Köpa abonnemang separat eller ej?

Permalänk

Köpa abonnemang separat eller ej?

Hej kamrater, jag är ute efter köpråd om någon kan förbarma sig.

Ska man köpa surfplatta med abonnemang, eller casha surfplattan och skaffa abonnemang separat?

Om man ska skaffa abonnemang separat, vilket abonnemang rekommenderar ni då?

Har bestämt mig för att skaffa en iPad Mini (fjärde generationen). Jag vill ha surf så jag kan använda den t.ex. på pendeltåget. Men jag behöver inga mängder. 3-5 GB per månad borde räcka. Om jag eller ungarna ska glo på film så kör vi wifi, eller gör tillgängligt offline i förhand.

Går säkert komma undan billigare om man kör Android, men jag vill ha det jag är van vid och jag har redan iPhone och Macbook Air.

Vore tacksam för era råd!

Permalänk

Kan tillägga att jag inte uppgraderar mig särskilt ofta. Även om eventuellt abonnemang löper ut så räknar jag med att använda surfplattan 3-4 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte riktigt svar på din fråga, men du kanske kan köra internetsökningens från telefonen och skippa abonnemang? Och dessutom köpa en padda utan 4g? Så har jag kört i åtminstone fem år och tycker att det funkar fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Sötast

Om du endast är intresserad av mac mini så känns det som att det lättaste vore att kolla vad en ipad mini kostar utan abonnemang på t.ex prisjakt och sedan söka på "billigaste mobilabonnemang" för att se de billigaste operatörerna och sedan kolla vilket som blir billigast

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Inte riktigt svar på din fråga, men du kanske kan köra internetsökningens från telefonen och skippa abonnemang?

Tack för tipset. Ska överväga det. Skulle definitivt bli billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Om du endast är intresserad av mac mini så känns det som att det lättaste vore att kolla vad en ipad mini kostar utan abonnemang på t.ex prisjakt och sedan söka på "billigaste mobilabonnemang" för att se de billigaste operatörerna och sedan kolla vilket som blir billigast

Jo, får väl göra lite research. Tycker alla abonnemang är så dyra bara, men jag får väl leva med det

Man kanske borde invänta någon kampanj om det kommer någon sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av giffengrabber:

Jo, får väl göra lite research. Tycker alla abonnemang är så dyra bara, men jag får väl leva med det

Man kanske borde invänta någon kampanj om det kommer någon sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Aja, alla är inte så dyra. Gäller oftast bara att ignorera de största koncernerna då de oftast tar hutlösa priser.

Ett prisvärt exempel är t.ex hallon 5 GB 89:- per månad.

Permalänk
Medlem

Om man binder upp sig med ett abonnemang när man köper iPaden kan man ofta få den lite billigare, tror jag. Så fungerar det i alla fall när man köper en mobil så jag antar att det är ungefär likadant med en surfplatta.

Vilken leverantör du bör använda är egentligen inte så viktigt om du bor någorlunda centralt. Om du däremot vistas där det är glest mellan masterna får du kolla vart närmsta mast finns och vem som äger den. Ett snabbt mail/meddelande till de olika bolagen löser det på en arbetsdag eller två.

Personligen använder jag internetdelning från min telefon så slipper jag ha en extra kostnad, fungerar jättebra bortsett från att batteriet på telefonen ryker lite snabbare. Men om du mest använder det vid pendling så kanske det finns eluttag på pendeln?

Ett annat alternativ är att ta ett extra "datakort" från ditt mobilabonnemang. Då betalar du en mindre summa för att få ett extra sim-kort som kan användas i iPaden. Datan som förbrukas räknas av från ditt mobilabonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giffengrabber:

Tack för tipset. Ska överväga det. Skulle definitivt bli billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Om abonnemanget i din mobiltelefon uppfyller kraven så kan du i inställningarna starta internetdelning. Där kan man också byta mobilens wifi namn / lösenord. Då syns mobilen när du med tex surfplattan letar efter ett Wifi nätverk.

Man kan också dela mobilens internet via USB kabel om man tex har en stationär dator som saknar wifi. Namnet på alternativet varierar men den står på samma ställe som internetdelning. USB kabeln måste ofta kopplas först.

Permalänk

Tack så mycket för alla tipsen! Om man kommer undan med 89 kr/månad för abonnemang så är ju det priset helt okej.