MacBook Air (nya) eller Pro för studier/film/surf?

Permalänk
Medlem

MacBook Air (nya) eller Pro för studier/film/surf?

Hej!

Jag ska köpa en MacBook Air (nya) eller Pro 13. Men vet inte vilken jag ska välja.

Prio:
-Ska klara en dag i skolan utan att behöva laddas.
-Kunna spela film i 4k på min tv. (Det kanske inte någon av dom klarar?)
-Snabb o stabil.

Priset på dom båda är nästan samma, vilken är mest prisvärd?

Tack!

Permalänk

Pro.
Air:en har en sämre processor som endast är 2 kärnig när standard nu är 4 kärnig.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Pro utan touch bar har endast två kärnor också, värt att tänka på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska ta air. Som nämnt ovan har pro utan touch också endast två kärnor. Dessutom är Pros processorer sjunde generation medan air är åttonde.

Om de uppgraderar pro till 8:e innan du gör ditt köp hade jag tagit pro, men annars är air det självklara valet.

Edit: Men jag vill starkt råda dig att överväga PC. Du kan få riktigt bra ASUS eller Dell för samma pris. Egentligen älskar jag Apple, och förr når folk ansåg att de var för dyra så tyckte jag faktiskt att det var värt att spendera några extra tusenlappar på Apples datorer. Nu har de däremot gått för långt med deras priser.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vallema:

Hej!

Jag ska köpa en MacBook Air (nya) eller Pro 13. Men vet inte vilken jag ska välja.

Prio:
-Ska klara en dag i skolan utan att behöva laddas.
-Kunna spela film i 4k på min tv. (Det kanske inte någon av dom klarar?)
-Snabb o stabil.

Priset på dom båda är nästan samma, vilken är mest prisvärd?

Tack!

En sak att tänka på också är ju vikten på dem. Det är väl det som ska vara den stora fördelen med AIR. Jag kan bara jämföra med några års gamla AIR och Pro men då är ju skillnaden ganska markant. Speciellt om du ska ta med den till skolan varje dag. Går ju lätt att kolla upp.

En annan sak är att kolla upp deras senaste skit med att inte låta någon annan reparera datorerna ifall något går sönder och att de kan neka att göra reperationer själva och på så vis tvinga dig att köpa en ny. Jag är lite för febrig för att leta reda på dessa länkar men det är något som får iaf mig tänka till nu när det börjar bli dags att köpa ny air. Också deras låga kvalité på laddare och kablar som ständigt går sönder.jag är lite avtänd och trött på Apple just nu men de är ju i en klass för sig vad gällande smidiga och praktiska laptops.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.