Permalänk
Medlem

Corsair air 240 eller liknande

Hej

Sitter och planerar gaming bygge i vardagsrummet. Tänkte vattenkyla den troligen custom så ja vill ha den tyst och sval.
Var nästan helt säker på att jag skulle bygga i en fractal design node 304 men har nu börjar snegla på Corsair air 240 istället. Isåfall kör jag den liggandes då.

Har ni erfarenhet av detta chassi eller något annat kompakt kubaktigt chassi för vardagsrummet ?

I Corsair 240 tänkte jag isåfall köra med radiator i botten och fronten. Inte bestämt mig för storlekar än men eftersom jag tänkte köra m-itx moderkort finns det lite plats ändå.
Vill helst ha pumpen och reservoir synligt på framsidan med genom fönstret.

Väldigt kluven till om det kommer gå. Googlat builds hela morgonen men de flesta kör pumpen på baksidan eller bara CPU kyld med vatten vilket jag inte vill. vill verkligen kyla gpu för ljudnivå .

Alla tips och tankar uppskattas!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om måtten skiljer mycket, men Corsair har ju lanserat 280x. Det kanske inte är ett "vardagsrums-chassi" men jag tycker det är snyggt.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag vet inte om måtten skiljer mycket, men Corsair har ju lanserat 280x. Det kanske inte är ett "vardagsrums-chassi" men jag tycker det är snyggt.

https://www.corsair.com/medias/sys_master/images/images/hc7/h90/9054936465438/-CC-9011135-WW-Gallery-280X-RGB-BLK-01.png

Hej.
Jag har tittat massor på det chassit. Tycker det är grymt snyggt! Man måste ju inte ha världens RGB på som de där produktbilderna alltid visar.
Tyvärr är chassit lite för stort för mitt utrymme på subwoofern bredvid TVn. Dessutom är det inte optimerat för att flippa och ställa på sidan så som 240 är. Det är tänkt bara att ha i den orienteringen som bilden visar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Vad tror du om Monsterlabo's kommande chassi? Det är passivt men går man upp till i7-8700K och GTX 1080 så måste man ha en 140mm fläkt i, men det gör mig absolut ingenting. Chassit är snyggt och coolt genom sin passiva lösning, men frågan är om det blir på tok för dyrt?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

@Nima2001: Vad tror du om Monsterlabo's kommande chassi? Det är passivt men går man upp till i7-8700K och GTX 1080 så måste man ha en 140mm fläkt i, men det gör mig absolut ingenting. Chassit är snyggt och coolt genom sin passiva lösning, men frågan är om det blir på tok för dyrt?

https://www.techpowerup.com/img/q4BZOq98PJ8Ql2MY.jpg

Det där har jag inte sett än!
Vet inte vad på tok för dyrt är just nu.. om jag hittar den perfekta lösningen är jag nog redo att lägga 3k sek.. det blir ju en möbel i vardagsrummet tänker jag med. Kan vara värt extra för tjejen att uppskatta det med

Ska kika nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hehe coolt men är inget för mig. Tänkte köra kraftiga komponenter. De där verket funka bättre till htpc komponenter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tänk på dessa saker om du ska köpa custom loop. Köp inte billigt aluminium kit som börjat komma fram. Försök köra koppar kylare. Gärna koppar på CPU blocket och GPUn med. Aluminium funkar bra men bara med andra aluminium komponenter. Blandat med andra har dom en tendens att börja ätas upp snabbar med andra metaller. Nästa sak. När det gäller kylaren finns det med olika täthet i cellerna tätare innebär lite bättre kylning men också svårare att få igenom luften vilket kan leda till att du måste ha högre varv på fläktarna och då låter istället. Själv kör jag med tjock 240mm fast med lite glesare celler för att luften ska flöda lättare därav tystare system.
Sen har du fläktar vilket kan va ett helvete att veta då det finns så många. Några jag kan rekommendera är NB E-Loop Noise Blocket. Kan va högljud på max men har inga problem att trycka luft även vid låg hastighet då vingarna är ihop smälta med en yttre ring så luften har ingen annanstans at ta vägen.
Sen när det gäller fläktar ska du inte heller använda dig av typen corsair som har benen sticker ut eller liknande märken så fläkten inte är tät emot kylaren. Då förlorar man lite av lufttrycket fläkten ska behöva jobba med. Här har du mitt gamla bygge med sådan fläktar. https://youtu.be/XlvVLilbwvQ

När det gäller kylare rekommenderar jag Alphacool dels för att det är koppar och mässing och inte så supertäta kylfläns vilket gör det lättare att få igenom luft och i sin tur lägre fläkt hastighet. Ska du köra både CPU och GPU men inte överklocka kanske en 240 60mm tjock skulle räcka jämfört med min 85mm eller vad den är. Ska du köra tunnare kommer vattnet och kylaren inte ha kapacitet att kyla ner det om du vill va på säkra sidan vill säga. Kör du släng till exempel juh varmare vattnet är desto mjukare blir även slangen och block och högre värme kan resultera i att skjuta en slang med riktig otur eller ett block som spricker så liten läcka uppstår. Dock ska det funka självklart med högre vattentemp som sagt så ingen fara för komponenterna i den aspekten. Men med 1000 serien och uppåt t ex så klockar korten ner sig juh varmare dom blir.
Ett annat alternativ är då 240mm i fram och 120mm i bak. Oftast brukar man säga att en 120mm är lagom per komponent dock inte väldigt kraftfulla.

Som exempel köpte jag en 120mm CPU kit från Corsair H80i tror jag den hette. Funka skitbra. Dock liten. Men lyckades med den och max fläkt hastighet skrämma upp min 3770K i 4.761Ghz. Dock inget att rekommendera då det blir högt ljud hehe. Så beroende på del och hur kraftfull så har jag sett att det börjat komma ut GPUs med 240mm tack vare att få mer just tempen för att kortet inte ska klocka ner allt för mycket. Men dock kör du på 1080p TV och spel med ett GTX1080 så kommer knappt kortet bli varmt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle jag haft den i vardagsrummet/tvrummet så hade jag aldrig satsat på nåt annat än fläktkylning. Att ha surrande pumpar och grejer när man ska kolla på film vill i alla fall jag inte ha

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Skulle jag haft den i vardagsrummet/tvrummet så hade jag aldrig satsat på nåt annat än fläktkylning. Att ha surrande pumpar och grejer när man ska kolla på film vill i alla fall jag inte ha

Vet inte vad du använder för pump. Sen att ha lite ljud på när man ser film kan juh va en idé för inlevelse i filmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balubish:

Vet inte vad du använder för pump. Sen att ha lite ljud på när man ser film kan juh va en idé för inlevelse i filmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Använder ingen pump alls och stör mig för övrigt på surrande ljud från en del lågenergi lampor t.ex. från Ikea. Ljud kommer ju alltid vara en individuell upplevelse så det någon tycker är störande tycker någon annan inte är det

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Om du har tittat på Air 240 och Crystal 280X så skulle jag rekommendera den senare då den har bättre plats inuti för dagens lite djupare/bredare grafikkort.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan