35-åring vill byta bana och plugga något inom IT - men VAAAAD?!

Permalänk

35-åring vill byta bana och plugga något inom IT - men VAAAAD?!

Ja som rubriken lyder så skulle jag vilja byta bana. Jobbar just nu inom förpackningsindustrin men har jobbat många år som elektriker innan dess. Har börjat snöa in på IT men det finns ju verkligen en hel uppsjö av inriktningar så man blir ju helt yr i bollen.

Jag är tvåbarnsfar så 3 år (helst egentligen 2) är väl att föredra. Jag skulle nog egentligen vilja ha ett jobb där man använder 50% av tiden praktiskt (koppla etc) och 50% administration/programmering. Jag bor i Ängelholm, vilket begränsar min pendling till Skåne/Halland.

Jag tänker kanske någon form av Tekniker (Nätverkstekniker, etc) borde passa rätt väl på beskrivningen? En utbildning som jag verkligen fastnade för var Nätverk och Systemadministration där man verkar kunna ta sig vidare till det mesta, men vad jag kan se så finns den utbildningen bara i Skövde? Ingen som känner till någon likvärdig lite närmare Ängelholm?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Yrkeshögskolorna har ganska många utbildningar som är mer praktiska och kortare än de program som ges på universiteten.
Vilka yrkeshögskolor som finns nära Ängelholm har jag dock ingen koll på. Men det kan vara värt att undersöka om du inte redan har gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Ja som rubriken lyder så skulle jag vilja byta bana. Jobbar just nu inom förpackningsindustrin men har jobbat många år som elektriker innan dess. Har börjat snöa in på IT men det finns ju verkligen en hel uppsjö av inriktningar så man blir ju helt yr i bollen.

Jag är tvåbarnsfar så 3 år (helst egentligen 2) är väl att föredra. Jag skulle nog egentligen vilja ha ett jobb där man använder 50% av tiden praktiskt (koppla etc) och 50% administration/programmering. Jag bor i Ängelholm, vilket begränsar min pendling till Skåne/Halland.

Jag tänker kanske någon form av Tekniker (Nätverkstekniker, etc) borde passa rätt väl på beskrivningen? En utbildning som jag verkligen fastnade för var Nätverk och Systemadministration där man verkar kunna ta sig vidare till det mesta, men vad jag kan se så finns den utbildningen bara i Skövde? Ingen som känner till någon likvärdig lite närmare Ängelholm?

Siktar du på nätverksteknik så tror jag det inte behövs högskolexamen, alltså kan du skita i att gå på yrkes/högskolan/uni (om du nu känner liksom att du inte orkar läsa på en högskola och vill ta saker och ting på egna händer).

Skaffa dig rätt material bara, läs CCNA/CCNP Routing&Switching, CCNA Security och ta dessa certs och lär dig programmering (Python, C t.ex) virtualisering (virtualbox där du kan ladda ner Windows Server och Linux). Dock måste du skaffa till dig fysiska routrar och switchar om man har råd, väldigt dyra dock. Kanske enda fördelen att påbörja högskolan då de har tillgång till labbsalar med routrar och switchar och andra diverse saker. Viktigt att man ska kunna koppla och sånt. Registrera dig på netacad.com och ladda ner simuleringsprogrammet Packet Tracer, eller GNS3 (vilket är lite krånglig när ska ladda ner den men bättre än PT). Har typ skrivit samma svar till några då jag själv märkt att detta räcker egentligen. Men vad vet jag, kanske vill arbetsgivaren att man har tagit ett högskolexamen/universitetsexamen. Dock så märker jag att dagens jobbannonser har inte krav på examen från högskolan/uni utan endast gymnasiexamen vilket är lite konstigt.

Permalänk
Medlem

Nätverkstekniker kan du plöja på 1 år via något yrkes-komvux. Sen kan du få praktik med jobb och ta cert.

Annars har du YH 1.5-2 år men där är de flesta utbildningarna inom utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com