Coax eller fiber vad skall jag välja ?

Permalänk

Coax eller fiber vad skall jag välja ?

Hejsan

Nästa vecka kan jag börja använda fiber mot nuvarande koax som är bundet till Comhem. Vad skall jag välja tro ? Vad spelar roll
Latency , jitter och kapacitet finns det skillnader i detta som spelar roll ? Spelar mycket MMO dock inte mycket PvP förutom att fibern inte är bunden hur bör jag tänka ?

Permalänk
Rekordmedlem

Fiber är för det mesta en helt överlägsen teknik men är coax mycket billigare och du har bra lokala förutsättningar så kan du ta det i stället för det handlar väl om ett abonnemang och inte om att välja vad som ska installeras till ett hus för då är är coax inget alternativ som man ens bör överväga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kontrollera vilken hastighet du kan ha. Coax klara alltid höga hastighetet. En del platser kan bara ge 100mbit/s via fiber max.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Fiber har bättre förutsättningar för låg latens än kabelmodem. Kabelmodem orsakar en del fördröjning på "första hoppet", d.v.s. mellan dig och Com Hem.

Med det sagt så kan det sluta med högre ping på fiber också om du har otur och ISP:n du har på fiber har sämre nät i allmänhet än Com Hem. Så var t.ex. fallet när jag bytte från Com Hem till A3 via IP-onlys stadsnät. (Blev bättre med Bahnhof...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinecraftWotblitz:

Kontrollera vilken hastighet du kan ha. Coax klara alltid höga hastighetet. En del platser kan bara ge 100mbit/s via fiber max.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså, är det såpass dekadent numera på fiber?. Förr var det bättre hastigheter.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Jaså, är det såpass dekadent numera på fiber?. Förr var det bättre hastigheter.

det är nog inte fibern i sig som är problemet utan elektroniken som sitter i de båda ändarna.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Jaså, är det såpass dekadent numera på fiber?. Förr var det bättre hastigheter.

Varför skulle det varit bättre hastigheter förr? Hastigheter i operatörens nät är en helt annan sak, men äldre fastighetsnät med äldre switchar, media-omvandlare och dylikt uppgraderas inte alltid gärna när det fungerar fint, finns fiber/lan-nät med 10mbit i drift fortfarande. Men givetvis finns det dom nät som uppdateras till 1gbit, men är ju knappast så att alla är där ännu.

Säg en brf med eget fastighetsnät där operatören lämnar av i källaren, pensionärer i styrelsen som är helnöjda etc..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Det är nog inte fråga om pensionärer utan att folk inser att man inte uppgraderar förrän man måste. När utrustningen går sönder sätter man in ny bättre. Det är som alltid en fråga om kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Varför skulle det varit bättre hastigheter förr? Hastigheter i operatörens nät är en helt annan sak, men äldre fastighetsnät med äldre switchar, media-omvandlare och dylikt uppgraderas inte alltid gärna när det fungerar fint, finns fiber/lan-nät med 10mbit i drift fortfarande. Men givetvis finns det dom nät som uppdateras till 1gbit, men är ju knappast så att alla är där ännu.

Säg en brf med eget fastighetsnät där operatören lämnar av i källaren, pensionärer i styrelsen som är helnöjda etc..

Ja, för en sexton år sedan när jag jobbade med installation av fiber, så var lägsta hastigheten 10 MBit. Men det är kul om de lyckats skrämma upp en koaxialkabel till högre hastigheter.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Mitt råd till TS är att välja de som levererar tillräcklig prestanda till bäst pris. Du kommer sannolikt inte få detaljerad info om nätets kapacitet och prestanda från leverantörerna så alla kommentarer om sådant är ren spekulation.

Permalänk
Medlem

Övertala brf

Skrivet av pv2b:

Fiber har bättre förutsättningar för låg latens än kabelmodem. Kabelmodem orsakar en del fördröjning på "första hoppet", d.v.s. mellan dig och Com Hem.

Med det sagt så kan det sluta med högre ping på fiber också om du har otur och ISP:n du har på fiber har sämre nät i allmänhet än Com Hem. Så var t.ex. fallet när jag bytte från Com Hem till A3 via IP-onlys stadsnät. (Blev bättre med Bahnhof...)

Hjälp mig med argument så folk i min brf förstår att det inte bara är "marginell" skillnad mellan koaxkabel och fiber. Dom fattar inte och hävdar att det går att få samma hsstigheter. Nej, dom har ingen koll och tror helt uppåt väggarna! Men behöver välgrundade argument från nån som är insatt och förstår tekniken. Har själv upplevt hur kabelmodemet känns som en flaskhals, hur sega svarstiderna är, hur dålig Comhems "bästa" router är på att täcka en lgh på 56 kvm och 2 rum. Liksom hur svårt ska det vara att förstå att fiber är en överlägsen teknik? Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jes:

Hjälp mig med argument så folk i min brf förstår att det inte bara är "marginell" skillnad mellan koaxkabel och fiber. Dom fattar inte och hävdar att det går att få samma hsstigheter. Nej, dom har ingen koll och tror helt uppåt väggarna! Men behöver välgrundade argument från nån som är insatt och förstår tekniken. Har själv upplevt hur kabelmodemet känns som en flaskhals, hur sega svarstiderna är, hur dålig Comhems "bästa" router är på att täcka en lgh på 56 kvm och 2 rum. Liksom hur svårt ska det vara att förstå att fiber är en överlägsen teknik? Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en marginell skillnad i upplevelsen mellan koax och fiber, den största skillnaden som fick oss att byta i vår BRF från koax till fiber var kostnaden. När abonnemangen gick från flera hundralappar i månaden till drygt EN hundralapp i månaden för betydligt snabbare uppkoppling var de flesta med på tåget.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jes:

Hjälp mig med argument så folk i min brf förstår att det inte bara är "marginell" skillnad mellan koaxkabel och fiber. Dom fattar inte och hävdar att det går att få samma hsstigheter. Nej, dom har ingen koll och tror helt uppåt väggarna! Men behöver välgrundade argument från nån som är insatt och förstår tekniken. Har själv upplevt hur kabelmodemet känns som en flaskhals, hur sega svarstiderna är, hur dålig Comhems "bästa" router är på att täcka en lgh på 56 kvm och 2 rum. Liksom hur svårt ska det vara att förstå att fiber är en överlägsen teknik? Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Fibern ger möjlighet att i framtiden öka kapaciteten på ett annat sätt än coax som redan idag ligger på gränsen till teknisk maxkapacitet så coax måste förr eller senare bytas mot fiber i vilket fall så även om det kanske inte behövs just nu kommer det att behövas, jag antar att det inte ens går att få garantier på att coaxnätet klarar 1 Gbit (1000 ner och 1000 upp) medan fibern redan idag klarar betydligt mer.
Coax kommer att fasas ut likt telekablarna och det kommer att bli svårt att hitta reservdelar för att underhålla näten.
Det finns också få tillverkare av delar och än färre operatörer, det är väl bara 1 större tjänsteoperatör som erbjuder anslutning via coax (Comhem)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.