Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Router blåbär

Jag erkänner att jag är ett blåbär när det kommer till routrar. Jag läste igenom FAQ:en men hittade inte svar på mina frågor.

Jag bor i en liten stuga på 35 kvadrat. Mitt internet är 100/100 mbps. Jag skulle vilja ha WiFi till min bärbara dator samt Xbox men ethernet till min stationära dator. Vad bör jag leta efter för att kunna utnyttja mitt 100/100 nät? Jag behöver inte någon router med stor räckvidd.

Så vilka specifikationer bör jag titta på när jag söker efter hastighet och räckvidd? (vill alltså helst hitta en router med hög hastighet och kort räckvidd). Vilken router skulle ni köpa i mitt fall?

Sedan en annan pinsam fråga, om jag har kopplat upp mig på två enheter, låt säga min stationära och min bärbara dator. Borde jag få 50/50 hastighet på vardera dator oavsett hur bra router jag har? Jag kan väl inte utnyttja 100/100 på båda om jag är uppkopplad samtidigt till dem?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

35 kvm? 2 kvm större än min lägenhet så egentligen kan du ta vilken router somhelst för +500.

Du kan enbart nyttja din linas hastighet, har du två enheter kan du säkerligen dela 50/50 via inställningar i routern alt. prioritera program/spel i QoS. I övrigt är det den enhet som behöver (börjar) bandbredd får den.

Permalänk
Medlem

Du kommer troligen att få 100/100 på båda, detta då dom visserligen delar på linan men kommer troligen inte att nyttja den samtidigt om du inte startar typ stora nerladdningar från någon snabb server på nätet samtidigt till båda maskinerna. Det beror förstås på vad du ska använda nätet till.
En vanlig standard-router med ett antal ethernet-portar på och wifi duger bra. Kolla på om den har både 5 GHz-bandet och 2,4 GHz-bandet, 5GHz når högre fart men har kortare räckvidd. Placera routern centralt så du har tillgång till den från hela huset, glöm inte uteplatsen man hamnar där för eller senare med wifi till mobilen.
Man kan även köpa till en extender för några hundringar om räckvidden inte räcker till.