GOG firar 10 år med rea och gratis spel

Permalänk
Melding Plague

GOG firar 10 år med rea och gratis spel

För att fira sitt 10-årsjubilieum håller nu GOG en ny rea, där bland annat Kingdom Come: Deliverance kan fås till ett kraftigt nedsatt pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

GOG är fantastisk! Dom har DRM-fria spel!
Det har inte Steam och Origin, etc!

DRM-fritt! 👍❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

GOG är fantastisk! Dom har DRM-fria spel!
Det har inte Steam och Origin, etc!

DRM-fritt! 👍❤

Håller med, synd att vissa spelföretag håller hårt i sina spel och inte tillåter GOG att göra spelbara versioner. Tänk typ Warcraft 2, Diablo, Command and Conquer-serien osv på GOG! <3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

GOG är fantastisk! Dom har DRM-fria spel!
Det har inte Steam och Origin, etc!

DRM-fritt! 👍❤

Samma visa varje gång... Här har du en lista med spel utan DRM på Steam.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Samma visa varje gång... Här har du en lista med spel utan DRM på Steam.

Däremot är det sant att alla spel på GOG är utan DRM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Däremot är det sant att alla spel på GOG är utan DRM.

Absolut, och det ska GOG ha all beröm för. Men det blir lite tröttsamt när någon i varje tråd om GOG försöker sprida myten att Steam = DRM, när Steam i själva verket är neutralt i den frågan. Origin har jag däremot ingen aning om, som Linux-användare är Origin helt ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Samma visa varje gång... Här har du en lista med spel utan DRM på Steam.

Steams DRM fria är väl bara rena skräpet i alla fall jämfört med GOG?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet! Dock stack texten rejält illa i mina ögon: "Det fokuset finns kvar än idag, men fokus ligger istället på spel utan kopieringsskydd." Istället bör ersättas med "även". Jag vet, jag är en ordnazist.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att inga av settlers spelen är några av dem på rean

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ziip59:

Trevlig nyhet! Dock stack texten rejält illa i mina ögon: "Det fokuset finns kvar än idag, men fokus ligger istället på spel utan kopieringsskydd." Istället bör ersättas med "även". Jag vet, jag är en ordnazist.

Haha, rätt ska vara rätt. Fixade till den meningen.

Var en del spel jag skulle kunna tänka mig att köpa, men är tyvärr lite för fäst vid Steam. Även om det är DRM.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Absolut, och det ska GOG ha all beröm för. Men det blir lite tröttsamt när någon i varje tråd om GOG försöker sprida myten att Steam = DRM, när Steam i själva verket är neutralt i den frågan. Origin har jag däremot ingen aning om, som Linux-användare är Origin helt ointressant.

Steam har en DRM-funktion som många som publicerar sina spel på Steam väljer att använda. De är alltså en leverantör av DRM-mjukvara (Valve CEG). Att säga att Steam är neutralt i DRM-frågan stämmer alltså egentligen inte heller.

Alltså, för att försöka vara nyanserad och korrekt:

- Steam är en handelsplattform där man kan köpa spel och annat.

- Mycket av det man köper på Steam är DRM-skyddat, ibland med DRM-teknik som Steam tillhandahåller, men ibland med DRM-teknik från tredje part.

- Det är svårt (omöjligt?) att veta innan man köper ett spel på Steam om det är DRM-skyddat eller ej, om man inte efterforskar det utanför Steam först.

- Det är alltså ett rimligt att anta att det man köper på Steam är DRM-skyddat, eftersom det är mer sannolikt att det är så än inte. Men visst, en andel av det man kan köpa på Steam är dock trots allt DRM-fritt.

- Hos GOG är allt 100% DRM-fritt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Steams DRM fria är väl bara rena skräpet i alla fall jämfört med GOG?

Finns många bra spel på listan i fråga som även säljs på GOG. Man ska också komma ihåg att detta inte är en uttömmande lista av alla spel på Steam utan DRM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Steam har en DRM-funktion som många som publicerar sina spel på Steam väljer att använda. De är alltså en leverantör av DRM-mjukvara. Att säga att Steam är neutralt i DRM-frågan stämmer alltså egentligen inte heller.

Men även om DRM är av så finns där väl inget ställe att ladda hem installationsfilerna och uppdateringar i sin helhet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TuHack:

Men även om DRM är av så finns där väl inget ställe att ladda hem installationsfilerna och uppdateringar i sin helhet?

Om du har ett DRM-fritt spel du köpt via Steam så kan du installera spelet, och sedan kopiera mappen från steamapps-katalogen och köra det på en annan dator utan Steam.

Du kan inte ladda ner något utan Steam-klienten.

DRM-fritt betyder att du själv kan kopiera det bäst du vill, inte att spelbutiken i fråga ger dig ett bekvämt sätt att ladda ner spelen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

DRM-fritt betyder att du själv kan kopiera det bäst du vill, inte att spelbutiken i fråga ger dig ett bekvämt sätt att ladda ner spelen på.

Nej, tyvärr inte riktigt anpassat för den genomsnittliga användaren direkt. Och det kanske är ett designbeslut.

Vad man skulle önska är ju att kunna ange en lokal mapp där spelens installationsfiler laddas ner automatiskt. Och även när uppdateringar dyker upp. Vore skönt att ha ett lokalt synkat spelbibliotek. Har för mig att det är löst så på GOG med hjälp av extern programvara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TuHack:

Nej, tyvärr inte riktigt anpassat för den genomsnittliga användaren direkt. Och det kanske är ett designbeslut.

Vad man skulle önska är ju att kunna ange en lokal mapp där spelens installationsfiler laddas ner automatiskt. Och även när uppdateringar dyker upp. Vore skönt att ha ett lokalt synkat spelbibliotek. Har för mig att det är löst så på GOG med hjälp av extern programvara.

Det är ju precis det som Steam gör...

Samma sak med GOG. Om du vill hålla dina spel automatiskt uppdaterade får du köra GOG:s klient. Enda skillanden är att med GOG kan du ladda ner spelen själv utan klienten om du vill.

Det har egentligen inget med DRM att göra. Det är en fråga för hur de byggt upp butiken i fråga. Samma med iTunes, t.ex. som sedan många år tillbaka haft DRM-fri musik. Du kan inte ladda ner låtarna utan iTunes-klienten, men du kan kopiera dem bäst du vill utan att de är kopieringsskyddade.

Permalänk
Skrivet av rektor:

GOG är fantastisk! Dom har DRM-fria spel!
Det har inte Steam och Origin, etc!

DRM-fritt! 👍❤

Steam är ju en drm?

Permalänk
Medlem

Om det inte är Steam nycklar känns det rätt ovärt, skaffar inte en tjänst till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haziza:

Om det inte är Steam nycklar känns det rätt ovärt, skaffar inte en tjänst till!

Skickades från m.sweclockers.com

En av grejerna med GOG är att du inte behöver ha en tjänst...

Permalänk
Medlem

Härligt, GOG är enda klienten förutom Steam som kommer (och har) sätta sin fot på min dator. Önskar man kunde migrera helt till dem...

Lite lustigt dock att man kan köpa Kingdom Come Deliverance separat för 321kr och spelet plus två till för 227kr?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Håller med, synd att vissa spelföretag håller hårt i sina spel och inte tillåter GOG att göra spelbara versioner. Tänk typ Warcraft 2, Diablo, Command and Conquer-serien osv på GOG! <3

Skickades från m.sweclockers.com

Warcraft 2 är sedan typ 2 år tillbaka fixat med en HD patch och nya multi player servrar.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Tråkigt att inga av settlers spelen är några av dem på rean

Vilka köpte Bluebytes Ip's ? Va la dem som gjorde Settlers från början ?

Err googlade själv, ubi köpte tyska bluebyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Steams DRM fria är väl bara rena skräpet i alla fall jämfört med GOG?

Det är typ samma spel, mer eller mindre. Det är ju hur som valet av vem det nu än är som publicerar spelet till steam att lägga till DRM eller ej. Det är inte något som Steam automagiskt har. Finns gott om spel som fungerar helt utan steam efter installation, dvs. du kan till och med avinstallera steam och det är bara att tuta och köra.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ju precis det som Steam gör...

Nej, långt ifrån. De lagrar installerade spel helt utan alla fördelar med komprimerade orörda setups.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TuHack:

Nej, långt ifrån. De lagrar installerade spel helt utan alla fördelar med komprimerade orörda setups.

Ah, nu förstod jag vad du menar. Du vill alltså att Steam skulle kunna ha en katalog med SETUP.EXE-filer för alla spel som du laddar ner, och jo, nog finns det fördelar med det.

Precis som det finns fördelar med att inte ha en massa setup-program man måste köra när man ska installera spelen. Det finns ingen naturlag som säger att man måste ha en installer alls, jag har laddat ner indie-spel som jag köpt som kommer utan installer. Ett exempel är att man inte måste köra igenom en massa setupprogram bara för att man flyttat sin spel-disk till en annan PC.

Vill man ha det komprimerat och i ett någolunda "petskyddat" format är det inte särskilt svårt att slänga in filerna i fråga i en ZIP-fil om man vill det.

Permalänk
Medlem

@pv2b
GOG firar 10 år med rea och gratis spel

Röstade på superhot, har legat på önskelistan sen det kom men aldrig blivit av att köpa

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Håller med, synd att vissa spelföretag håller hårt i sina spel och inte tillåter GOG att göra spelbara versioner. Tänk typ Warcraft 2, Diablo, Command and Conquer-serien osv på GOG! <3

Skickades från m.sweclockers.com

Diablo 2 + LOD finns går ju att tanka ner som två filer från Blizzard.com om du registrerar dina nycklar på blizzard.com

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ah, nu förstod jag vad du menar. Du vill alltså att Steam skulle kunna ha en katalog med SETUP.EXE-filer för alla spel som du laddar ner, och jo, nog finns det fördelar med det.

Vill man ha det komprimerat och i ett någolunda "petskyddat" format är det inte särskilt svårt att slänga in filerna i fråga i en ZIP-fil om man vill det.

Var nog otydlig men precis så. Tro mig, ingen vill ha en zip från min installation. Leker mer än gärna med diverse cfg filer och testar även mods av olika slags. Går ju att zippa ut vid start men skulle där ske en uppdatering efteråt så är man ju rökt och måste börja om från början för att kunna skapa en orörd zip med senaste versionen.

Steam är grymt bra men bygger fortfarande kring ett "lätt och fungerande DRM" tänk. Inte konstigt att många utvecklare väljer detta först.

Permalänk
Medlem

Trevlig. Kanske dags att köpa Stardew Valley då...

Permalänk
Medlem

När jag skaffade min första PC så kom det med ett Soundblaster paket med ljudkort, CD-ROM, enkla högtalare och några skivor.
Bl.a. Syndicate och Beneath a Steel Sky.

Såg att GOG hade Beneath a Steel Sky som gratis spel nu. Så jag "köpte" det. Nostalgi.
Det är ett peka och klicka spel. Lite som Monkey Island och liknande. Men med en mörkare stämning.