PANIK! Nytt ram minne och datorn startar ej

Permalänk

PANIK! Nytt ram minne och datorn startar ej

Tja! Jag köpte mig 2x8 gb ram för uppgradera mig från 8 till 16.
Jag har samma ddr4, samma hastighet osv på nya som på gamla.
Datorn startade ej med dem nya minerna. Så tänkte fine, jag testar ett i taget av dem nya. Datorn startar ej. Nehepp.. kör i de gamla och nu startar datorn ej.. vet faan ej va som har hänt.

Jag har två slots på moderkortet för ram minne. Jag kollade noggrant upp va mitt moderkort ville ha för ram minne.

När jag säger att datorn ej startar så går den liksom igång. Startknappen lyser, man hör hur datorn påbörjar starta, men inget händer på skärmen. De är svart. Inte ens bios kommer upp. Nada.

Snälla hjälp mig!!!

Får panik och googlar runt för fulla muggar här på min lur.

-------- Problemet är löst ---------

Problemet är löst
Permalänk
Medlem

Har du Intel processor kan du testa koppla om skärmen till moderkortet istället för GPUn för att utesluta att det är GPUn som jäklas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Alright, tack tänkte ej på de. Sitter med två skärmar inkopplade. Testar och återkommer!

Permalänk
Medlem

Rensa CMOS?

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk

Okej, skärm grejen funkade inte. Hur rensar jag cmos?

Permalänk
Avstängd

Vad har du för moderkort? Testa att ta ut batteriet i någon minut (stäng av strömmen först) och tryck på startknappen på chassit. Det resettar inställningarna i BIOS, förhoppningsvis kommer den igång då.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Satt modulerna i rätt slots?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk

Förlåt för min fråga, googlade o fann svar på hur man rensar cmos. E i panik lite så ba spotta ut frågan utan tänka mig för.

Permalänk

Tyvärr är exakta namnet på mitt moderkort på datorn 😥 men jag har en asus stationär. Ehm, tänker att dom ej kan sitta på något annat sätt? Samt nu sitter gamla minnet i o den sitter på den slotten den suttit tidigare i.

Permalänk
Avstängd

@CrazyJuztice:

Börja med att resetta CMOS, batteriet ska ut som jag beskrev..

Sedan om detta inte fungerar, skriv exakt vad du har för moderkort och ramminnen. (exakt modell och tillverkare)

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

Alright, batteriet?? Finns de batteri på en stationär?!?! O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyJuztice:

Alright, batteriet?? Finns de batteri på en stationär?!?! O.o

Ja då. Det finns på 99% av alla moderkort.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Alright, jag stängde av datorn. Tog bort batteriet sen resetta cmos. Och datorn startade!!

Ska jag testa med dom nya minnerna och om de ej startar ta göra om samma? (Stänga av, bort me batteri och resetta cmos) för se om burken vill funka me dem? Ska jag då köra båda minnerna eller testa en o en?

Tack för all hjälp hittills!!

Permalänk

Jag körde i båda nya minnerna och nu startar dator och i systeminfo står de vackert 16 gb. Tack som faaan!! Dock lite nyfiken varför de ej gick första gången sen vrf gamla ej fungera. Men skiter i de typ hahaha då dator nu fungerar.

Återigen tack!! <3 trevlig kväll och helg!

(Problemet löst!)

Permalänk
Medlem

@CrazyJuztice: När du byter ram och bios sitter på gammal information kan det där hända. Därför det är bra att cleara CMOS och resetta bios.

"Clearing the CMOS on your motherboard will reset your BIOS settings to their factory defaults. After clearing the CMOS, you'll need to access the BIOS setup utility and reconfigure your hardware settings."

https://www.youtube.com/watch?v=-9RnIj-EcdQ

Permalänk
Medlem

@CrazyJuztice Vilken frekvens är ramen?

Tänk på att dom har över vanlig frekvens så behöver du överklocka dom själv. Annars kommer dom använda stock speed by default.

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort kände förmodligen inte igen/förväntade minnena pga, hastighet, timing eller serienr/produktionsnr när datorn POST:ade. Eller så hade du en XMP profil som låg o störde...

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk

Ahaa alright, så de drf. Så rensa cmos e som rensa närminne typ, flummigt o kanske dåligt formulerat xD men tror ja fattar! ^.^ tack för infon!

Jag köpte samma frekvens som de var på den som satt innan då jag ej har plan på överklocka min dator. (2133)