Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Konstigt ljud från grafikkortet

Permalänk
Medlem

Konstigt ljud från grafikkortet

Hej!

Fick precis hem min nya dator som har ett 'Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB Gaming G1' grafikkort i sig.
När datorn börjar jobba är det som om grafikkortet gör ifrån sig ett surrande/vibrerande ljud.(typ som ett dovt rakapparatsljud).
Är det verkligen meningen att det skall låta så?
Mitt gamla 560 jag hade i gamla burken lät ingenting.
Känns något omodernt att det här ska göra ifrån sig ett sånt irriterande ljud?

Tack på förhand.

Mvh Jonathan

Permalänk
Medlem

@JHolm:
Det är troligtvis Coilwhine (Spoltjut) och det är inte så mycket man kan göra åt det, de flesta tillverkare tillåter dock reklamation om det har coilwhine, men det vara ganska rejält oljud för att de ska göra det.

Så hör med företaget/butiken där du har köpt det om du kan reklamera det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Som det här ljudet? https://www.youtube.com/watch?v=Qj78YUm4tP4&t=28s

Vanligt och har den på min RX 480, hade det på något annat Nvidia-kort med Windforce-kylare.

Ställt frågan till Gigabyte men de erbjuder RMA rakt av eller föreslår att jag lever med det utan någon förklaring, kortet i sig har dock fungerat bra.

Om ljudet liknar det i videon så är det något i fläkten men har inte hittat något som sitter löst.

För mig låter det bara när den går igång från 0 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@JHolm:
Det är troligtvis Coilwhine (Spoltjut) och det är inte så mycket man kan göra åt det, de flesta tillverkare tillåter dock reklamation om det har coilwhine, men det vara ganska rejält oljud för att de ska göra det.

Så hör med företaget/butiken där du har köpt det om du kan reklamera det.

Okej! Ja det kan nog vara åt coilwhine-hållet!
Tack, jag ska undersöka saken men butiken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Som det här ljudet? https://www.youtube.com/watch?v=Qj78YUm4tP4&t=28s

Vanligt och har den på min RX 480, hade det på något annat Nvidia-kort med Windforce-kylare.

Ställt frågan till Gigabyte men de erbjuder RMA rakt av eller föreslår att jag lever med det utan någon förklaring, kortet i sig har dock fungerat bra.

Om ljudet liknar det i videon så är det något i fläkten men har inte hittat något som sitter löst.

För mig låter det bara när den går igång från 0 RPM.

Nej det är mer ett konstant ljud som ökar ju mer datorn får jobba

Skickades från m.sweclockers.com