Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Comhems Tivo trådlöst med Google Wifi

Permalänk

Comhems Tivo trådlöst med Google Wifi

Hej!

Idag kör jag trafiken till Tivo-boxen med hjälp av homeplugs, som fungerar sisådär. Mitt fiber kommer in till mediaomvandlaren och sen är ena homeplug:en kopplad direkt till ett av de fyra uttagen i omvandlaren. Igår installerade jag Google Wifi med totalt tre puckar. Den primära pucken är även den kopplad direkt till omvandlaren. I release notes från Google läste jag igår att de numera stödjer "multicast". Är det inte detta som krävs för att man nu skulle kunna köra Tivo-boxen genom Google Wifi istället? Alltså att koppla Tivo-boxen med sladd till en av Google Wifi-puckarna?

Uppsättet jag vill åt är alltså (har testat, men får bara svart bild på TVn)

Fiber => Omvandlare => Google Wifi-puck 1 => MESH => Google Wifi-puck 2 => Tivo (genom kabel till GW-puck 2)

Ni får ursäkta min bristande kunskaper inom nätverk. Har bara snappat upp någonstans att det "borde kunna" gå. Begrepp som multicast/IGMP snooping/IGMP proxy verkar höra ihop även om jag inte blir klok på skillnaderna och vad/vilka som krävs för att få bild till Tivo-boxen.

Tacksam för att hjälp!

Permalänk
Medlem

Om du har allt hemma varför testar du du inte då istället? Multicast är ett krav ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

@sleepyoh: Jag har testat, men får inte till det. Ingen bild på TVn Ville höra om tekniken uppfyller kraven och om det i teorin ska gå - för isåfall jag gör jag fel.

Permalänk
Medlem

Får du länk mellan enheterna? (lampor vid porten lyser/blinkar?) möjlighet att testa att koppla in en dator på den kabel du nu har till tivo? Bara för att fastställa att du har nät ut från google enheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

@sleepyoh: Absolut. Testade ansluta datorn. Fick ut 250 Mbit/s, så tillräckligt med kräm ska där vara Får bara ut 20 Mbit/s med min sorgliga homeplug... Därför var en teori jag med min okunskap kanske inte ens kan få igång Tivo över trådlöst som bara stödjer "multicast". Finns ju begrepp som IGMP etc, men det kanske går under namnet "multicast"?

Kan routers bara stödja multicast genom trådbunder tro? Alltså att jag måste ansluta Tivon i samma GW-puck som fiber kopplas in i?