P-bot på besöksparkering?!

Permalänk

P-bot på besöksparkering?!

Ställde bilen på en besöksparkering mitt bostadsområde i 2 timmar, från 17 till 19.
När jag skulle ta bilen för att åka och handla, ser jag till min förvåning att jag fått en parkeringsbot.

Överträdelsen lyder "Parkering i parkeringsplats för besökande".

Någon som är kunnig inom juridiken gällande detta?

Får jag inte ställa bilen på en besöksparkering?

Boten är givetvis överklagad.

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Ställde bilen på en besöksparkering mitt bostadsområde i 2 timmar, från 17 till 19.
När jag skulle ta bilen för att åka och handla, ser jag till min förvåning att jag fått en parkeringsbot.

Överträdelsen lyder "Parkering i parkeringsplats för besökande".

Någon som är kunnig inom juridiken gällande detta?

Får jag inte ställa bilen på en besöksparkering?

Boten är givetvis överklagad.

finns det nån skylt nånstans som visar hur länge du får stå?
vilken dag det är kan också spela in.

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Det som alltid gäller är att det är förbjudet att parkera på en besöksplats vid sitt hem eller sin arbetsplats.

https://lawline.se/answers/6678

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Xcalibur:

finns det nån skylt nånstans som visar hur länge du får stå?
vilken dag det är kan också spela in.

6 timmar får man stå.

Enda skylten som finns är "Besökande", samt "P-Skiva gäller"

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

6 timmar får man stå.

Enda skylten som finns är "Besökande", samt "P-Skiva gäller"

ingen p-skiva= bot tyvärr .har du ingen p-skiva vet dom inte hur länge du har stått där, och upp till dig att bevisa att du ha stått där 2h

stavfel
Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Hadde du en P-skiva?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Skrivet av macbang:

ingen p-skiva= bot tyvärr

Hade P-Skiva fullt synlig i framrutan

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av xfade:

Hadde du en P-skiva?

Ja, men det är inte det boten gällde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade du ställt p-skivan på " rätt " tid?? p-skiva sliten eller solblekt, så den är svår att tyda?

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Skrivet av macbang:

ingen p-skiva= bot tyvärr .har du ingen p-skiva vet dom inte hur länge du har stått där, och upp till dig att bevisa att du bar stått där 2h

P-Skivan var fullt synlig i framrutan.

Boten gällde att jag stod på en besöksparkering.

Sen när får man inte stå på en besöksparkering när man besöker någon?

Det skall väl finnas en tilläggsskylt som berättar att man bara får besöka personer som bor i området till parkeringen?

Misstänker att p-bolaget inte har full koll på lagen?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av macbang:

Hade du ställt p-skivan på " rätt " tid?? p-skiva sliten eller solblekt, så den är svår att tyda?

ja

nej.

Visa signatur

Permalänk

"Dessutom ska parkeringen användas av besökande till den fastighet eller det område som har anordnat parkeringen. Om det inte klart framgår av områdets uppbyggnad till vem eller vilka parkeringen hör bör tilläggstavlan kompletteras med vad man ska besöka. "

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av badshroud:

Ställde bilen på en besöksparkering mitt bostadsområde

Skrivet av badshroud:

Sen när får man inte stå på en besöksparkering när man besöker någon?

Parkerar du i ditt eget bostadsområde är du knappast besökande där.

Visa signatur
Permalänk

Problemet är att du inte kan besöka dig själv. Då är du boende och ska stå på boendeparkering.

Permalänk
Medlem

De brukar kolla ägaren till bilen. Man får alltså inte stå på besöksparkeringen där man bor.

Du får se det som dyra läropängar. Parkeringsböter är tyvärr sådant som händer. Jag lyckades få 2 parkeringsböter på en månad då jag missade att flytta bilen för datumparkering. Det var under en tid som jag stog i kö till parkeringsplats som jag nyttjade att stå längst gatan.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av twit:

Parkerar du i ditt eget bostadsområde är du knappast besökande där.

Då skall det finnas en tilläggsskylt som talar om detta enligt min länkade lagtext ovan.

"Får ej användas av boende i området" tex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Saken är den att i det flesta fall får du betala först och överklaga sen om du har rätt och dem har fel. Vart med om detta tidigare och fick återbetalning till slut Betala och överklaga, du kommer aldrig få din bot makulerad.

Permalänk
Skrivet av robertlindgren82:

Problemet är att du inte kan besöka dig själv. Då är du boende och ska stå på boendeparkering.

Parkeringen ligger i ett annat kvarter längre upp i området från där jag bor.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Elektron:

De brukar kolla ägaren till bilen. Man får alltså inte stå på besöksparkeringen där man bor.

Du får se det som dyra läropängar. Parkeringsböter är tyvärr sådant som händer. Jag lyckades få 2 parkeringsböter på en månad då jag missade att flytta bilen för datumparkering. Det var under en tid som jag stog i kö till parkeringsplats som jag nyttjade att stå längst gatan.

Men jag bor inte vid den gatan, utan längre ner i området.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

äsch bara säg att man låna ut bilen och kompisen var på besök hos ägaren av bilen. Det är faktiskt inte bilen som bor i bostads området utan personen i fråga. Lycka till att få parkeringsbolaget att bevisa att bilen bor på en viss plats

Permalänk
Medlem

Ingen som bara driver med dig då? För låter som ett skämt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av agitax:

äsch bara säg att man låna ut bilen och kompisen var på besök hos ägaren av bilen. Det är faktiskt inte bilen som bor i bostads området utan personen i fråga. Lycka till att få parkeringsbolaget att bevisa att bilen bor på en viss plats

Bra ide

kan man nämna detta i mitt överklagande menar du?

Skall jag betala först, och sedan överklaga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Råkade ut för samma sak en gång när jag tillfälligt stod på mitt eget bostadsområdes besöksparkering. Av samma parkeringsbolag ***bort/mod*** fick jag även en bot när jag stod utanför mitt eget djävla garage.

Borde ha överklagat...

Ovårdat språk /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av badshroud:

Då skall det finnas en tilläggsskylt som talar om detta enligt min länkade lagtext ovan.

"Får ej användas av boende i området" tex.

Nej det behöver det inte göra, och texten du citerar från länken jag gav dig är inte någon lagtext utan en kommentar från någon mer eller mindre professionell jurist/student på lawline.

Efter någon minuts sökande hittar jag följande i Trafikförordningen, vilket jag gissar är lagtexten det hela stöds på:

Citat:

3 kap. 54 §
...
På en parkeringsplats där endast ett visst fordonsslag eller en viss trafikantgrupp får parkera får andra fordon inte parkeras eller stannas annat än för på- eller avstigning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Skall jag betala först, och sedan överklaga?

Branschpraxis är att man alltid måste betala, även om man ska överklaga, vilket är helt åt helvete.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju också behövas ett p tillstånd för besökare, det är ganska vanligt att man kräver det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du var inte besökare och fick p-bot, vad är problemet?

Själv är jag riktigt trött på grannar som använder besöksparkeringen som deras privata parkeringsplats så att besökare inte har någonstans att parkera.

Permalänk
Medlem

Hos en vän som har sådan besöksparkering behöver man ett tillstånd. Alla boende i området har fått en laminerad tillståndslapp med id/giltighetstid som jag som besökande måste låna av min vän och lägga i rutan i kombination med pskiva.

Kan det vara något liknande?

Rätt smart egentligen, utan detta tillstånd så kan ju vem som helst ställa sig där med bara en pskiva.
Dock oklart om det behövs nån typ av tillägsskylt typ ”tillstånd erfodras”? Minns inte hur skyltningen ser ut hos polaren.

Permalänk
Skrivet av twk:

Du var inte besökare och fick p-bot, vad är problemet?

Själv är jag riktigt trött på grannar som använder besöksparkeringen som deras privata parkeringsplats så att besökare inte har någonstans att parkera.

Jo, jag var besökare till min kompis som bor där.

Hur vet p-bolaget varför jag står där?

jag får ju stå där om jag vill, så länge jag har en p-skiva med rätt tid angiven i framrutan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Hos en vän som har sådan besöksparkering behöver man ett tillstånd. Alla boende i området har fått en laminerad tillståndslapp med id/giltighetstid som jag som besökande måste låna av min vän och lägga i rutan i kombination med pskiva.

Kan det vara något liknande?

Rätt smart egentligen, utan detta tillstånd så kan ju vem som helst ställa sig där med bara en pskiva.
Dock oklart om det behövs nån typ av tillägsskylt typ ”tillstånd erfodras”? Minns inte hur skyltningen ser ut hos polaren.

Enligt lagtexten skall det finnas en tilläggskylt som berättar att endast besökande till personer som bor i detta bostadshus är tillåtet.

Skylten "Besökande" är ju rätt luddigt beskriven, p-bolaget kan t ex inte veta varför jag står där.

Visa signatur