Intel anklagas för missvisande jämförelse mellan Core i9-9900K och AMD Ryzen

Permalänk
Avstängd

fast det här är fortfarande inte lika illa som att betala miljarder i mutor till nästan alla OEM i ett försök att stänga ute konkurrensen ifrån marknaden. Man kan ju undra hur långt ifrån det dem är nu.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här känns ändå så totalt onödigt för Intel att göra i det här läget. Med all sannolikhet så har ju Intel ändå lyckats få till en toppmodell till processor som punkt efter punkt är bättre än AMD:s motsvarighet, så att de inte ska behöva ljuga.

Jag måste säga att jag gillar Intels nya 9000-serie av processorer. Lödd IHS och 8 riktiga kärnor - där matchar numera Intel vad AMD levererat i snart 2 år.

Synd bara att den är så dyr som det är, fast det är inte svårt att förstå med tanke på Intels problem med produktionskapacitet och att de varit tvungna att göra CPU:ns krets så pass stor. Där går det bra för AMD just nu, och säkert ännu bättre på 7nm.

Så varför känner Intel att de behöver ljuga? Jo, jag tror att det beror på att en överklockad i9-9700K enligt vad jag gisssar kommer prestera ungefär som en deliddad överklockad i7-8700K i spel. Det är inte direkt en högoddsare enligt mig.

Tittar vi på prestandaskillnaden mellan AMD och Intel i spel så blir skillnaden mindre så fort som man fokuserar på nyare spel och högre upplösningar. Historiskt har kärnantalet varit det som avgör hur långlivad en processor faktiskt är. (Nej, jag räknar inte med Bulldozer i detta, just eftersom deras enskilda kärnor var så dåliga.) Det är det som gör Ryzen 7 och i7-9700K/i9-9900K så intressanta. Fast det är ju omöjligt att visa några siffror på att 8 snabbare Intel-kärnor slår 8 inte lika snabba AMD-kärnor om 5 år, för framtiden är ju inte här än.

Jag säger som jag brukar - i spelprestanda så gör det inte någon större skillnad mellan Intel och Ryzen, och man bör därför välja på andra faktorer.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mill:

Tycker många gör en höna av en fjäder. Tex AMD har själva gjort samma sak en gång i tiden. Det är väl känt sen länge att man inte tittar på tillverkarnas egna tester utan väntar på oberoende tester.

Visste jag inte, har du länk?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

"Game Mode använts för att vara konsekventa, då det aktiverats för Ryzen Threadripper."
Det var många år sedan det svartnade för ögonen och jag halvt slog ihjäl någon jag tyckte var helt uta helvete dum i huvudet. Hur tänkte dem!?

De har ju även använt kylaren som kom med cpun för AMD men intel har fått en aftermarket kylare. Skall de va konsekventa så skall intel cpun inte ha en kylare då de inte kom med någon.
Median värde istället för medelvärde? Seriöst...

Alla känner till intels affärsmetoder och hur de gjorde allt de kunde för att sabba för AMD under athlon tiden. Dem vågar fortsätta för de vet att alla på denna planet kommer slicka deras röv ändå?! Ne du, AMD all the way från idag även om jag får 20fps mer med intels cpu. Dra åt skogen skit intel!

1st mainstream 8c/16thread cpu? Snälla

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Menar du att Intel inte anklagats? Oavsett om det finns tvivel eller inte så har ju intel anklagats, det kan ingen ifrågasätta. Skulle Sweclockers redaktion skriva saker som sventuellt kan vara osanna så kan det hända massa tråkiga saker, förtal t.ex.

Rubriker ska typiskt vara kortfattade.

Rubriken blir mycket längre med den försvagande formuleringen, vilket tydligt visar att rubrikförfattaren ansträngt sig för att dra det felaktiga testet i tvivelsmål.

Jämför med andra rubriker så ser man skillnaden

'Cooler Master släpper Hyper 212 Black Edition – förbättrad kylning och RGB'
Trots att den är otestad.

Hade man brytt sig om det här med vem som säger vad, hade man skrivit
'Cooler Master släpper Hyper 212 Black Edition – utlovar förbättrad kylning och RGB'.

Och det där med förtal är bara nys.

Ex: 'Skånetrafiken läckte resenärers lösenord med nya mobilapplikationen'
Sedna i texten kan man läsa 'Tusentals användare kan ha fått sina lösenord röjda'

Här är de inte ens säkra på att några lösenord har läckt ut.

Men ändå är rubriken att Skånetrafiken har läckt lösenord. Inget tvivel.

Så, nej. Du har fel.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd

@GuessWho:

Logiken när man sätter in ett grafikkort som konsumerar mindre effekt och lyckas få hela riggen att dra mer ström.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Tycker många gör en höna av en fjäder. Tex AMD har själva gjort samma sak en gång i tiden. Det är väl känt sen länge att man inte tittar på tillverkarnas egna tester utan väntar på oberoende tester.

Absolut väntar på man oberoende tester, men det kanske inte alla vet.

har du även länk till när AMD gjorde samma, skulle vilja läsa lite om det

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

Kommer aldrig köpa AMD då mitt hjärta är bunden till Intel skiter i om dom framstår som att AMD är sämre då det finns många företag som med håller på med det.

Men måste ändå hålla med att man känner sig lite besviken men sånt går över man kan aldrig vara 100% nöjd.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

"Game Mode använts för att vara konsekventa, då det aktiverats för Ryzen Threadripper."
Det var många år sedan det svartnade för ögonen och jag halvt slog ihjäl någon jag tyckte var helt uta helvete dum i huvudet. Hur tänkte dem!?

De har ju även använt kylaren som kom med cpun för AMD men intel har fått en aftermarket kylare. Skall de va konsekventa så skall intel cpun inte ha en kylare då de inte kom med någon.
Median värde istället för medelvärde? Seriöst...

Alla känner till intels affärsmetoder och hur de gjorde allt de kunde för att sabba för AMD under athlon tiden. Dem vågar fortsätta för de vet att alla på denna planet kommer slicka deras röv ändå?! Ne du, AMD all the way från idag även om jag får 20fps mer med intels cpu. Dra åt skogen skit intel!

1st mainstream 8c/16thread cpu? Snälla

Dom vill ju verka duktiga iaf, sen hur dom tänkte är en annan sak. (Vi jämför dessa, men måste ju handikappa AMDn lite)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Något OT, men jag skulle vilja se tester utifrån scenariot: Jag har X kr, vad är den bästa kombinationen av ny cpu och grafikkort (och nog även ram) jag kan få för det om jag bara spelar eller om jag spelar men även gör annat. Vad är den högsta upplösning och ögongodis jag kan få med tillräcklig fps.

Vad får jag av en dyr gpu + en billig cpu?
Eller en dyrare cpu med en billigare gpu?
Eller kanske något mittimellan...

Gruppen som köper en 9900K och en 2080Ti är ju inte särskilt stor, de flesta har en budget eller andra intressen...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av superegg:

Kommer aldrig köpa AMD då mitt hjärta är bunden till Intel skiter i om dom framstår som att AMD är sämre då det finns många företag som med håller på med det.

Men måste ändå hålla med att man känner sig lite besviken men sånt går över man kan aldrig vara 100% nöjd.

Aldrig köpa AMD?
Har du RMAat 400x AMD CPUs och mobon eller va är anledningen???

Sjukt synsätt tbh

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kommer aldrig köpa AMD då mitt hjärta är bunden till Intel skiter i om dom framstår som att AMD är sämre då det finns många företag som med håller på med det.

Men måste ändå hålla med att man känner sig lite besviken men sånt går över man kan aldrig vara 100% nöjd.

Gillar de som kategoriskt målar in sig i ett hörn. Vem vet, AMD kanske får en snilleblixt om två år och deras cpu:er går kraftigt om Intel. Antingen så fortsätter dessa att vägra köpa något annat än sitt märke eller så tvingas de krypa till korset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kommer aldrig köpa AMD då mitt hjärta är bunden till Intel skiter i om dom framstår som att AMD är sämre då det finns många företag som med håller på med det.

Men måste ändå hålla med att man känner sig lite besviken men sånt går över man kan aldrig vara 100% nöjd.

Blanda inte ihop processortillverkare med fotbollslag nu

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kommer aldrig köpa AMD då mitt hjärta är bunden till Intel skiter i om dom framstår som att AMD är sämre då det finns många företag som med håller på med det.

Men måste ändå hålla med att man känner sig lite besviken men sånt går över man kan aldrig vara 100% nöjd.

Jag känner samma sak fast för AMD. Jag kommer inte sakna dig om du inte väljer AMD, jag lovar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@lincoln: Gällande skånetrafiken så är det till 100% säkert att dessa har läckts. Däremot hur många som påverkats och om det utnyttjats är de däremot inte säkra på. Men det är ingen tvekan om att de har varit åtkomliga och alltså har läckts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Skrutto
De har ju förfinat denna krets länge nu så det är nog inte så många det blir fel på.
Och isåfall blir dessa i7, i5 mm

Är det därför de har ökat priset och har en papperslansering?

Skrivet av Mange43:

Är ju Amds fel,att det blivit fel.
Har ju aldrig varit med om nåt knasigare än att stänga av 1 funktion,
För att aktivera den.

Jag hoppas att du är ironiskt?

För om inte så får du ju förklara hur det är AMDs fel att klåpare använder deras förinställda profiler utan att läsa på? Sedan finns det andra tvivelaktigheter i testet så som att de håller på att fiffla med timings på ramminnena, kör olika kylare beroende på om en CPU kylare kommit med eller inte, kört olika strömlägen och använt skumma tillvägagångssätt. Listan kan göras hur lång som helst..

Skrivet av Laxpudding:

Ja, det är lite av ett modernt dilemma. Produkterna är ett par hårstrån från varandra och då blir det tydligen viktigare att klyva dessa hårstrån. Nån måste ju vara bäst.

Och det är därför man gör många test och använder medelvärden.. inte meridianvärden.

Skrivet av MarkSix:

Var det Intel som gjorde fulingen eller var det inkompetens hos dom som utförde dessa tester?

Det var en 3:e part men Intel väljer att lägga sin "Stamp of approval" på den vilket gör att de godkänner testet. Med andra ord.. Intel ska ha en hel del ris för detta också eftersom de köpte siffrorna med hull och hår bara för att de var "fina".

Skrivet av Ratatosk:

Detta tycker jag är arrogant.
Fel kan alla göra, men när man ställs inför bevis på att man gjort fel, skall man kunna ta åt sig av kritiken och säga,
"- detta verkar inte bra, vi skall gå igenom testet igen".
Vad Intel gör nu, är att cementera, att deras snedvridna test, var avsikligt och medvetet, inget misstag från deras sida.

Det hade jag helt missat. Då ska Intel ha all kritik när de vägrar inse problematiken och medvetet återskapar den bara för att se så bra ut som möjligt. Löjligt beteende av ett företag i Intels sits.

Skrivet av Defender:

Svart på vit att Intels cpu är överlägsen, klockrent test. Blir ett köp direkt vid release.

Snacka om att vilja se det man vill se. Du köper alltså ett felaktigt test för att det talar för din åsikt?

Tagit bort citat av regelbrytande inlägg /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

9900K är ju klart bättre så de borde inte behöva fuska. Reda 8700K är ju bättre i spel. Men å andra sidan allt som kan få Det att se ännu bättre ut är ju av fördel för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag visste inte att det stängde av på R7 förrän nu och då vill jag tro att jag är mer påläst än en "vanlig" konsument.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Trodde det var en bugg, men om det är "by design" så borde det inte heta "gaming mode". Det är väl det första en vanlig konsument slår på om man vill ha bra prestanda i spel.

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Märkligt beteende, 9900K kommer sannolikt, precis som 8700K, vara bättre än Ryzen 2700 i spel, så varför smutsar de ner sig?

Kanske för att 9900 inte bara är nästan dubbelt så dyr som Ryzen utan också nästan dubbelt så dyr som 8700K var i somras och det måste hypas för att man ska svälja det beska pillret?

Visst är 2 kärnor till, bättre IPC (?), lödd heatspreader och högre klockfrekvenser är inte obetydliga förbättringar från 8700K, men prisökningen är också betydlig. Hade 8700K inte prishöjts utan legat kvar på samma pris som tidigare i år hade kanske många spelare sett den som ett bättre köp.

Har inte varit någon IPC-förbättring överhuvudtaget sedan Skylake, och knappt någon förbättring i tillverkningsteknik. Det man köper är i princip en 8-kärnig överklockad Skylake med lödd IHS, och det är förstås inte fy skam. Men med tanke på att Intel haft 3 år på sig sedan Skylake släpptes, tycker man att de borde kommit lite längre än att pilla med klockfrekvenser och löda fast heatspreadern.

Alltså, jag håller med dig om att det är konstigt beteende från Intels sida, men inte bara av PR-avdelningen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Helt sjukt att Intel vägrar säga att det här är fel. Måste ju bara gå under falsk marknadsföring!? . Att de dessutom inte tillåter någon att visa riktiga tester förrän vid release innebär att folk förbokar detta och tror att de är 50% bättre än AMDs bästa för dubbla kostnaden när det troligen i själva verket är betydligt lägre. Fy fan!

Njae. Fel marknadsföring hade det varit om de hittat på siffrorna själva. I detta fallet är ju siffrorna korrekta.. Däremot att det kräver väldigt specifika inställningar gör det ju inte till falsk marknadsföring. Bara skev marknadsföring.. vilket inte är olagligt.

Skrivet av mill:

Tycker många gör en höna av en fjäder. Tex AMD har själva gjort samma sak en gång i tiden. Det är väl känt sen länge att man inte tittar på tillverkarnas egna tester utan väntar på oberoende tester.

Jaså? Så det är okej för att AMD gjort det en gång i tiden?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Står och velar mellan Ryzen och Intel i en ny burk och än om mycket talar för Intel så skriker hjärtat AMD. Moderkort som får stöd för processorer flera generationer framåt är en anledning, inte bara för att jag potentiellt kan uppgradera mig in i framtiden under en längre tid utan rent principiellt gillar jag att de faktiskt tänker på kunden.

Det här är ju en annan anledning. Intels nya generation är säkert bättre, men varför fulspela för att få konkurrenten att se helt värdelös ut när marginalen troligtvis är betydligt mindre?

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd rensad*

Lägg ner fanboy-tramset, från båda sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Här på Sweclockers testar vi endast när solen skiner! https://www.sweclockers.com/test/26384

Att läsa så många tester som möjligt är den rätta lösningen. För om flera olika tester pekar mot en snarlik slutsats och kan upprepa samma avvikelser är det troligtvis så det ligger till. Det skiljer sig på metodik, noggrannhet, intention, testexemplar och hur man tolkar den information som kommer fram. Samt så mycket mer. Att sedan skriva en artikel om det hela kommer i sin tur sätta ytterligare en subjektiv aspekt. Mina skärmtester är knappast omnipotenta utan speglar just det jag beskriver ovan. Ju mer du läser om samma ämne och produkter från flera källor, desto bättre informerar du dig själv och desto bättre beslut om produkternas relevans för din situation kommer du (förhoppningsvis) också att fatta.

Med det sagt är det uppenbart i diskussionerna att många använder informationen inte för att bredda sin insikt utan för att smalna av den. Ja: man läser flera tester. Fast nej: av de två, tre eller fler tester man läser väljer man ut den som bäst bekräftar den åsikt man från början bestämt sig för att hålla. Detta test blir då bekräftelsen på att man har "rätt" och alla avvikande slutsatser blir då "fel" eller "märkliga". Att det "rätta" testet kanske är det enda som avviker brukar spela mindre roll.

En alldeles utmärkt metod för dig som strävar efter att fatta dåliga beslut. Tja, inte för att man någonsin kanske förstår det. Man har ju trots allt bekräftat sig själv. Grym känsla ju!

Detta gäller dock alla personer i allmänhet, även om personer med något att "förlora" på att ha fel (oavsett om det är en materiell eller känslomässig förlust) är ännu mer benägna att söka bekräftelse och bortse från det som talar emot.

En intressant sak är att personer som är både välutbildade och har stark övertygelse verkar ha svårare att ändra åsikt utifrån fakta än de med mindre utbildning. Tesen är att de med mer utbildning i ämnet (eller i allmänhet) lättare kan se brister i argumentationen/forskningen än de som inte lärt sig detta.

Jag märker ofta det hos mig själv om det kommer forskningsnyheter som jag blir skeptisk till. Jag läser nog aldrig metoddelen så noga som då...

Skepticism och kritiskt tänkande är säkert bra, så länge som man tillämpar kritiskt tänkande även gällande vad man är skeptisk mot och varför

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är det därför de har ökat priset och har en papperslansering?

Gäsp. Intel anställer amatörer för att bevisa att deras 9900K allt är bäst på allt och har stora försprång men du vill istället lägga fokus på att påstådda AMD fanboys? Ser du inte hur ironiskt det får det att se ut?

Pajkastning? Att framföra att Intel använder en felaktig rapport som fakta är inte pajkastning. Det är sunt förnuft.

Jag hoppas att du är ironiskt?

För om inte så får du ju förklara hur det är AMDs fel att klåpare använder deras förinställda profiler utan att läsa på? Sedan finns det andra tvivelaktigheter i testet så som att de håller på att fiffla med timings på ramminnena, kör olika kylare beroende på om en CPU kylare kommit med eller inte, kört olika strömlägen och använt skumma tillvägagångssätt. Listan kan göras hur lång som helst..

Och det är därför man gör många test och använder medelvärden.. inte meridianvärden.

Det var en 3:e part men Intel väljer att lägga sin "Stamp of approval" på den vilket gör att de godkänner testet. Med andra ord.. Intel ska ha en hel del ris för detta också eftersom de köpte siffrorna med hull och hår bara för att de var "fina".

Det hade jag helt missat. Då ska Intel ha all kritik när de vägrar inse problematiken och medvetet återskapar den bara för att se så bra ut som möjligt. Löjligt beteende av ett företag i Intels sits.

Snacka om att vilja se det man vill se. Du köper alltså ett felaktigt test för att det talar för din åsikt?

LuL min åsikt var ett skämt. Trodde inte jag skulle behöva skriva det utan att folk fatta ändå.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför man gör så... Eller klart jag fattar men ändå inte, liksom.. Intel är ju snabbare i spel redan idag.. Speciellt på 1080p.. Att ljuga o försämra konkurrenten ännu mer, därefter lägga upp speccs och allt, är ju som att råna en bil och sedan gå o försöka sälja samma bil till samma ägare..

Marginalen är minimal och även mycket mindre på högre upplösning..
Sen CSGO och så.. Ryzen ger ju fortfarande bra FPS där.. och jag tror inte många köper top cpus samt top gpus för att spela csgo på 1080... Men aja, ser ut o bli en ryzen för mig denna gång igen Funderade på en i9 men dubblet så mycket i pris är ju inget jag vill gå efter..

Jag tror att Intel hade tjänat mer på att inte säga något alls tills NDA försvunnit, än att släppa falska benchmarks.. :S

Permalänk
Medlem

Har aldrig rört en enda AMD-processor i hela mitt liv men ändå tycker jag att det här är, minst sagt, skitlågt, av Intel.

Ren idiotinivå.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TappadBakom:

Samma här. Trodde det var en bugg, men om det är "by design" så borde det inte heta "gaming mode". Det är väl det första en vanlig konsument slår på om man vill ha bra prestanda i spel.

Håller med om att det är dumt, men det ursäktar inte att de slog på det i testet, Intel är inte en vanlig konsument.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag kommer iaf köpa världens bästa spel processor, i9 9900K, hoppas bara att inte alla är slutsålda när den släpps

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TappadBakom:

Det jag undrar är varför "gaming" mode skulle ge sämre resultat i spel. Varför ens kalla det för gaming mode? Om det är en bugg som gör att det läget fungerar sämre på en viss processor så borde AMD rulla ut en hotfix så fort som möjligt. jag förstår om det används vid tester om det använts vid tidigare tester för att få så mycket prestanda som möjligt. Då vill man ju använda samma inställningar för rättvisare mätning.

Att ett läge avsett för spel och därmed maximal prestanda skulle stäng av kärnor låter väldigt konstigt i mina öron.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt min mening.Det skulle ju självklart hetat NOT gamingmode.
Är ju säkert många användare som tror dom har ställt in rätt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

@Marsupilami:
Största anledningen till att jag väljer att uppgradera just nu,Är lödd ihs.
Min magkänsla säger mig att tandkrämen kommer åka fram igen, till kommande generation.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.