Intel anklagas för missvisande jämförelse mellan Core i9-9900K och AMD Ryzen

Permalänk
Medlem

Dags för intel att ge någon sparken och anställa en Donald Draper istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Det handlar förmodligen om okunnighet hos testarna och inte ett köpt* test. Jag hoppas det åtminstone.

*som i att Intel betalat för att få AMD att se dåliga ut. Kan även vara så att företaget vill få Intel att verkligen uppskatta resultatet så dom kommer tillbaka för fler test och därför slagit av ett av benen på AMD innan loppet (testet) gjordes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=qzshhrIj2EY
Inte hunnit se den ännu - men Gamers Nexus åker till Principle Technologies som utförde bänkningen där de går igenom alla frågor tillsammans.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

AMD sitter förmodligen och hånskratta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

***bort/mod***

Intel har beställt ett test, testet har utförts med extremt tvivelaktiga metoder och sedan används detta test av Intel för att påvisa just hur skitbra deras 9900K är, dessutom är det det enda testet som får visas innan embargot på tester av tredje part släpps. det vill säga att detta test står obestritt för den stora massan som Intel basunerar ut det till. Tror ni den stora massan kommer få höra något om just hur dåligt testet är utfört?

Stavfel som vanligt...
Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Tjaaa, alltså testerna är ju egentligen inte så missvisande om man ser det som en jämförelse mellan en feltunad AMD Ryzen+ och en vältunad Intel Coffe Lake Refresh...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hjälpsam

@Laxpudding:
Vissa gånger ligger ju produkterna löjligt lika i prestanda.
Kanske man skulle få välja vad man vill skall vinna, när man läser ett test, för att sedan få ett passande resultat, via val av testmateriel och testmetod.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Tjaaa, alltså testerna är ju egentligen inte så missvisande om man ser det som en jämförelse mellan en feltunad AMD Ryzen+ och en vältunad Intel Coffe Lake Refresh...

Sant. Det visar ju hur viktigt det kan vara om inte annat

Hade jag varit helt novis och sett ett gamemode hade jag nog fan också sattpå det och trott att det var bäst. Det är något AMD kan ta med sig från det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Konstigt att inte AMD ordnar så att 'gamemode' betyder optimal gaming oavsett CPU. Tex stänger av kärnor för threadripper men inte andra ryzen.

Håller med. Förövrigt tycker jag att användningen av en CPU ska vara helt transparent för användarna. Man ska som användare inte behöva aktivera olika modes beroende på vad man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Håller med. Förövrigt tycker jag att användningen av en CPU ska vara helt transparent för användarna. Man ska som användare inte behöva aktivera olika modes beroende på vad man gör.

Fast detta ligger inte enbart i knät på AMD/Intel, här ligger OSet du kör mestadels ansvarigt för diverse problem som uppstår med för många tillgängliga trådar. Win10 har kommit långt i hur det hanterar 32/64 trådar men i slutändan kommer man springa på mjukvara som inte kan hantera dessa processorer och då får man lov att ta till fultrick som exempelvis process lasso eller game mode och de olika numa & uma lägena.

Håller dock med om att game mode samt creator mode borde beskrivas betydligt tydligare vad de egentligen gör, det är dock inte en hemlighet att det stänger av ett CCX kluster på R7 Ryzen med just game mode.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Håller dock med om att game mode samt creator mode borde beskrivas betydligt tydligare vad de egentligen gör, det är dock inte en hemlighet att det stänger av ett CCX kluster på R7 Ryzen med just game mode.

Jag visste inte att det stängde av på R7 förrän nu och då vill jag tro att jag är mer påläst än en "vanlig" konsument.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag visste inte att det stängde av på R7 och då vill jag tro att jag är mer påläst än en "vanlig" konsument.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta har varit common knowledge sedan bra länge tillbaka, redan vid första gen ryzen visste vi detta, att du missat det och fler utöver det ursäktar inte att hårdvarutestare inte vet om det. Det visar dock på att AMD kunde gjort långt mer att tala om direkt i ryzen master vad just game mode gör, tror dock att dagens ryzen master faktiskt har beskrivning av just detta...

Edit: Precis, under game mode profilen i ryzen master så aktiveras "legacy compatibility mode" automatiskt och man ser tydligt att 4 kärnor stängs av då alla aktiva kärnor visas med all tydlighet i toppen av profilen, det finns även en hjälpsektion där man beskriver att aktivering av game mode kommer per automatik att slå på "legacy compatibility mode".
Här anser jag dock att man kunde lägga till en textrad som direkt talar om att legacy läget avaktiverar ett CCX kluster på R7 processorer eller om man så vill halva processorn.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Detta har varit common knowledge sedan bra länge tillbaka, redan vid första gen ryzen visste vi detta, att du missat det och fler utöver det ursäktar inte att hårdvarutestare inte vet om det. Det visar dock på att AMD kunde gjort långt mer att tala om direkt i ryzen master vad just game mode gör, tror dock att dagens ryzen master faktiskt har beskrivning av just detta...

Jag menar inte att det ursäktar testare utan att det är något AMD kan och borde ta med sig från det här. Är inte hemma så kan inte se om dom har en förklaring till det nu dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Ändrade lite
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har det någonsin visats ett test på en presentation som inte varit tvivelaktigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så här rädda har inte Intel varit sedan Athlon-Athlon 64 -tiden. Ska vi ta detta som ett kvitto på att Intel tror att Zen 2 kommer blir farlig?

Japp, då får vi kanske se en favorit i repris, Intel mutar dom stora tillverkarna för att dom inte skall ha AMD proppar i sina maskiner.

Permalänk
Avstängd

Är ju Amds fel,att det blivit fel.
Har ju aldrig varit med om nåt knasigare än att stänga av 1 funktion,
För att aktivera den.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

FX-9590 var första CPUn som boostade 5.00GHz ur kartong, detta var Juni 2013!
Första 8 core CPUn var FX-8150 som släpptes Oktober 2011.
Om vi inte är överens kring 8150's uppbyggnad pga moduler = cores, så var det Ryzen 7 som släpptes Februari 2017.

Jag räknar inte in Intels 5960X här för den var inte tänkt för mainstream utan under HEDT-konceptet. Något Ryzen inte var tänkt som utan för mainstream användare vid launch.

Så Intels "first 5ghz och first 8 core mainstream" mumbojumbo ogillar jag verkligen.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

@Laxpudding:
Vissa gånger ligger ju produkterna löjligt lika i prestanda.
Kanske man skulle få välja vad man vill skall vinna, när man läser ett test, för att sedan få ett passande resultat, via val av testmateriel och testmetod.

Den funktionen vill man ju ha om man köpt något och har ångest över om man gjort rätt val!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Än viktigare poäng i videon är att andra recensenter inte kan gå ut med resultat än pga NDA, därav testade han nuvarade processorer och skillnaden när han testat. Hardwareunboxed har hög kvalité på sina tester så det är dem och Sweclockers jag brukar förhålla mig till mestadels (aldrig enbart en recensent, precis som @Laxpudding uppmanar och folk bör ta till sig av). Detta är dock nu något som Intel omöjliggjort innan andra recensioner få gå ut.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk

Felaktiga tester

Skrivet av Nyhet:

I samband med avtäckandet av Coffee Lake Refresh presenterade Intel prestandasiffror för toppmodellen Core i9-9900K. Dessa har nu ifrågasatts då testerna anses vara felaktigt utförda.

Läs hela artikeln här

Tack för inlägget, rekommenderar alla att vara lite skeptiska till dessa tester.
Det är ganska vanligt att dom inte är korrekt utförda.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ratatosk:

Vissa gånger ligger ju produkterna löjligt lika i prestanda.

Ja, det är lite av ett modernt dilemma. Produkterna är ett par hårstrån från varandra och då blir det tydligen viktigare att klyva dessa hårstrån. Nån måste ju vara bäst.

Permalänk
Medlem

Sen när har man litat på prestandasiffror från företaget som släpper produkten?
Känns inte som nått nytt att det aldrig stämmer. Så naiv kan man inte vara så att man litar blint på sådana siffror...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Dom försökte göra en fuling och det är pga priset. Ska man betala runt dubbelt så mkt så bör prestandan påvisa det.
Är väll ingen som köper en Lamborghini för xx miljoner som blir omsprungen av en rostig vilvo 240 för 2000kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom försökte göra en fuling och det är pga priset. Ska man betala runt dubbelt så mkt så bör prestandan påvisa det.
Är väll ingen som köper en Lamborghini för xx miljoner som blir omsprungen av en rostig vilvo 240 för 2000kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Var det Intel som gjorde fulingen eller var det inkompetens hos dom som utförde dessa tester?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Var det Intel som gjorde fulingen eller var det inkompetens hos dom som utförde dessa tester?

Inkompetens hos båda tror jag eftersom att både Intel och dom som utförde testerna fått liknande resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

Detta tycker jag är arrogant.

Skrivet av Sweclockers:

I ett uttalande till Tom's Hardware har Intel svarat på kritiken och berättar att de står fast vid resultaten. Enligt dem är de i linje med vad företaget själva kunde se i sina egna tester.

Fel kan alla göra, men när man ställs inför bevis på att man gjort fel, skall man kunna ta åt sig av kritiken och säga,
"- detta verkar inte bra, vi skall gå igenom testet igen".
Vad Intel gör nu, är att cementera, att deras snedvridna test, var avsikligt och medvetet, inget misstag från deras sida.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ddelin:

Japp, då får vi kanske se en favorit i repris, Intel mutar dom stora tillverkarna för att dom inte skall ha AMD proppar i sina maskiner.

Istället för att spendera miljardbelopp på mutor kanske det räcker med lite RGB eller en pingvinstång med den nivån folk är på idag.

Nu när folk är så pass hjärntvättade och inte bryr sig om något mer än netflix och ex on the beach så kanske det är dumt att kriga och istället dags för AMD och Intel att samarbeta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Detta tycker jag är arrogant.
Fel kan alla göra, men när man ställs inför bevis på att man gjort fel, skall man kunna ta åt sig av kritiken och säga,
"- detta verkar inte bra, vi skall gå igenom testet igen".
Vad Intel gör nu, är att cementera, att deras snedvridna test, var avsikligt och medvetet, inget misstag från deras sida.

Haha mycket som går snett. Verkar som det går dåligt hos intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

https://www.techpowerup.com/247985/nvidia-fixes-rtx-2080-ti-r...

https://www.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-208...

Där t.ex så drar 1080ti mer på ena sidan än 2080 och mer på andra.
Jag har så klart tänkt på att det kan va andra sidor som är fel det är just därför jag försöker kolla på flera sidor för att bilda mig en uppfattning.

Sedan så känns det som drivrutiner etc kan påverka tidiga tester så det går allt åt att jämföra lite

Skrivet av TechPowerUp grafikkorts tester:

For this test, we measure power consumption of only the graphics card via the PCI-Express power connector(s) and PCI-Express bus slot. A Keithley Integra 2700 digital multimeter with 6.5-digit resolution is used for all measurements. Again, these values only reflect the card's power consumption as measured at its DC inputs, not that of the whole system.

SweClockers
--------------------
Mätningarna sker direkt vid vägguttaget för själva datorsystemet, vilken bland annat innebär vissa förluster i nätaggregatet.

*Bild på Voltcraft Energy Monitor 3000*
--------------------

Just Energy Monitor 3000 verkar ha utgått och blir då inte lika lätt att få tag på längre.
Men man kan köpa en VOLTCRAFT ENERGY-LOGGER 4000 istället.
Det är något som vem som helst som har 600kr över och är kapabel att beställa saker på nätet kan göra.

Det ger en ganska bra fingervisning om vad korten drar.
Men eftersom det kan vara andra saker som spelar in. Exempelvis om man testar olika grafikkort, om i de fall man använder klenare grafikkort och prestandan blir GPU begränsad så kan det även innebära att CPU inte arbetar lika hårt när GPU flaskhalsar och då påverkar systemets strömförbrukning.

Vill man veta strömförbrukningen av grafikkorten så är TechPowerUps grafikkortstester intressantare, eftersom de faktiskt mäter grafikkortens strömförbrukning. Om man exempelvis vill veta hur mycket värme som grafikkortets kylning behöver transportera bort.
Medan SweClockers istället mäter hela systemets förbrukning. Vilket inte är samma sak.
Vill man istället veta hur mycket det kostar en i elförbrukning så är hela systemets strömförbrukning relevant. För där är det bara hela systemets strömförbrukning som spelar in och hur strömförbrukningen är fördelad mellan olika komponenter är inte relevant för elräkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Testet är ett skämt, ...
Intel har gått ut med ett statement som visar att de står bakom vad Principled Technologies publicerat. Och varför skulle dem inte göra det? ...

Det jag tror Intel ställer sig bakom är att:
* Deras nya processor är snabbast, vilket den faktiskt lär vara. (Jag tror ingen lär hävda någonting annat.)
* De uppmätta värdena stämmer, vilket de gör (utifrån inställningarna på respektive testsystem).

Att man sedan inte direkt kan jämföra resultaten sinsemellan, så att 9900K verkar jämförelsevis mycket bättre relativt de andra, är en helt annan historia...

Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom försökte göra en fuling och det är pga priset. ...

Vilka är "dom", Intel eller PT?

Skrivet av ylledjur:

Och även en 45 minuter lång intervju med Principled Technologies: https://www.youtube.com/watch?v=qzshhrIj2EY

Bra intervju som ger svar på många frågor!

Jag tycker att intervjun visar att PT troligen försökt göra rätt, men misslyckats:
* De har en felaktig uppfattning om hur målgruppen bygger och gör set-up på en dator.
* De vet inte hur prestandan påverkas av olika inställningar för RAM-minne.
* De vet inte vilka begränsningar och problem som finns i en del valda benchmarks.