Permalänk
Medlem

För dålig dator? Ny runt 15k

Hej,
Jag har relativt nyss köpt en ny dator (https://www.netonnet.se/art/dator/stationara-datorer/desktop/...). Problemet är exempelvis när jag spelar League of legends eller fortnite så börjar det lagga när mycket saker händer, exempelvis teamfights. Lite tråkigt att lägga 14k på en dator för att sedan inte prestera. Frågan är om processorn är för dålig. Det borde inte vara grafikortet eftersom det är ett gtx1070, som jag tror är ett av de bättre på marknaden. Jag funderar på att sälja den och köpa en bättre. Isf är det värt att bygga ihop en(isf vilka delar) eller har ni några tips på bra gamingdatorer. Ska man fokusera på grafikkortet eller processorn? Jag har ju fokuserat på grafikortet och det gick ju som sagt inte så bra. Vill helst inte gå över 15k men om man måste kommer jag givetvis att göra det.

Permalänk
Medlem

@Riipze:
Den där ska inte lagga i lol.

Har du satt kabeln till skärmen i grafikkortet och inte i moderkortet?

Permalänk
Medlem

Det är något annat fel än hårdvaran. Skulle tippa på att du ev multitaskar för mycket. LoL är inte särskilt krävande.

Stäng av alla bakgrundsprogram, webläsare, antivirusprogram osv och testa dig fram. Processorn och 8gb ram är i underkant för multitasking.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

@Pontooz: Jag använder två skärmar vilket jag antar gör så att det laggar mer. Men försöker stänga ned alla program när jag spelar men får ändå fps drop och lagg när det är exempelvis teamfights.

Permalänk
Avstängd

Hur ny är den? Kan du ångra köpet?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

@milkab: Anävnder mig utav displayport och det finns bara ett uttag. Antar att det sitter i grafikkortet

Permalänk
Medlem

@tilted0113: Köpte den i Juli så förmodligen inte

Permalänk
Medlem

Ta ett kort på baksidan av datorn så vi ser hur du kopplat i skärmarna, den där datorn ska garanterat klara av lol utan problem.

Permalänk
Medlem

@Riipze:

Ja det är endast hdmi i det där moderkortet. Så det borde vara grafikkortet isf.
Testa skippa den andra skärmen. Tycker mig senaste veckan läst minst 5trådar här om problem med cpu som får jobba för hårt vid multipla skärmar. Har du anslutit den andra skärmen via moderkortet så har du problemet där.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Uppdatera drivrutiner och stäng av shadows och post processing, sätt antialiasing på mindre än högsta.
Om du har en 4k skärm kasta ut den.

Permalänk
Medlem

@Sinery: Är inte direkt säker på datorer. Vart stänger jag av det? Nvidea kontrollpanel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Uppdatera drivrutiner och stäng av shadows och post processing, sätt antialiasing på mindre än högsta.
Om du har en 4k skärm kasta ut den.

varför ska han kasta ut den? behöver ju inte köra på 4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riipze:

@Pontooz: Jag använder två skärmar vilket jag antar gör så att det laggar mer. Men försöker stänga ned alla program när jag spelar men får ändå fps drop och lagg när det är exempelvis teamfights.

Här har du några generella tips för att få ut det mesta ur din dator. Ställer du in följande så kommer din dator prestera bättre MEN den kommer även bli varmare. Både CPU och GPU.
- Dra ur en skärm
- Avinstallera 3e parts virusprogram (dessa program äter resurser)
- Stäng av onödiga program
- Aktivera Hög prestanda i windows energialternativ (tryck på Windows-knappen på ditt tangentbord och skriv "energialternativ" och scrolla ner/tryck på Fler Energiinställningar)
- Gå in i Nvidias kontrollpanel / Hantera 3D inställningar och välj "Föredrar maximal prestanda" på Läget Energisparfunktioner
- Starta spelet utan att röra något annat på datorn. Tabba INTE ur i tex loadingscreen, öppna/stänga INTE webläsaren osv

Have fun!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

@Pontooz: Förstår att allt du skriver kommer att hjälpa, problemet är att jag vill använda två skärmar, jag vill även kunna tabba ur när jag spelar. Är det enda sättet att köpa en ny dator? Eller ska jag köpa en ny processor eller kan man boosta processorn på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

varför ska han kasta ut den? behöver ju inte köra på 4k

Ser förjävligt ut att köra på mindre än 1:1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riipze:

@Pontooz: Förstår att allt du skriver kommer att hjälpa, problemet är att jag vill använda två skärmar, jag vill även kunna tabba ur när jag spelar. Är det enda sättet att köpa en ny dator? Eller ska jag köpa en ny processor eller kan man boosta processorn på något sätt?

Dom ändringarna jag skrev åt dig borde få bort det mesta av problemet, men vill man ha det värsta och bästa så krävs en stor plånbok eller så får man läsa till sig kunskap och köpa begagnade saker.
Nu är jag själv kanske överdrivet känslig med följsamhet, hårdvara, "top notch upplevelse" och som jag skrivit tidigare är processorn och 8gb, i mitt tycke, i underkant för att multitaska idag. Din processor har samma klockfrekvens som min gamla i5 3570k... och den har några år på nacken.

Du skulle kunna partionera OS-disken och göra en färsk ominstallation av operativsystemet. Installera bara nödvändiga drivrutiner dvs grafik, ljud och kringutrusning samt göra ändringarna jag skrev ovan.

Processorer brukar gå att överklocka och det kan ge en liten extra skjuss, däremot dom dipparna du upplever avhjälps väldigt lite. OC kräver också kunskap och teknisk kompetens. Brukar finnas guider på nätet hur man får till en överklockning, men det är inte något jag skulle rekommendera till någon.

Antingen så anpassar du dig efter dom sakerna du har eller så öppnar du plånkan.
Om du ska ha den bästa (=dyraste) lösningen får du bygga en dator från scratch

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@Riipze:
Den där ska inte lagga i lol.

Har du satt kabeln till skärmen i grafikkortet och inte i moderkortet?

Det är singlechannel-ram enligt länken, kan det vara orsaken?

Permalänk
Medlem

Bygga en Gamingdator 15k

Hej,
har insett att jag har för klen dator atm, skulle vilja ha en som klarade allt på hög nivå. Jag använder mig utav två skärmar och har ganska många saker igång hela tiden. Jag vill ha en dator som klarar att redigera videos på en bra nivå men även en dator som klarar de värsta spelen bra. Budget ungefär runt 15 000 kr. Vore bra om någon kunde bygga en dator från inet exempelvis.

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm. Upplösning. Freesync. Gsync.
Vad för Hz vill du spela på.

Några specifikationer du har som krav ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är singlechannel-ram enligt länken, kan det vara orsaken?

Det är ett bidragande skäl.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

@Monarchy:
Skärm 1:https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/asus-vg278q/246749.8904/?gclid=EAIaIQobChMI6fDDtoOq3gIVR7UYCh1yjwBOEAQYASABEgJgd_D_BwE

Skärm 2:https://www.komplett.se/product/888614#technical-details

Vill spela på 144 hz.

Permalänk
Medlem

Amd är väldigt prisvärt. Du kan lägga mer pengar på grafikkortet. Saå får du samtidigt sjuk flertrådig prestanda om du uppgraderar CPU till 2700x. Då hamnar du på core i9 9900 nivå.

https://youtu.be/zuZ2sxydAVk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hett tips, AMD Ryzen 2700 kostar just nu endast 2499:- på inet med fri frakt, 600kr rabatterat.
Kan du överklocka så kan du få ut OTROLIGT mycket för de pengarna!
Sedan finns det ett exemplar av Strix x470-f på oc.nu till 1990:- vilket är ganska lågt under övriga marknadens pris.
Ska vara ett jevligt bra överklockningskort!

Köpte själv dessa delar i helgen, hypen är enorm!
Betalat 5700kr för denna uppgraderingen (2700 + strix + 16gig 3000mhz jag hittade begagnade), är otroligt nöjd!

Permalänk
Medlem

@Monarchy: Låter bra. Skulle du kunna lägga ihop de delarna du tycker är bra och skicka en inet kundvagn? Jag missar garanterat någon viktig del om jag gör det själv. Inte så säker på hårdvara utan håller mer på med videoredigering och spel.

Permalänk
Medlem

Även 2600x är nedsatt rejält om du inte vill överklocka, mycket prestanda för pengarna där också!
2700x är dock ej nedsatt.

*EDIT* hade fel, var 2700, 2600 och 1800x som var nedsatta.
Jag kan skicka en inet-kundvagn till dig också

Permalänk
Medlem

@Riipze:

Bygger du själv eller vill du ha montering?
Ska OS ingå?

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

@Stromming90: Vill ha montering och OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riipze:

@Sinery: Är inte direkt säker på datorer. Vart stänger jag av det? Nvidea kontrollpanel?

Fortnite settings.
Du kan jävla runt med anti aliasing i Nvidias men det är lite overkill.

Permalänk
Medlem

Sälj processorn och köp en i7 6700/k eller i7 7700/k om moderkortet samt nätagget fixar detta. Sen köper du till 8GB ram om det är så att du bara har en modul just nu. Då behöver du inte köpa ny dator.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...