingen ändå. Jag skulle köra på sladdrivet om man meckar sällan.

Jag meckar typ jämt men lik förbannat så är batteriet slut/på väg att ta slut när man skall dra i det sista. Slutar med att man ändå kör för hand eller drar fram den sladdrivna.

Andra saker som i största allmänhet kan vara bra är:
Skruvmejslar, hammare, vattenpass, måttband/tumstock, såg, fil, sandpapper, skiftnyckel, polygriptång, samt en avbitartång.

Behöver inte vara bacho, kamasa osv utan biltemas grejer med 10 års garanti fungerar utmärkt. Visst en knipex-avbitare är bättre än en billig budgetmodell MEN en billig budgetmodell är bättre än ingen! Så köp det du har råd med så du kommer igång och uppgradera allt eftersom.

En som i stort sätt aldrig spelar datorspel behöver ju inte köpa ett 2080Ti med tillhörande värstingsystem för att lira någon gång i månaden. Samma sak gäller här, kom igång och ta det därifrån.

Om man pysslar ofta, som i favorithobby, jobb osv så är det bara plånboken som sätter stopp.
Just, ja... Man behöver utrymme och samtycke från sambon/partnern/frugan/mannen/husdjuren/skogens alla gnagare och sin egen fåfänga så klart.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Hm, okej. Har använt brorsans Ryobi en del, och den funkar väl iofs adekvat. Jag tänker att man behöver ta framtiden i hänsyn också, nu när många tillverkare gör sina batterier generella för hela serien. Skulle en 18V borrmaskin/skruvdragare vara bättre än den jag länkade kompletterat med denna hammarborrmaskin? Jag tänker att man landar på ungefär samma pengar, men då kan använda hammarborren för de tyngre grejerna. Eller är 10V för lite ändå?

Tack för din input. Visst kan jag köpa från utlandet, speciellt från EU-länder. Ska kika på tyska/brittiska ställen.
Att det lönar sig att lägga det lilla extra gäller så mycket i livet, och som student samt nyinflyttad så blir alla de där "lilla extra" snart "väldigt mycket"

Ställer samma fråga till dig som jag gjorde till mithaniel här ovan.

Jag har gjort det två gånger de senaste fem åren. Det var mest ett exempel, som sagt. I övrigt är det mest möbler, skruv i trä eller plugg, och sånt.

Jag kommer ha betongvägg. Tänkte att man kunde komplettera med en hammarborr, se min fråga till mithaniel här ovan.

EDIT: Annars kanske denna 18V motsvarighet? eller denna DeWalt?

//G

Den första borrhammaren du länkade till är en maskin för i princip bara tunga arbeten och dessutom saknar den batteri så det skulle du i så fall behöva köpa till.

Om jag ska utveckla mitt svar lite.

Om du har hus och du kommer använda din maskin hyfsat mycket, typ bygga trädäck eller ett plank eller liknande då skulle jag absolut köpa ett packet typ Milwaukee.
Detta av den enkla anledningen att allt under 4 ah på batteriet kommer göra att du får springa fram och tillbaka till laddaren konstant för att batteriet tar slut hela tiden. Detta vet jag av erfarenhet är fruktansvärt irriterande och frustrerande.

Lämpligt är även att kolla vad som finns som kringutrustning, typ cirkelsåg, vinkelslip, tigersåg mm så att när tiden kommer så kan du enkelt köpa fler maskiner utan att behöva lägga extra pengar på batterier.

Själv har jag slagskruvdragare, borr, slagborrhammare, sticksåg och tigersåg i samma serie och endast 2 batterier vilket drar ner totalkostnaden rejält.

Ska du å andra som andra påpekat "skruva lite IKEA-möbler" så räcker det långt med en ryobi borrskruvdragare med ett 2 ah batteri.

Sen kan jag även rekommendera dig att inte snöa in på makita som du verkar ha gjort.
Kolla recensioner först på märket innan du köper, makita har fått mycket kritik för dålig kvalitet.
Själv har jag valt Milwaukee då dom har många bra egenskaper som andra saknar som hög kvalitet på batteriet mm.

Hoppas du hittar något som du gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Bumpar denna

Jag kommer snart att flytta tillräckligt långt bort för att inte längre kunna låna släktingarnas skruvdragare i tid och otid. Vad tror folk om Makita DF331DSAJ som "hemmameckar-dragare"? Om den orkar dra igenom en 80mm hålsåg genom en 2,5cm ekskiva (vilket är det tuffaste jag använt maskiner till tidigare) så är jag nöjd

https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-df331dsaj-bor...

De där små maskinerna är mycket angenäma att använda med tanke på vikt och smidighet.

Du kommer lätt att klara dig med denna. Låt inte 10.8 Volt skrämma dig för den ligger snarare på 12 Volt. Har
en test i en hantverkartidning där den får mycket bra testbetyg och vinner testen. En 80mm hålsåg går rätt tungt i många
maskiner så man får helt enkelt ta det lite lugnt så går det bra.

Borrhammaren du länkade är också mycket bra, sällan borrar man betong över 8mm och då fungerar den utmärkt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller