Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ännu ett klurigt problem

Hej,

Har precis haft fiber indraget i en vecka, och allting fungerar som det ska utom en sak som håller på att driva mig till vansinne.
Det är nämligen så att om jag försöker logga in på eu.battle.net går det inte via routern, en Asus RT AC-68u.

Jag har Universal Telecom som leverantör, och jag kan komma in på nämnda sida om jag kopplar in direkt i fiberdosan, men via routern händer ingenting, varken trådat eller trådlöst. Det märkliga är att det fungerade att logga in de första dagarna, men inte nu längre. Jag har försökt stänga av alla säkerhetsfunktioner och dylikt i routern, men det fungerar ändå inte. Alla andra sidor fungerar med perfekt hastighet genom routern utom eu.battle.net där jag varken kan logga in i spel eller läsa forum, us.battle.net fungerar som det ska. Om jag kör med VPN går det dock att få åtkomst till adressen genom routern.

Det låter ju som någon inställning som är fel i routern, men förstår inte vad. Jag har återställt den efter senaste uppdateringen och har inga andra inställningar än när det fungerade de första dagarna, och har letat som en besatt efter en lösning på detta.

Finns det någon vänlig själ som har någon idé vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av David007:

Hej,

Har precis haft fiber indraget i en vecka, och allting fungerar som det ska utom en sak som håller på att driva mig till vansinne.
Det är nämligen så att om jag försöker logga in på eu.battle.net går det inte via routern, en Asus RT AC-68u.

Jag har Universal Telecom som leverantör, och jag kan komma in på nämnda sida om jag kopplar in direkt i fiberdosan, men via routern händer ingenting, varken trådat eller trådlöst. Det märkliga är att det fungerade att logga in de första dagarna, men inte nu längre. Jag har försökt stänga av alla säkerhetsfunktioner och dylikt i routern, men det fungerar ändå inte. Alla andra sidor fungerar med perfekt hastighet genom routern utom eu.battle.net där jag varken kan logga in i spel eller läsa forum, us.battle.net fungerar som det ska. Om jag kör med VPN går det dock att få åtkomst till adressen genom routern.

Det låter ju som någon inställning som är fel i routern, men förstår inte vad. Jag har återställt den efter senaste uppdateringen och har inga andra inställningar än när det fungerade de första dagarna, och har letat som en besatt efter en lösning på detta.

Finns det någon vänlig själ som har någon idé vad som kan vara fel?

Låter som att det är dns cachen på din dator.

Cmd (som admin)
ipconfig /flushdns

Funkar inte det så testa:
Netsh winsock reset

Starta om.

Om det fortfarande inte funkar harva igenom denna harang och sen starta om.

ipconfig /flushdns
ipconfig /registerdns
ipconfig /release
ipconfig /renew
NETSH winsock reset catalog
NETSH int ipv4 reset reset.log
NETSH int ipv6 reset reset.log
Exit

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Vad händer när du försöker gå in på sidan? Får du någon felkod?

Permalänk
Medlem

Jag ska testa detta när jag kommer hem idag, men problemet är att jag inte kommer åt sidan från någon enhet, varken stationär, bärbar eller mobilen.

Står i webläsaren att sidan tog för lång tid på sig att svara, oavsett vilken enhet jag försöker ansluta med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade nåt liknande för många herrans år sedan.
Då hade jag fått en extern IP av Telia som var bannad på battle.net.

Om jag kopplade ut routern så fick jag en annan IP av Telia och kunde logga in.
Men då blev ju inte brorsan så glad när han inte hade nät

Slutade med att jag kopierade in min MAC-adress från datorn till routern så jag fick behålla mitt obannade IP.

Så kan du se om du har samma externa IP när du kör med och utan router?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Låter som ett DNS cache problem som nämnts ovan.
Räcker det inte med att flusha på datorn enl. ovan kan du behöva göra det i routern också om den nu agerar DNS resolver.

står det SERVER [din routers LAN-ip] om du kör nedan?

nslookup eu.battle.net

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen så länge, är på jobbet till klockan 16 så ska testa allting när jag kommer hem.

Jag undrar dock om det nu är ett DNS cache problem, borde det inte fungera på någon enhet? Jag kan ju inte ens komma in på forumsidorna från mobilen eller min laptop. Och routern återställdes totalt igår, då borde väl DNS cachen rensas i samband med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av David007:

Tack för hjälpen så länge, är på jobbet till klockan 16 så ska testa allting när jag kommer hem.

Jag undrar dock om det nu är ett DNS cache problem, borde det inte fungera på någon enhet? Jag kan ju inte ens komma in på forumsidorna från mobilen eller min laptop. Och routern återställdes totalt igår, då borde väl DNS cachen rensas i samband med det?

Att det är på samtliga datorer kan ju förklaras av att routern har uppslaget cachat. Varför den inte rensas vet jag inte. Kolla om routern agerar resolver som jag skrev ovan så tar vi det därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Givetvis fungerar det som det ska när jag kommer hem idag utan att jag gjort någonting alls efter att ha strulat i fem dagar. Känns dock som att detta kommer återkomma av någon anledning.

Men iaf, kör jag nslookup eu.battle.net får jag följande:

Server: router.asus.com
Address: 192.168.1.1

Non-authoritative answer:
Name: eu.battle.net
Address: 185.60.115.40

Och om jag kollar min externa IP så blir den olika beroende på om jag kör direkt in i fiberdosan eller via routern.

Nu håller jag tummarna att det inte skall strula i alla fall, tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem

https://www.microcenter.com/tech_center/article/8207/how-to-c...

Kan ju prova att sätta dns servern till.
1.1.1.1
Eller om du vill
8.8.8.8

Se om det rensar dns cachen i routern.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Hjälpsam

Jag brukar alltid köra Googles DNS i routrar
Primär 8.8.8.8
Sekundär 8.8.4.4

Löser alltid alla DNS problem för mig.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Glömde att säga att jag ju redan provat att ändra dns-servern i routern utan någon skillnad. Men det fungerar fortfarande så jag håller tummarna.

Skickades från m.sweclockers.com