Köpråd server, Plex, videoövervakning, lagring mm

Permalänk
Medlem

Köpråd server, Plex, videoövervakning, lagring mm

Funderar på att köpa på mig en rackmonterad server.
Skulle behöva tips på vad som är ett prisvärt alternativ.
Ska köras bla Plex, videoövervakning/lagring, datalagring, VM ware.
Ljudnivån är det inget större krav på, köper gärna beg kvalitetssaker.

Permalänk
Avstängd

@zalsson:

"prisvärt alternativ" menas att man snåla på säkerheten vad är din budget?

Kan ta mig som ett tex har köpt visa delar på ebay och http://ggsp.se för att spara in och har inte snålat på säkerheten och hårddiskarna har jag köpt nya så det landar på över 50 tusen kronor för mig och då är den ändå inte helt klart då den ska utöka med mer hårddiskar så själv tycker jag det är prisvärt då det hade annans kostar över 100 tusen kronor.

Så mitt råd är att köpa serverdator på http://ggsp.se då dom säljer det till ofta bra priser och hårdvaran så räcker det med E5-2670 och minst 32 GB ram ECC och hårddiskar WD Red PRO/ WD Gold mist 2 då en behövs till säkerhet.

Som os så skulle FreeNAS funka då man kan även ha VM i den.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Viktigt för en plex-server är ju huruvida den ska transcoda eller inte och i så fall vilken upplösning och hur många samtidiga streams. Det har ju rapporterats en hel del problem med Plex på FreeNAS senaste året, Plex är superenkelt på Windows och kräver en hel del handpåläggning på andra OS. Transcoding är ju trevligt om man kan undvika.

Mer detaljerat om hårdvaaruaccelererad transccoding:
https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-...
Lite luddigt om GPU support men det fungerar definitivt med nVidia-kort i Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@zalsson:

"prisvärt alternativ" menas att man snåla på säkerheten vad är din budget?

Kan ta mig som ett tex har köpt visa delar på ebay och http://ggsp.se för att spara in och har inte snålat på säkerheten och hårddiskarna har jag köpt nya så det landar på över 50 tusen kronor för mig och då är den ändå inte helt klart då den ska utöka med mer hårddiskar så själv tycker jag det är prisvärt då det hade annans kostar över 100 tusen kronor.

Så mitt råd är att köpa serverdator på http://ggsp.se då dom säljer det till ofta bra priser och hårdvaran så räcker det med E5-2670 och minst 32 GB ram ECC och hårddiskar WD Red PRO/ WD Gold mist 2 då en behövs till säkerhet.

Som os så skulle FreeNAS funka då man kan även ha VM i den.

Förstår inte hur prisvärt och säkerhet kom hand i hand. Pris/prestanda är intressant.
Ja budget är inte några 50k för en beg server, känns aningen orimligt att jag lägga ut för mig hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zalsson:

Förstår inte hur prisvärt och säkerhet kom hand i hand. Pris/prestanda är intressant.
Ja budget är inte några 50k för en beg server, känns aningen orimligt att jag lägga ut för mig hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom som inte vill lägga så mycket pengar köper heller en eller flera HP microserver som tänker deras behov.

Jag la inte ut 50k på beg utan kanske ca 10-20k och resten av pengar gick till att köpa massa hårddiskar som är nya, men E5-2680 kostar inte mycket och inte heller E5-2690V2 så det går att bygga ihop en bra serverdator det ända som kostar är ram men om du bara ska ha runt 32GB så bör det inte kosta jättemycket då jag köpte 256GB för runt 10k så borde inte 32GB kostar mer än 2000 kronor men om man ska köra med 2 CPU så är det bra att ha totalt 8 ram minne då CPU vill ha 4 st var om man utgår från supermicro moderkort.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Dom som inte vill lägga så mycket pengar köper heller en eller flera HP microserver som tänker deras behov.

Jag la inte ut 50k på beg utan kanske ca 10-20k och resten av pengar gick till att köpa massa hårddiskar som är nya, men E5-2680 kostar inte mycket och inte heller E5-2690V2 så det går att bygga ihop en bra serverdator det ända som kostar är ram men om du bara ska ha runt 32GB så bör det inte kosta jättemycket då jag köpte 256GB för runt 10k så borde inte 32GB kostar mer än 2000 kronor men om man ska köra med 2 CPU så är det bra att ha totalt 8 ram minne då CPU vill ha 4 st var om man utgår från supermicro moderkort.

Okej, tack
I stort är det ungarnas filmer som ska rulla, videoövervakning, lite FTP, lagring mm. Så lär inte behöva det bästa som finns. Då det inte ska transcoda 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zalsson:

Okej, tack
I stort är det ungarnas filmer som ska rulla, videoövervakning, lite FTP, lagring mm. Så lär inte behöva det bästa som finns. Då det inte ska transcoda 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Då passar HP microserver bättre och om inte hårddiskutrymme räcker till så skaffar man bara en NAS som man koppla in till server.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666