Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Förstärkare 2.0 till högtalare 2.1

Permalänk

Förstärkare 2.0 till högtalare 2.1

Hejsan!
Jag har alltså byggt ihop denna låda:

(Halvdärdig pga problemet jag nu ska förklara. Ok att ställa frågor om själva bygget också men gärna fokus på själva problemet haha)

Högtalaren har alltså ett baselement och ett "stereohögtalarpar". Tanken var att dessa skulle drivas av en billig 2.1-förstärkare från Kina som alltså hade en högerkanal, en vänsterkanal samt en kanal för subwoofern. Men efter att ha fått hem 2 stycken av denna förstärkare som båda var defekta (på 2 olika sätt) så vill jag inte beställa hem en tredje.

Dock har jag en liknande förstärkare här hemma redan som endast är 2.0. Min fråga är om jag kan använda denna och isåfall hur på bästa sätt? Jag har två idéer som jag behöver tips eller åsikter kring:

1. Från både höger- och vänster kanal koppla ett varsitt delningsfilter som splittar låga frekvenser från höga. Från dessa kopplas höger/vänster högtalare till den "höga" kanalen och den "låga" kanalen går till baselementet. Jag antar då att det behövs någonting mer mellan delningsfiltrena och baselementet eftersom det ska ta emot signal från både höger och vänster kanal? Egentligen vill ju baselementet matas med monoljud.

2. Skita i stereo. Alltså koppla ihop höger och vänster kanal till en monosignal. Därefter endast koppla på ett delningsfilter, koppla basen till den låga kanalen och höger/vänster högtalare till den höga. Här vet jag dels inte vad som krävs för att göra om stereoljudet till mono. Dels inte heller hur man kopplar på höger/vänster högtalare när man har monosignal.

Tack på förhand för tips och råd. Om något är oklart be mig gärna utveckla.

EDIT: Baselementet har inte något inbyggd delningsfilter. Anledningen till att jag inte ville bygga högtalaren med 2 baselement var helt enkelt en storleksfråga. Tanken är att man ska kunna bära med sig högtalaren med ett handtag som sitter ovanpå.

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt så har du ett slusteg till 2.0 som du vill använda till bas. Det finns olika sätt att göra detta. Det ena är att klippa efter trafen och sätta in delningsfilter. Dock lär den basen prestera skit. Det enklaste är att om du saknar subutgång så har du du förmodligen en output-utgång som du kopplar via ett monosteg via lågnivå-ingången. Glasklart?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av hakan78:

Om jag förstått det rätt så har du ett slusteg till 2.0 som du vill använda till bas. Det finns olika sätt att göra detta. Det ena är att klippa efter trafen och sätta in delningsfilter. Dock lär den basen prestera skit. Det enklaste är att om du saknar subutgång så har du du förmodligen en output-utgång som du kopplar via ett monosteg via lågnivå-ingången. Glasklart?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns endast höger och vänster utgång. Jag har alltså bara ett litet förstärkarkort:

Ett alternativ är ju såklart att köpa en annan förstärkare så allt blir plug'n'play. Dock verkar det vara svårt att hitta något till en rimlig peng som dessutom kan drivas på 12 volt

Permalänk
Medlem

Borde gå att införskaffa ett lämpligt begagnat bilstereoslutsteg för en mindre slant om du vill ha något som går på 12V.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet, utan pill, är att köpa en billig bilstereo. Typ något sådant som nedan, med subutgång och sedan haka på ett billigt slutsteg till subwoofer out och plugga in.
https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/bilstereo/MVHS100...

Slutsteg till bilar hittar du 13 per dussin begagnade för kaffepengar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Enklaste sättet, utan pill, är att köpa en billig bilstereo. Typ något sådant som nedan, med subutgång och sedan haka på ett billigt slutsteg till subwoofer out och plugga in.
https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/bilstereo/MVHS100...

Slutsteg till bilar hittar du 13 per dussin begagnade för kaffepengar.

Hur fungerar det när basen är på 8 ohm? Brukar inte bilstereogrejer va på 4 eller 2 ohm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Hur fungerar det när basen är på 8 ohm? Brukar inte bilstereogrejer va på 4 eller 2 ohm?

Det är inga problem. De flesta 12 volts steg är specade på lägre impedans. Kör du med med ett 4 ohms steg och har 8 ohms högtalare får du ut mindre effekt (ungefär halva) mot det slutsteget är specat för. Det är därför man kör med så låg impedans som möjligt vid hög uteffekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Rekordmedlem

Är tanken att det ska gå att köra på batteri eller ska det vara nätanslutet ? bilstereodelar brukar ha dålig verkningsgrad så de kräver ofta stora och tunga batterier om det ska bli lång speltid men har man en nätdel funkar det skapligt.
Lådan går faktiskt att bygga mindre med bättre eller samma prestanda om man använder 2 element i stället för 1 givet att det handlar om ett seriösare bygge där man räknat ut en korrekt låda, tex isobarik och push/pull används för att kunna minska lådvolymen genom att använda flera element i stället.
Ett billigt men inte fysiskt litet alternativ för att driva bygget om du har nätanslutning kan vara en begagnad äldre hembioreceiver med delbart för och slutsteg elerl liknande passande anslutningar, de säljs ofta väldigt billigt och de innehåller dessutom delningsfilter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Så det är 230 volt som går in? Tycker mig se ett uttag på framsidan. Har du en traf då? Om det är så skulle jag kolla in en blåtands amplifier 2.1 steg. Styrkan på steget beror på effekten på högtalarna. Såna kan man få tag i för 700 kronor på ebay eller amazon. Och då kan du styra musiken via mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är tanken att det ska gå att köra på batteri eller ska det vara nätanslutet ? bilstereodelar brukar ha dålig verkningsgrad så de kräver ofta stora och tunga batterier om det ska bli lång speltid men har man en nätdel funkar det skapligt.
Lådan går faktiskt att bygga mindre med bättre eller samma prestanda om man använder 2 element i stället för 1 givet att det handlar om ett seriösare bygge där man räknat ut en korrekt låda, tex isobarik och push/pull används för att kunna minska lådvolymen genom att använda flera element i stället.
Ett billigt men inte fysiskt litet alternativ för att driva bygget om du har nätanslutning kan vara en begagnad äldre hembioreceiver med delbart för och slutsteg elerl liknande passande anslutningar, de säljs ofta väldigt billigt och de innehåller dessutom delningsfilter.

Skrivet av hakan78:

Så det är 230 volt som går in? Tycker mig se ett uttag på framsidan. Har du en traf då? Om det är så skulle jag kolla in en blåtands amplifier 2.1 steg. Styrkan på steget beror på effekten på högtalarna. Såna kan man få tag i för 700 kronor på ebay eller amazon. Och då kan du styra musiken via mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt ska det drivas på 12 volt och ska vara bärbart, det vill säga så sitter det ett batteri i högtalaren också! Just nu är det en blyackumulator på 5 Ah.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha kikat på TPA311
http://www.ti.com/product/TPA3116D2#
Nu har jag ingen aning om effekten på dina högtalare men då det är batteridrivet vill man ju inte ha en för stor övereffekt vilket innebär lägre speltid. Varför kör du blyacc?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Blyacc har den egenskapen förutom att de är tyngre och billigare att ju lägre kapaciteten är ju lägre volttal får man ut vi hög belastning. Det är ju därför man körde med kondensatorer förr i tiden för att undvika spänningsfall mot slusteget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd

@hakan78: Typ fyra svinbilliga powerbanks från Kina seriekopplade? Jag ser symmetrin gentemot resten av det här projektet

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Hur fungerar det när basen är på 8 ohm? Brukar inte bilstereogrejer va på 4 eller 2 ohm?

Högre impedans är inte ett problem, lägre impedans däremot kan utgöra ett problem då det lägger en tyngre och svårare last på förstärkaren eller slutsteget.

Skrivet av hakan78:

Jag skulle ha kikat på TPA311
http://www.ti.com/product/TPA3116D2#
Nu har jag ingen aning om effekten på dina högtalare men då det är batteridrivet vill man ju inte ha en för stor övereffekt vilket innebär lägre speltid. Varför kör du blyacc?

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att han vill köra ett 2.1-system, att kasta in en DSP eller aktivt filter i mixen ökar kostnaderna och komplexiteten, om det bara var frågan om ett enkelt 2-kanal kunde han med lätthet köpa ett billigt standardbyggt klass-D-kit av valfri tillverkare. Alternativt kan man mixa ner allt till mono och köra passiva filter... Men då försvann poängen med hans design lite.

Skrivet av mrqaffe:

Är tanken att det ska gå att köra på batteri eller ska det vara nätanslutet ? bilstereodelar brukar ha dålig verkningsgrad så de kräver ofta stora och tunga batterier om det ska bli lång speltid men har man en nätdel funkar det skapligt.
Lådan går faktiskt att bygga mindre med bättre eller samma prestanda om man använder 2 element i stället för 1 givet att det handlar om ett seriösare bygge där man räknat ut en korrekt låda, tex isobarik och push/pull används för att kunna minska lådvolymen genom att använda flera element i stället.
Ett billigt men inte fysiskt litet alternativ för att driva bygget om du har nätanslutning kan vara en begagnad äldre hembioreceiver med delbart för och slutsteg elerl liknande passande anslutningar, de säljs ofta väldigt billigt och de innehåller dessutom delningsfilter.

Inget större fel på moderna bilstereoprylars verkningsgrad, finns gott om slutsteg och stereos som ligger långt över 80% idag, billigt nätanslutet alternativ är annars Daytons 2.1-kit som plateamp eller liknande, det torde fylla kraven på ett snyggt och enkelt sätt utan krångel. Idag är det så billigt att bygga effektiva små förstärkare att de helst gör det, då de kan spara in på nätdelar och kylning istället. Likväl så finns det effektivare saker, men problemet är ju att han bör ha aktiva filter helst.

Nu har jag ingen aning om lådan är sluten eller portad, men att minska volymen på lådan kan vara kontraproduktivt när man kör portat då porten istället äter massa volym pga den minskade storleken. Slutet däremot är en annan fråga, han borde dock köra portat om elementet tillåter då det ger honom ett betydligt effektivare system som troligen ska användas på större öppna ytor.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@hakan78: Typ fyra svinbilliga powerbanks från Kina seriekopplade? Jag ser symmetrin gentemot resten av det här projektet

Powerbanks har fel volttal. Man kan dock paralellkoppla flera lösa batterier till önskat volttal tillsammans med en chargingboard med inbyggd traf så kan man ladda direkt med 230 volt in i lådan. Alternativet är ju en traf som konverterar vid strömuttaget. Fördelen med en traf i lådan är att man inte behöver tänka på matarförlust i kabeln till lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roxkz:

Högre impedans är inte ett problem, lägre impedans däremot kan utgöra ett problem då det lägger en tyngre och svårare last på förstärkaren eller slutsteget.

Problemet är att han vill köra ett 2.1-system, att kasta in en DSP eller aktivt filter i mixen ökar kostnaderna och komplexiteten, om det bara var frågan om ett enkelt 2-kanal kunde han med lätthet köpa ett billigt standardbyggt klass-D-kit av valfri tillverkare. Alternativt kan man mixa ner allt till mono och köra passiva filter... Men då försvann poängen med hans design lite.

Inget större fel på moderna bilstereoprylars verkningsgrad, finns gott om slutsteg och stereos som ligger långt över 80% idag, billigt nätanslutet alternativ är annars Daytons 2.1-kit som plateamp eller liknande, det torde fylla kraven på ett snyggt och enkelt sätt utan krångel. Idag är det så billigt att bygga effektiva små förstärkare att de helst gör det, då de kan spara in på nätdelar och kylning istället. Likväl så finns det effektivare saker, men problemet är ju att han bör ha aktiva filter helst.

Nu har jag ingen aning om lådan är sluten eller portad, men att minska volymen på lådan kan vara kontraproduktivt när man kör portat då porten istället äter massa volym pga den minskade storleken. Slutet däremot är en annan fråga, han borde dock köra portat om elementet tillåter då det ger honom ett betydligt effektivare system som troligen ska användas på större öppna ytor.

Elektroniken är skaplig om det är klass d eller t steg men bilstereohögtalare brukar vara en total katastrof vad gäller verkningsgrad, de flesta är tom extremt tungdrivna för att de ska fungera i små lådor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@hakan78: TS skrev 12V. Alltså seriekopplar man fyra powerbanks som ger 3V för att få 12V. Häng med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@hakan78: TS skrev 12V. Alltså seriekopplar man fyra powerbanks som ger 3V för att få 12V. Häng med

Det låter ju som en vettig lösning eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Högre impedans är inte ett problem, lägre impedans däremot kan utgöra ett problem då det lägger en tyngre och svårare last på förstärkaren eller slutsteget.

Problemet är att han vill köra ett 2.1-system, att kasta in en DSP eller aktivt filter i mixen ökar kostnaderna och komplexiteten, om det bara var frågan om ett enkelt 2-kanal kunde han med lätthet köpa ett billigt standardbyggt klass-D-kit av valfri tillverkare. Alternativt kan man mixa ner allt till mono och köra passiva filter... Men då försvann poängen med hans design lite.

Inget större fel på moderna bilstereoprylars verkningsgrad, finns gott om slutsteg och stereos som ligger långt över 80% idag, billigt nätanslutet alternativ är annars Daytons 2.1-kit som plateamp eller liknande, det torde fylla kraven på ett snyggt och enkelt sätt utan krångel. Idag är det så billigt att bygga effektiva små förstärkare att de helst gör det, då de kan spara in på nätdelar och kylning istället. Likväl så finns det effektivare saker, men problemet är ju att han bör ha aktiva filter helst.

Nu har jag ingen aning om lådan är sluten eller portad, men att minska volymen på lådan kan vara kontraproduktivt när man kör portat då porten istället äter massa volym pga den minskade storleken. Slutet däremot är en annan fråga, han borde dock köra portat om elementet tillåter då det ger honom ett betydligt effektivare system som troligen ska användas på större öppna ytor.

Lådan är sluten. Basen sitter i en egen volym. Det sitter alltså en vägg mellan basen och övriga högtalare/elektronik/batteri. Bygget är av lägre budget. Jag tänker absolut inte lägga mer än 1000kr för att få detta system att fungera, utan då får det hellre vänta.

Men om vi säger att jag skulle köpa en billigare bilstereo och komplettera denna med ett slutsteg för basen, vilket typ av slutsteg pratar vi om då? Är inte erfaren inom billjud.

Batterifrågan är inte relevant just nu. Byta batterilösning tänker jag inte göra innan övrigt i systemet funkar och jag märker att blyacket fungerar mindre bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Lådan är sluten. Basen sitter i en egen volym. Det sitter alltså en vägg mellan basen och övriga högtalare/elektronik/batteri. Bygget är av lägre budget. Jag tänker absolut inte lägga mer än 1000kr för att få detta system att fungera, utan då får det hellre vänta.

Men om vi säger att jag skulle köpa en billigare bilstereo och komplettera denna med ett slutsteg för basen, vilket typ av slutsteg pratar vi om då? Är inte erfaren inom billjud.

Batterifrågan är inte relevant just nu. Byta batterilösning tänker jag inte göra innan övrigt i systemet funkar och jag märker att blyacket fungerar mindre bra

Förstår problemet, slutsteget i fråga är valfritt bilsteg bara, brukar finnas mängder av begagnade steg på köp-sälj marknaderna... har t om ett i garaget tror jag. Köpte det för 20kr för 5 år sedan.

Är som sagt ingen optimal lösning heller, men det är iaf inte överdrivet med pill, speciellt då hela systemet är gjort för 12V drift från början och du har delningen mot subben 'gratis'. Hur är det med delningsfilter på top-biten med mellanregister och diskant?

Skrivet av mrqaffe:

Elektroniken är skaplig om det är klass d eller t steg men bilstereohögtalare brukar vara en total katastrof vad gäller verkningsgrad, de flesta är tom extremt tungdrivna för att de ska fungera i små lådor.

Absolut är många högtalare inom bilstereo rätt ineffektiva pga deras design, folk är ute efter massiv slaglängd och tunga robusta koner...
Tänkte mer på elektroniken i sig dock, allt från klass-D till klass-H eller vad man nu än hittar på så kan verkningsgraden bli rätt hög.

Fungera i små lådor kan basar göra fast de är effektiva, men då krävs det ju lite mer skjuts i magnetsystemet och det kostar skjortan. Vilket ingen vill betala för, så... moment 22. Bäst vore ju riktiga PA-element från början, men tror att detta system designades kring vad han hade hemma, snarare än efter målet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

@hakan78: Nej, vettigt är det inte. Men det är en bättre lösning än bly-acc i en portabel grej.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en egen liten boombox, typ 40 cm x 25 x 25 cm köpte en billig byggsats där högtalarna var skit. men resten såg okej ut och jag slapp modda så mycket.
Den såg ut ungefär såhär: nätbrunn- chargerboard - 12 volt LiPo 6000 mah - amplifier - högtalare.
Det jag bytte ut var batteriladdarkortet mot en med överladdningsskydd + cirkulär krets vid extern strömkälla, batteriet och amplifiern mot en med högre uteffekt samt högtalarna mot lättdrivna vädertåliga högtalare. Ändrade även stagningen lite. Ville ha okej ljud i en portabel enhet som går att styra från mobilen med bra batteritid. Om det blev billigt? Nja. Kunde lika gärna köpt en JBL Extreme Boombox. Men det är kul att göra små projekt.

Det är en djungel ute där men det finns mängder av information på bland annat https://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/1533337-...
dayton och ti gör mängder av olika kort.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Förstår problemet, slutsteget i fråga är valfritt bilsteg bara, brukar finnas mängder av begagnade steg på köp-sälj marknaderna... har t om ett i garaget tror jag. Köpte det för 20kr för 5 år sedan.

Är som sagt ingen optimal lösning heller, men det är iaf inte överdrivet med pill, speciellt då hela systemet är gjort för 12V drift från början och du har delningen mot subben 'gratis'. Hur är det med delningsfilter på top-biten med mellanregister och diskant?

Absolut är många högtalare inom bilstereo rätt ineffektiva pga deras design, folk är ute efter massiv slaglängd och tunga robusta koner...
Tänkte mer på elektroniken i sig dock, allt från klass-D till klass-H eller vad man nu än hittar på så kan verkningsgraden bli rätt hög.

Fungera i små lådor kan basar göra fast de är effektiva, men då krävs det ju lite mer skjuts i magnetsystemet och det kostar skjortan. Vilket ingen vill betala för, så... moment 22. Bäst vore ju riktiga PA-element från början, men tror att detta system designades kring vad han hade hemma, snarare än efter målet.

Baselementet har jag faktiskt köpt och det är ett PA-element, ej bilbas. Magneten på högtalaren är enorm, väger lika mycket som batteriet, nästan 2kg. Mellanregister och diskant är urplockade ur ett par gamla bokhyllehögtalare. Dessa kopplade jag ihop precis som dom var kopplade i högtalaren jag tog dem från. Ser ut som att de är parallellkopplade, och så sitter det en kondensator innan diskanten. Jag ska se om jag kan komma åt ett billigt slutsteg på något vis och isåfall kan bilstereo bli vad jag testar

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Baselementet har jag faktiskt köpt och det är ett PA-element, ej bilbas. Magneten på högtalaren är enorm, väger lika mycket som batteriet, nästan 2kg. Mellanregister och diskant är urplockade ur ett par gamla bokhyllehögtalare. Dessa kopplade jag ihop precis som dom var kopplade i högtalaren jag tog dem från. Ser ut som att de är parallellkopplade, och så sitter det en kondensator innan diskanten. Jag ska se om jag kan komma åt ett billigt slutsteg på något vis och isåfall kan bilstereo bli vad jag testar

Sa inget om elementet var en bilbas, såg snarare ut som ett standardelement som kan köras både i bil och hem. Tog det för ett Monacor SPH-250KE, eller någon av de billiga skytronic/fenton versionerna med aramidfiber. Men kan ju självklart missta mig. Inga av de stora seriösa tillverkarna av PA-element idag vad jag känner till använder annat än behandlade pappkoner.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.