Frågor om OnePlus 6T och Huawei Mate 20 Pro

Permalänk
Medlem

Frågor om OnePlus 6T och Huawei Mate 20 Pro

Hej Sweclockers!

Min Samsung Galaxy Note 4 börjar ge upp snart och jag står inför ett byte
Brukar inte byta telefon ofta utan har de en längre period.

Telefoner jag har kikat på är OnePlus 6T och Huawei Mate 20 Pro. (Specs: https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=9343&idPhone2=...

OnePlus 6T är nästan hälften kostnaden (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4974209) av en Huawei Mate 20 Pro (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4888661)

Det är nog inte rättvist att jämföra de samt att val av telefon är väldigt subjektivt.

När man jämför de så är Huawei Mate 20 Pro är en klar vinnare, men min fråga är följande:

är exempelvis
4200 mAh jämfört med 3700 mAh
40W laddning jämfört med 5V 4A 20W
Optic AMOLED jämfört med AMOLED
40 MP + 20 MP jämfört med 16 MP + 20 MP
HiSilicon Kirin 980 jämfört med Qualcomm Snapdragon 845
IP 68 jämfört med ingen IP 68 rating.
Fingertrycksavläsaren. Båda har, men Huawei är snäppet snabbare.

m.m

Värt dubbelt kostnaden?

Val av telefon är som sagt väldigt subjektivt, många tycker exempelvis bara att kameran ensamt är värt kostnaden. Pengarna finns, men vill bara vara objektiv inför valet nu när man ändå investerar en större summa på en telefon.

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Jag har en OP3 och funderar också på att byta nångång under höst/vinter. Erfarenhetsmässigt är jag glad att jag valde OP3 framför andra dyrare mobiler. Har nog aldrig faktiskt känt att jag saknat något i vardagen. Sen har OP varit bra med att ta med min telefon vid uppdateringar, vet inte hur bra Huwaei är på det.

Jag röstar för den "billigare" modellen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Beror väl på lite vad du är ute efter.. Är kameran viktig är Mate 20 Pro ett lätt val, Oneplus är hopplösa på att försöka få kamerabiten rätt.
Om inte så är priset hos 6T en stark faktor, och de gör mycket rätt I 6T även om jag tycker nya enögda flärpen är ohyggligt ful.:D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

Kände på en Huawei Mate 20 Pro i butiken och kan säga att kvaliteten och skärmresponsen är mer likt Iphone numera. Första androiden jag faktiskt ser sjukt fram emot

I övrigt är det två olika telefoner där priset motiveras på båda håll. Frågan är hur mycket du vill tumma

Permalänk
Medlem

Ta bort detta inlägg, fick inte till snabb citeringen mha "@" så använde citera knappen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izi pizi:

Hej Sweclockers!

Min Samsung Galaxy Note 4 börjar ge upp snart och jag står inför ett byte
Brukar inte byta telefon ofta utan har de en längre period.

Telefoner jag har kikat på är OnePlus 6T och Huawei Mate 20 Pro. (Specs: https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=9343&idPhone2=...

OnePlus 6T är nästan hälften kostnaden (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4758382) av en Huawei Mate 20 Pro (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4888661)
...

Bara så du inte beställer fel, men prisjakt länken länkar till en OP 6, inte OP 6T!!

Permalänk
Medlem

@Fruttyh: Miss av mig, det är nu fixat!

Permalänk
Medlem

Om du inte har något emot att binda upp dig till Comviq i 2 år så är Huawei månadens mobil där. Priset är då riktigt överkomligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Glöm inte att tänka på mjukvaran. Jag tycker personligen det är en viktig del i val av mobil. Huawei har fått kritik för sitt EMUI som ändrar rätt mycket i Andriod. Oneplus med sitt OxygenOS är förhållandevis rent, men har mindre ändringar och egna appar. Nu vet jag inte hur det är med senaste modellerna från Huawei, men kolla det i recensioner och vad andra säger.

Permalänk
Medlem

Undrande

Skrivet av Xcm:

Kände på en Huawei Mate 20 Pro i butiken och kan säga att kvaliteten och skärmresponsen är mer likt Iphone numera. Första androiden jag faktiskt ser sjukt fram emot

I övrigt är det två olika telefoner där priset motiveras på båda håll. Frågan är hur mycket du vill tumma

Undrar när Xcm kände på den och i vilken butik eftersom den kommer till butik 5 nov.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@izi pizi: För mig sitter det i Android-versionen. Hade valt OP6T alla dagar för att få så Vanilla android som möjligt. Sambon har haft Huawei, vilket fått mig avskräckt!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Sen har ju samsung s9 blivit ett alternativ nu när den bara ligger någon hundring över OP6T i pris. Det du får då är bättre kamera, ip68, trådlös laddning, bättre kamera osv. Men, oneplus oxygen OS är en mysigare version av android även om Samsungs UI är rätt bra nuförtiden också.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Det ända som är bra med oneplus idag är Oxygen OS annars betalar du ett premium pris för en medioker telefon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Det ända som är bra med oneplus idag är Oxygen OS annars betalar du ett premium pris för en medioker telefon.

Du måste ha sjukt överdrivna krav på en telefon. Vad är mediokert med OnePlus senaste serier?
Har en 5T, har två klagomål. Jag måste ha ett skal för metall baksidan är så jäkla hal och bluetooth av/på stängningen kan krångla någon gång ibland.

Röstar OnePlus för pris/prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Du måste ha sjukt överdrivna krav på en telefon. Vad är mediokert med OnePlus senaste serier?
Har en 5T, har två klagomål. Jag måste ha ett skal för metall baksidan är så jäkla hal och bluetooth av/på stängningen kan krångla någon gång ibland.

Röstar OnePlus för pris/prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen har jag höga krav, men det ska man han när man betalar mellan 6-7000kr för en telefon
Skärmen och kameran konkurrerar inte i toppklassen utan dom "duger".
Saknar IP klassificering, ingen induktionsladdning, saknar stereo högtalare, tagit bort 3.5mm uttaget och notifikationsdioden.

Men visst att telefonen är marknadens snabbaste tack vare Oxygen OS, så är man bara ute efter prestandan är den i topp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Fulci:

Glöm inte att tänka på mjukvaran. Jag tycker personligen det är en viktig del i val av mobil. Huawei har fått kritik för sitt EMUI som ändrar rätt mycket i Andriod. Oneplus med sitt OxygenOS är förhållandevis rent, men har mindre ändringar och egna appar. Nu vet jag inte hur det är med senaste modellerna från Huawei, men kolla det i recensioner och vad andra säger.

EMUI är som en kopia av IOS, obehagligt likt iphone i det allra mesta.

Skrivet av BengaBang:

Antagligen har jag höga krav, men det ska man han när man betalar mellan 6-7000kr för en telefon
Skärmen och kameran konkurrerar inte i toppklassen utan dom "duger".
Saknar IP klassificering, ingen induktionsladdning, saknar stereo högtalare, tagit bort 3.5mm uttaget och notifikationsdioden.

Men visst att telefonen är marknadens snabbaste tack vare Oxygen OS, så är man bara ute efter prestandan är den i topp.

ingen notifikationsled????? Märkte inte det fören nu, får leta upp någon app som kan lägga upp någon snygg prick på skärmen

Hittade detta när jag googlade lite: https://www.androidauthority.com/oneplus-6t-ama-november-2018...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BostonGurkan:

Om du inte har något emot att binda upp dig till Comviq i 2 år så är Huawei månadens mobil där. Priset är då riktigt överkomligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte samma

Permalänk
Medlem

Någon stor skillnad Oneplus med 6gb vs 8 gb ram minne?

Hej!

Sitter och tänker trycka på beställningsknappen men ska man snåla eller köpa Oneplus 6t med 8gb ram eller 6gb! Spelar det någon roll?
Nicklas

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicjor:

Hej!

Sitter och tänker trycka på beställningsknappen men ska man snåla eller köpa Oneplus 6t med 8gb ram eller 6gb! Spelar det någon roll?
Nicklas

I dagens läge så skulle jag säga nej. Jag har en OnePlus 3 med 6GB och jag har absolut 0 problem som har med för lite RAM

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@nicjor: Priset? Sitter med en oneplus 3 med 6gb ram och använder ca 3.5gb. Stänger aldrig ner appar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Fick min OP6T idag och den är RIKTIGT stor jämfört med min Y6 och den var större än min OP2, känns verkligen i handen när man håller den.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av nicjor:

Hej!

Sitter och tänker trycka på beställningsknappen men ska man snåla eller köpa Oneplus 6t med 8gb ram eller 6gb! Spelar det någon roll?
Nicklas

Precis som Emil skriver har jag testat båda åt 99, och jag kan säga att du sannolikt aldrig kommer stöta på en situation där brist på RAM-minne kommer hämma din använndarupplevelse. Oneplus har en experimentell funktion som låter systemet använda det extra RAM-minnet till att öppna appar och spel snabbare, men jag kan ärligt talat inte säga att jag lagt märke till några uppenbara prestandavinster.

Oavsett om du väljer Oneplus 6T med 6 eller 8 GB RAM och 128 eller 256 GB lagring får du en ruskigt fin Android 9-upplevelse, det är utan tvekan den bäst optimerade Android-upplevelsen på marknaden. Mate 20 Pro är ruskigt imponerande med all tänkbar teknik i framkant, och den har saligt bra batteritid, men mjukvaran flyter inte riktigt lika bra som i OP6T.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Kanske värt att nämna att Mate 20 pro tycks dras med ganska stora skärmproblem just nu, så en annan batch kan vara värt att invänta om inte annat.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som två gånger på en vecka haft svårt att komma in i min OP6T?
Trycker på knappen för att tända upp, allt ser normalt ut, men varken ansiktsigenkänningen , eller fingerläsaren drar igång. Första gången kunde jag inte göra någonting på en kvart, tillslut lyckades jag stänga av telefonen.
Igår på IKEA kunde jag logga in med PIN, sedan fungerar den helt normalt igen.
stängde ner, tände upp, nu fungerade båda login alternativen igen???

Helt klart ett mjukvaru problem. (Reder säkert upp sig med en update.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Som jag misstänkte, en software uppdate idag.
En av punkterna var "Optimizations for Screen Unlock"
Hoppas jag slipper problemet hädanefter. Sedan förra posten har jag haft ett par ute låsningar till.
Frispark för frugan som tycker jag borde köpt en iPhone X istället. (Två läger i det här hemmet! )

Förutom ovan punkt, har jag inte haft någonting att anmärka på med telefonen.
Android Pie har jag där emot lite kritik mot.

Samtals inspelning är nu helt stoppat av Google. Storföretagen spelar in oss hela tiden, men vi skall inte ha den möjligheten? Suger Google!
(Jag vet att jag kan roota telefonen och fortsätta spela in, men skall det verkligen vara nödvändigt?)

Sedan har vi autofyll/stavningskontroll... Driver mig till vansinne. Har stängt av både stavningskontroll och autofyll, men lik förbannat ändras det jag skriver in. Man måste korrekturläsa ALLT man skriver innan man skickar, annars kan det bli tokigt.
Inget att skylla på hårdvaran (OnePlus) snarare operativsystemet! (Android Pie)

Skulle fortfarande köpa en 6T. (Synd att jag hade så brådis, den nya färgen är skitsnygg!)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Har haft alla OP och alltid varit en solid lur för pengarna. Köpte även 6t direkt och sjukt trevlig lur och deras ui är min favorit. Körde sen Note9 och Mate20 Pro och kör en Xs Max på sidan för vissa appar jag behöver det för. Men köpte även direkt nyligen 6T Mc Edition och en design(färg) jag gillade och 10gb Ram skadar aldrig på android. Och kan sakna kameran på min M20 Pro vissa gånger men OP har blivit bättre så kameran är Ok nu. Men mycket ligger ju i topp hårdvara med sjukt bra Ui ..😁
Också värt att säga att jag har aldrig gillat Huaweis Ui, så även om den är snabb och bra så är det ingen höjdare.
IP Raiting är inte fel men har haft min 6t i bra mycket fukt och vatten och inga problem. Så dom har det nog men fick det inte klassificerat.
Hörlurar gick jag ifrån för länge sedan, kör BT och annars en Dac.
Wireless charging är bra, men för mig själv inget nödvändigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Båda är sjukt bra, dock är Mate 20 Pro lite bättre på allt skulle jag vilja säga (kamera, batteri, snabbare osv...)
Annars tar du OnePlus skulle jag lätt ta vanliga 6 ist för 6T. Får tillbaka 3.5 mm jacket för hörlurar, notifikations-LED, slipper inbyggda fingertrycksläsaren i skärmen som dras med problem i 6T.
All hårdvara är samma. Enda du förlorar är batteriet men tycker det fortfarande inte är ngt problem på min 6. Sen också priset såklart. Du sparar 1k-1.5k om du tar 8GB/128GB versionen på 6 ist för 6T.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Då jag var för snabb och köpte matt svart, precis innan purple thunder släpptes (Vill ha!!!) så tänkte jag att frugan måste luras ur iPhone träsket. (De börjar bli löjligt dyra nu!) Så jag köpte en Purple Thunder för min fru i julklapp.
Hon erkänner det inte öppet, men hon är ganska nöjd
Hon sitter med näsan i skärmen hela tiden och batteriet räcker två dagar. (Jag laddar min varje natt, ser sällan batteriet under 75%.)
iPhone7 fick hon ladda på eftermiddagen för att räcka dagen ut.

Mitt problem med att telefon hängde sig, är borta. Frun han uppleva samma, men efter senaste uppdateringen (181226) som vi laddade ner efter nyår, har vi inte haft problemet.

Vad gäller vilken telefon som är bäst? Tar man priset i beaktning så tycker jag inte det är något snack.
Mate 20 Pro och Pixel-3 har säkert något bättre kamera, men så kostar de också åtskilliga tusen mera.
Och de har INTE Oxygen-OS! Som jag tycker är den klart smidigaste launcher jag upplevt. (Jag hade en Honor-8 tidigare.)
Och även om kameran är lite bättre, så är det fortfarande en kamera med 3mm ljus insläpp, de kan omöjligt mäta sig med en riktig kamera vid låga ljusförhållanden.

Fingeravtrycksläsaren har fått kritik. Med all rätt. Den tar några tiondelar på sig för att låsa upp.
Jag har upptäckt att de fingrar jag använder mest (Tummarna) fungerat bättre och bättre, medans de jag inte använder så ofta (Pekfingrarna) inte fungerar lika snabbt, kan det vara så att den fortsätter att spela in avtrycken och blir bättre ju mer man loggar in?
(Tummarna för att låsa upp i handen. Pekfingrarna för att låsa upp om telefon ligger på bordet.)
Och 95% av fallen när man låser upp, om den inte tar fingret, så tar ansiktsigenkänningen över och luren blir upplåst i alla fall. Så jag har inte upplevt det som något stort problem.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!