Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

För er som undrar över fasta som är en ganska modern trend nu som man stöter på i många olika sammanhang (har funnits i många många år givetvis men är först nu det talas om det från experter). Se denna videon på bara 30 min så kommer ni förstå helt varför fasta och lchf är oerhört kraftfullt och icke skadligt till skillnad från vad man trott generellt.
samt varför det gamla klassiska sänk kalorier och träna mer inte är så effektivt som man trott.

https://youtu.be/tIuj-oMN-Fk

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är 8:40 in i klippet och det börjar bli lite irriterande att höra honom upprepa något i stil med 'we know it's gonna fail, we've all done it' och att allas BMR minskar dramatiskt.

Helt uppenbart så är inte det fallet för alla, jag har åtminstone inte den erfarenheten. Jag går upp i vikt när jag inte tränar alls och/eller vet med mig att jag frossar på mat och godsaker ganska frekvent.

Edit: och sen alla töntiga analogier.. Det är lite i stil med naturligt = bra logiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag är 8:40 in i klippet och det börjar bli lite irriterande att höra honom upprepa något i stil med 'we know it's gonna fail, we've all done it' och att allas BMR minskar dramatiskt.

Helt uppenbart så är inte det fallet för alla, jag har åtminstone inte den erfarenheten. Jag går upp i vikt när jag inte tränar alls och/eller vet med mig att jag frossar på mat och godsaker ganska frekvent.

Kolla inte på videon då.. Om du inte vill lära dig hur det fungerar eller varför det andra inte fungerar.
Personen som håller presentationen är en av de mer framstående vad gäller den moderna forskningen på fasta... Du hittar många videos med honom och många andra framstående läkare inom Lchf och hälsosam viktnedgång som refererar till honom.

Edit:
Se hela för att förstå poängen är mitt tips.. Att du går upp i vikt stadigt då fort du inte tränar är precis det han och flera insatta i de senaste posterna i tråden pratar om. Viktnedgång och träning går inte hand i hand på det sättet som man trott innan. Går du upp i vikt för att du inte tränar gör du något fel. Se hela videon för en ledtråd om varför

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001

Jag kollar på klippet. Det må finnas bra saker att ta med sig av det han säger men den idiotiska presentationen retar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

@Nima2001

Jag kollar på klippet. Det må finnas bra saker att ta med sig av det han säger men den idiotiska presentationen retar mig.

Han har en anledning till varför han är så hård mot den metoden och bara "dumförklarar/dödförklarar" den i början.. Den är väldigt gammaldags, fungerar inte baserat på forskning och han och de andra som är på presentationen vet redan detta och de vet varför..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

För er som har det extra svårt att bevara vikten, föreslår jag att ni köper en matvåg från Ica. Det kostar ungefär 200-300 kr. Jag har gått ned från ungefär 100 kg till 65 kg på 7-8 månader . Tänkte att det får ta sin tid, ville inte gå ned för fort. Hade studier vid sidan så var jag mest stillasittande under dagarna med förbättrad ämnesomsättning som resultat av lite styrketräning med jämna mellanrum.

Tränar när jag känner att det behövs och jag äter det jag gillar och även om vissa saker är onyttiga så balanserar jag med näringsämnena. Har fört loggar i 7 månaders tid. Eftersom jag vill se min fulla fysiska potential. Allt handlar inte om protein, du behöver en balans av allting, därför kan det vara bra att prata med någon dietist eller läkare. Jag gjorde inte det och har hittat min väg.

Är 170 cm lång och jag har noterat att ungefär 2000 kcal behöver jag för att behålla vikten men det är fortfarande ett mysterium, vet inte exakt. Men runt 1850 eller 1900 kcal så går jag garanterat ned långsiktigt utan träning.

Hade inte så mycket koll på kosten förr när jag gick ned 30 kg samt förlorade en hel del muskelmassa och kände hunger.

Under mina 7-8 månader denna gång så ser jag en klar skillnad på att fettet har reducerats och kroppen ser mer asethetic ut. Mår bättre och musklerna har inte förlorat i samma utsträckning, det växer. Mår helt enkelt bra.

Mitt tips: Skapa en mapp exempelvis "Dietlogg" i dietloggen så ska du skapa en mapp för varje månad och skriva ner vad du äter.
I framtiden så har du en hel databas där du söker namnet på produkten som du äter och vips så copy pastear vad du åt, hur många gram och kcal.

Skapa en annan mapp för styrketräning, samma sak gör du här, skriv hur många reps, sets du gjorde per övning och vilket datum eller om du gjorde andra fysiska aktiviteter.

Ni som vill se hur jag menar kan posta här eller skriva via Pm så kan jag skicka exempel på mina loggar.

Gymmet är tabu för mig, ain't nobody got time for that. Fyllde på en massa tegelstenar i min ryggsäck och gjorde alla sorters övningar.

En stor tung sten för bänkpress gör hela jobbet och funkar bättre än gymmet tycker jag.

glömde tillägga vad styrketräningen bestod av
Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Min erfarenhet är precis tvärtom, det är svårt att äta mindre för att gå ned i vikt/behålla den men väldigt enkelt att göra med faktisk träning. Första månaderna får man helt enkelt arbeta upp en okej kondition så man kan springa säg 12 km på en timme och efter det springer man dessa 12 km (eller mer när konditionen ökar) 4-5 gånger i veckan. Lägg till lite styrka på det och du är hemma.

Märker det själv nu, trots att jag faktiskt ätit mindre och bättre senaste året eftersom jag på grund av sjukdom inte kunnat träna har jag faktiskt gått upp 3 kg i vikt och tappat en del muskler, är nog 6 kg från min idealvikt nu. Så fort jag kommer kunna börja träna igen kan jag lova att det kommer rinna av mig då det är svårt att kompensera den mängd energi som bränns vid träning. Nu menar jag faktiskt träning också som den ovan, inte halvhjärtat spendera 30 minuter på gymmet varannan vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

@Nima2001

Jag kollar på klippet. Det må finnas bra saker att ta med sig av det han säger men den idiotiska presentationen retar mig.

Blev du något klokare angående fasta och även gällande "eat less move more" tänket..?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

186cm väger nu 82-83kg ner från ca 87kg. Är nog mest bukfet. 69kg lät inte så mycket, hur lång är du?

Jag skulle vilja komma igång och springa också, min kondition nu är ärligt talat värdelös, så pass dålig att jag knappt vet hur jag ska lägga upp det för att komma igång. Vet inte ens om jag skulle orka jogga 1km så pass illa är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går oerhört snabbt att träna upp konditionen men de första rundorna är tröga! Mitt tips att börja promenera och vardagsmotionera så mycket som möjligt. Skaffa t ex en stegräknare, det är ganska kul att se hur mycket man faktiskt går. Den allmänna rekommendationen är väl 10 000 steg om dagen. Jag brukar ta ca 15-20 000 steg. 1h promenad ger ca 5000 steg.
Jag får ca 5000 steg från min dagliga löprunda. 4000 steg till och från jobbet. Resten är promenad.

Själv har jag kört periodisk fasta i ca 5 års tid och tänker nog fortsätta med det resten av livet. Fungerar hur bra som helst för mig. Min kost består av mycket vegetariskt, grönsaker, frukt, bönor och linser. De kolhydrater jag äter ser jag alltid till att ha mycket fibrer såsom t ex Bulgur. Självklart svinar jag ner mig ibland också, man måste ju överleva mentalt också.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Min erfarenhet är precis tvärtom, det är svårt att äta mindre för att gå ned i vikt/behålla den men väldigt enkelt att göra med faktisk träning. Första månaderna får man helt enkelt arbeta upp en okej kondition så man kan springa säg 12 km på en timme och efter det springer man dessa 12 km (eller mer när konditionen ökar) 4-5 gånger i veckan. Lägg till lite styrka på det och du är hemma.

Märker det själv nu, trots att jag faktiskt ätit mindre och bättre senaste året eftersom jag på grund av sjukdom inte kunnat träna har jag faktiskt gått upp 3 kg i vikt och tappat en del muskler, är nog 6 kg från min idealvikt nu. Så fort jag kommer kunna börja träna igen kan jag lova att det kommer rinna av mig då det är svårt att kompensera den mängd energi som bränns vid träning. Nu menar jag faktiskt träning också som den ovan, inte halvhjärtat spendera 30 minuter på gymmet varannan vecka.

Tränar man riktigt mycket kommer såklart träningen att påverka vikten eftersom man bränner en massa kalorier. För en längdskidåkare på elitnivå kan det vara en utmaning att få sig tillräckligt mycket mat. Att springa 12 km 5 gånger i veckan + lite styrketräning är mycket mer än de flesta Svenssons mäktar med, så jag förstår att du går ner i vikt på den träningsmängden. För oss andra som inte klarar eller har tid kommer det vara maten vi stoppar i oss som har den största påverkan på vikten.

För mig är träningen mycket viktig. Även om jag inte tränar så hårt gör det att jag blir mer motiverad att äta bra. Att inte äta bra blir som att förstöra träningen. Men om jag gör uppehåll i min träning så faller jag lätt tillbaka i chips och pizzaträsket.

Permalänk
Medlem

Jag tog mig idag upp på vågen för första gången sedan en vecka innan semestern. Domen: +5 kg! Jag klev ganska snabbt ner från vågen igen och förpassade den till där den här hemma: Undangömd, i evigt mörker.

På min kropp är fem kilo ganska mycket (från 65 till 70 kg). Jag funderar på att fortsätta uppåt, att stanna i balans, eller att göra mig av med fettet. Det sistnämnda känns såklart mest lockande kortsiktigt. Samtidigt är det behagligare att styrketräna vid energiöverskott. Problemet (utöver att jag vill vara hård året om) är att så fort jag släpper något på disciplinen blir det snart grisbulk av det hela.

Ni vet hur resonemanget ser ut: OJ! Två chipspåsar för 30:-? Ja, det är bulktider ändå och kroppen kommer ha nytta av den extra energin på morgondagens träningspass. Så känner man sig bara bakfull efter det överdrivna energiintaget och presterar sämre p.g.a. det...

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag tog mig idag upp på vågen för första gången sedan en vecka innan semestern. Domen: +5 kg! Jag klev ganska snabbt ner från vågen igen och förpassade den till där den här hemma: Undangömd, i evigt mörker.

På min kropp är fem kilo ganska mycket (från 65 till 70 kg). Jag funderar på att fortsätta uppåt, att stanna i balans, eller att göra mig av med fettet. Det sistnämnda känns såklart mest lockande kortsiktigt. Samtidigt är det behagligare att styrketräna vid energiöverskott. Problemet (utöver att jag vill vara hård året om) är att så fort jag släpper något på disciplinen blir det snart grisbulk av det hela.

Ni vet hur resonemanget ser ut: OJ! Två chipspåsar för 30:-? Ja, det är bulktider ändå och kroppen kommer ha nytta av den extra energin på morgondagens träningspass. Så känner man sig bara bakfull efter det överdrivna energiintaget och presterar sämre p.g.a. det...

Haha, samma här typ.

När jag kom tillbaka från semestern så tappade jag alla disciplin och har svinat sedan dess. Träningen har även den fått åka på hyllan då jag var sjuk och nu är det mörkt både innan och efter jobbet. :/ Blir att försöka komma tillbaka igen! Det hjälper ju inte att vi har konstants tillgång till godis, nutella och annan skit på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Haha, samma här typ.

När jag kom tillbaka från semestern så tappade jag alla disciplin och har svinat sedan dess. Träningen har även den fått åka på hyllan då jag var sjuk och nu är det mörkt både innan och efter jobbet. :/ Blir att försöka komma tillbaka igen! Det hjälper ju inte att vi har konstants tillgång till godis, nutella och annan skit på jobbet.

Hur går det? Har du gått ner något i vikt?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Tänkte ge tipset igen till att prova Viktväktarna om ni vill gå ner i vikt. Började med Viktväktarna i början på juni i år på 92kg. Nu med vägning i tisdags var jag på 78.5kg. 8,5kg kvar till målet!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Avstängd

Det lättaste sättet att gå ner i vikt är att dra ner på maten och att äta mer näringstät mat.
Börja med att dra ner litegrann på varje måltid.
Äter du 4 mackor på en gång, ät 3 istället.
Kokar du 3 skopor makaroner till maten, koka 2 skopor istället.
Etc.

Vänj dig vid detta i några veckor, sen allt eftersom tiden går så byt ut dålig mat mot bra mat.
Gröt, linser, fisk, ägg, frukt, grönsaker.
Det är pisslätt att steka fisk i ugnen eller på pannan.
Koka bara sen upp lite linser och massa grönsaker.
Sen klart.

Förstår mig inte på folk som rekommenderar träning o skit.
En hamburgare är lika mycket kalorier som förbränns på säkert en timmes löpning på gymmet.
Det är glasklart att man inte vill springa en timme bara för att man ätit en dyr sketen hamburgare.

Permalänk
Medlem

@tumvanten: För mig som älskar att springa så är hamburgaren belöningen efteråt. Då kan man tänka att de kalorierna är "gratis".

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Hur går det? Har du gått ner något i vikt?

Jodå, nu ligger jag på normal nivå igen men får vara på min vakt. Nu när höstmörkret kommer så hinner jag inte träna på vardagarna längre. Går upp kl 6 och är hemma igen vid 19. Då är det kvällsmat som gäller och jag måste vila en timme efter maten annars får jag håll. Då är det redan mörkt sedan länge och jag har ingen slinga som är upplyst.Så jag hinner bara träna på helgen om det är fint väder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jodå, nu ligger jag på normal nivå igen men får vara på min vakt. Nu när höstmörkret kommer så hinner jag inte träna på vardagarna längre. Går upp kl 6 och är hemma igen vid 19. Då är det kvällsmat som gäller och jag måste vila en timme efter maten annars får jag håll. Då är det redan mörkt sedan länge och jag har ingen slinga som är upplyst.Så jag hinner bara träna på helgen om det är fint väder.

Rekommenderar något sådant här. Funkar kanon! Dessutom är det mysigt att springa i mörkret

https://www.xxl.se/olight-h15s-pannlampa/p/1105342_1_style

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har gått ner nästan 20kg på lite mer än ett år. 195 och 96kg vägde jag som mest, nu väger jag 76. Det enda jag gjorde när jag fick en brant viktnergång var att sluta med bröd, pasta (snabba kolhydrater) och mycket processad mat. Började äta mer fett, mer grönsaker (gärna råa grönsaker). Jag började även med periodisk fasta när det stagnerat lite, då fortsatte det i samma tempo igen. Skippar bara frukosten och äter första målet mat vid 11.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Rekommenderar något sådant här. Funkar kanon! Dessutom är det mysigt att springa i mörkret

https://www.xxl.se/olight-h15s-pannlampa/p/1105342_1_style

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske värt att skaffa en ordentlig lampa, det borde ju funka fram tills snön kommer.

Permalänk
Medlem

Fortfarande många som lever med den uråldriga myten att man måste träna för att gå ner i vikt.. läser denna tråden lite då och då. Intressant att se men några verkar definitivt mer uppdaterade än andra.

Lätt och simpelt egentligen: börja YouTuba! Vill du gå ner i vikt så ska du börja där. Och då menar jag inte YouTuba på typ Viktväktarna eller nån sån bluff utan gå in och lyssna på forskare och läkare som pratar om kost.
Ganska snart borde fler falla in på spåret att det handlar om vad man äter och inte att träna mer och mer som någon skrev några poster upp.. visst ska du springa en mil 5 dagar i veckan det är väl trevligt om man gillar göra det. Men inget som behövs om man enbart vill tappa vikt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Fortfarande många som lever med den uråldriga myten att man måste träna för att gå ner i vikt.. läser denna tråden lite då och då. Intressant att se men några verkar definitivt mer uppdaterade än andra.

Lätt och simpelt egentligen: börja YouTuba! Vill du gå ner i vikt så ska du börja där. Och då menar jag inte YouTuba på typ Viktväktarna eller nån sån bluff utan gå in och lyssna på forskare och läkare som pratar om kost.
Ganska snart borde fler falla in på spåret att det handlar om vad man äter och inte att träna mer och mer som någon skrev några poster upp.. visst ska du springa en mil 5 dagar i veckan det är väl trevligt om man gillar göra det. Men inget som behövs om man enbart vill tappa vikt

Skickades från m.sweclockers.com

Att bara gå ner i vikt är ju det enklaste som finns, bara att inte saker med så mycket kalorier så går du ner. Frågan är ju hur du går ner i dåligt fett och upp i muskelmassa då det är vad de flesta av oss behöver för att kroppen skall må bra när vi är 60 år. Samtidigt skall man ge hjärt och kärlsystemet motion också så det mår bra i förlängningen.

Så att börja med träningen är bara hälsosamt och då kan man äta lite vad man vill också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Att bara gå ner i vikt är ju det enklaste som finns, bara att inte saker med så mycket kalorier så går du ner. Frågan är ju hur du går ner i dåligt fett och upp i muskelmassa då det är vad de flesta av oss behöver för att kroppen skall må bra när vi är 60 år. Samtidigt skall man ge hjärt och kärlsystemet motion också så det mår bra i förlängningen.

Så att börja med träningen är bara hälsosamt och då kan man äta lite vad man vill också.

Håller med dig om att träning är viktigt och det är mycket som ska till för 60åringar att må bra givetvis. Träning är oerhört viktigt för hälsan självklart.
Dock håller ja inte med dig om att man ska träna för "då kan man äta lite vad man vill också". Då pratar vi inte hälsa längre då pratar vi att hålla en specifik siffra på en våg bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Håller med dig om att träning är viktigt och det är mycket som ska till för 60åringar att må bra givetvis. Träning är oerhört viktigt för hälsan självklart.
Dock håller ja inte med dig om att man ska träna för "då kan man äta lite vad man vill också". Då pratar vi inte hälsa längre då pratar vi att hålla en specifik siffra på en våg bara

Skickades från m.sweclockers.com

Nej inte för att hålla en siffra på vågen men gör att slippa fettuppbyggnad på organ eller dåligt bukfett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej inte för att hålla en siffra på vågen men gör att slippa fettuppbyggnad på organ eller dåligt bukfett.

JoJo men vad har det ett göra med "äta vad man vill"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

JoJo men vad har det ett göra med "äta vad man vill"?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man tränar mer så bränner man mer, alltså kan man äta mer och ändå inte lägga på sig något bukfett osv. Dvs behöver man inte tänka på vad man äter i samma utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om man tränar mer så bränner man mer, alltså kan man äta mer och ändå inte lägga på sig något bukfett osv. Dvs behöver man inte tänka på vad man äter i samma utsträckning.

Det är långt fler negativa konsekvenser av att äta dåligt mer än bara lägga på dig lite bukfett... Därav min referens till siffra på vågen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Det är långt fler negativa konsekvenser av att äta dåligt mer än bara lägga på dig lite bukfett... Därav min referens till siffra på vågen..

Skickades från m.sweclockers.com

Som vadå?

Det handlar inte om att man bara skall trycka i sig fryspizza utan att man inte behöver ta bort något från kosten. Självklart skall man äta tillräckligt med frukt och grönt så man får i sig vitaminer och fibrer med mera men man behöver inte vara rädd för att äta "onyttigheter" heller.

Men ja, vill man bli riktig renlevnadsmänniska får man bli vegan och laga allt själv från grunden utan något förädlat, men det tycker jag själv är rätt tråkig diet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Som vadå?

Det handlar inte om att man bara skall trycka i sig fryspizza utan att man inte behöver ta bort något från kosten. Självklart skall man äta tillräckligt med frukt och grönt så man får i sig vitaminer och fibrer med mera men man behöver inte vara rädd för att äta "onyttigheter" heller.

Men ja, vill man bli riktig renlevnadsmänniska får man bli vegan och laga allt själv från grunden utan något förädlat, men det tycker jag själv är rätt tråkig diet.

Nu tror jag du spårade ur lite..
Mitt tips kvarstår: Youtuba lite på kost och hälsa om du är intresserad av att lära dig mer..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kanske värt att skaffa en ordentlig lampa, det borde ju funka fram tills snön kommer.

Då skaffar man ett par sådana här och fortsätter köra på.

http://gaochlopkliniken.se/arkiv/icebug-dts3-bugrip-gtx/

Lycka till ute i snön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Nu tror jag du spårade ur lite..
Mitt tips kvarstår: Youtuba lite på kost och hälsa om du är intresserad av att lära dig mer..

Nej tack, jag läser hellre faktiska forskningsrapporter som genomgått vettig peer-review, det är där man får faktisk fakta.