[Uppgradering] 1150 socket fri budget

Permalänk
Medlem

[Uppgradering] 1150 socket fri budget

God dag.

Jag är i tankarna på att uppgradera min burk, helst vill jag köpa en helt ny rigg men läget är inte det bästa. Hur som helst vill jag kolla läget med er som haft tid att följa utvecklingen och spanar på delar betydligt mer än vad jag gjort sedan mitt sista bygge.

Hur ska jag göra för att förbättra min burk.

Z97-E
i5-4690K CPU @ 3.50GHz x4 ~3501MHz
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
16gig askassa minnen på 1600 MHz 4x4

Köp av ny processorkylare då det är dax att klocka och kasta ut stockkylaren.
Ska jag vänta på att köpa 2k serien och satsa på ett 1080ti eller köpa mig ett 2080ti och lida med flaskhals till nya riggen byggs nästa sommar, spelar just nu på 1920 x 1080 144hz och kommer använda min nuvarande skärm som sekundär och uppgradera till en 4k.
Vilka minnen rekommenderar ni? Jag är aningen förvirrad över att leta minnen som passar z97.
Måste jag köpa en ny psu också eftersom jag kommer uppgradera grafiken och vill fortfarande ha kvar alla mina ssds. Sitter med en xfx 750.

TL;DR 1151 Pkylare, grafikkort, eventuellt ny psu, minnen, har jag glömt något?

Permalänk

Om du inte har en SSD så är det en synnerligen bra uppgradering som inte ens är speciellt dyr. Det räcker med en som inte är stor så kan man ha windows och de spelen man kör mest på den och lagra allt annat på en vanlig HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokemonw2:

Om du inte har en SSD så är det en synnerligen bra uppgradering som inte ens är speciellt dyr. Det räcker med en som inte är stor så kan man ha windows och de spelen man kör mest på den och lagra allt annat på en vanlig HDD.

Jo burken har 4st interna och 2st externa ssds vilket räcker och behöver inte uppgraderas.

Jag är mest förvirrad på om det ens är värt att behålla processorn och moderkortet, går det att uppgradera denna rigg tillräckligt är väl mer min fråga istället för att köpa en helt ny rigg nu i höst, då jag vill vänta in allt nytt godis som kommer i vinter/nästa sommar.